בתחילת 2020 היינו שותפים ביצירת פרק בהיסטוריית הרכב של ישראל, כאשר היינו עיתונאים ראשונים מהארץ שהוזמנו לנהוג בדגם שנמצא בשלבי פיתוח אחרונים.

הרכב המדובר היה אב טיפוס של סקודה אניאק iV, דגם חשמלי ראשון של סקודה החולק את הפלטפורמה הייעודית של קבוצת פולקסווגן, MEB. כידוע, זו הוצגה עם השקת ID.3, משרתת כבר דגמים נוספים של הקבוצה (אודי Q4 e-טרון, פולקסווגן ID.4 וגם ID.6, קופרה ברון) ותשמש עוד רבים נוספים. 

בסוף 2020 נחשף כבר הדגם לייצור של אניאקiV , וכעת, בדיוק יום אחרי שצ'כיה יצאה מסגר הקורונה, הגענו אליה על-מנת לפגוש ברכב החדש. גם זה היה אירוע ראוי לציון – השקת רכב בין-לאומית ראשונה מאז מרץ 2020 שאליה יוצאים עיתונאים ישראלים.

סקודה אניאק - מבחן דרכים (ספורטליין, השקה עולמית)
צילום: מערכת אוטו

השקה זו לא הייתה ראשונה מסוגה לאניאק, אלא נועדה להציג את גרסת 'ספורטליין' 80x – שיש לה שני מנועים והנעה כפולה.

תזכורת, גרסה
אניאק iV מוצע בשלוש גרסאות שהסימול שלהן – 50, 60, 80 – מציין בקירוב את גודל הסוללה: 55, 62, 82 קוט"ש; טווח הנסיעה המוצהר נע בין 355 ל-537 ק"מ.

גרסאות אלה מוצעות, גם לפי הסוללה, עם שלושה מנועים בהספק של 150, 180 או 204 כ"ס, וההנעה שלהן אחורית. אליהן מצרפת סקודה את גרסאות X – המציינות הנעה כפולה, וזו נוצרת באמצעות מנוע נוסף של 111 כ"ס המורכב מלפנים. 

סקודה אניאק - מבחן דרכים (ספורטליין, השקה עולמית)
צילום: מערכת אוטו

לגרסת 'ספורטליין' 80x תפוקה משולבת של 265 כ"ס ו-43.3 קג"מ, וטווח הנסיעה בין-טעינות הוא 500 ק"מ. בנוסף, היא מונמכת מהרגילות ב-1.5 ס"מ מלפנים וב-1.0 ס"מ מאחור, כיול המתלים וההיגוי שונה, ובמפרט שלה, בין השאר, גם חישוקי "20 או "21. ממש כאן יצוין כי מהדורות 'ספורטליין' יוצעו גם בגרסאות 60 ו-80 הרגילות. 

אניאק מתמקם היטב בקו דגמי הפנאי של סקודה, קרוב מאוד לקודיאק ממנו הוא קצר במעט: בסיס הגלגלים שלו הוא 276.5 ס"מ ואורך המרכב 465 ס"מ; לקודיאק המוכר 279 ס"מ ו-470 ס"מ בהתאמה. עם זאת, הוא נראה מגודל למדי, לא מעט בזכות המופע המזוות שלו. 

מתרשמים  
לטעמי, גרסה זו היא הנאה מכולן בזכות החישוקים המגודלים, הגימור הספורטיבי, הכולל גימור בשחור מבריק לחלקים רבים כולל השבכה. רצועת המגן התחתונה בצבע המרכב (ולא בשחור) יוצרת מופע ספורטיבי יותר "המנמיך" את הרכב. 

סקודה אניאק - מבחן דרכים (ספורטליין, השקה עולמית)
צילום: מערכת אוטו

סביבת הנהג יוצאת מזו שבדגמי סקודה החדשים, ובמקומות מסוימים הולכת הלאה. הדמיון במבנה החלק המרכזי בסביבת הנהג רב, כולל הקו האופקי הבולט שכאילו ומרחיב את סביבת הנהג. 

השינוי המשמעותי הוא בצג הענק שגודלו "13 וגם במחוונים הקטנטנים שמאחורי ההגה, ולמערך התצוגה הזה מצטרפת כאן תצוגה עילית. חלק משמעותי של הצגת המידע ושל התפעול נעשה דרך הצג הנאה, ויש גם מספר פקדים לקיצורי דרך. עם זאת, התפעול מסורבל יחסית – בהשוואה למה שהכרנו בסקודה, כמו זה שפגשנו לאחרונה באוקטביה – וגם כאן פסי מגע לא נוחים לתפעול עצמת השמע או פתיחת הגג. 

המופע הכללי של סביבת הנהג ב'ספורטליין' נאה ונראה כמעט יוקרתי, וגם איכות משטחי הפלסטיק בחלקים העליונים טובה. עם זאת, במקומות נמוכים יותר ובדיפון הדלתות, החומרים נוקשים יותר, מחמיאים פחות. תנוחת הנהיגה טובה, ומושבי הספורט שב'ספורטליין' נוחים מאלה שבגרסת ההנעה האחורית הפחות מהודרת שבחנתי בהמשך. 

סקודה אניאק - מבחן דרכים (ספורטליין, השקה עולמית)
צילום: מערכת אוטו

המרחב מאחור נרחב, מרווחי הראש והברכיים טובים, תנוחת הישיבה מעט נמוכה.

תא המטען נראה קטן ביחס למקובל בסקודה בגלל שהרצפה גבוהה, אבל הנתון מכובד בהחלט: 585 ליטרים. בין השאר יש בו מקום ייעודי לכבל הטעינה. 

סקודה אניאק - מבחן דרכים (ספורטליין, השקה עולמית)
צילום: מערכת אוטו

נוהגים  
כאמור, ב'ספורטליין' 80x ההנעה כפולה בזכות המנוע הקדמי, אבל ברירת המחדל בתנועה היא ההנעה האחורית, וזו הקדמית מצטרפת לפי צורך. הדבר בולט בעיקר במצב 'ספורט', ובו כניסת המנוע הקדמי לפעולה מיידית יותר, מה שמורגש בהעברת הכוח ובביצועים. 

נתון ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש של גרסה זו הוא 6.9 שניות. ואכן, הרכב יוצא היטב מהמקום, אך בהמשך אינו מציג אותו דחף אימתני שפגשנו לפעמים בכלים חשמליים, גם בגלל אופי הפעולה של המערכת המכויל לבניית כוח מדורגת; כך היה גם בגרסת 80 עם ההנעה האחורית שנהגתי בהמשך. האצות הביניים נאות למדי, ופעולת המנועים החשמליים מעודנת ושקטה, מה שמבליט את רעשי הכביש. 

לצורך הפרוטוקול נציין שהרכב התעורר עם טווח של 370 ק"מ, אך לאחר מספר שעות נהיגה, חלקה תחת עומס, ירדנו ל-310-330 ק"מ. 

סקודה אניאק - מבחן דרכים (ספורטליין, השקה עולמית)
צילום: מערכת אוטו

ההתנהגות בגרסת 80x כפולת ההנעה צפויה וברורה, ולמרות הכוח הרב וגם בגלל אופי העברת הכוח, הרכב נע באופן סולידי ומהודק. הבלמים, כרגיל בדגמים כאלה, אינם עוצמתיים ופעולת הדוושה אינה מדויקת. לגרסה זו שליטה ברמת הבלימה הרגנרטיבית באמצעות פקדים מאחורי ההגה, פעולתה של זו נעימה, וישנה אפשרות לתפעול אוטומטי בהתאם לתנאים. 

בולמי הזעזועים נשלטים-אלקטרונית, אך הנוחות אינה מצטיינת, גם בגלל דופן צמיג צנומה (235/45-21). בעומס נמוך, כמו על טלאים בכביש, נוחות הנסיעה טובה. עם זאת, שיבושים בגודל בינוני מורגשים מאוד ורצף שברים יגרום גם לרעש מתלים. גרסת ההנעה האחורית הייתה מעט יותר נוחה, אך לא בפער גדול, וגם היא נעלה אותם צמיגים. 

סקודה אניאק - מבחן דרכים (ספורטליין, השקה עולמית)
צילום: מערכת אוטו

סיכום ביניים 
ההיכרות עם אניאק iv 'ספורטליין' 80x כפול ההנעה מבהירה שהדגם החשמלי הזה אינו רק נראה כמו סקודה – הוא באמת כזה: מרווח, שימושי, נעים, עשוי היטב ומציע ביצועים טובים. אניאק חסר אולי ברק של ביצועים והוא אינו חד דינמית, אבל השילוב של יעילות ההנעה והתכונות האופייניות של סקודה ברכב פנאי, יוצרים דגם שנראה כי הוא נכון לתחום החדש: חשמל. 

בהיבט הישראלי יש עדיין מספר נעלמים, החל מהאבזור וגמור בחשוב ביותר: המחיר. אם סקודה תשווק את אניאק באופן התחרותי בו היא פועלת בארץ, היא עשויה להיות לא רק ראשונה בקבוצת פולקסווגן המביאה דגם חשמלי בתחום העממי, אלא גם לעשות אותו למאוד מעניין בפלח השוק הגדל של רכב חשמלי.

*פורסם ב-04.04.21 (נוסף וידאו)

סקודה אניאק - מבחן דרכים (ספורטליין, השקה עולמית)
צילום: מערכת אוטו