ג'נרל מוטורס, שרכשה את מותג האמר ב-1999 וסיימה את דרכו ב-2010, הכריזה על דגם חדש כל-חשמלי שיצא לשוק ב-2021. ההכרזה על דגם זה היא במסגרת מהלך רחב-היקף של היצרנית האמריקאית, למערך דגמים מחושמל עליו הכריזה לא מכבר. 

עבר – הווה
האמר, שהיה רכב טקטי בשימוש צבא ארה"ב (HUMVEE, מ-1983) ויוצר על-ידי AM ג'נרל, זכה למהדורה אזרחית ב-1992; הסיפור הוא שארנולד שוורצנגר (שרירן, שחקן, מושל קליפורניה), ראה שיירה צבאית, התלהב ורצה. יחסי הציבור במלחמת המפרץ של 1991 בוודאי הועילו. 

בעשור הראשון של המאה, ולאחר שהמותג האזרחי נרכש על-ידי ג'.מ (1999), צורפו לדגם המקורי שנקרא H1 – יובא לישראל ב-1995, בנוסף לכלים שנמסרו לצבא – גם H2 (שנת2002; למעשה, ג'.מ יוקון) ו-H3 (שנת 2005; בפועל, ג'.מ קניון).

1635925
צילום: האמר

בסוף אותו עשור – לאחר המשבר הכלכלי של 2008, העלייה במחירי הדלק, התגברות המודעות למשבר האקלים, הסלידה אז מממדיו, גם צלילה במכירות – הוציאה ג'.מ את המותג כולו לגמלאות. בהינתן מצבה, פושטת רגל שניצלה על-ידי הממשל, לא הייתה לה גם ברירה. 

והוא חוזר כעת – עדכני וביצועיסט מאי פעם, ויש לו בשורה. כמה בעצם.

הרכב לעשור השלישי
האמר במהדורת EV שלו הוא רכב שטח במבנה טנדר עם תא-נהג כפול עם אפשרות להסרת הגג. הרכב מצויד ב-3 מנועים חשמליים המייצרים 1000 כ"ס ו-1589 קג"מ, להאצה של 3 שניות ל-97 קמ"ש (60 מייל בשעה). בערך. אגב תאוצה: לרכב מערך הכנה עם אנימציה, צליל בחסות בוז והנמכה של 5 ס"מ לקראת שיגור. "זה יעלה חיוך על פניך בכל פעם מחדש" אמר אל אופנהייזר, המהנדס הראשי של הפרויקט. 

1635929
צילום: האמר

להאמר סוללות איליתיום ב-24 מודולים לאנרגיה של 200 קוט"ש, ואלה מסדרים לו טווח של למעלה מ-560 ק"מ. הסוללות ניתנות לטעינה במטען מהיר עד 350 ק"ו, ל-160 ק"מ ב-10 דקות.

הדגם החדש מאפשר נהיגה אוטונומית בשלב 3 (ללא ידיים על ההגה) ביותר מ-300,000 ק"מ ממופים בארה"ב. בנוסף, כישורים כמו נהיגה אדפטיבית ישימים גם בשטח. 

כיאה וכנדרש, נתוני השטח של הדגם החדש מכובדים ביותר, מבוססים על מתלי אוויר. מרווח הגחון הוא 25.7 ס"מ ('רגיל'), 30.2 ס"מ ('שטח'), 40.4 ס"מ ('מצב אקסטרקט'); זוויות הגישה והנטישה הן 41.5 ו-31.6 מעלות ('רגיל'), 44.3 ו-33.7 מעלות ('שטח'), 49.7 ו-38.4 מעלות ('מצב אקסטרקט'). כושר הצליחה הוא 66 ס"מ.

1635927
צילום: האמר

בהחלט לא שגרתי בעדת דגמי השטח, הוא היגוי לכל ארבעת הגלגלים ('CrabWalk1') , המאפשר תנועה משופרת בשטח ממש אנטיפתי. הגלגלים התקניים הם "35 של גודייר, ואם תרצו יש "37. בנוסף וכנדרש, מיגון תחתי מלא, ולמהדורה הראשונה שפע מצלמות תחתיות המספקות עד 18 זוויות צילום. בוודאי תשמחו לדעת שלכל אחד ממצבי הניהוג – 'רגיל', 'גרירה', 'שטח', 'אקסטרקט', 'אדרנלין' – תצוגה שונה המלווה במערך גוונים משתנה. 

זאת ואף זאת
הממדים, לא תופתעו, הם בגזרת XL; על בסיס גלגלים שאורכו 344.5 ס"מ, שוכן מרכב שאורכו 551 ס"מ, רוחבו 220 ס"מ; בשלב זה נתוני גובה ומשקל אינם ידועים.  

העיצוב, עיניכם הרואות, אינו מהמין המצטנע, ויש בו הרבה אלמנטים עם האות H. המבנה מאפשר הסרת משטחי הגג וגם הקורה המרכזית, וכולל מערכי אחסון ואפסון. איך המבנה המפתה הזה יתמודד במבחני ריסוק? אנחנו לא ממש אופטימיים.  

1635926
צילום: האמר

עיצוב סביבת הנהג מזוות כמקובל בברנז'ה של הקשוחים, ובולטים בו צג מרכזי "13.4 ולוח מחוונים "12.3. מערכת השמע של בוז כוללת 14 רמקולים ומהיותה אקטיבית מאפשרת לנטרל רעשים מבחוץ. עוד במפרט האבזור: מערך גרירה שלם, שליטה קולית, ריכוזי מידע רלוונטיים, מפתח דיגיטלי מבוסס-סלולרי כולל תפעול מקדים, וכמובן מרכיבים כמו תפעול חשמלי למושבים וכו'. אין שטיחים רגילים, יש רצפה המצופה בוויניל ושטיחי גומי מחומרים ממוחזרים.

לו"ז, מהדורה, מחיר
בסתיו 2021 תצא לאור 'מהדורה 1' מוגבלת ל-1000 יחידות – בחוץ צבע לבן, בפנים אלמנטים של זהב סביב לשחור ('Lunar Horizon') – ומחירה 112,600 דולר (380,000 שקלים). כל היחידות אזלו, תוך פחות מרבע שעה. מהדורות רגילות, כולל מופחתות הספק וטווח, צפויות ב-2022. 

1635928
צילום: האמר