ממחקרים שבוצעו בבנק ישראל עולה שמרבית הבעלים של עסקים קטנים הם מקצוענים ברמה גבוהה בתחומם, אבל בתחום הניהול הם לא בהכרח באותה רמה. בהרבה מקרים, בעל העסק מרגיש בודד וחסר כלים מקצועיים בקבלת ההחלטות העסקיות שלו ללא יכולת להתייעץ. לעיתים לפני החלטות שעשויות להיות הרות גורל לעסק ולעיתים החלטות שהן בתחום התפעול השוטף של העסק. 

'ניהול נכון' מובלת על ידי אמיר פרידברג, שצבר למעלה מ – 30 שנות ניסיון בתחומי הפיננסיים, שיווק ופיתוח עסקי. כמי ששימש בתפקידים בכירים במערכת הבנקאית, בחברות פרטיות וכדירקטור בגופים גדולים, פיתח אמיר יכולות גבוהות ומקצועיות בעבודה מול המערכת הבנקאית וגיוס אשראי מהקרנות השונות. בין יתר השירותים שניתן לקבל ב"ניהול נכון" נמנים:

*סיוע וליווי לעסקים בתהליך קבלת הלוואה בערבות מדינה וקרנות אחרות
*ייעוץ וליווי עסקי שוטף וכן בתהליכים עסקיים ממוקדים
*בחינת יעילות המערכת העסקית
*ביצוע ניתוחים ובדיקת התכנות כלכלית
*כתיבה ובניית תוכניות עסקיות
*ניהול תחום היבוא והסחר הבינלאומי

היסודות העיקריים לניהול נכון של עסק
היסוד הראשון במעלה שאיננו בא בהכרח מהתחום הפיננסי, הוא שבעל העסק יאהב את התחום בו הוא פועל.  ללא אהבת המקצוע, תאבד שמחת החיים ועימה הביצועים שלך כמנהל.

היסוד השני הוא שהעסק ישרת את הבעלים ולא ההיפך. בהרבה מקרים העיקרון המובן מאליו הזה לא מיושם וגורם לתסכול רב של הבעלים.

יסוד נוסף הוא השאיפה לשיפור מתמיד של העסק ובעיקר של שורת הרווח. לא תמיד הגדלת המחזור העסקי תשיג את התוצאה הזו ולכן, יש להתמקד ברווח ולא במחזור.

יסוד עיקרי חשוב הוא עבודה עם המשאב האנושי הנכון. העובדים של העסק הם הלב של כל חברה ושיתוף הפעולה בין העובדים לבעל העסק חייב להיות מהנה והרמוני.

ניהול נכון של עסק קטן
צילום: ניהול נכון

היתרונות של עבודה צמודה עם מלווה עסקי
יועץ עסקי מקצועי או כמו שאני מעדיף לכנות אותו מלווה עסקי, ממלא לבעל העסק את הפער המקצועי שבהרבה מקרים חסר. המלווה העסקי הנכון, מגיע כמקצוען בתחומו, לאחר שצבר שנים רבות של ניסיון ויכול להעניק לבעל העסק מתן פתרונות שהוא אינו יכול להגיע אליהם עצמאית. הן בשל חוסר בזמן או בשל חוסר ידע.

לדוגמא אתן תחום של עבודה מול בנקים. רבים מבעלי העסקים אינם מבינים "מה הבנקים רוצים מהם". זה משפט שאני שומע כמעט בכל פעם שאני מגיע ללקוח חדש. לעבודה מול בנק יש חשיבות עצומה להתפתחות של עסק ול"שקט תזרימי" שמאפשר לבעלים של העסק לעסוק בניהול ולא בריצה עבור הבנקים.

טיפ חשוב להתנהלות נכונה בעסק?
חובה לשמור על רווח גולמי גבוה ולנהל תזרים מזומנים נכון. עסק יכול ליפול על תזרים מזומנים לא נכון, למרות היותו רווחי. רוב העסקים הקטנים לא עושים זאת כי זהו תחום מורכב, שהם לא מספיק בקיאים בו.