"ויז'ן דיינמיק (מכונית תצוגה בפרנקפורט 2017) הפגינה שהתחום החשמלי יהיה חלק מרכזי בפעילות המותג. אנחנו מציגים את ה-i4 עדיין כמכונית תצוגה, ומכוניות כאלה תמיד קצת מוגזמות, כדי להפגין מסר ומכיוון שהרבה אנשים רואים אותן לא רק בתמונות" אומר לי דומגוי דוקצ' (Domagoj Dukec), המעצב הראשי של ב.מ.וו, כשהוא מתייחס גם לחזית המופגנת של קונספט i4 שהיה אמור להופיע בתערוכת ז'נבה. 

דוקצ' הגיע לב.מ.וו ב-2010 מסיטרואן, ומונה לפני שנה לאחראי על העיצוב במותג אחרי שעשה תפקיד זה בחטיבות M ו-i. "יש כאן אלמנטים שיופיעו ב-iנקסט, הדגם הבא של חטיבה i, ושניהם יימכרו כבר בשנה הבאה. ה-i4 דומה לסדרה 4 וחולקת עמה אותה אסתטיקה; iנקסט הוא רכב פנאי והוא הרבה יותר ממוצר חשמלי – יפגין חידושים רבים ויהיה דגם נפרד שאינו דומה ל-X3. 

ב.מ.וו: מדברים על הגריל  / ראיון
צילום: ב.מ.וו

"אנשים קונים טסלה כי הם מחפשים מכונית סלון חשמלית יפה, ואין אופציה אחרת כרגע; ה-i4 תהיה אלטרנטיבה. היא מאוד ב.מ.וו בעיצובה, ולצורך זה לקחנו 4 גראן קופה, מכונית שנמצאת בלב המבחר, ועשינו אותה חשמלית. הצלחנו לשמור שלא תהיה גבוהה וזה חשוב. ה-'4 קונספט' (פרנקפורט 2019; א.ש) הייתה קדימון ל-4 קופה, והיה ברור שמשהו ממנה יגיע לדגם החשמלי. הגראן קופה 4 תושק כ-i4, אבל בהמשך תוצע גם עם מנועי בעירה פנימית. גרסאות אלה ייראו שונות מלפנים ומאחור, מכיוון שיש צורך בשבכה אחרת ובמפלטים, ובכל אופן השינויים יהיו אותנטיים, כלומר דרושים טכנית. הרבה פריטי עיצוב מה-i4 יגיעו לכלל הדגמים, ולכל הדגמים החשמליים יהיו דיפיוזר אחורי ושבכה כמו אלה.

"התקשורת רוצה לעיתים שנציג מכונית שונה לגמרי, אך הלקוח רוצה 4 נורמלית ויפה עם יכולת חשמלית. אבל לא כל מוצר של i יהיה דומה בעתיד לדגם רגיל, והדבר תלוי במטרות אותן נרצה להשיג. 

ב.מ.וו: מדברים על הגריל  / ראיון
צילום: ב.מ.וו

"בתא הנוסעים עיצבנו מחדש את סביבת הנהג. מסכים גדולים מאוד מבוקשים על-ידי הלקוחות, ואנחנו עושים זאת בדרך שלנו. זו הסיבה לכך שיצרנו מסך קמור, כי הדבר נכון יותר מבחינה ארגונומית. 

"אנחנו צריכים לחשוב על העתיד, כדי שגם במצב שלא תנהג יהיה לנו יתרון בחוויית השימוש. מה הופך בפקק את חווית המשתמש לכזו שמתאימה לב.מ.וו? מה הופך אותנו לב.מ.וו, אם אי אפשר לנהוג מהר בפנייה? אלה שאלות חשובות, וכבר ב-i4 וב-iנקסט אנחנו מנסים להתייחס לכך וליצור בסיס שיעבור למוצרים הבאים". 

ספגתם ביקורת על השבכה שגדלה בדגמים חדשים. למה עשיתם זאת? 
"יש וידאו שמראה איך ה'כליות' שלנו התפתחו. ב-328 (1936) האגדית הן היו גדולות יותר מהכליות שיש היום ומאוד זקופות. עם השנים הן היו לעגולות, מרובעות או שטוחות, וזה תלוי בתקופה. 

ב.מ.וו: מדברים על הגריל  / ראיון
צילום: ב.מ.וו

"זכור את Z1 או סדרה 8 הראשונה. הכליות היו קטנות ונראו כעשויות מפלסטיק, ואם היום היינו עושים אותן כך, זה היה נראה מגוחך. הרעיון הוא תמיד לשנות ממשהו שרגילים לו, ולקבל כליות שמבטאות את האופי של המותג. חברות כמו סיטרואן, שפעם לא היה להן 'גריל', מחפשות אותו היום. אצלנו הכליות מאוד גמישות, ניתן להתאימן לכל מוצר והן לא תמיד גדולות; ל-סדרה 8 החדשה, למשל, יש כליות נורמליות. 

"יש סיבות לדברים שאנו עושים, כמו ב-4 העתידית. היסטורית, הקופה הייתה דומה לסדרה 3 ארבע-דלתות. אבל מרכב שתי הדלתות היה תמיד הבסיס לגרסאות הספורט, כך שהרכבנו בו מנוע גדול יותר, הגרסה הייתה יקרה יותר והיינו צריכים לבטא את זה.

"E36 (דור שלישי של סדרה 3; א.ש) הייתה נקודת המפנה שבה התחלנו לבדל בין הגרסאות, גם מסיבה פונקציונלית וגם מסיבה אקספרסיבית. בדור החדש של 3 (העכשווית) וב-4 (הבאה; א.ש(, כל החלקים החיצוניים שונים. למכוניות אופי שונה, ולכן בחרנו ל-4 שנציג כליות שונות כדי לבדלה מה-3 וליצור קרבה לדגמי ספורט אחרים. ה-4 קופה היא הבסיס ל-M4, שהיא המוצר החשוב ביותר של חטיבה M, ולכן חייבת לבלוט. 

ב.מ.וו: מדברים על הגריל  / ראיון
צילום: יואל פלרמן

"ואם מדברים על סדרה 7 המחודשת, צריך לזכור שסדרות 5 ו-7 נראו מאוד דומות מלפנים והלקוחות של 7 התלוננו על כך. לכן בידלנו אותה במתיחת הפנים האחרונה באמצעות הגדלת הכליות. זה לא אומר שה-5 תהיה כזו; היא 'לימוזינת ספורט אלגנט' וצריכה ביטוי שונה. יש כאן פוטנציאל רב, מכיוון שניתן לצייר את המכוניות בהרבה דרכים".