עצם הגעתה של טסלה לישראל לא היוותה הפתעה לאיש, בעיקר לא לנו; כבר לפני למעלה משנה דיווחנו על המכוניות הראשונות שלה וצילמנו את הגעתן לאולם התצוגה (שמעולם לא נפתח). בישראל יש לה כבר מועדוני מעריצים, ואלה מנתחים כל מהלך שהחברה עושה או לא עושה, מדווחים על כל חידוש במוצריה. אך תכניותיה של טסלה לשוק המקומי נותרו די מעורפלות — לא היה עם מי לדבר, לא היה בעל תפקיד שניתן היה לקבל ממנו תשובות. 

לטסלה בישראל, כמו־גם בארצות אחרות בהן היא מוכרת, אין יבואן מקומי, אלא היא זו המשווקת את דגמיה. החברה עצמה הקימה כאן משרד, איישה תפקידים ובמשך כשנה פעלה כאן בשקט מוחלט. לא יחסי ציבור, לא פרסומים, לא "שימרו את התאריך". נאדה. 

עד שאור ליום אחד בתחילת פברואר, טסלה פתחה, בשקט, ללא הודעה מקדימה ואפילו ללא הודעה בצמוד, את האתר שלה בעברית, וזה נועד להזמנת אחד מדגמיה בארץ. הפתעה. 

אנשים התנפלו על האתר, וחיסלו תוך יום את כל מלאי המכוניות שהחברה ייעדה למשלוח הראשון, במרץ. למחרת, נמכר המשלוח של יוני. נכון לעכשיו, המלאי של מודל 3 ל־2021 אזל.

עם זאת, כמעט כל אלה שהזמינו את מודל 3 עשו זאת מבלי שראו את המכונית, בוודאי לא ישבו בה, על אחת כמה וכמה לא נהגו בה. וזכרו, טסלה אינה מכונית רגילה, כזו שממלאים בה דלק, שמן ונוזל קירור. טסלה מייצרת רק מכוניות חשמליות. ואני בטוח שרבים מאוד מבין הרוכשים החדשים לא נהגו מימיהם במכונית חשמלית או יודעים את מה שהם חייבים לדעת לפני שהם הופכים לבעלים של אחת כזאת. למשל, מי שאינו יכול להתקין נקודת הטענה ליד הבית — לא כדאי לו, נכון לעכשיו, לרכוש מכונית חשמלית. במקרה של טסלה, ניתן לטעון אותה בנקודות הטעינה שכבר קיימות (ולא כמו שנכתב בטעות הגיליון המודפס), כמו גם בנקודות משלה, ובשלב זה יש לה שתיים. טסלה מספקת כבל טעינה טייפ 2 שמתאים לכל נקודת הטענה AC בישראל.

טסלה – מחשבים מסלול מחדש / כביש המערכת
צילום: טסלה

אז מה הביא אנשים, מן הסתם הגיוניים בדרך־כלל, בוודאי כאשר הם מוציאים סכומים כאלה, לקנות מכונית חשמלית, אותה לא ראו, בוודאי לא בחנו את התאמתה להם ולצרכיהם? 

נתחיל במותג. יצרן טסלה, איילון מאסק, הצליח ליצור "באז" מטורף סביבה. המותג צבר מעריצים שרופים בכל העולם. מעריצים, מהסוג שיש לקבוצת כדורגל או ללהקת מוזיקה פופולרית. היא הביאה לעולם הרכב ריח ניחוח של חדשנות שלא הייתה בו קודם. ניחוח שניזון גם מהתכונה האנושית להריע ל"אנדרדוג", לאיש החכם והמוכשר שמתחרה בענקי התעשייה — ויכול להם. הם לא שמו לב בדרך שהמניה של טסלה עלתה ותפחה, ושווי השוק שלה גדול מזה של כל יצרן רכב אחר, והביאה את מאסק להיות, נכון להיום, לאיש העשיר בעולם. 

אבל בארץ, הייתה לכך סיבה נוספת. אין אדם בישראל, כולל אני, שחלם שטסלה תציג את הדגם הזול ביותר שלה, מודל 3, במחיר הנמוך ממאתיים אלף שקלים! משפחתית גדולה חשמלית, עם טווח נסיעה של למעלה מחמש מאות קילומטרים, תאוצה מטורפת וניחוח יוקרה — במחיר כזה? זה נשמע דמיוני אך לפני שבוע.

הדגמים היקרים שלה, למשל מודל X הנמצא באותה משבצת של אודי e-טרון — ויקר ממנו בארה"ב — הוצג כאן במחיר זול משמעותית מזה של האודי. לכן, לא פלא שטסלה הצליחה כמו שהצליחה ביציאה הראשונה שלה לשוק המקומי. 

טסלה – מחשבים מסלול מחדש / כביש המערכת
צילום: יח"צ

מה זה אומר לגבי ההמשך? כמו בכל דבר הנוגע לטסלה, איני מעז אפילו לנחש. יתכן והמחיר הזה נועד להחדרה ראשונית של המותג לארץ, יתכן ולא.

מה שאני בטוח שלא מעט יבואנים, שמייבאים מכוניות חשמליות לישראל או מתכננים לעשות זאת, יושבים כבר שבוע מול דפי האקסל שלהם ומחשבים מסלול מחדש.

יש ילד חדש בשכונה.

וכן, מדינת ישראל צריכה שר בטיחות בדרכים.

[email protected]