בחודש יולי 2021 נמסרו בישראל 26,177 מכוניות, כך נמסר מאיגוד יבואני הרכב. זהו נתון גבוה ביותר לחודש של קיץ, והוא מביא את היקף המסירות לשיא של 209,978 מכוניות.

מסירות יולי נמוכות ב-17.5% וב-5545 יחידות מאלה של יוני 2021. המסירות בשבעת החודשים הראשונים של 2021 גבוהות ב-47.9% מאשר אלה באותה תקופה בשנה שעברה, ("שנת הקורונה). נזכיר כי עם תום שנת 2020 התמתנה הירידה ביחס לשנה שקדמה לה ועמדה בסופה על 15.5%.

יצוין כי נתון המסירות הממוצע בשבעת החודשים הראשונים בארבע השנים 2016-2019 עמד על 177,000 יחידות, כך שהנתון השנה משקף גידול של 18.6% ביחס לתקופה שלא הושפעה מהקורונה וכללה שנות שיא במסירות הרכב עד שנה זה. נתון המסירות הגבוה ביותר לשבעה חודשים היה ב-2017, עם כ-193,864 יחידות; בשנת השיא, 2016, הגיע נתון זה ל-192,764 מסירות.  

מסירות יולי – השוק עדיין שובר שיאים
צילום: רונן טופלברג

מותגים
ארבעת המותגים הראשונים – יונדאי, טויוטה, קיה, סקודה – שומרים על אותו סדר כמו ברוב השנה שעברה ומתחילת השנה. בתקופה המקבילה אשתקד ולמעשה בכל מהלכה, ירדו מסירות שלושת המותגים הראשונים בכ-20% בממוצע, יותר מאשר הירידה בכלל השוק; גם לאחר יולי, השניים הראשונים מציינים גידול מעבר לכלל השוק; סקודה שמרה על נתונים חיוביים גם בשנה שעברה.
מאזדה, במקום החמישי, ממשיכה במסעה לשיפור התוצאות, עם גידול מכובד ביותר של 75.3% ביחס לשנה שעברה. סיאט, הממשיכה את המגמה החיובית שרשמה גם בשנת הקורונה, עלתה למקום השישי על-חשבון מיצובישי שמסרה החודש מעט מכוניות, כמעט ללא גידול ביחס לאותה תקופה בשנה שעברה.  

ניסאן, במקום השביעי מציינת את גידול נכבד ביותר ביחס לשנה שעברה, שנייה רק למאזדה (74.3%) בקבוצה זו. סוזוקי עלתה עוד שלב, לתשיעי, הפעם על-חשבון שברולט, כאן במקום העשירי, לאחר שבשליש הראשון של השנה הייתה במקום ה-12.

טויוטה מסרה יותר מ-4000 יחידות, הנתון הגבוה ביותר החודש, אבל לא הרבה מעבר ליונדאי (64 יחידות). טסלה (ראו גם בהמשך), לא מסרה כלל ביולי, לאחר שהייתה במקום החמישי בין המותגים ושני בין הדגמים בחודש הקודם.  

מסירות יולי – השוק עדיין שובר שיאים
צילום: מערכת אוטו

מעבר לעשירייה
אלה המסירות של חמשת המותגים במקומות 11-15 בינואר-יולי 2021 (בסוגריים: נתוני ינואר-יולי 2020): פיג'ו – 6193 יחידות (3339 יח'); רנו – 6047 יחידות (4507 יח'); סיטרואן – 4662 יחידות (3976 יח'); סובארו – 4123 יחידות (2540 יח'); אודי – 3240 יחידות (2443 יח').

אודי, מקום 16 בחודש שעבר ולאחר שנדחקה על-ידי טסלה שהתייצבה במקום ה-15, חזרה למקום בו היא נמצאת מזה זמן רב מאוד. טסלה, כאמור ללא מסירות ביולי, במקום ה-18.

פיג'ו מציינת גידול מרשים של 85.5%, כמו-גם סובארו המציינת עלייה של 62.3% במסירות.  

מסירות יולי – השוק עדיין שובר שיאים
צילום: יואל פלרמן

בהמשך (עד מקום 25), בולטת MG – שירדה למקום ה-21 (שלב אחד) אבל עם 2001 מסירות וגידול של פי 2.1; פורד עלתה שלב למקום ה-23 (3 שלבים), עם 1714 יח', פי 2.8. פולקסווגן שעלתה 2 שלבים למקום ה-16, מסרה 11.1% יותר ל-2969 יחידות; הונדה, עלתה שלב למקום ה-20, מסרה 21.7% יותר מאשר אשתקד, ל-2119 יחידות.

כניסות ראשונות
טסלה, יצרנית המכוניות החשמליות האמריקאית, ירדה כאמור למקום ה-18 לאחר שביולי לא מסרה כלל מכוניות, והנתון שלה נשאר על 2917 מכוניות על הכביש. טסלה שהחל למסור במרץ, עשתה זאת בשלושה גלים: מרץ, 230 יח'; מאי 806 יח'; יוני, 1876 יח'. כאן יצוין כי טסלה אינה מחזיקה מלאי וכידוע מוסרת בשלב זה דגם אחד בלבד.   

מסירות יולי – השוק עדיין שובר שיאים
צילום: אוהד אלגוב

קופרה, המותג החדש של סיאט, מסר ביולי 230 מכוניות, לסך כולל של 811 יחידות בחמשת החודשים הראשונים של פעילותו.

ג'נסיס, מותג היוקרה של יונדאי, גם הוא לאחר חמישה חודשי פעילות, העלה לכבישים 179 יחידות, 51 מהן ביולי.

מותגי יוקרה
שלושת מותגי היוקרה המובילים נמצאים במקומות 15 (אודי), 17 (מרצדס), 19 (ב.מ.וו) בטבלת המכירות הכללית.

מסירות יולי – השוק עדיין שובר שיאים
צילום: מערכת אוטו

הגידול במסירות של מותגי היוקרה בשבעת החודשים הראשונים של 2021 גבוה מזה של כלל השוק; 16,676 מכוניות של מותגים אלה נמסרו השנה, 10,195 יחידות בשנה שעברה – עלייה של 63.6% ושל 6481 יחידות (ללא המסחריות של מרצדס) – פי 1.3 מאשר כלל השוק. כיום, מהווה שוק היוקרה 7.9% מכלל שוק הרכב הישראלי, נתון גבוה מזה שבשנה שעברה שעמד על 7.3%.

אודי משמר מאז מרץ את מקומו הראשון בין מותגים אלה; מרצדס שומר על מקומו השני, אבל ב.מ.וו – עם גידול מרשים ביותר במסירות, פי 2 – מסר 8% יותר מכוניות נוסעים/פנאי מאשר מרצדס לאחר ניכוי המסחריות (2743 יח' מול 2534 יח').

ג'יפ, משמר את מקומו הרביעי בטבלה לאחר שיותר מאשר הכפיל את המסירות ביחס לאותה תקופה אשתקד; וולוו רשם אף הוא גידול מכובד, במעט  מזה של כלל השוק.

מסירות יולי – השוק עדיין שובר שיאים
צילום: מערכת אוטו

עוד ביוקרה
מבין מותגי היוקרה, נמצאים במקומות 6-10 המותגים הבאים, צמודים להם נתוני המסירות בינואר-יולי 2021 (בסוגריים: נתוני ינואר-יולי 2020): לקסוס – 1317 יחידות (964 יח'); קופרה – 811 יחידות (0 יח'); לנד רובר – 582 יחידות (325 יח'); קדילאק – 534 יחידות (285 יח'); אלפא רומיאו – 427 יחידות (182 יח').

מבין המותגים האלה יצוינו: קופרה, שהחל לשווק רק בפברואר, כעת במקום ה-7 בין מותגי היוקרה; לנד רובר (גידול פי 1.8) שעבר את קדילאק (גידול פי 1.9) ; לקסוס שגדל ב-36.6%; אלפא, שמסרה פי 2.3 מאשר אשתקד.  

מנגד, מותג אינפיניטי לא מסר אף רכב ביולי, ירד מ-128 מכוניות ב-2020 ל-41 יחידות כמו לפני חודש; יגואר מסר 50 יחידות ב-2021, רק 4 ביולי, ירידה משמעותית ביחס ל-125 יחידות ב-2020.

מסירות יולי – השוק עדיין שובר שיאים
צילום: מערכת אוטו