אליפות העולם בפורמולה 1 הוכרעה במירוץ ה-22 והאחרון של העונה בגרנד פרי של אבו דאבי שנערך היום (ראשון), במסלול יאס מרינה. ההכרעה הייתה, כיאה לעונה ולמירוץ, בהקפה האחרונה, והיא הייתה בעייתית לכשעצמה. 

עם סיום המירוץ הוכרז מקס וורסטפן כמנצח והיה בפעם הראשונה בקריירה שלו אלוף עולם. האלוף המכהן, לואיס המילטון, שהוביל בכל המירוץ ובפער ניכר, סיים אותו במקום השני, וזה המקום שלו גם בטבלת העונה. בשלב זה, בכל אופן. 

עבור המילטון הייתה זאת תוצאה אכזרית, מכיוון שחמש הקפות לסיום עדיין הוביל ובפער ניכר, אבל תאונה שאירעה אז והביאה להוצאת מכונית קוצבת, אפשרה לוורסטפן להחליף לצמיגים חדשים – ומנגד המירוץ הופסק הקפה אחת לאחר שחודש.

המילטון התקשה להאמין לתוצאה בסוף המירוץ וגם וורסטפן הצוהל היה מופתע. מרצדס יכולה להתנחם בזכייה שמינית ברציפות בתואר ליצרנים.

וכך, המירוץ האחרון בעונת 2021 המרתקת שהבטיח להיות מותחן קיים, ועשה זאת עד הסוף. זה היה מירוץ בו שני המועמדים לתואר נתנו הכל והיו בליגה משלהם כמו לאורך כל העונה. הסיום המפתיע שלו ייזכר עוד שנים רבות. 

מקס וורסטפן – אלוף עולם
צילום: מרצדס

לקראת מירוץ מכריע
קרקס הגרנד פרי הגיע לאבו דאבי למירוץ המכריע של עונה שהייתה אחת המותחות ביותר בהיסטוריה של הסדרה. בפעם השנייה בתולדות הסדרה הגיעו למירוץ האחרון בעונה שני הטוענים לכתר, וורסטפן והמילטון במצב של שוויון – 369.5 נקודות. בפעם האחרונה היה זה לפני 47 שנים, ב-1974, עם קלי רגזוני ואמרסון פיטיפלדי – שניהם במקלארן-פורד; פיטיפלדי זכה.  

ההנחה הייתה שמרצדס צפויה להיות המהירה עם סיום מקצה הדירוג, אבל וורסטפן ורד בול הפתיעו, וקבעו את התוצאה הטובה ביותר. במרצדס סברו שתרכובת הצמיגים איתה יפתחו את המירוץ נכונה יותר, בינונית בקושי ובמהירות; רד בול פתחה עם כזאת מהירה יותר ועמידה פחות. 

זינוק
הזינוק היה שייך להמילטון שפתח טוב יותר ונטל את המקום הראשון. מיד לאחר מכן, תוך כדי ניסיון עקיפה, וורסטפן דחק אותו אל מחוץ למסלול; המילטון חזר, ברד בול התלוננו שהוא צריך לוותר על מקומו מכיוון שירד מגבולותיו, אך שופטי המסלול לא נענו להם.

בינתיים המילטון החל להגדיל את יתרונו ונראה בשליטה. רד בול נכנסו ראשונים כצפוי להחלפת הצמיגים ובמרצדס הגיבו מיד בקריאה להמילטון. הצמיגים שלו עדין היו במצב טוב אבל הרעיון היה לשמור על המקום ולכסות את צעדי וורסטפן. מי שסייע לוורסטפן להקטין את הפער בשלבים אלה היה הנהג השני של רד בול, סרג'יו פרז, שלא נכנס להחלפת הצמיגים ועיכב את המילטון באופן משמעותי. 

מקס וורסטפן – אלוף עולם
צילום: מרצדס

המילטון עבר אותו ושוב פתח פער. בהקפה ה-38 הוכרזה מכונית קוצבת וירטואלית בגלל עצירה של מכונית על המסלול. רד בול, שניהלה את המירוץ כדרכה בתעוזה רבה יותר, ניצלה את המקום השני של וורסטפן וזה נכנס להחלפת צמיגים. במרצדס, שהייתה ראשונה  על המסלול, חששו שאם היו עושים זאת היו מאבדים מקום לרד בול (שהייתה משאירה את המכונית בחוץ). וכך יצא וורסטפן על צמיגים חדשים לעומת המשומשים יותר של המילטון. המילטון אמנם נשמע מודאג אבל בגלל העצירה הפער כבר היה 17 שניות. וורסטפן החל מצמצם אבל לא באופן שנראה מספיק מאיים.

חמש הקפות לסיום
חמש הקפות לסיום עם יתרון של 12 שניות, נראה שהמילטון בדרך לתואר שמיני. תאונה של ניקולס לטיפי בוויליאמס הביאה להוצאת מכונית קוצבת. במרצדס שוב חששו להכניס את המילטון להחלפת צמיגים מחשש שהמקום הראשון יעבור לידי וורסטפן. רד בול שוב הימרה ושוב נהנתה מהיתרון של להיות במקום השני – והכניסה את וורסטפן שהיה במקום השני להחלפת צמיגים.

אחרי דין ודברים בין הקבוצות ובין השופטים, ובאופן שלא ממש ברור עד עתה מה היה תוכנו – המכוניות הוזנקו מחדש להקפה אחרונה. וורסטפן שהיה שוב על צמיגים חדשים והפעם המהירים הצליח לעבור את המילטון המאוכזב שניסה להילחם על מקומו אבל נאלץ להשלים עם המקום השני והמאוד מאכזב; מרצדס אפילו לא הייתה יכולה לדעת אם המירוץ יוזנק מחדש. 

עוד רבות ידובר במירוץ ובהזנקה מחדש. במרצדס כבר ערערו על ההחלטה וצריך לחכות לפסיקה הסופית. ללא ספק הסיום הזה היה אכזרי עבור המילטון ומרצדס שהיו מהירים יותר במירוץ, אבל וורטספן בהחלט הוא בהחלט אלוף ראוי בעונה שכולה ראויה לפנתיאון. 

כמו כן התחרו
במירוץ שכזה ניתן היה כמעט לשכוח מיתר הנהגים, אבל הם היו שם ונלחמו. שלישי סיים קרלוס סיינז המפתיע בפרארי, לפני יוקי טסונודה ופייר גאסלי נהגי אלפא טאורי. ואטרי בוטס סיים במקום השישי כאשר בניגוד לפרז (שפרש לפני הסיום) לא הצליח להיות גורם משמעותי במירוץ. שביעי סיים לנדו נוריס במקלארן לפני פרננדו אלונסו ואסטבן אוקון באלפין. במקום העשירי סיים שארל לקלר בפרארי. 

גרנד פרי אבו דאבי, יאס מרינה, 12.12.21 
1. מקס וורסטפן –  רד בול 
2. לואיס המילטון – מרצדס 
3. קרלוס סיינז – פרארי
4. יוקי טסונודה – אלפא טאורי
5. פייר גאסלי – אלפא טאורי
6. ואטרי בוטס – מרצדס 
7. לנדו נוריס – מקלארן
8. פרננדו אלונסו – אלפין 
9. אסטבן אוקון – אלפין
10. שארל לקלר – פרארי

אליפות העולם לנהגים עונת 2021 
1. מקס וורסטפן – 395.5 נק'
2.  לואיס המילטון – 387.5 נק'
3. וואטרי בוטס – 226  נק'   
4. סרג'יו פרז – 190 נק'
5. קרלוס סיינז – 164.5  נק'

אליפות העולם ליצרנים עונת 2021  
1. מרצדס – 613.5 נק'
2. רד בול – 585.5 נק' 
3. פרארי – 323.5 נק' 
4. מקלארן – 275 נק'
5. אלפין – 155 נק'