בחודש יולי 2022 נמסרו בישראל 21,855 מכוניות, שהביאו לסך מסירות כולל של 180,708 יחידות בשבעת החודשים הראשונים של השנה; נתון זה נמוך ב-30,325 מכוניות ו-14.4% ביחס לתקופה זו ב-2021 שעמד על 211,033 מכוניות, כך עולה מנתוני איגוד יבואני הרכב. כידוע, שנת 2021 הייתה שנת השיא במסירות רכב בישראל, והיקף הירידות בחודש הקודם עמד על 14%.

כאן נציין כי נתוני המסירות מתייחסים רק לאלה של יבואני המותגים בישראל, ולא ליבוא מקביל, זעיר או אישי. בנוסף, השנה נכללות בנתון המסירות הכולל גם מוניות, וזה עמד על 2422 יחידות, נתון כמעט זהה לזה שבתקופה המקבילה אשתקד, 2484 מוניות. ההשוואה כוללת גם את נתוני השנה שעברה.

מותגים
שלושת המותגים הראשונים – יונדאי מתקרב החודש ל-35,000 יחידות, השניים האחרים סביב ל-25,000 מכוניות – מהווים קרוב למחצית השוק (47.4%). מאזדה הרביעי, הרחק מאחור אבל עם נתון חמש-ספרתי ועלייה מכובדת ביחס לשנה שעברה, שני בהיקף העלייה בעשירייה הראשונה רק לסיטרואן, שעלה ביותר מאשר רבע ביחס לשנה שעברה.

סיכום מסירות יולי – הירידה ביחס ל-2021 נמשכת
צילום: מאזדה

משבר האספקה פגע (גם) בטויוטה שירד ביחס לשנה שעברה (ועדיין שני במסירות בכלל, שלישי ביולי), וגם קיה השלישי עם נתון נאה, מסיים את התקופה ללא עלייה נומינלית, אך עם עלייה יחסית מכובדת.

סקודה, עדיין עם היקף ירידה גדול ביחס לשנה שעברה (אבל משופר ביחס לזה שבחודש הקודם), עקף את מיצובישי חמישי עם ירידה בהיקף המסירות, אך זו התמתנה ביחס למצב לפני חודש. סיאט, חבר נוסף בקבוצת פולקסווגן, עם ירידה גדולה אף יותר, עלה שני שלבים החודש והתמקם במקום העשירי על-חשבון מרצדס (ועדיין בפער קטן מאוד). סוזוקי עקף את פיג'ו, שמסר הכי פחות מכוניות החודש מבין מותגי העשירייה הראשונה, וסיכם את התקופה עם ירידה גדולה מזו של כלל השוק.

סיכום מסירות יולי – הירידה ביחס ל-2021 נמשכת
צילום: מערכת אוטו

מעבר לעשירייה
במותגים בהמשך, יצוינו מרצדס, עד-כה בעשירייה הראשונה, כעת במקום ה-11 ורק 280 יחידות פחות מאשר סיאט שמעליו. MG רושם השנה עלייה מרשימה ביותר; ב.מ.וו ממוקם גבוה יחסית עם שיפור יחסי ביחס לשנה שעברה; ג'ילי עלתה שלב למקום ה-17 עם 2732 מסירות, טוב מאשר טסלה במקום ה-20 עם 2023 מסירות, ו-0 יחידות ביולי (2912 יח' בתקופה זו בשנה שעברה). שברולט וניסאן בירידה חדה ביותר, סובארו ירדה פחות ושיפרה מיקום, פולקסווגן בהמשך ירדה גם היא.

הונדה, במקום ה-39(!) עם 231 מסירות, 10.9% מסך המסירות בתקופה זו אשתקד (2122 יח').
אלה המסירות של חמשת המותגים במקומות 11-15 בינואר-יולי 2022 (בסוגריים: נתוני ינואר-יולי 2021): מרצדס – 3694 יחידות (3291 יח'); MG – 3490 יחידות (2002 יח'); שברולט – 3384 יחידות (6925 יח'); סובארו – 2810 יחידות (4310 יח'); ב.מ.וו – 2763 יחידות (2760 יח').

סיכום מסירות יולי – הירידה ביחס ל-2021 נמשכת
צילום: בן חסון

מותגי יוקרה
במסירות של מותגי היוקרה, בולט כמצוין לעיל, מרצדס, ששיפר את יחס המסירות גם בהשוואה לחודש הקוד, ממשיך בהובלת מותגי היוקרה. מותג ב.מ.וו מסר מספר כמעט זהה של מכוניות, כך שפלח השוק שלו גדל, אודי באותה רמת ירידה של שליש לערך, ואילו ג'יפ משתפר. במקום החמישי מותג קופרה שהחל לפעול בפברואר 2021, ומחזק את מעמדו.

סיכום מסירות יולי – הירידה ביחס ל-2021 נמשכת
צילום: מערכת אוטו

עוד ביוקרה
מבין מותגי היוקרה, נמצאים במקומות 6-10 המותגים הבאים, צמודים להם נתוני המסירות בינואר-יולי 2022 (בסוגריים: נתוני ינואר-יולי 2021): לקסוס – 1072 יחידות (1161 יח'); וולוו – 1049 יחידות (1616 יח'); ג'נסיס – 478 יחידות (179 יח'); לנד רובר – 425 יחידות (577 יח'); קדילאק – 337 יחידות (446 יח').

סיכום מסירות יולי – הירידה ביחס ל-2021 נמשכת
צילום: תומר פדר

לקסוס קרוב לרמת המסירות ב-2021, ג'נסיס הפועל כשנה ורבע בהחלט מצליח, ומנגד וולוו ירד בקצת יותר משליש, לנד רובר וקדילאק ירדו ברבע ביחס לתקופה זו אשתקד.