פורד הכריזה על גרסה חדשה לטנדר הביצועים F-150 ראפטור – ראפטור R. בגרסה זו מחזירה פורד מנוע במבנה V8 לדגם - לראשונה בדור הנוכחי (2017) - ומציגה אלטרנטיבה לראם TRX.

פורד F-150 ראפטור העכשווי הוצג עם מנוע כפול-מגדשים 3.5 ליטר V6 המפיק 450 כ"ס ו-70 קג"מ, בהחלט נתונים מרשימים עבור טנדר. אבל השוק רצה יותר, וקיבל את זה דרך שיפורים של המנוע הנ"ל, בהתקנת מנוע ה-5.0 ליטר V8 של פורד ('קויוט') – אבל גם בדמות ראם 1500 TRX המייצר 702 כ"ס, 89.8 קג"מ.

פורד F-150 ראפטור - מבחן דרכים

פורד ראפטור R: ככה נראה חלום
צילום: יצרן

מערכת ההנעה
ניגש ללב העניין - המנוע. לראפטור R מנוע בנזין V8 בנפח 5.2 ליטר "פרדטור" שמגיע ממוסטנג שלבי GT500 ומצויד במגדש-על. בפורד מציינים כי תהליך הייצור של המנוע כולל התזה בלחץ גבוה של פלזמה על דפנות הצילינדר כדי לבטל את הצורך בשרוולי אלומיניום בחלל הצילינדר, וכי השסתומים עשויים מאלומיניום מחושל (סגסוגת אלומיניום בראפטור V6).

לפי פורד נעשו התאמות במנוע בגרסה זו ראפטור R – בדגש על אספקת מומנט בסל"ד נמוך ובינוני לשיפור היעילות שלו בשימוש יום-יומי. עוד במפרט הטכני: שתי משאבות הזרקת דלק בלחץ-גבוה (אחת בראפטור המוכר); סעפת יניקה מוגדלת ב-66% ביחס לזו שבמוסטנג; מערכת פליטה כפולה עם שסתומים להשתקת הצליל בעת הצורך; קיבולת השמן יותר מכפולה ביחס לסתם-ראפטור, 11.5 ליטר לעומת 5.7 ליטר. בנוסף, גל ההינע מוגדל והדיפרנציאל האחורי מחוזק.

פורד ראפטור R: ככה נראה חלום
צילום: יצרן

התוצאה של כל אלו – 700 כ"ס ב-6650 סל"ד ו-88.5 קג"מ ב-4250 סל"ד. מדובר בתוספת של 55% להספק ו-25% למומנט, והשיא שלהם מתקבל בסל"ד גבוה ב-14% וב-42% בהתאמה. השימוש במגדש-על אמור למנוע את השהיית הטורבו, כמו זו שיש במגדש טורבו רגיל (וגדול).  

תיבת ההילוכים ללא שינוי אוטומטית עם 10 הילוכים, פרי פיתוח משותף של פורד וג'נרל מוטורס. עם זאת, בראפטור R ניהול התיבה שונה, למרות שיחסי ההעברה זהים לאלה שבראפטור המקורי. אין שינויי ביחסי ההעברה בתיבה, בסרנים או בהגה. אין גם שינוי במערכת הבלמים.

נתוני ביצועים לראפטור R טרם פורסמו; יצוין כי ב-TRX שיש לו תפוקה שהיא כמעט זהה, מדובר ב-4.5 שניות מ-0 ל-60 מייל לשעה (96 קמ"ש).

פורד ראפטור R: ככה נראה חלום
צילום: יצרן

מתלים
פורד מציינת כי המתלים תוכננו מחדש ומפשק הסרנים רחב ב-0.75 ס"מ גם מלפנים וגם מאחור ביחס לראפטור רגיל. מלפנים קפיצים קדמיים קשיחים ב-5% ובולמי זעזועים אדפטיביים של FOX בעלי יכולת כוונון עצמאית של קוטר מעברי השמן בבולם לפי גובה הבולם.

ראפטור R זמין רק עם גלגלים בקוטר "37 ("35 בראפטור הרגיל) ומידת הצמיגים שייכת לעולמות רכבי המשא/מירוץ 317.5/80-17. מרווח הגחון גדול בכ-3 ס"מ, ככל הנראה עקב קוטר הגלגלים השונה, וכך גם השיפור בזוויות הגישה והנטישה.

פורד ראפטור R: ככה נראה חלום
צילום: יצרן

המחיר
בשלב זה לא ידוע אם דלק מוטורס, יבואנית פורד בישראל, תשווק את ראפטור R; כאן יצוין כי הטנדר F-150 וגרסת ראפטור הרגילה אינם מיובאים דרכה לארץ.

עם זאת, אפשר יהיה לרכוש את גרסת ראפטור R ביבוא מקביל - כפי שהגיעו עד היום לישראל דגמי פורד F-150 ראפטור. בהינתן המחיר בארה"ב העומד על 110,000 דולר, נראה כי המחיר בישראל במסגרת זאת צפוי להיות כמיליון שקלים.

מה הייתם מעדיפים - פורד F-150 ראפטור R או ראם TRX? ספרו לנו בתגובות