המבחן פורסם במקור בגיליון אוטושטח 32, אוקטובר 2006 - ומתייחס לגרסה עם תיבת ארבעה הילוכים

ממש כמו בסיפור הילדים "הברווזון המכוער" הפך סאנגיונג אקטיון במהלך נסיעת המבחן מייצור מוזר שלא ברור איך צריך לבלוע אותו, למכונית שאתה מתסכל אליה לאחור בלכתך ממנה בחניה.

ביטויים כמו " איך הוא התפלח לכדור הארץ" ו-"איך הוא עבר את הגדר" התחלפו כעבור כמה מאות קילומטרים של כביש ושטח ל"לא רע בכלל" ו-"תשמע, העיצוב שלו דווקא די מתוחכם". היו עוד הרבה – לשני הכיוונים. אני מתקשה להיזכר (בטח בגלל הגיל) מתי היה אצלנו רכב שטח שכל-כך לא התחברנו אליו בתחילה. היו כאלו שעיוו פניהם בגועל כשהצעתי להם לחלוק עמי את הנהיגה בו. בסוף המבחן שברנו את הראש איך להשאיר אותו אצלנו לסוף השבוע.

מבחן דרכים - סאנגיונג אקטיון (2.3 ליטר, 4 היל')
צילום: תומר פדר
 
האקטיון הוא האחרון להגיע אלינו מתוך מבול הדגמים החדשים שיוצא לאחרונה משערי מפעל סאנגיונג. גם הם למדו את ה" קונץ" מפולקסווגן ומשתמשים בפלטפורמה – שלדה ומערכת הנעה – אחת לכמה שיותר דגמים. יש בזה לא מעט הגיון. כך קיבלנו רכב שטח קומפקטי ומהודר כמו "קירון" (ראה אוטושטח 27) ועל בסיס אותה פלטפורמה ייצרה סאנגיונג רכב פנאי הפונה לקהל צעיר ברוחו. לא בכדי נבחר השם "אקטיון" המשלב – לפי המפעל – את המילים: active  ו- youth למילה חדשה עם צליל פונטי דומה. הקונספט פשוט: קשוח כשנדרש, סטיליסטי כל יתר הזמן. נחמד. ועכשיו לביצוע.

הבסיס אם כן הוא שלדת סולם עם עצמות עצה כפולות וקפיצי סליל בחזית כשמאחור תופתעו לגלות סרן חי ומנגנון רב חיבורי על בסיס קפיצי סליל. מערכת ההנעה מתחילה ממנוע בנזין 2.3 ל' (בטלקאר החליטו לשמור את הדיזל לקירון ואת הבנזין לאקטיון – אם כי המפעל מייצר את שני הדגמים גם וגם) המיוצר ברישיון ממרצדס ומפיק 150 כ"ס ו-22 קג"מ. תיבת הילוכים אוטומטית עם ארבעה הילוכים מעבירה את הכוח לטרנספר פשוט המחלק את המומנט לגלגלים האחוריים בלבד או לקדמיים ויש גם LOW ביחס 1:2.48. באופן מפתיע – וראוי למחמאה – מצויד האקטיון בבקרת יציבות – ESP – בקרת משיכה המפצה יפה על מהלך מתלה מוגבל ואפילו בבקרת מהירות במורד – HDC – ממש ברוח לנדרובר.

מבחן דרכים - סאנגיונג אקטיון (2.3 ליטר, 4 היל')
צילום: תומר פדר
 
עיצוב המרכב שואב המון אלמנטים מעולם הטבע והמוטוריקה. השילוב בין כל אלו יוצר מראה גדוש מדי ועמוס אולם הירכתיים הגבוהות, קו המותן המשופע לחזית וקו מתאר קמור יוצרים מראה דינאמי חזק מאוד. רבים לא אהבו את המראה של המרכב רבים הרבה יותר סובבו את הראש אחריו. חישוקי סגסוגת 16" עטופים על ידי צמיגי כביש לא מאוד רחבים במידה 225/75. אחד הטיפים החשובים ביותר שמופיעים "במדריך הטרמפיסט לגלקסיה" (מאת דגלאס אדאמס ז"ל) מדבר על כך שאם הנך חייזר בעל גוף מוזר במיוחד, ונקלעת לכדור הארץ, הדרך הטובה ביותר להסתתר היא להציג את גופך במקומות ציבוריים. אז תוכל גם לבקש כסף מהעוברים והשבים.

עיצוב הפנים מתון יותר, ולא בטוח אם זה טוב או רע יותר. הרבה מהמראה והמיתוג של הקירון עברו גם לכאן וזה קצת מאכזב לראות שהיצירתיות נותרה נעולה מחוץ לאוטו. לוח המחוונים רגיל לגמרי ומעביר את כל המידע הנחוץ. מיתוג מרוכז בשני עיגולים – אחד מכל צד של גלגל ההגה – והשליטה על הטרנספר נעשית ממתג פרטי בשבילו. עוד תגלו 4 כריות אוויר, מערכת למניעת התהפכות – ARP. חבילת בטיחות מרשימה למדי.

מבחן דרכים - סאנגיונג אקטיון (2.3 ליטר, 4 היל')
צילום: תומר פדר
 
ההתנהלות בכביש היא.. אפעס מוזרה משהו. מנוע הבנזין מתקשה להזיז 1900 ק"ג באמצעות ארבעה הילוכים ארוכים וחורים משמעותיים ביניהם. המהירות המרבית המוצהרת עומדת על קצת יותר מ-160 קמ"ש ותאוצות הביניים לא יגירו דמעות אושר מעיניכם אם בשל אי-יכולתו של המנוע להתגבר על יחסי ההעברה הארוכים, הורדת ההילוך הלא נעימה בקיק-דאון או השאון המוגבר בהילוך נמוך. למרות שמו, יעדיף האקטיון התנהלות מאוד לא אקטיבית על הכביש. על כביש מפותל, נוטים הצמיגים הקדמיים להימרח בפניות ולמרות המתלה הרך שעוזר להיכנס לפניה, כשגדל העומס האקטיון יצא בתת היגוי מהקו הנבחר. הורידו מעט את הקצב והכל יהיה בסדר, אלא שאז הנוף שבחוץ יעבור לאט מדי.
 
מסלול השטח המתוכנן היה "רך" במקורו, אלא ככל שהעמקנו לחדור המדברה כך גילינו שהכלי הקטן יכול יותר, ויותר ויותר. לא עבר זמן רב עד שהיינו על "ציר של גיבורים" נהנים מטיסת שבילים נמוכה על סיפה של חמאדה מדהימה, צוללים במורדות תלולים ב-LOW ומטפסים מעברם השני, מתגברים על הצלבות בהינף "טרקשן" יעיל. עדיין פערי ההילוכים הפריעו, והמתלה הקדמי הרך מדי גרם לגחון להיחבט במכשולים פעוטים. אך למעט זאת, וזווית התקפה שטוחה יחסית, ההתנהלות בשטח הייתה נוחה, נעימה מאוד, וכן גם מלאת אקשן ויכולת כפי שהבטיח הפרוספקט. ה-HDC, הוכיח עצמו כפריט יעיל מאוד אשר משמש כלי עזר חיוני במורדות תלולים וקמצני אחיזה. ובקרת המשיכה עבדה נהדר כל אימת שזרועות הרדיוס הקצרות של המתלה האחורי הגיעו לקצה מהלכן. תפעול תיבת ההעברה הוא עניין פעוט של העברת המתג למצב ההנעה הרצוי ולחכות שנורית החיווי תמצמץ. אפשר לעבור להנעה כפולה תוך-כדי תנועה אך ל-LOW צריך לעצור ולהעביר ל-N. מצד שני אין בעיה להתגלגל ב-LOW ו-D בקצב של טיול רגוע ואז גם המתלים, בתנועה איטית, יתנו את מיטב הבידוד.

מבחן דרכים - סאנגיונג אקטיון (2.3 ליטר, 4 היל')
צילום: תומר פדר
 
אפשר לעקם את האף על זה ועל זה. לשנוא את עיצוב החרטום ולהפליא בבכיינות על איכות הפלסטיק בפאנלים שבין הרדיו לפתח האוורור. אולם המלעיזים סותמים פיות באלם לנוכח תג מחיר של 183,000 שקלים - מחיר ההופך את סאנגיונג אקטיון לרכב הפנאי הזול ביותר ורב היכולת ביותר בשוק הישראלי. גם קומפקטי, גם מעוצב וגם עם "כזה גדול" שיכול לספק את הסחורה בשטח. עכשיו אתם צריכים להחליט האם לירוק או לבלוע את המראה שלו. ואם לא, תעשו טובה - השליכו מטבע לכובע, עד שתגיע החללית הביתה.