בחודש מאי 2021 – שבתחילתו עוד היו הגבלות קורונה ובמשך 11 יום בתוכו נערך סבב לחימה – נמסרו בישראל 26,800 מכוניות, כך נמסר על-ידי איגוד יבואני הרכב.

נתון זה גבוה ב-1968 יחידות וב-7.9% מזה של אפריל 2021, 55.1% יותר מאשר בתקופה המקבילה אשתקד. כזכור, נתוני המסירות של שנת הקורונה החלו להשתפר במאי 2020. 

כאן יצוין כי נתון המסירות הממוצע בחמשת החודשים הראשונים בארבע השנים 2016-2019 עמד על 139,500 יחידות, כך שהנתון השנה משקף גידול של 9%. הנתון הגבוה ביותר עד כה היה ב-2017, עם כ-143,000 יחידות, ובשנת השיא, 2016, הגיע ל-139,060.  

לאחר חמישה חודשים – שיא נוסף נשבר: 152,079 מכוניות מתחילת השנה
צילום: רונן טופלברג

מותגים
ארבעת המותגים הראשונים – יונדאי, טויוטה, קיה, סקודה – שומרים על אותו סדר כמו ברוב השנה שעברה ומתחילת השנה. בתקופה המקבילה אשתקד ולמעשה בכל מהלכה, ירדו מסירות שלושת המותגים הראשונים בכ-20% בממוצע, יותר מאשר הירידה בכלל השוק; גם לאחר מאי, השניים הראשונים מציינים גידול מעבר לכלל השוק; סקודה שמרה על נתונים חיוביים גם בשנה שעברה.

מאזדה, שעלתה למקום החמישי על-חשבון מיצובישי, רשמה גידול מכובד ביותר של 82.5% ביחס לשנה שעברה. ניסאן החליפה מקום עם שברולט, וגם היא מציינת גידול ראוי לציון ויותר מזה של כלל השוק, 65.3%. במקום העשירי (ועל חשבון רנו), ולראשונה מזה זמן רב, פיג'ו בעשירייה הראשונה – לאחר גידול מרשים ביותר של למעלה מפי 2(!).

לאחר חמישה חודשים – שיא נוסף נשבר: 152,079 מכוניות מתחילת השנה
צילום: מערכת אוטו

מעבר לעשירייה
אלה המסירות של חמשת המותגים במקומות 11-15 בינואר-מאי 2021 (בסוגריים: נתוני ינואר-מאי 2020): רנו – 4619 יחידות (3311 יח'); סוזוקי – 4559 יחידות (4013 יח'); סיטרואן – 3466 יחידות (2730 יח'); סובארו – 3211 יחידות (1681 יח'); אודי – 2491 יחידות (1554 יח').

רנו ירדה למקום ה-11, מחליפה את פיג'ו; סוזוקי מסרה יותר מאשר בשנה שעברה, אבל הפער קטן ורחוק מהשינויים בשוק; סיטרואן משתפרת, אך פחות מכלל השוק (27%); סובארו רושמת גידול משמעותי מאוד של 91.3%. אודי, מותג יוקרה ראשון כאן, באותו מיקום כמו בחודש הקודם, ולאחר עלייה הגדולה מזו של כלל השוק, 60.3%. על מרצדס, ב.מ.וו, ג'יפ, וולוו – ראו בהתייחסות למותגי יוקרה. 

בהמשך (עד מקום 25), בולטות עליות של פורד (עלייה של שלב נוסף, למקום ה-21 עם 1281 יח', פי 4.0); MG (במקום ה-23, ירידה של שלב עם 1209 יח', 89.1%); על טסלה ראו בהמשך. 

לאחר חמישה חודשים – שיא נוסף נשבר: 152,079 מכוניות מתחילת השנה
צילום: יואל פלרמן

מנגד, פולקסווגן במקום ה-18, עלתה רק ב-13.5% ל-1940 יחידות; הונדה, עלתה למקום ה-20, אך מסרה רק 11% יותר מאשר אשתקד, ל-1431 יחידות.

כניסות ראשונות
טסלה, יצרנית המכוניות החשמליות האמריקאית, התמקמה כבר כעת במקום ה-24 לאחר סבב מסירות שני – מסכמת 1036 מכוניות על הכביש; במרץ נמסרו 230 מכוניות, באפריל כלל לא, ובמאי לא פחות מאשר 806 יחידות.  

קופרה, המותג החדש של סיאט, מסר במאי 159 מכוניות, לסך כולל של 373 יחידות בשלושת החודשים הראשונים של פעילותו. ג'נסיס, מותג היוקרה של יונדאי, גם הוא עם פעילות של שלושה חודשים, העלה לכבישים 85 יחידות, 21 מהן במאי. 

לאחר חמישה חודשים – שיא נוסף נשבר: 152,079 מכוניות מתחילת השנה
צילום: עמית אגרונוב

מותגי יוקרה
שלושת מותגי היוקרה המובילים נמצאים במקומות ה-15-17 בטבלת המכירות הכללית. הגידול במסירות של מותגי היוקרה בשליש הראשון של 2021 גבוה בהרבה מזה של כלל השוק; 12,849 מכוניות של מותגים אלה נמסרו השנה, 6778 יחידות בשנה שעברה – עלייה של 89.6% ושל 6071 יחידות (ללא מרצדס מסחריות) – פי 1.6 מאשר כלל השוק. כיום, מהווה שוק היוקרה 8.4% מכלל שוק הרכב הישראלי, נתון גבוה ביותר, וגבוה מזה בשנה שעברה שעמד על 6.9%. 

מותג אודי משמר את מקומו הראשון בין מותגים אלה לאחר שהגיע אליו במרץ, משפר במאי את ביצועיו עם גידול במסירות הגבוה מזה של כלל השוק; מרצדס שומר על נתון גידול מכובד ביותר. ב.מ.וו, הממוקם מיד אחריהם בטבלה הכללית, גדל באופן מרשים ביותר במסירות, פי 2.15, וגם ג'יפ, המשמר את מקומו הרביעי בטבלה זו (ובמקום ה-19 הכללי) התעלה, עם גידול פי 2.2; וולוו רשם אף הוא גידול מכובד, הגבוה ב-10% מזה של כלל השוק.  

לאחר חמישה חודשים – שיא נוסף נשבר: 152,079 מכוניות מתחילת השנה
צילום: מערכת אוטו

עוד ביוקרה
מבין מותגי היוקרה, נמצאים במקומות 6-10 המותגים הבאים, צמודים להם נתוני המסירות בינואר-מאי 2021 (בסוגריים: נתוני ינואר-מאי 2020): לקסוס – 1001 יחידות (634 יח'); קדילאק – 402 יחידות (170 יח'); לנד רובר – 394 יחידות (220 יח'); קופרה – 373 יחידות (0 יח'); אלפא רומיאו – 325 יחידות (84 יח').

בין מותגים אלה יצוינו: קופרה, שהחל לשווק רק בפברואר, כעת במקום ה-32 הכללי; אלפא רומיאו שמסר פי 3.87(!); קדילאק גדל פי 2.36; לנד רובר עם גידול של 79.1%; לקסוס מסר 57.9% יותר; מיני עם גידול של 51.8% ל-258 יחידות; פורשה מסר 127 יחידות, 44.3% יותר מאשר באותה תקופה אשתקד; מזראטי הכפילה ביחס לשנה שעברה, עם 32 יחידות. 

מנגד, מותג אינפיניטי ירד מ-88 מכוניות ב-2020 ל-38 יחידות השנה; יגואר מסר 31 יחידות ב-2021, ירידה משמעותית ביחס ל-98 יחידות ב-2020.

לאחר חמישה חודשים – שיא נוסף נשבר: 152,079 מכוניות מתחילת השנה
צילום: יואל פלרמן