מרצדס הציגה אתמול (יום שלישי) את התוכנית האסטרטגית שלה עד למחצית העשור. התכנית הוצגה בשמונה סעיפים עיקריים, ועיקרה שיפור מעמדו של המותג בעולם היוקרה דרך ארבעה תתי-מותג – AMG הספורטיבי, מייבאך המפואר, G לשטח, EQS החשמלי; רצפה חשמלית ייעודית לדגמים גדולים ונוספת לקטנים ולבינוניים, לשפע דגמים חשמליים, גם של שלוש החטיבות הראשונות; שיפור התוכנות ברכב, למערך תקשורת מתקדם עבור הלקוחות; שיפור הביצועים שלה, שיביא יחד עם אסטרטגיית המוצרים ומערך הדגמים החדשים, לרווחיות משופרת. 

יוקרה
מרצדס צופה כי התחום העליון בעולם הפרמיום יגדל יותר מאשר שיעור הצמיחה בשוק הרכב, אפילו ביו מותגי היוקרה הרגילים. מרצדס, לכן, מכריזה על מיצוב גבוה יותר של תיק הדגמים שלה, בעיקר דרך העלאת המעמד של תתי-המותג AMG, מייבאך, G, EQ, והעשרת היצע הדגמים בהם. "עם ארבע תתי המותג והמותג המרכזי נפנה ליותר לקוחות מאשר עד כה", נאום אולה קליניוס (Källenius), יושב ראש דיימלר. 

במסגרת התכנית, שתאפשר פנייה רחבה יותר לסוגי לקוחות שונים, AMG המאוד מפותחת תעלה כיתה, וזו תהדק את הקשר עם זירת הפורמולה 1 גם, אך לא רק, דרך מכונית הספורט הייחודית "פרויקט 1", שהמנוע שלה הגיע מהזירה.

יותר יוקרה, חשמל, רווחיות – מרצדס הכריזה על התוכנית האסטרטגית שלה
צילום: מרצדס

מייבאך תקבל יותר ויותר תשומת לב והמודעות אליה תגדל. "אנחנו יכולים לעשות הרבה יותר בחטיבת מייבאך ונכפיל את המכירות שלה", אומר קליניוס, "אבל לא דרך אינפלציה של דגמים, אלא בזהירות מחושבת".  

EQ החשמלית תפגין את הקדמה הטכנולוגית, ולגביה הציפיות הרבה יותר גדולות: "EQ תגדל מעשרות אלפים למאות אלפים בשנה בחמש עד עשר השנים הבאות", אמר קליניוס.

אנשי מרצדס התייחסו לכך ש-G ואגון האגדי יהיה לחטיבת יוקרה הרפתקנית שתכלול כלים חשמליים, וגם אם היקף המכירות ומספר הדגמים לא יהיה גדול, היא תהיה מאוד רווחית. 

יותר יוקרה, חשמל, רווחיות – מרצדס הכריזה על התוכנית האסטרטגית שלה
צילום: מרצדס

חשמל
חשמל הוא מרכיב ליבה באסטרטגיה של מרצדס. החברה רוצה להיות מובילה בתחום זה, וחשמול הדגמים ימצא ביטוי גם בדגמים של תתי-המותג AMG, מייבאך, G, לא רק בתת-המותג החשמלי-ייעודי EQ. 

ראשי מרצדס הצהירו כי עד 2025 יהיו במבחר הדגמים שלה 25 כלים היברידיים-נטענים ו-10 דגמים חשמליים. מספר הכלים החשמליים יוכפל עד 2030 ויגיע ל-20, וחלקם של כלל הכלים המחושמלים במכירות יגיע ל-50%. במקביל יוקטן המבחר של מנועי הבעירה הפנימית ב-40% עד 2025, ב-70% עד 2030 וגם ההשקעה בתום זה תקטן.  

במרצדס מדברים על הורדת עלויות דרך שימוש בשלוש ארכיטקטורות חשמליות. הראשונה, X253, היא גמישה ורב-גונית, כזאת היכולה לשרת גם דגמים מנועי בעירה פנימית, פגשנו בה כבר ב-EQC (מקורה ב-GLC), והיא תשמש עוד שני דגמים, שיכונו A ו-B.

יותר יוקרה, חשמל, רווחיות – מרצדס הכריזה על התוכנית האסטרטגית שלה


השנייה היא EVA, פלטפורמה ייעודית חשמלית ראשונה של מרצדס. זו פלטפורמה גדולה שתשמש את מכונית הפאר העתידית EQS (השקה במחצית השנייה של 2021), מכונית סלון נוספת בסדר גודל של סדרה E (התכונה EQE), ושני דגמי פנאי גדולים עם כינויים דומים. דגמים אלה ייבנו בגרמניה, סין, ארה"ב. אנשי מרצדס מבטיחים טווח של יותר מ-700 ק"מ, תיבה עם שני הילוכים, ואפשרות לטעינה מהירה שתעניק תוך 15 דקות טווח של 250 ק"מ. 

בהמשך, ותוך ארבע שנים, תוצג פלטפורמה חשמלית קומפקטית, שתכונה MMA. פלטפורמה זאת תשרת דגמים בגודל קומפקטי ובינוני, תחליף הדרגתית את פלטפורמת ההנעה הקדמית הנוכחית (MFA), תשמש לפחות חמישה דגמים, ודגם ראשון המבוסס עליה יוצג יחד איתה ב-2024. אנשי מרצדס מדגישים עלויות נמוכות יחסית וטווחים גבוהים במיוחד. 

הקדמה לפי מרצדס תגיע לא רק דרך החומרה הגדולה, אלא גם דרך מערכי תקשורת מתקדמים, שיאפשרו מתן שירותים דיגיטליים ללקוחות, כולל שדרוג הרכב שלהם בתכונות מסוימות, גם בתחומים טכניים, דרך הרשת. מרצדס מדגישה כי היא רוצה ב"יחסים לכל החיים עם הלקוח", וכי הנתונים שיגיעו מהמערכות אצלו יאפשרו את שיפור השירות. 

יותר יוקרה, חשמל, רווחיות – מרצדס הכריזה על התוכנית האסטרטגית שלה
צילום: מרצדס

רווחיות
כאמור, מרצדס תעמיק את פעילותה בצד העוד יותר יוקרתי במבחר הדגמים שלה, תצמצם אותה בתחומים יוקרתיים פחות, תשנה את מערך הדגמים וגם דגשים – הרבה מזה לטובת רווחיות משופרת: "בשנים האחרונות גדלנו מאוד במשפחת המכוניות הקטנות, אבל לא לשם אנחנו צריכים לכוון כעת. יש פלחים רווחיים פחות, יש כאלה שיותר, ולשם אנו צריכים ללכת. נהיה יותר בררנים בעתיד בדגשים אותם נשים בפלחי השוק השונים, נלך למקומות רווחיים יותר ולא נרדוף יותר אחרי כמויות; המיקוד יעבור ממכירות לתרומה לרווח. ניקח את מרצדס גבוה יותר", הכריזו אנשי החברה. 

מרכיב אחד ברווחיות יהיה ממכירת שירותים דיגיטליים ללקוחות, ומרצדס תשתף פעולה עם חברות שמתמחות בתחום הדיגיטלי, תוך כדי שמירה על תפעול ייחודי ליצרן. 

מרכיב נוסף בשיפור הרווחיות נובע משינוי הדגשים בדגמים העתידיים של מרצדס, ומחויב בתקופות מאתגרות. לצורך זה יבוטלו דגמים ופלטפורמות פחות רווחיים, וההשקעה במנועי בעירה תפחת. מרצדס תמצם את מבחר הגרסאות, המנועים, תיבות ההילוכים והאפשרויות בדגמים המוצעים, ומכנה את התהליך "פישוט המבחר". מנגד, הרווחיות של החברה, כך מציינים אנשיה, תגדל גם הודות לתהליך ייצור מודולרי ולרכיבים משותפים בפלטפורמות החשמליות, 

יותר יוקרה, חשמל, רווחיות – מרצדס הכריזה על התוכנית האסטרטגית שלה
צילום: מרצדס

היצרן מדבר על צמצום עלויות של 20% תוך 5 שנים, וזה יושג – מעבר לשינויים בדגמים  ובתהליכי הייצור – גם על-ידי צמצום כוח אדם, הורדת עלויות, סגירת מפעלים. המטרה של מרצדס להגדיל את הרווחיות שלה ב-5 השנים הקרובות ב-6% לפחות, להגיע ל-10%.

רכב אוטונומי
בתוכנית המאוד מפורטת של מרצדס לחמש השנים הקרובות, הכוללת יעדים גם עד סוף העשור, המכונית האוטונומית לא הוזכרה כלל.