בחודש מרץ 2021 נמסרו בישראל 26,458 מכוניות, כך נמסר על-ידי איגוד יבואני הרכב – 953 יחידות ו-3.7% יותר מאשר במרץ 2020. 

נתוני מרץ משלימים סך מסירות העומד על 100,447 מכוניות ברבעון הראשון של השנה, עלייה של 15,279 יחידות ו-17.9% ביחס לרבעון הראשון של 2020, בו נמכרו 85,168 מכוניות.

כאן יצוין כי ברבעון הראשון של 2019 נמסרו 92,118 מכוניות, בזה של 2018 קצת יותר: 94,340 מכוניות; ב-2016, שנת השיא במכירות רכב בישראל, נמסרו ברבעון הראשון 97,854 מכוניות. 

1639727
צילום: יואל פלרמן

מותגים
שלושת המותגים הראשונים – יונדאי, טויוטה, קיה – שמרו על אותו סדר כמו ברוב השנה שעברה. בתקופה המקבילה אשתקד ולמעשה בכל מהלכה, ירדו מסירות מותגים אלה בכ-20% בממוצע, יותר מאשר הירידה בכלל השוק; השנה שלושתם עלו במסירות, יונדאי וטויוטה עם גידול מעבר לכלל השוק. שלושת המותגים האלה עלו לנתון חמש-ספרתי כל-אחד, וסך המסירות שלהם הוא 40% מכלל השוק

סקודה עברה לעלייה במסירות, מיצובישי עברה את מאזדה; לראשונה עלייה קטנה ביחס ל-2020, לשנייה עלייה גדולה ביותר. סיאט ממשיכה לחזק את מעמדה בשוק, ממשיכה רצף מרשים עוד מ-2020. שברולט במקום ה-8 רשמה גידול במסירות, רנו אחריה עם גידול רב יותר ואילו ניסאן היא היחידה בעשירייה הראשונה עם ירידה ביחס ל-2020.

1642184
צילום: מערכת אוטו


אלה המסירות של חמשת המותגים במקומות 11-15 בינואר-מרץ 2021 (בסוגריים: נתוני ינואר-מרץ 2020): סוזוקי – 2980 יחידות (3472 יח'); פיג'ו – 2884 יחידות (1814 יח'); סובארו – 2299 יחידות (1439 יח'); סיטרואן – 2205 יחידות (2281 יח'); אודי – 1749 יחידות (1435 יח').

כאן יש לשים לב להמשך מגמת הירידה של סוזוקי (24.2%), אלא שזו התמתנה; העליות המרשימות במיוחד של סובארו (59.8%) ושל פיג'ו (59%); אודי, שהחליפה את מרצדס במקום ה-15, עם עלייה של 21.9%, לאחר ירידה של 2.2% עוד בחודש הקודם. 

1634555
צילום: רונן טופלברג

בהמשך (עד מקום 25), בולטות עליות של פורד (מקום 23 עם 804 יח', פי 3.2), אופל (במקום ה-25, עם 542 יח', פי 3.1), MG (במקום ה-22 עם 884 יח', 60.1%). מנגד, בולטות ירידות של פולקסווגן במקום ה-18 שמסרה 1101 יחידות, לירידה של 23.5% מ-1440 יחידות; הונדה במקום ה-21, שמסרה 942 יחידות, לירידה של 19.5% מ-1170 יחידות. 

כניסות ראשונות
טסלה, יצרנית המכוניות החשמליות האמריקאית, מסרה בחודש מרץ החולף 230 מכוניות של מודל 3; ג'נסיס, מותג היוקרה של יונדאי, העלה לכבישים 33 מכוניות; קופרה, המותג החדש של סיאט, הוסיף 21 מכוניות לסך המסירות. 

1642130
צילום: עמית אגרונוב

מותגי יוקרה
הגידול במסירות של מותגי היוקרה ברבעון הראשון של 2021 גבוה בהרבה מזה של כלל השוק; 8520 מכוניות של מותגים אלה נמסרו השנה, 5959 יחידות בשנה שעברה עלייה של 43% ושל 2561 יחידות (נתונים אלה אינם כוללים את המסחריות של מרצדס) – פי 2.4 מאשר כלל השוק. כיום, מהווה שוק היוקרה 8.5% מכלל שוק הרכב הישראלי, נתון גבוה ביותר.  

אודי, שלישית בחודשיים הראשונים של 2021, היא במקום הראשון מבין מותגי היוקרה לאחר הרבעון הראשון, ומעבר מירידה ביחס לשנה שעברה לעלייה; גם בשנה שעברה עברה אודי להובלה לאחר מספר חודשים. מרצדס שנייה, עם עלייה מכובדת במסירות, ואילו ב.מ.וו מסרה ברבעון הראשון של 2021 כפול מכוניות מאשר בתקופה המקבילה אשתקד. 

במקום הרביעי מותג שהפתיע בחודש הקודם – הן במיקומו, הן בגידול המרשים במכירות. ג'יפ שקפץ לביקור בן חודש בחמישייה הפותחת בשנה שעברה, נמצא כעת אפילו לפני וולוו. המותג השבדי מצדו ממשיך במגמת הגידול העקבית המאפיינת את פעילותו בשנים האחרונות.


1642185
צילום: מערכת אוטו

עוד יצוינו
מבין מותגי היוקרה, נמצאים במקומות 6-10 המותגים הבאים, צמודים להם נתוני המסירות בינואר-מרץ 2021 (בסוגריים: נתוני ינואר-מרץ 2020): לקסוס – 647 יחידות (534 יח'); קדילאק – 299 יחידות (108 יח'); לנד רובר – 244 יחידות (196 יח'); מיני – 191 יחידות (140 יח'); אלפא רומיאו – 220 יחידות (51 יח'); 

שני מותגים בקבוצה זו רשמו גידול מרשים ביותר במסירות: אלפא רומיאו, פי 4.3; קדילאק, פי 2.8. עוד במשתפרים: מיני ב-36.4%, לנד רובר ב-24.5%, לקסוס ב-21.2%. מנגד, אינפיניטי ירדה מ-83 מכוניות ב-2020 ל-27 יחידות השנה; יגואר מסרה 25 יחידות ב-2021, ירידה משמעותית ביחס ל-88 ב-2020.

1640058
צילום: יצרן