סקודה ישראל משיקה את הדור הרביעי של סקודה אוקטביה, הדגם הנמכר ביותר שלה בעולם וגם בישראל. המשפחתית של המותג הצ'כי הוצגה ב-1996, הדור הפורש ראה אור ב-2012 ואילו הדגם החדש נחשף בנובמבר 2019. 

בישראל, אוקטביה היא המכונית האירופאית הנמכרת ביותר במשך תקופה ארוכה, ממוקמת במקום החמישי בטבלת המכירות הכללית ובמקום השלישי ולעיתים גם השני בין המשפחתיות. 

ממדים, קווים
הדגם החדש משווק בשלב ראשון בגרסת סדאן המצוידת במנוע דיזל. בהמשך יגיעו לכאן בשני סבבים גרסאות הבנזין, ולאחריהן הסטיישן, המכונה בארץ 'ספייס' (ראו פירוט בהמשך).

1634680
צילום: רונן טופלברג

ביחס לדגם הפורש, בסיס הגלגלים ללא שינוי, 269 ס"מ, והממדים קרובים מאוד: האורך גדל ב-2 ס"מ ל-469 ס"מ, הרוחב ב-1.5 ס"מ ל-183 ס"מ ואילו הגובה ב-0.9 ס"מ ל-147 ס"מ. אין שינוי בנפחו המרשים של תא המטען, 553 ליטר. 

אוקטביה החדשה, הן בצדה החיצוני והן בסביבת הנהג, מעוצבת בהתאם לקווים החדשים של דגמי היצרן הצ'כי, ובפנים מדובר במרכיבים אותם ראינו כבר בסקאלה ובקאמיק. הדגם עשיר מקודמו, מצויד בדור החדש של המולטימדיה של המותג, בבלם חנייה חשמלי ובאותו בורר הילוכים זעיר בו פגשנו בדגמים נוספים בקונצרן. ברמות הגימור הגבוהות כולל המפרט צג מולטימדיה גדול, "10.25, ומחוונים מוקרנים חדשים.

1634685
צילום: רונן טופלברג 

מנועים, נתונים
אוקטביה מוצעת עם מנועי טורבו-בנזין 1.0 ליטר ו-1.5 ליטר וטורבו-דיזל 2.0 ליטר. שני מנועי הבנזין מצוידים במערך היברידי מתון 48 וולט, והם משודכים לתיבה דו-מצמדית 7 הילוכים, המופעלת כעת באופן חוטי.

למנוע ה-1.0 ליטר 3 צילינדרים וזה מייצר 115 כ"ס ו-20.3 קג"מ, ובגרסה זו מאיצה האוקטביה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-10.6 שניות. למנוע ה-1.5 ליטר 4 צילינדרים וזה מייצר 150 כ"ס ו-25.4 קג"מ, ומשך התאוצה ל-100 קמ"ש הוא 8.4 שניות. נתוני צריכת הדלק יפורסמו עם תחילת השיווק של גרסאות אלה.

1634688
צילום: רונן טופלברג

מנוע הדיזל 2.0 ליטר מייצר 150 כ"ס ומומנט של 34.6 קג"מ, וניתן לבחור בין תיבה ידנית 6 הילוכים או דו-מצמדית 7 הילוכים. משך התאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 8.5 שניות. צריכת הדלק של מנוע הדיזל היא 27 ק"מ/ל'. 

רמות גימור, פריטים
האוקטביה תשווק בישראל בשלוש רמות גימור – ובכולן תאורת לד ומערכות בטיחות הכוללות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית.

רמת הגימור הבסיסית היא 'אמבישין', גם היא מצוידת היטב, ובמפרט, בין השאר, חישוקי "17, מולטימדיה עם צג "8.25, בקרת אקלים, מפתח חכם ועוד. 


1634687
צילום: רונן טופלברג

ל'דינמיק' כיול מתלים ספורטיבי ונוקשה יותר, והיא מונמכת ב-1.5 ס"מ. ברמת גימור זו ספוילר אחורי שחור והשחמה של חלקים חיצוניים אחדים, והיא כוללת גם מחוונים מוקרנים, מושבי ספורט, גלגל הגה ספורטיבי, תאורת אווירה צבעונית ועוד. 

רמת הגימור 'סטייל' מוסיפה חישוקי "18, תאורת לד-מטריקס חכמה, בקרת אקלים תלת-אזורית (שליטה גם מאחור), טעינה חכמה, צג מולטימדיה "10, ובמערכות הבטיחות גם ניטור שטחים מתים.

ממתינים למכונית 
בשלב זה משווקת האוקטביה החדשה רק בגרסת דיזל, מכיוון שייצור גרסאות הבנזין החל מאוחר יחסית. המשמעות היא שעיקר ההיצע העכשווי מופנה לציבור נהגי המוניות.

1634680
צילום: רונן טופלברג

גרסת 1.0 ליטר בנזין ברמות הגימור 'אמבישן' ו'דינמיק' תגיע לארץ באוקטובר, ואילו 1.0 ליטר 'סטייל' וגרסת ה-1.5 ליטר בדצמבר 2020. בשלב זה פרסמה סקודה מחירים רק לגרסאות הסדאן, ומחירי גרסאות הסטיישן למיניהן יוצגו בהמשך. 

סקודה אוקטביה 2020: גרסאות, רמות גימור, המחירים
אוקטביה 1.0 ליטר 'אמבישן' – 135,000 שקלים
אוקטביה 1.0 ליטר 'דינמיק' – 142,000 שקלים 
אוקטביה 1.0 ליטר 'סטייל' – 149,000 שקלים 

אוקטביה 1.5 ליטר 'אמבישן' – 141,000 שקלים
אוקטביה 1.5 ליטר 'דינמיק' – 148,000 שקלים 
אוקטביה 1.5 ליטר 'סטייל' – 155,000 שקלים 

אוקטביה 2.0  ליטר דיזל ידני 'אמבישן' – 162,000 שקלים
אוקטביה 2.0 ליטר דיזל 'אמבישן' – 172,000 שקלים 
אוקטביה 2.0 ליטר דיזל 'דינמיק' – 179,000 שקלים
 
1634679
צילום: רונן טופלברג