בתחילת 2016 השיקה יונדאי את המשפחתית יונדאי איוניק, ההיברידית הראשונה שלה. דגם זה היה – יחד עם קיה נירו החולק עימה אותה רצפה ייעודית – ראשון מסוגו עם שלוש מערכות הנעה שונות: היברידית, היברידית-נטענת, חשמלית.

שיווקה של יונדאי איוניק בישראל החל לקראת סוף 2016. מאז נחל הדגם הצלחה רבה בשוק הישראלי בכלל, בציי הרכב בפרט, והיה לו חלק ניכר בכך שיונדאי הייתה למותג הרכב המוביל בישראל בשנים 2017-2020. בשנת 2019 עבר הדגם מתיחת פנים שכללה בעיקר שינויים קלים בעיצוב החיצוני וקונסולה מרכזית שעוצבה מחדש.

יונדאי איוניק – מדריך קניה וחוות דעת
צילום: אילן קליין

מידע על הדגם
איוניק, בגרסתה הנפוצה ביותר, מונעת באמצעות יחידת הנעה היברידית המשלבת בין מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר למנוע חשמלי. ההספק המשולב של שני המנועים עומד על 141 כ"ס, כאשר המנוע החשמלי חזק דיו כדי להניע את הרכב במהירויות נמוכות, אם-כי הטווח היעיל קצר ביותר. כידוע, ברכב היברידי רגיל טעינת הסוללות נעשית באמצעות פעולת המנוע.

כצפוי מרכב היברידי, צריכת הדלק באיוניק מצוינת. במבחן הדרכים המאומץ שביצענו עמדה הצריכה על 17.5 ק"מ לליטר, ובשיוט ניתן להגיע לנתונים טובים עוד יותר. הביצועים נאים גם הם, ובמבחן השוואתי שביצענו בין איוניק לטויוטה קורולה וסקודה אוקטביה (1.0 ל'), הייתה איוניק המהירה ביותר בהשוואה ישירה של האצה מ-0 ל-100 קמ"ש במסלול.

יונדאי איוניק – מדריך קניה וחוות דעת
צילום: אילן קליין

יונדאי איוניק מצוידת, כבר ברמת הגימור הבסיסית, במפרט בטיחות נאה: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על עייפות הנהג ועוד. כל אלו, לצד בטיחות פסיבית טובה, הקנו לאיוניק 5 כוכבים במבחן הריסוק יורו NCAP.

האחריות מכובדת ביותר ומשכה 5 שנים או 100,000 ק"מ לכלל הרכב, וסך הכל 7 שנים או 150,000 ק"מ למערכת ההיברידית. בתום תקופת האחריות המקורית ניתן להאריך את האחריות לסוללה בשנה, בכפוף לבדיקת תקינות הסוללה ותשלום של כמה מאות שקלים.

אז איך קונים?
יבואן, רכב חדש
אופציית הרכישה מסוכנויות יבואן הרכב היא הדרך המקובלת לקניית רכב חדש, יקרה מאחרות, אך בהיצע גם רמות גימור גבוהות שלא תמיד מוצאות דרכן לאפיקי שיווק אחרים. בנוסף, יבואנים, במקרים רבים, עורכים ימי מכירות במהלך השנה, מה שמאפשר לרכוש דגם נתון במחיר מוזל ובתנאים משופרים.

יונדאי איוניק – מדריך קניה וחוות דעת
צילום: אילן קליין

חברת ליסינג, רכב חדש. במסלול של ליסינג פרטי, בפועל הלוואה לשלוש שנים, משולמת מקדמה של כמה אלפי שקלים; ככל שסכום המקדמה גבוה יותר, כך התשלומים החודשיים יהיו נמוכים יותר, ולהפך. יתרת התשלום תתבצע ב-36 תשלומים חודשיים שווים של כמה מאות שקלים בחודש, כתלות במקדמה. בתום התקופה ניתן להחזיר את הרכב ולהתקדם לעסקת ליסינג חדשה, או לחלופין לקנות את הרכב בכ-15% פחות מהמחיר המופיע במחירון של רכב משומש.

חברת ליסינג, 0 ק"מ, רכב חדש דרך נוספת לרכישת רכב חדש הינה באמצעות מסלולי "0 ק"מ" המוצעים על-ידי חברות ליסינג למיניהן. רכבי "0 ק"מ" הם חדשים לגמרי, זולים מרכב חדש המסופק ישירות על-ידי היבואן, הם זוכים למלוא האחריות – אך הרוכש הוא "יד שנייה", מכיוון שהרכב נמכר כאשר הוא רשום כבר על-שם החברה המשווקת אותו. לרוב, ההיצע כולל את רמת הגימור הנמוכה יותר.

פער המחיר בין המחיר לצרכן אצל היבואן ובין זה ב-"0 ק"מ", מגיע, במקרה של איוניק, ל-10% בממוצע, כלומר כ-15,000 שקלים. מכיוון שהרכב יירשם כיד שנייה, כאשר יוצע למכירה, גם מחירו יהיה נמוך יותר. בפועל, דרך זו משתלמת בעיקר לאנשים שמחזיקים רכבים לתקופות ארוכות יחסית, לרוב כ-4 שנים וצפונה.

יונדאי איוניק – מדריך קניה וחוות דעת
צילום: תומר פדר

ליסינג, רכב משומש. איוניק משומשת היא אופציה נוספת. בחברות הליסינג ניתן למצוא מגוון רכבים בני 3-4 שנים, עם כ-80,000-100,000 ק"מ. אלה מוצעים במסלולי תשלום נוחים הכוללים גם אחריות. כך לדוגמא עבור איוניק משנת 2017 תשלמו מקדמה של 5000 שקלים, 60 תשלומים של כ-1000 שקלים ועוד 22,000 שקלים בתום התקופה.

מוכר פרטי, רכב משומש. לאיוניק ממוכר פרטי נסועה קטנה בהרבה, לפעמים אפילו מחצית מהקילומטרים; לרוב רמת הגימור הגבוהה יותר; היסטוריית טיפולים במוסכי היבואן (לא כך תמיד בחברות ליסינג). קנייה כזאת מחייבת הקצאת לא מעט זמן, תשלום במזומן והרכב נמכר כמובן, ללא כל אחריות (מעבר לזו של היבואן, אם עדיין בתוקף). חיסרון נוסף הוא בהיעדר אופציה לטרייד אין, מה שמחייב הקצאת זמן נוספת.

שיטות מימון, כל המוכרים הממוסדים. כיום ישנם מספר רב של מסלולי מימון מגוונים, אשר מאפשרים לרכוש איוניק חדשה גם מבלי לשבור חסכונות. במסלולים הרגילים התשלום החודשי מורכב מחלקה היחסי של קרן ההלוואה ומריבית. קיימת גם אופציה נוספת למעוניינים להקטין את ההחזר החודשי, 'הלוואת בלון', בה מוחזרת כל הקרן בסוף תקופת ההלוואה, ובכל חודש משולם רק החלק היחסי של הריבית. הלוואת בלון מומלצת בעיקר לאלה שיקבלו סכום כסף בתקופה קרובה מאוד לסיום ההלוואה, כמו קרן השתלמות.

יונדאי איוניק – מדריך קניה וחוות דעת
צילום: אילן קליין

מה עושים עם הרכב הישן?
החלטתם לרכוש איוניק חדשה או משומשת? מזל טוב, עכשיו רק נשאר להיפטר מהרכב הישן. אם אתם לא רוצים להתעסק בתהליך המורכב והמעייף של מכירת רכב בישראל, תוכלו ברוב המקרים (במגבלות הדגם שלכם, השנתון, הנסועה) לבצע עסקת טרייד אין על הרכב הישן שלכם ובכך להישאר עם רכבכם עד קבלת הרכב החדש, וכך לחסוך זמן יקר הכרוך בהליך המכירה. המחיר שתקבלו עבור רכבכם הישן יהיה כמעט תמיד נמוך מזה שתקבלו עליו בשוק הפרטי, אך רבים ימצאו כי הנוחות והזמן שנחסך שווים את הפער.

*פורסם במקור ב-03.08.21 (עודכן)

יונדאי איוניק – מדריך קניה וחוות דעת
צילום: אילן קליין