בריטניה תאסור מכירת מכוניות בנזין ודיזל משנת 2035, חמש שנים לפני היעד הקודם, כך הודיע ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. האיסור יהיה גורף למנועי בעירה פנימית, כך שגם דגמי כלאיים מכל הסוגים ייאסרו לשיווק. מבין טכנולוגיות ההנעה הקיימות כיום, פירוש הדבר שבבריטניה תותר מכירת מכוניות חשמליות מסוג תא דלק (מימן) וחשמליות מבוססות מצברים בלבד.

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי מדובר ביעד שאפתני מבעבר - זאת לאחר שבריטניה הציבה יעד לאיסור של 2040. עם השינוי ביעד מדינה זו הופכת לאחת המקדימות ביותר בתחום, מה שלבטח לא ישמח את תעשיית הרכב המקומית בפרט והאירופאית והעולמית בכלל. גם ספקיות הנפט הגדולות, בראשן מדינות ערב, לא ירוו נחת מהמהלך.

"אנחנו צריכים לטפל בפליטות ה-CO2 שלנו. כמדינה וכחברה, ככוכב לכת, כזן, אנחנו צריכים לפעול עכשיו", אמר רה"מ ג'ונסון. מממשלת בריטניה נמסר כי היעד החדש קורא להפסקת שיווק מכוניות ומסחריות בנזין, דיזל וכלאיים עד 2035 או מוקדם יותר אם ייתאפשר - כל זאת בכפוף לאישור התוכנית.

בריטניה תאסור שיווק מנועים מזהמים 5 שנים מוקדם מהצפוי
צילום: יח"צ

בכך בריטניה מצטרפת לפריז, מדריד, מקסיקו סיטי ואתונה, שהודיעו כולן על כוונתן לאסור כניסת מכוניות מזהמות לשטחן מ-2025. צרפת הודיעה על איסור מוחלט של מכירת מכוניות עם מנוע בעירה פנימית החל מ-2040.

כיום שיעור המכירות של דגמי בעירה פנימית בבריטניה גבוה מ-90%. חדירת מכוניות חשמליות איטית במדינה זו בגלל תשתית טעינה לקויה, טווח הנסיעה הצנוע של מרבית הדגמים ומחירם הגבוה. ממשלת בריטניה התחייבה להשקיע 2.5 מיליון פאונד (11.2 מיליון שקל) במימון יותר מאלף עמדות טעינה באזורים עירוניים.

ווקסהול, פולקסווגן ופורד הן היצרניות הנמכרות ביותר בבריטניה בשנים האחרונות, כך על-פי נתונים של התאחדות היצרניות והסוחרים המקומית (SMMT). ב.מ.וו וטסלה מוכרות את מספר המכוניות החשמליות הגדול ביותר.

למרות שמדובר בהחלטה שתיכנס לתוקף רק בעוד 15 שנים, יצרניות הרכב עשויות להביע התנגדות לכך - זאת משום שעבורן מדובר בזמן קצר יחסית. חיי דגם ממוצעים בתעשייה נעים בין שש לשבע שנים, וזמני הפיתוח הארוכים מחייבים יצרניות רכב לתכנן לטווח ארוך במיוחד.