כלמוביל, יבואנית יונדאי, בזן, בתי הזיקוק, וסונול, החברה להספקת דלק, הכריזו על מיזם משותף להספקת מימן, שנועד להתגבר על המכשול העיקרי בשימוש במקור אנרגיה זה: שינוע ואחסנה.

במסגרת ההסכם, כלמוביל תייבא את המשאיות, בזן תייצר את המימן, סונול תיצור תשתית טעינה בתחנת התדלוק הראשונה מסוגה שתוקם בארץ. 

בנוסף, סונול ובזן עצמן ירכשו משאיות יונדאי כאלה לצי הרכב שלהן. שלוש החברות התחייבו, כך ההודעה, כי היישום יחל כבר ברבעון השלישי של 2022. 

מקור
כזכור, בינואר 2021, במסגרת סמינר מקוון שנערך על-ידי אנשי יונדאי וכלמוביל, ובהשתתפות בכירים במשרדי ממשלה רלוונטיים, אמר אדווארד לי, סגן נשיא בכיר ביונדאי וראש חטיבת המשאיות שלה, כי ישראל תהיה מדינה ראשונה מחוץ לאירופה בה ייבדק השימוש במשאיות מבוססות תאי-דלק.

הסכם בין כלמוביל, בזן, סונול – לקראת שימוש במימן במשאיות בישראל
צילום: יונדאי

יונדאי החלה עוד ב-2019 במיזם שנועד לקדם את השימוש במשאיות כאלה באירופה, ועשתה זאת עם הדגם אקסיינט (XCIENT) – משאית חלוקה (19 טון) ופול טריילר (עד 36 טון) 2x4 ו-2x6. לפי יונדאי, עד 2025 ייוצרו 2000 משאיות כאלה. 

כידוע, יונדאי הייתה ראשונה שהציעה גרסת תאי דלק, שהוצגה ברכב הפנאי סנטה פה ב-2001. גרסה כזאת הוצגה ב-2013 ל-iX35 וב-2018 הושק דגם נוסעים ייעודי בשם נקסו.

ב.מ.וו הציגה מהדורה מיוחדת עם תאי דלק לסדרה 7 ב-2005-2007, וכיום יש דגמים כאלה להונדה – קלריטי מ-2008, דור 2 ב-2015 – ולטויוטה: מיראי מ-2014, דור 2 ב-2020. 

בנוסף, לטויוטה/הינו משאית כזאת המופעלת באירופה, ואילו איווקו ובעיקר דיימלר-וולוו פצחו במיזם עתיר מיליארדים בתחום זה. 

הסכם בין כלמוביל, בזן, סונול – לקראת שימוש במימן במשאיות בישראל
צילום: יונדאי

בסיס
תאי דלק מבוססי מימן הם מקור אנרגיה לרכב בהנעה חשמלית במקום סוללות. תא-דלק הוא תא אלקטרוכימי שיש בו אלקטרוליט קבוע, ובו מומרת אנרגיה כימית – הנוצרת מריאקציה של חומרים המוזרמים לתוכו – לזרם חשמלי; בתא דלק מימני, החומרים הם מימן נוזלי וחמצן. בהשוואה לסוללות, שמקור האנרגיה שלהן מבוסס על חשמל שמקורו בתחנות כוח היכולות להוות מפגע סביבתי, ייצור מימן דורש פחות אנרגיה והוא מזהם פחות. 

לתאי דלק יש יתרונות נוספים: משקל המימן קל בהרבה מזה של סוללות; משך המילוי הוא כמו זה של בנזין או סולר; אין תוצר לוואי בדמות הסוללות הכבדות. מנגד, הם מחייבים נפח אחסון גדול יחסית ברכב, ובעיקר – וזה המכשול העיקרי – נדרשת רשת צינורות נרחבת מאוד להולכת מימן ומכלי ענק לאחסונו.

הסכם בין כלמוביל, בזן, סונול – לקראת שימוש במימן במשאיות בישראל
צילום: יוסי אלוני

הכרזות
במעמד החתימה ציין ניר גלילי, מנכ"ל סונול, כי "סונול גאה להיות הראשונה בישראל יחד עם שותפיה בהובלת מהפכת המימן, הדלק העתידי לשינוע רכב. אני בטוח כי המגמה העולמית של שימוש במימן תגיע דרכנו לישראל ותשנה את אופן צריכת האנרגיה על ידי הפיכתה לנקייה וידידותית לסביבה הרבה יותר".

מלאכי אלפר, מנכ"ל בזן, הדגיש כי שיתוף הפעולה מהווה שלב מעשי ראשון ביישום האסטרטגיה של בזן, במטרה להפוך לספקית מובילה של אנרגיה מתחדשת לתחבורה בדגש על שוק המימן. 

יניב שיראזי, מנכ"ל כלמוביל, אמר כי "מדובר בנקודת ציון חשובה בקנה מידה עולמי. ישראל הינה בין המדינות הראשונות בעולם לשלב הנעת תאי דלק מימני בכבישי הארץ ושיתוף הפעולה בין החברות ממצב את ישראל כאחת המדינות המתקדמות בעולם בראייה סביבתית".