רנו חשפה מכונית קונספט פרועה בהשראת ה-5 טורבו כדי לציין את חגיגות יום ההולדת ה-50 של הסופרמיני האיקונית. הקונספט, המכונה רנו 5 טורבו 3E, תוכנן להיות מכונית דריפט חשמלית, המחליפה את מנוע הטורבו של המקור בזוג מנועים חשמליים הממוקמים על הסרן האחורי.

50 שנה, לך תזכור
למי שלא מכיר, או סתם צריך ריענון לפני המבחן, להלן תקציר הפרקים הקודמים:
בסוף שנות ה-70 רנו רצתה להשתתף באליפות הראלי העולמית. בכדי להיות תחרותית היא נזקקה למכונית עם הנעה אחורית, ומאחר והדגמים הסדרתיים המודרניים של היצרנית עברו כבר להנעה קדמית, היא נאלצה להשתמש בפתרון יצירתי.

רנו לקחה את ה-5, הסופרמיני שהושקה עוד ב-1972, ושינתה בה כמעט הכל - המנוע עבר מהחזית אל מאחורי הנהג, ליצירת רכב עם מנוע מרכזי; ההנעה, במקורה קדמית, הפכה לאחורית; המנוע, 1.4 ליטר, צויד במגדש טורבו, וההספק שלו עלה מ-93 ל-160 כ"ס בגרסאות הכביש (והגיע עד 350 כ"ס בגרסאות המירוץ המאוחרות); המרכב הורחב מאחור כדי לסדר מקום למנוע, לפתחי האוורור הנדרשים וגם כדי לארח צמיגים רחבים במיוחד, 265/45-15, שנראו אז כמו היום, מטורפים לחלוטין.

רנו 5 טורבו 3E - הומאז' חשמלי
צילום: רנו

ב-1981 זכתה רנו עם המכונית הזאת בראלי מונטה קרלו – מירוץ פתיחת העונה הנחשב והמכובד בסדרה – נהוגה בידי ז'אן ראניוטי. אבל עולם הראלי השתנה לפני שהיא הספיקה לזכות להצלחה.

ב-1982 נכנסו לתוקף תקנות גרופ B, אלה שהולידו מפלצות כפולות-הנעה עתירות הספקים, וה-5 טורבו הפכה בלתי תחרותית כמעט בין לילה – אף שהצליחה לחלץ עוד 3 ניצחונות בהמשך השנים.

רנו 5 טורבו 3E - הומאז' חשמלי
צילום: רנו

התקנות, כידוע, דרשו שהדגם לא יהיה יחיד מסוגו שנועד רק למירוץ, אלא כזה שמבוסס על דגם סדרתי - ורנו מכרה קרוב ל-5,000 יחידות כאלו.

הגרסה הראשונה הייתה אקזוטית ויקרה יותר לייצור, עם שימוש נרחב בחלקי אלומיניום, ובהמשך הוצגה גרסה מחודשת בשם טורבו 2, שחלקה יותר מכלולים עם הסופרמיני העממית וקיבלה תא נוסעים פשוט יותר.

רנו 5 טורבו 3E - הומאז' חשמלי
צילום: רנו

עם הזמן הפכה ה-5 טורבו לרכב אספנות נחשק ומבוקש, ובשנים האחרונות יחידות שמורות במיוחד מחליפות ידיים תמורת 150 אלף דולר וצפונה.

מה שעשינו ב-72'
מאחר והדגם האחרון בייצור נקרא טורבו 2, הקונספט שהוצג עתה נקרא טורבו 3, בתוספת E לציין כי הוא חשמלי (לפי ההיגיון הזה הם גם יכלו לוותר על המילה טורבו, כי אין פה כזה, אבל למה לבלבל תרגיל יח"צ עם עובדות).

רנו 5 טורבו 3E - הומאז' חשמלי
צילום: רנו

 הקונספט נבנה על שלדת צינורות עטופה בגוף מסיבי פחמן, המעתיק את המקור מבחינת פרופורציות וצורה כללית - אך עם צביעה וכנף אחורית מופרכת כדי לקרוץ לעולם משחקי הוידיאו (עניין לא מפתיע, בהתחשב בכך שהקונספט ודאי יוצע ל"נהיגה" במשחקים סטייל גרנד טוריסמו בקרוב).

בתי הגלגלים האיקוניים של הטורבו זכו פה לפרשנות עוד יותר מוגזמת, והם רחבים ב-25 ס"מ מאלו של מכונית הכביש המקורית. הם הותפחו כדי לאכלס צמיגים אחוריים ענקיים במידה 325/25-20 שהותקנו כדי לנסות להתמודד עם 380 הסוסים ו-71.4 הקג"מים שמייצרים המנועים החשמליים.

רנו 5 טורבו 3E - הומאז' חשמלי
צילום: רנו

שני המנועים שואבים אנרגיה מסוללה של 42 קוט"ש המותקנת באמצע המרכב, מרכזת את עיקר המסה בין צירי הגלגלים כמו במכונית המקורית. נתון המשקל של המכונית בלבד הוא 980 ק"ג קלילים - 10 קילו יותר מגרסת הבנזין הישנה - אך על זה נוספים עוד 520 ק"ג של סוללות. ולמרות זאת, כצפוי, היא מהירה בהרבה מקודמתה - ומאיצה למאה קמ"ש ב-3.5 שניות.
 
הקונספט יוצג בתערוכת פריז באוקטובר - ואינו מיועד לייצור, כמובן. מצד שני, זה גם מה שחשבנו כשהוצגה ה-5 טורבו המקורית...

רנו 5 טורבו 3E - הומאז' חשמלי
צילום: רנו