קבוצת פולקסווגן הכריזה על חידוש של מנוע הבנזין הפופולרי ביותר שלהם - מנוע הטורבו-בנזין מסדרת EVO. סדרת EVO הוצגה עוד ב-2016 – אז בנפח של 1.5 ליטר - ובאמצע 2020 הצטרף לסדרה גם הטורבו-בנזין 1.0 ליטר, לאחר שעבר מספר שינויים. הסדרה חודשה ותיקרא מעתה EVO2. 

אמרתם חשמל, לא?
פולקסווגן מציינת כי למרות שתוכנית החשמול שלה מכוונת לכך שב-2030 יהיו 70% ממכירות קבוצת פולקסווגן של כלי רכב חשמליים, מנועי הבעירה הפנימית יישארו לשנים שאחרי עבור אותן מדינות רבות בעולם שימשיכו לצרוך אותם מכיוון שלא יהיו מוכנים למהפכה החשמלית.
המנוע הפופולרי ביותר של פולקסווגן במהדורה חדשה
צילום: יצרן

המצב הנוכחי
כבר היום נחשבים מנועי סדרת EVO למתקדמים מאוד ביחס למקובל בתעשייה, והטכנולוגיה המוטמעת בהם כוללת מערכת הזרקת דלק בלחץ גבוה (350 באר), ציפוי פלסמה לחלל הצילינדרים לשם הפחתת חיכוך (בחלק מהגרסאות), מעגלי קירור בראשי הבוכנות ובעיקר מגדש טורבו עם מניפה בגאומטריה משתנה (VGT; בחלק מהגרסאות; בישראל - רק ב-1.0 ליטר, מתחילת 2021).

במבחן שנערך על-ידי תכנית Green NCAP לאודי A3 עם מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר שמוטמע בו מערך היברידי מתון (48 וולט) ומצויד בתיבה דו-מצמדית, הושגו צריכת דלק ופליטת מזהמים בפועל קרובות מאוד לזו של טויוטה C-HR היברידי ואפילו קיה נירו היברידי-נטען. הדגמים נבחנו בערך באותו הזמן (נובמבר 2020-פברואר 2021).

המנוע הפופולרי ביותר של פולקסווגן במהדורה חדשה
צילום: יצרן

החידושים
עיקר השינוי במסגרת החידוש הוא ייעול הפעולה של מערכת ניתוק הבוכנות (ACT; סגירת שסתומי היניקה והפליטה באמצעות גלי הזיזים) המיועדת לאפשר למנוע לפעול רק עם שתי בוכנות. עם החידוש, פעולת המערכת אמורה להיות חלקה יותר וגם יעילה יותר, לפעולה לא רק בעומס נמוך כמו עד כה אלא גם בעומס בינוני (באמצעות הגדלת ספיקת הדלק לבוכנות הפעילות, מה שיפאשר הגדלה של המומנט וביצועים משופרים גם עם שתי בוכנות). 

חידוש זה רלוונטי בעיקר למנועי 1.5 ליטר (ב-1.0 ל' אין מנגנון ניתוק) שאין להם מערך היברידי מתון של 48 וולט; זה האחרון מאפשר שיוט בעומס קל באמצעות המנוע החשמלי כמו-גם ניתוק עם האטה מ-22 קמ"ש.

חידוש נוסף הינו שינוי התכנון והניהול לממיר קטליטי ולמסנן חלקיקים, הבנויים כעת כיחידה אחת, לצמצום השימוש במתכות יקרות. 

יצוין כי בשלב זה לא ידוע אם מנוע 1.5 ליטר, בגרסת 150 כ"ס הפופולרית בישראל, תקבל את ציפוי הפלסמה לחללי הצילינדרים (כיום מותקנים בבלוק שרוולי פלדה רגילים) ו/או את מגדש ה-VGT.

המנוע הפופולרי ביותר של פולקסווגן במהדורה חדשה
צילום: יצרן

בנוסף, הסדרה המחודשת מתאימה גם לדלקים ממקורות מתחדשים (ואולי גם סינטטיים) וגם מותאמת לחשמול. המשמעות היא שהמנוע החדש יחליף ככל הנראה את מנוע הטורבו-בנזין 1.4 ליטר הוותיק המשרת כיום את הגרסאות ההיברידיות-נטענות (לצד תיבת ההילוכים הוותיקה, DSG בגרסת DQ250) של דגמי הקבוצה. פולקסווגן מציינת בהודעה כי תהיה גרסה היברידית נטענת-רשת בהספק 272 כ"ס.

מתי אצלנו?
נכון לכתיבת שורות אלו, טרם התקבלה התייחסות של צ'מפיון מוטורס לתחילת היבוא של דגמים עם המנוע החדש. לפי פולקסווגן העולמית, הדגם הראשון שיוצע עם המנוע הזה הוא טי-רוק - רכב פנאי קטן שאינו משווק דרך היבואן הרשמי, אלא רק בייבוא מקביל.