איך אתם מסכמים את חמשת החודשים הראשונים של 2022?
"שוק עם ביקושים ערים פוגש היצע מוגבל. בחמשת החודשים הראשונים נמכרו 136,000 מכוניות שזה בערך 10% פחות מב־2021, ואנחנו פחות או יותר במספרי 2019 בפרק הזמן המקביל. בקיה אנחנו עם גידול של 10% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, ועדיין לא מצליחים לבנות מלאים. עם זאת, כנראה שאנחנו מצליחים קצת יותר מהמתחרים לקצר חודשי המתנה. המציאות כה הפכפכה שהכל יכול להשתנות מהיום למחר. סין, כאשר היא נסגרת פתאום, משאירה אותנו בלי מלאים להתחיל את חודש יוני".

לאיזה גודל שוק אתם מתכוננים ב־2022?
"מכיוון שהחדשות מהיצרנים משתנות מיום ליום, הכל תלוי במספר המכוניות שנצליח להביא. היצרניות, הגם שמנסות להגביר ייצור, עדין צריכות להחזיר את 'הביקושים הכבושים'. אנחנו מניחים שהשוק ינוע סביב 250,000 מכוניות, לא בגלל שזו תקרת הביקוש אלא בגלל שזה מה שהיבואנים יוכלו להביא. את מה שיגיע עד יולי־אוגוסט אנחנו רואים, ואילו ייצור ספטמבר־אוקטובר מהמזרח יימסר ב־2023".

התכניות של קיה ו-SERES ל-2022 / ראיון עם גדי אונגר מנכ
צילום: יואל פלרמן

באיזה היקף המחסור ומתי זה ייפתר?
"בשוק הישראלי יש ביקוש ל־310,000-315,000 מכוניות חדשות בשנה, והוא פוגש בהיצע של 250,000 יחידות. היצרניות עומדות היום בפני קשיי ייצור מונומנטליים – הן מכיוון התכנה בגלל השבבים, הן בחומרה בגלל מנועים, צמיגים, אלומיניום. הן גם ניצבות בפני עלייה משמעותית במחיר חומרי הגלם, ולכן המציאות מאוד מאתגרת עבורן. ובמקום שהיצרן משתעל אנחנו מצטננים. זה לא פוסח עלינו.

"בקיה מניחים כי המציאות תשתפר ברבעון הרביעי של 2022 ובראשון ב־2023, והיקף הייצור יחזור לקצב דומה לזה של 2019. היצרניות הקוריאניות והיפניות הגיעו לתקופת הקורונה עם מלאי טוב ממה שהיה לאירופאיות. כרגע סגרי שנחאי מאוד מקשים על קוריאה, ואני מקווה שאנחנו לפני הפתרון".

הספורטאז' החדש מושק לתחום מאוד צפוף. מה הציפיות ממנו?
"היקף השוק היום של רכבי הפנאי בכל הקטגוריות הוא 50%. אנחנו הענקנו לספורטאז' מעמד מאוד משמעותי בפלח הזה, ואנחנו עם שרוולים מקופלים כדי להמשיך ולשמור על מעמדו בתוכו. אני חושב שהדור הנוכחי הוסיף יכולת דינמית ומרכיבים של עיצוב, ולכן באנו עם הרבה מאוד ביטחון. הביקושים מאוד חזקים, ההיצע מוגבל ואנחנו מקווים לקצר למינימום את חודשי ההמתנה.

התכניות של קיה ו-SERES ל-2022 / ראיון עם גדי אונגר מנכ
צילום: רונן טופלברג

"אנחנו מתכוונים להשיק כבר ברבעון השלישי גם את הגרסאות ההיברידיות – רגילה ונטענת – גם גרסת 2.0 ליטר אטמוספרית, ולהישאר מאוד תחרותיים בפלח השוק הזה. יותר מאשר בדורות הקודמים עצרנו וחשבנו איך אנו משכללים את זירת הפנים וגם מכיוון זה אנחנו מצליחים לייצר ייחוד".

עד כה התחושה הייתה שזה הדגם החשוב ביותר לקיה בארץ. האם זה עדיין כך?
"לאורך השנים ביצענו צעדים נועזים בפלח השוק הזה שהשתלמו, ונמשיך לצודד את הקנה ולרכז מאמצים בכדי לפגוש את הצרכן בכל פלח אליו הוא נודד. בעת הזו הצרכן מצפה לבידול ברכבי פנאי, כפי שבעבר ציפה במכוניות רגילות. אנחנו נשאף להוביל גם את הפלחים של דגם פנאי קטן, ושל דגם פנאי בינוני.

"מפעם לפעם קורה שמגיע דגם שעליו ניתן לבסס את המותג בשנים הבאות. ספורטאז' 2016 היה קטר שמשך את הרכבת של קיה. כיום היצע דגמי הפנאי בקיה רחב מאוד, ואנחנו מתאמצים לתת מענה לרצונות השונים של הצרכן".

התכניות של קיה ו-SERES ל-2022 / ראיון עם גדי אונגר מנכ
צילום: קיה

עד כמה חשובות כאן הגרסאות ההיברידיות־נטענות?
"קיה מובילה במכירות בתחום ההיברידי־נטען, ואנחנו מחזיקים ב־40% מהמכירות בתחום זה. אנחנו רוצים לשמר לעצמנו את הנכס הזה, ונחזק בו נוכחות עם הספורטאז'. במקום שיש אתגר תשתיתי, הדגמים הנטענים מאפשרים גמישות ומייתרים את חרדת טווח הנסיעה".

מה קורה בגזרת הנירו?
"אנחנו עתידים להשיק מהדורת המשך, נירו פלוס, כבר ברבעון השלישי. היא תוצע בגרסה היברידית, היברידית־נטענת וחשמלית. בסוף יוני נהיה ללא נירו במלאי, ושיווק הפלוס יחל בספטמבר. לפלוס יצטרף בהמשך הדרך, כנראה לקראת 2023, נירו החדש. אני מאמין שנציג אותו בגרסה היברידית־נטענת וחשמלית בלבד (הדגם מיוצר גם בגרסה היברידית רגילה; א.ש). ייצור הפלוס יימשך עד 2025".

ציפיתם להשיק ב־2021 את EV6. מתי זה יקרה?
"לדעתי אין טעם לספר שמכונית קיימת מבלי שתוכל למכור אותה. בכלל, משיכת תשומת לרכב בלי יכולת למסור אותו, היא פעולה חסרת ערך. נשיק את EV6 כאשר יהיה מלאי פיזי מינימלי, וכרגע כיוונו מחוגים לתחילת הרבעון השלישי. אנחנו כמובן שמחים על הבאז העולמי שהרכב מייצר. זמן ההמתנה בקוריאה הוא בין תשעה חודשים לשנה, ולכן נשיק אותו גם בידיעה ברורה שנהיה במרדף קבוע אחרי מלאי"

התכניות של קיה ו-SERES ל-2022 / ראיון עם גדי אונגר מנכ
צילום: קיה

התכוונתם גם להשיק טלורייד. מתי זה יקרה?
"טלורייד (רכב פנאי גדול; א.ש) מיוצר באמריקה לשוק המקומי, והדגם עוד לא נפתח לייצוא לישראל. האתגר שם הוא להדביק את הביקוש האמריקאי ואנחנו מחכים בסבלנות. יש כל מיני דרכים להגדיל נאמנות למותג, ואחת מהן היא להגדיל מבחר. עם טלורייד נפגוש בקהל שלא הגיע בעבר לקיה, ולכן החשיבות שלו עבורנו ברורה".

התכניות של קיה ו-SERES ל-2022 / ראיון עם גדי אונגר מנכ
צילום: קיה

מה קורה בסרס? ציפינו ל־SF5 עוד בשנה שעברה
"בסרס קורים מספר דברים. ה־3 ייפתח ליבוא מסחרי מלא החל מהמחצית השנייה של 2022 וב־2023 תהיה גם גרסת טווח ארוך עם סוללת 70 קוט"ש. עד היום הוגבלנו ל־400 יחידות לשנה, ובחמשת החודשים הראשונים מכרנו את כל המכסה. עם SF5 אנחנו למודי הבטחות, אבל כרגע היצרן אומר שעד סוף השנה תהיה תקינה אירופאית מלאה, כך שנוכל להתחיל למכור אותו ב־2023. עוד בתכניות: שתי מסחריות קלות, EC35 ו־EC31; הן תגענה במחצית השנייה של 2022 בתקינה מוגבלת, ובמהלך 2023 הן יעברו תקינה מלאה".

התכניות של קיה ו-SERES ל-2022 / ראיון עם גדי אונגר מנכ
צילום: סרס

האם התחום החשמלי חשוב לכם מבחינת תדמית או כמויות?  
"כל נושא החשמל אינו שאלה של אם אלא של מתי, אבל האתגרים מאוד משמעותיים ולא צפוי פתרון בטווח הקצר. מתחילת השנה, היקף היבוא של רכב חשמלי הוא כ־5% מכלל המכירות, ואילולא ההיצע המוגבל אולי המספרים היו גדולים יותר. אבל כדי להגיע למסה קריטית צריך להתמודד עם עוד הרבה אתגרים ולפתור סוגיות הנובעות מכך. אנחנו רוצים להתכתב עם העולם הזה, להבין טוב יותר את אתגרי המכירה שמכוניות חשמליות מייצרות, גם במובנים של תיאום ציפיות עם הלקוח, וגם במובנים של פתרון תשתיתי ונגישות בתמחור. הדיאלוג השיווקי מול הצרכן מצריך אמנויות מכירה נוספות, וגם מבחינת המיתוג, הדרך לייצר נחשקות אינה בהכרח זהה לזו שבמכונית עם מנוע בעירה פנימית. אין דרך ללמוד את עולם התוכן הזה אלא על־ידי התנסות".
 
התכניות של קיה ו-SERES ל-2022 / ראיון עם גדי אונגר מנכ
צילום: רונן טופלברג