קבוצת דיימלר טראקס – הכוללת את משאיות מרצדס, פרייטליינר, פוסו, ווסטרן סטאר (ועוד כמה) – הכריזה על הקמת חברה ייעודית בתחום תאי הדלק. מהלך זה כולל שותפות עתידית עם וולוו משאיות (וולוו, רנו, מק; נפרדת מוולוו מכוניות נוסעים). בנוסף, החברה החדשה תפעל בשת"פ עם חטיבת המנועים ומערכות ההנעה של תאגיד רולס רויס (אין קשר למותג מכוניות הפאר שבבעלות ב.מ.וו).

החברה החדשה תרכז את כל פעילות המחקר והיישום בתחום תאי הדלק במותגי המשאיות של דיימלר הפעילים בכל העולם. 

שנת מפנה
דיימלר עוסקת בתחום תאי דלק מזה שני עשורים, אך כאמור החליטה לעבור להיקף פעילות אחר ולפעול במסגרת אחת עבור כל מותגי המשאיות שלה. לצורך זה הקימה את החברה החדשה והעמידה בראשה שני אנשי מפתח וותיקים: פרופסור כריסטיאן מרדיק הצטרף לדיימלר ב-1989, עסק במחקר, ב-1995 היה לראש חבר המנהלים של מערך הפיתוח והטכנולוגיה, ומ-1999 עוסק בתאי דלק; ד"ר אנדראס גורבך הצטרף לדיימלר ב-2005 ועסק מאז בפיתוח מערכות הנעה ועמד בראש יחידות שעסקו בכך. 

דיימלר מרחיבה מאוד את פעילותה בתחום תאי דלק
צילום: דיימלר

דיימלר הכריזה על מיזם משותף עם וולוו משאיות, וזה מבוסס על שותפות של 50:50. במסגרתו, דיימלר כאמור תעביר את כל פעילותה בתחום לגוף החדש, ואילו וולוו תשקיע 600 מיליון אירו במזומנים ובהתחייבויות. במסגרת זאת יפעלו שתי החברות גם בתחום הרכב, גם בתחום התשתיות, ותחילת הפעילות הצרכנית תהיה ברכב כבד. בשלב זה הוכרז על מסמך הבנות שאינו מחייב, ושתי החברות ישלימו את ההליכים ליצירת הגוף החדש במהלך החודשים הקרובים.

בנוסף הוכרז על שת"פ עם חטיבת הטכנולוגיה של רולס רויס למנועים ולמערכות הנעה. במסגרת זאת תציע החברה החדשה, שתפעל כאמור עם וולוו, תאי דלק כבסיס לגנרטורים של רולס רויס, בדגש על אלה המיועדים לשמש גיבוי לשעת חירום. הסכם על-כך ייחתם בסוף השנה.

דיימלר מרחיבה מאוד את פעילותה בתחום תאי דלק
צילום: דיימלר

************
תאי דלק למשאיות
תא דלק הוא תא אלקטרוכימי שיש בו אלקטרוליט קבוע, ובו מומרת אנרגיה כימית – הנוצרת מריאקציה של חומרים המוזרמים לתוכו – לזרם חשמלי; בתא דלק מימני, החומרים הם מימן נוזלי וחמצן. בתהליך יצירת האנרגיה אין פליטה כל שהיא של מזהמים והתוצר שנפלט הוא אדי מים. לתאי דלק יתרון משמעותי ביחס לסוללות נטענות בהקשר הירוק: מקור החשמל אינו בתחנת כוח היוצרת בעיות סביבתיות משלה.

יתרונות תא הדלק ביחס לסוללות כמקור אנרגיה למנוע החשמלי במשאיות דרמטיים: יחס משקל של 1 ל-10 לאותו טווח; זמן מילוי של מספר דקות לטווח מלא (כמו במילוי סולר), בהשוואה לעשרות דקות ומספר שעות בטעינה. מנגד, הנפח הנדרש לאחסון המימן גדול,  ובעיקר נדרשת הקמת תשתית הולכה ומילוי בקנה מידה ארצי.  

דיימלר מרחיבה מאוד את פעילותה בתחום תאי דלק
צילום: דיימלר

יצרני המשאיות החלו לפעול בתחום זה לאחרונה ביתר שאת, מספר דגמים זמינים כבר כעת, אחרים יוצגו בקרוב.

יונדאי הכריזה על XCIENT, משאית חלוקה עם טכנולוגיה כמו שיש לנקסיו, מכונית הנוסעים מונעת תאי הדלק שיש לה. הינו, יצרנית המשאיות שבבעלות טויוטה, הציגה את פרופיה (Profia), דגם של משאית בינונית וכבדה וראש-גורר. שני דגמים אלה פעילים כבר במסגרות מבוקרות. 

ניקולה האמריקאית הכריזה ב-2015 על דגם One, ראש-גורר מבוסס סוללות, וב-2016 אלה הוחלפו בתאי דלק, ובהמשך הוצג דגם Two לעבודות יום – שניהם במבנה של תא נהג מאחורי המנוע. איווקו, יצרנית הרכב הכבד של תאגיד CNH, חתמה על הסכם עם ניקולה על ייצור ראש-גורר לשוק האירופאי בשם Tre, המבוסס על תא הנהג של S-Way; ב-2021 תהיה לו גרסה עם סוללות, ב-2023 כזו עם תאי דלק.

דיימלר מרחיבה מאוד את פעילותה בתחום תאי דלק
צילום: דיימלר