אבני דרך לאורך מסלול הטיול:
חורשת מצפה רמון, דרך הפסלים, מצפור גבעת געש, נחל חוה, מעלה מחמל, מעלה נוח, מכתש רמון, הר ארדון, גבעת חרוט, קיר הדייק, נחל נקרות, נחל מישר, בור נקרות, נחל חדב, מפער מרפק, הר סהרונים, מפער מרפק, גיא זוחלים, הר גוונים, גבעת רעף, חניון הגבס, נחל רמון, נחל עפיפון,  מעלה רמון, סוכה במדבר, נחל צין, מצפה כוכבים, מצפה רמון.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
המסלול בעבירות קלה עד בינונית למאבריקים ובעבירות בינונית רכבי שטח קשוחים. המסלול מחייב רכב גבוה, ממוגן ועם הילוך כוח.
המסלול נוסע על שבילים ברורים שכולם גם מסומנים בצבע. מסלול הטיול חוצה שמורות טבע בהן אין סיבה וגם אסור לרדת מהשבילים הברורים והמסומנים.
הקפידו שלא לפגוע בנוף, בצומח או בחי.
אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.
המסלול מחוץ לשטחי אש של צה"ל ואפשרי לנסיעה בכול השבוע.
מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ מתאים, לכל צרה וחילוץ שיתבקש.
אורכו של המסלול כ-140 ק"מ והוא יארך כ-7 שעות של נהיגה רצופה במאבריק ועד כ-12 שעות בקצב איטי עם עצירות ארוכות לשהייה במדבר.

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם  22 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי www.4x4.co.il

שיטת הניווט
הניווט על שבילים מסומנים במפה ובשטח הברורים בשטח.  מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 . הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך בזכות סימון השבילים וסיפור הדרך המפורט אפשר לנווט גם בלעדיו. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

קישור לכתבות הניווט באתר השטח

מה עושים?
בטרם היציאה לקיטוע  (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS  והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

הכנת אמצעים למסלול
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה – ג'ק/מגבה תקין ומפתח גלגלים מתאים, ערכת תיקון פנצ'ר וקומפרסור,
ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,
מפות סימון שבילים מספר  17 ומס' 18 ( הערבה התיכונה ומזרח הנגב ו- מכתש רמון ),
מצפן ומכשיר GPS – יכול לעזור בחיבור למיקום בשטח,
טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,
בגד ים, מגבת וקרם הגנה,
מים ומזון ליום שלם בשטח.
הרשימה המלאה של ציוד גרירה וחילוץ

תחילת המסלול:
בחורשה המזרחית של מצפה רמון ומאחורי מלון "בראשית", 100 מטרים מהכיכר המרכזי של העיר, לא רחוק מתחנת הדלק – "דלק", בתחילתו של דרך הפסלים הנוסעת לאורך המצוק המזרחי של מכתש רמון.

נ.צ. 1 – חורשת מצפה רמון

מתחילים ומאפסים מד אוץ

‏‏נוסעים מזרחה על המצוק המרשים שמצפון למכתש רמון לאורך דרך הפסלים ולאורכו של שביל מסומן בשחור.

2.1 ק”מ צומת שבילים קטן בעיקול שמאלה של הדרך הכבושה היטב.

נ.צ. 2 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לשביל המשני שנוסע לאורך המצוק וממשיכים ישר לאורך המצוק ועם הסימון השחור.

0.9 ק”מ צומת שבילים ליד מתקן ברזים (שיברים) של מקורות בו  ממשיכים ישר וימינה על המצוק.

7.7 ק”מ מימין לדרך תצפית מרשימה למכתש – מצפור גבעת געש.

12.8 ק"מ השביל נכנס לתוך הערוץ וחוצה את נחל חוה.

15.5 ק”מ צומת מעלה מחמל בו פונים שמאלה וצפונה לציר הנפט.

(אפשר לפנות ימינה 400 מטרים לכל כיוון "ולקפוץ" לראות את המכתש מראש מעלה מחמל המרשים).

16.8 ק”מ צומת שבילים מסומנים בשחור ובאדום.

נ.צ. 3 – צומת שחור אדום

ציר הנפט אילת - אשקלון

ציר הנפט הוא דרך מלאכותית אשר נוצרה למען קו צינור הנפט הקבור באדמה ומחבר את נמל אילת עם נמל אשקלון ולהיפך. צינור הנפט הגדול יכול להזרים נפט בין ים תיכון לים האדום והוא שייך לחברה בשם קצא''א הנמצאת בבעלות ממשלת ישראל וממשלת אירן (ורק לאחרונה הוסדר הנושא הכספי שבין המדינות, שכבר אין בניהן קשרים).
חברת קצא''א (קו צינור אילת אשקלון) מספקת גשר יבשתי בין מזרח למערב ומאפשרת להעביר נפט בצינורות ובכך לחסוך לחברות המשנעות נפט את דמי המעבר בתעלת סואץ או את העלות בהקפת אפריקה. לאורכו של הציר מספר מעלות קשים ומפורסמים כמו מעלה זיק, הנמצא צפונית לנו, ומעלה מחמל, הנמצא בירידה למכתש רמון.

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ומזרחה לשביל המסומן באדום והמוביל למעלה נוח.

4.6 ק”מ השביל המסומן באדום מגיע לראש מעלה נוח.

נ.צ. 4 – מעלה נוח

רגע לפני שיורדים לתוך מכתש רמון – כדאי לדעת:

להיווצרות המכתש יש תיאוריה גאולוגית ולצידה כמה קונספירציות, כמו לדוגמה פגיעה של מטאוריט גדול. אך ההסבר המניח את הדעת משלב בין מרכבים גאולוגיים לתקופות אקלים שונות שיחד יצרו את המכתש (וגם את המכתש המדבריים הנוספים בארץ ובסיני: המכתש הגדול, המכתש הקטן וצמד מכתשי הר עריף).

הגאולוגים טוענים כי לפני שנוצר המכתש היה כאן הר גבוה (חלק מהר רמון). תקופה גשומה עם משקעים רבים גרמו לכך שהמים חדרו לקרקע, המיסו ופירקו את שכבות הסלע הרכות. חומר הבלייה והסחף נשטף החוצה עם הנחלים - נחל רמון ונחל נקרות, דרך מפער נקרות - נקודת המוצא של המכתש. הגג של המכתש, שעשוי מחומר קשה יותר, נשחק וקרס לאחר שהחומר תחתיו נשטף החוצה וכך נוצרו קירות גבוהים ומצוקיים שבתוכם המכתש. לאחר התקופה האקלימית הגשומה התחלף מזג האוויר והפך שחון כך שקירות המכתש נשמרו ולא קרסו פנימה.

קירו הצפוני של מכתש רמון נישא לגובה של כ-350 מטרים מלב המכתש ואילו ההר הגבוה ביותר בנגב הוא הר רמון, אשר בפינה צפון מערבית של המכתש, ונישא לגובה של 1,033 מטרים. למכתש רמון 4 מפערים (פתחים במצוק): מפער נקרות ממזרח – המנקז את נחל נקרות מזרחה לכביש הערבה, מפער גוונים – דרכו יוצא כביש 40 דרומה, מפער פיטם מדרום למכתש ומפער ערוד במערב.

צילום: עידו ניתאי

למכתש רמון 5 מעלות דרכם אפשר לרדת או לעלות את המצוק. מעלה נח - בעבירות קלה עד בינונית, הנמצא בפינה הצפון מזרחית של המכתש. מעלה מחמל - מעלה מלאכותי בעבירות קשה מאוד, שנוצר על ציר הנפט ומתחתיו נמצא צינור גדול קוטר המחבר את אילת עם אשקלון ולהפך. מעלה העצמאות - סלול אספלט וחלק מכביש 40 המחבר את אילת עם מרכז הארץ. מעלה רמון - מעלה טרשי בעבירות בינונית עד קשה הנמצא מערבית למצפה רמון (ואותו נטפס בסוף מסלול הטיול). ומעלה ערוד - מעלה בעבירות קלה הנמצא בפינה הצפון מערבית של מכתש רמון.

מאפסים מד אוץ

לאחר ההתפעלות מהנוף של המכתש, משלבים להילוך כוח ויורדים לאט ובזהירות מהמדרגות עמוק לתוך לב מכתש רמון, על השביל המסומן באדום.

3.3 ק”מ עץ שיטה נהדר להפסקת קפה משמאל לשביל המסומן.

5.1 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה לשביל הירוק.

5.5 ק”מ צומת T עם השביל המסומן בשחור, הוא ציר הנפט. כך שאם תסכלו ימינה וצפונה לכיוון הקיר של המכתש תראו את מעלה מחמל.

נ.צ. 5 – צומת T

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ודרומה על ציר הנפט ועם הסימון השחור.

1.8 ק”מ צומת חניון הלילה של הר ארדון בו ממשיכים ישר ודרומה.

3.8 ק”מ צומת שבילים במרכז מכתש רמון בחיבור השביל המסומן בשחור עם השביל המסומן באדום.

נ.צ. 6 – צומת שחור - אדום

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ומזרחה עם השלט לרמת סהרונים על השביל המסומן באדום.

0.9 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ומזרחה עם השביל המסומן בשחור.

2 ק”מ חוצים את חניון יום סהרונים וממשיכים ישר ומזרחה על השביל הצר המסומן בשחור לכיוון נחל ארדון.

2.8 ק”מ נקודה נהדרת לעצירת קפה למרגלות עץ השיטה שמתחת לגבעת חרוט.

3.6 ק”מ משמאל לשביל החצץ קיר דייק  - מדהים! לפניכם מוזיאון גיאולוגי מאובן הייחודי לנגב הישראלי, שכבות – שכבות של סלעי משקע ימיים, בעיקר גיר וצור, ובסדק דייק של לבה – סלע יסוד שפרץ מלב כדור הארץ.

5.8 ק”מ בהמשך השביל החולי / חצצי המסומן בשחור עד לצומת השבילים שבלב מפער הנקרות.

נ.צ. 7 – צומת שחור – אדום - כחול

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ומזרחה לנחל נקרות ויורדים עם השביל המסומן באדום.

0.5 ק”מ השביל האדום פונה ימינה מטפס על המסלעה ויורד כמה מדרגות מאתגרות חזרה לנחל נקרות – שימו לב ובזהירות!

8.9 ק”מ צומת נחל נקרות עם נחל מישר במפגש שבילים אדום ושחור.

נ.צ. 8 – צומת אדום - שחור

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה עם השביל האדום במורד נחל נקרות כ- 150 מטרים עד הערוץ שמימין לשביל הראשי, כשמשמאל על הגבעה – מצד נקרות.

300 מטרים ברגל, דרומה בתוך הערוץ הקטן ומגיעים לבור נקרות המרשים!

מצד נקרות הוא תחנת מעבר של הנבטים אשר חצו את דרך הבשמים מתימן שבחצי ערב, דרך ירדן והערבה ועד לנמל עזה. כאן קבלו השיירות שירותי דרך ומקום לישון את הלילה בדרך שבין מואה וחרבת קצרה שממזרח לעין סהרונים שממערב. בערוץ שמדרום נמצא בור נקרות – בור מים מבוטן ועליו מבנה אבן עם קשתות מרשים ביותר. הבור אגר לתוכו מי גשמים מהערוץ שמעליו ונבנה לטובת אורחי המצד.

נ.צ. 9 - בור נקרות

חוזרים על השביל האדום 150 מטרים במעלה נחל נקרות עד נ.צ. 8.

מאפסים מד אוץ.

ממשיכים ישר ושמאלה במעלה נחל מישר על השביל המסומן בשחור.

5.5 ק”מ הדרך עוזבת את הערוץ ועולה ימינה לשביל כבוש טוב הנמצא מימין לנחל.

7.6 ק”מ צומת שבילים ליד חביות בו יש לפנות לדרך שמימין (ולא להמשיך ישר).

14.7 ק”מ נוסעים על הדרך הטובה עד הכביש והגשר של נחל חדב.

נ.צ. 10 – כביש 40

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה וצפונה על כביש 40.

1.8 ק”מ בתחילת הקטע כביש של מעלה המישר אפשר לפנות שמאלה לשטח (שימו לב לקו הלבן) ולהמשיך צפונה במקביל לכביש או להמשיך את ה-2.8 ק"מ הבאים על הכביש.

נ.צ. 11 – מעלה המישר

מאפסים מד אוץ

2.8 ק"מ בשטח בין השבילים לאורך הקו מתח ולצד הכביש עד לצומת הכניסה לאתר של רפאל בהר חדב בצומת של כביש 40 עם הכביש העולה להר חדש והשביל המסומן בשחור הנוסע צפונה.

נ.צ. 12 – צומת הר חדב

נוסעים צפונה על השביל המסומן בשחור, בהתחלה במקביל לכביש 40 ובהדרגה מתרחקים מהכביש.

7.8 ק”מ חוצים את הערוץ של נחל נקרות והציר המסומן באדום הפונה מערבה, וממשיכים צפונה על השחור.

8.5 ק”מ מתחילה הכניסה חזרה למכתש רמון דרך מפער מרפק וב-9.1 ק”מ הכניסה המרשימה למכתש בכתף של הר סהרונים.

9.6 ק”מ צומת נחל גוונים במפגש שבילים שחור וירוק.

נ.צ. 13 – צומת נחל גוונים

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לנחל גוונים ונוסעים על השביל המסומן בירוק ובשביל ישראל.

2.8 ק”מ מגיעים לכביש 40 שחוצה את מכתש רמון.

נ.צ. 14 – כביש 40

פונים שמאלה על כביש 40.

0.3 ק”מ עד העמוד חשמל שמימין לדרך ומאחוריו הכניסה לערוץ נחל גיא זוחלים.

נ.צ. 15 – ירידה מהכביש

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לתוך נחל גיא זוחלים ומקפידים על השביל המסומן בכחול.

2.1 ק”מ מגיעים עד לצומת של "ציר החשמל" במפגש שבילים כחול ושחור. (נסיעה ישר על השביל השחור תחזיר אתכם לכביש 40).

נ.צ. 16 - צומת ציר החשמל

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה חזק וממשיכים על הציר המסומן בכחול.

1.4 ק”מ צומת חניון הגבס, כשמימין חאן מסודר וכביש 40 ושמאלה זה לאתר חניון הלילה של המחצבה הישנה.

נ.צ. 17 – צומת חניון הגבס

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ודרום-מערבה עם השביל המסומן בירוק.

0.5 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה עם הסימון הירוק. (ישר זה לחניון הגבס).

2.5 ק”מ משמאל לדרך רואים את גבעת רעף.

3.9 ק”מ צומת T של השביל הירוק עם השביל המסומן באדום.

נ.צ. 18 – צומת T

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה וצפונה עם השביל המסומן באדום ושביל ישראל.

2 ק”מ צומת שבילים מסומנים באדום ובשחור במרכז הערוץ של נחל רמון.

(מעט בהמשך על הציר האדום עץ שיטה עם צל מפנק).

נ.צ. 19 – צומת אדום -שחור

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לשביל המסומן בשחור - במעלה הערוץ של נחל רמון.

5.5 ק”מ צומת עם השביל המסומן באדום משמאל בו ממשיכים ישר על השביל השחור לכיוון מעלה ערוד.

9.1 ק”מ חוצים את ערוץ נחל רמון וממשיכים על השביל המסומן בשחור.

11.5 ק”מ צומת שבילים מסומנים בשחור ובאדום, למרגלות מעלה רמון וקיר המכתש הצפוני.

נ.צ. 20 – צומת שחור - אדום

צילום: עידו ניתאי

פונים ימינה לשביל המסומן באדום ומתחילים לטפס את מעלה רמון.

0.8 ק”מ צומת בו פונים ימינה עם הסימון האדום לקטע האתגרי של הטיפוס.

כמה טיפים לטיפוס נכון ובטוח של המעלה:

יש לשלב הילוך כוח עוד בטרם מתחילה העלייה החדה ולהישאר משולב עד סוף העלייה. שימוש בנעילת דיפרנציאל אחורית (למי שיש) - מומלץ! בכל קטע קשה של העלייה כדאי לעצור, ללכת ברגל אם צריך ולבחור את נתיב הטיפוס המדויק. היה וצריך ''לבנות'' ולסדר קצת סלעים בעלייה - השתמשו בכפפות ועשו זאת. הדבר יכול להיות ההבדל בין לטפס או לשבור. השתדלו לטפס בקו ישר כלפי מעלה ולא להיכנס לשיפועי צד מסוכנים. רצוי להשתמש במכוון מהקרקע שיעמוד בצד ולפני כלי הרכב. נהגו בנחת, מבלי להעיף אבנים או ''לנגוח'' בסלעים עם הרכב, תוך שליטה על מהירות מספקת לטיפוס מעלה אך איטית מספיק כדי לא לקפוץ עם הרכב ולא להזיק לו. היה והטיפוס קשה - חזרו לאחור! בנו את הדרך מחדש או בחרו מסלול טיפוס טוב יותר. השאירו מרווח בטוח בין כלי הרכב המטפסים. מרווח זה חשוב גם לגרירה וחילוץ היה וצריך.

1.7 ק”מ ראש מעלה רמון ומכאן ממשיכים ישר על השביל המסומן באדום.

5.2 ק”מ צומת שבילים מסומנים בשחור ובאדום (המשך ישר על השביל המסומן באדום מגיעים תוך 250 מטרים לכביש  171  לכיוון צומת הרוחות שעל כביש 40.

נ.צ. 21 – צומת שבילים אדום - שחור

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לשביל המסומן בשחור.

0.2 ק”מ צומת שבילים בו פונים ימינה לכיוון "סוכה במדבר" עם השביל המסומן בשחור.

0.5 ק”מ משמאל לדרך אתר "סוכה במדבר" וממשיכים על השביל הראשי.

2.8 ק”מ עולים על הכביש הפנימי המוביל למצפה הכוכבים של מצפה רמון.

נ.צ. 22 - כביש

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה על הכביש הצר לכיוון מצפה רמון.

1.9 ק”מ צומת אספלט בו ממשיכים ישר ועל הכביש האמצעי לכיוון מצפה רמון.

4 ק”מ 4.3 ק”מ חוצים ישר שתי כיכרות במרכז מצפה.

4.8 ק”מ כיכר הכניסה למצפה רמון בו ממשיכים ישר לחורשה בה התחלנו.

5 ק”מ – נ.צ. 1.

עד כאן מסלול טיול באורך  140 ק"מ של מסלול מעגלי

להתראות בטיול הבא...

עופר אוגש

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן. לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.