מותג היוקרה השבדי הציג את דגם הפנאי בגודל בינוני XC60 ב-2008, שש שנים אחרי הגדול ממנו XC90 וכאשר היה עדיין בבעלות תאגיד פורד. דגם זה היה לנמכר ביותר של היצרן השבדי, בעולם וגם בישראל אליה הגיע ב-2009.

הדור הראשון עבר מתיחת פנים ב-2013 וכיהן עד סוף 2016; במרץ 2017 הוצג הדור השני-עכשווי, ושיווקו של הדור הראשון נמשך גם בשנה זו. כאן יצוין כי וולוו נמכר לתאגיד ג'ילי הסיני בשנת 2010, אך גם דגם זה המשיך להשתמש במכלולי פורד לאחר השינוי בבעלות (ראו בהמשך). 

ככל שמדובר בדגם חדש, XC60 נבחן מספר פעמים באוטו במהלך השנים. בוחני אוטו מצאו רכב פנאי עשוי היטב, מאובזר כיאות, עם מרחב נאה ותא מטען יעיל, ביצועים טובים וכישורי נסיעה מכובדים, וכמובן רמת בטיחות גבוהה הן בתוצאות מבחני יורו NCAP, הן במערכות הבטיחות. לא פחות חשוב: הוא הביא עמו אותן איכויות הנדרשות ברכב של מותג יוקרה.

וולוו XC60
צילום: וולוו
 

מקור, גרסאות

הרצפה של דגם זה היא EUCD של פורד שנועדה לדגמים בגודל בינוני של פורד אירופה ושל המותגים בבעלותה שם ואז: וולוו (נקראה 'P3') ולנד רובר. בסיס הגלגלים של XC60 הוא 277.4 ס"מ, אורכו 464 ס"מ, רוחבו 189 ס"מ וגובהו 171 ס"מ. הדגם שוקל בין 1800 ל-1900 ק"ג ונפח תא המטען 495 ליטרים, 1455 ליטרים כאשר המושבים מקופלים. העיצוב דומה לזה של XC90, אבל הדגם החדש יותר נראה מחודד ודינמי ממנו, פחוס ותכליתי יותר. 

גרסאות XC60 כללו מנועי בנזין (בסימול 'T') ודיזל (בסימול 'D') מוגדשים, צוידו בתיבה אוטומטית או דו-מצמדית וההנעה קדמית או כפולה.

וולוו XC60 דור ראשון
צילום: וולוו

ב-2009 הגיעון לישראל שתי גרסאות. הייתה T6 – טורבו-בנזין 3.0 ליטרים 6 צילינדרים טורי המייצר 285 כ"ס ו-40.8 קג"מ. התיבה אוטומטית עם שישה הילוכים וההנעה כפולה מבוססת על מצד האלדקס. עיקר הכוח, עד 95%, הופנה לגלגלים הקדמיים, ועד ל-50:50 לפי האחיזה. ב-2011 הספק גרסה זו עלה ל-304 כ"ס. 

השנייה הייתה D5 – טורבו-דיזל 2.4 ליטר 5 צילינדרים עם 185 כ"ס ו-40.7 קג"מ; מערכת ההנעה זה, גם כאן ההספק עלה ב-2011, במקרה זה ל-215 כ"ס. 

ב-2011 הוצעה גם גרסת T5 – טורבו-בנזין 2.0 ליטר 4 צילינדרים המייצר 203 כ"ס ו-30.6 קג"מ, התיבה דו-מצמדית עם 6 הילוכים וההנעה קדמית; המנוע והתיבה היו של פורד.

וולוו XC60 (דור ראשון) יד שנייה – מדריך קניית רכב משומש
צילום: וולוו

גרסת T5 ב-'R-דיזיין' – מאותה שנה, עם אותו מנוע, תיבה והנעה – הציעה 240 כ"ס ו-32.6 קג"מ.

הדגם עבר כאמור מתיחת פנים ב-2013, והמהדורה המחודשת הגיעה לישראל ב-2014. השינויים העיקריים היו במנוע – אותו מבנה ונפח (2.0 ל', 4 ציל') כעת של וולוו, מייצר 245 כ"ס ו-35.7 קג"מ – ובתיבה: אוטומטית עם 8 הילוכים.

בנוסף, במסגרת מתיחת הפנים נעשו שינויים קוסמטיים בתוך הרכב ומחוצה לו, חומרי הפנים שופרו.

וולוו XC60 (דור ראשון) יד שנייה – מדריך קניית רכב משומש
צילום: וולוו
 

בטיחות

וולוו, שהיא מהמובילות בתחום הבטיחות עשרות בשנים, ציידה את XC60 במגוון מכובד של מערכות בטיחות שהיה מאוד מתקדם לזמנו, כמו בלימה אוטונומית עד 30 קמ"ש, בקרת נסיעה במדרון בנהיגת שטח. במבחן הבטיחות שנערך לרכב ב-2009 לפי תקן הבדיקה החדשה דאז, קיבל XC60 ציון כולל של 5 כוכבים ובקטגוריות השונות 94% בהגנה על מבוגרים, 79% בהגנה על ילדים, 48% בהגנה על הולכי רגל, 86% במערכות בטיחות.

וולוו XC60 (דור ראשון) יד שנייה – מדריך קניית רכב משומש
צילום: וולוו
 

תחזוקה שוטפת, שגרת אחזקה

כדי לקבל מידע על התחזוקה של XC60 בדור הראשון, נפגשנו עם גיא ארליך ממוסך שי געש בחולון המתמחה ברכבי וולוו. גיא הוא דור שני למכונאי רכב, ממשיך בדרכו של אביו, שלמה ארליך, שפתח את המוסך לפני כמעט 30 שנה.

טיפול תקופתי. לפי הוראות היצרן הטיפול ייעשה כל 15,000 ק"מ. עם זאת, ומכיוון שמדובר ברכבים ישנים יחסית, גיא ממליך להגיע כל 7,500 ק"מ לבדיקה שתאפשר גם איתור תקלות לפני שאלה יחמירו.

טיפול 15,000 ק"מ. בכל טיפול, להחליף שמן מסנן ומסנן מיזוג; בגרסת T6 (מ-2009) השמן המומלץ הוא 5W-40; בגרסאות T5 עם מנועי פורד (2011-2013) רצוי שמן5W-30 ; ב-T5 עם המנוע של וולוו (מ-2014) מומלץ שמן 0W20. 

וולוו XC60 (דור ראשון) יד שנייה – מדריך קניית רכב משומש
צילום: וולוו

טיפול 30,000. בנוסף, גם החלפת נוזל הבלמים.

טיפול 45,000. בנוסף, להחליף גם את מסנן דלק. 

טיפול 60,000. בנוסף החלפת נוזל בלמים ומצתים.

טיפול 75,000. בנוסף, בגרסאות עם התיבה האוטומטית להחליף שמן גיר.

טיפול 90,000. בנוסף, החלפת מסנן דלק ונוזל בלמים. 

טיפול 105,000 ק"מ. שמן מסנן ומסנן מיזוג.

טיפול 120,000. הטיפול הגדול ביותר; בנוסף, ב-T5 עם מנועי וולוו (מ-2014 ומעלה), החלפת רצועות תזמון ואלטרנטור.

לעיתים, ממליץ גיא, מומלץ להקדים את החלפת רצועת התזמון לטיפול 105,000 ק"מ. אם הרצועה, אותה יש לבדוק באותו טיפול, בסוף דרכה כמו רצועות רבות – יש להחליף; אם היא נקרעת במהלך נסיעה, הדבר עלול להסב נזק למנוע. 

וולוו XC60 (דור ראשון) יד שנייה – מדריך קניית רכב משומש
צילום: וולוו

בגרסאות T5 עם מנועי פורד (2011-2013) אין רצועת תזמון אלא שרשרת תזמון, וזו אינה מוחלפת באופן יזום; אורך החיים של שרשרת כזאת 200,000 קילומטרים.

מחירי הטיפולים. בין 1200 שקלים לטיפול קטן ועד ל-4500 שקלים בטיפול הגדול; מחירים אלה כוללים מע"מ ומעוגלים (במעט מאוד). 

מנוע דיזל. גיא ממליץ להחליף את רצועות התזמון והאלטרנטור כמו-גם את המותחנים בטיפול של 75,000 ק"מ. מ־2011 בטורבו־דיזל שני מגדשים, בלחץ נמוך ובלחץ גבוה; במגדש בלחץ הגבוה הבלאי גבוה יותר. 

וולוו XC60 (דור ראשון) יד שנייה – מדריך קניית רכב משומש
צילום: וולוו
 

בעיות

במהלך השנים, לא התגלעו בעיות אמינות בכלל הגרסאות של הדגם; המנועים ברובם ללא בעיות (ראו בהמשך), כך גם התיבה האוטומטית (כנ"ל) ובמכלולי ההנעה הכפולה. כאן יצוין שוב כי גרסאות T6 ו-D5 מצוידות בהנעה כזאת, T5 בהנעה קדמית. 

הבעיה היא בגרסת T5 בשנים 2011-2013 עם מנועי פורד (203 ו-240 כ"ס), אותם ניתן למצוא גם במונדיאו וב-S-מקס. ובכן, בין 120,000 ק"מ ל-180,000 ק"מ הבוכנות במנוע נוטות להישבר; "מנוע עדין" הוא התיאור המופיע בפורומים של בעלי הוולוו.

מחיר מנוע חדש – כולל בלוק, גל ארכובה, בוכנות, טבעות וכיו"ב – יחד עם ראש מנוע משופץ על כל חלקיו, כולל עבודה הוא 25,000 שקלים (כולל מע"מ). גיא טוען כי לא כדאי לקנות מנוע מפירוק, כי הרי אותה פורענות תפגע גם בו. אין טעם בקניית פורד מונדיאו משומשת – למרות שהמחירים נמוכים, 10,000-20,000 לכל המכונית – גם בגלל הבעיה הנ"ל, גם בגלל שמספרי הסדרות של אותם מנועים במכוניות פורד אינם זהים לאלה שבוולוו, והדבר אסור לפי תקנות התעבורה. 

וולוו XC60 (דור ראשון) יד שנייה – מדריך קניית רכב משומש
צילום: וולוו

בנוסף, ובצמוד, התיבה הדו-מצמדית ידועה בבעיות שלה, וזו זהה לתיבה ששירתה גם את פורד פוקוס. יצוין כי האחריות המורחבת שניתנה לדגמי פורד עם התיבה הזאת בעקבות תביעה ייצוגית, אינה תקפה ביחס לתיבות ב-XC60. מנגד, התיבה האוטומטית הרגילה בשאר הגרסאות אמינה.   

לסיכום. לפי גיא, גרסאות T6 לפני מתיחת הפנים ולאחריה אמינות; גרסאות T5 עם מנוע וולוו (מ-2014) אמינות אף הן; גרסאות T5 עם מנוע פורד (2011-2014) אמינות פחות, מחייבות זהירות, היסטוריית טיפולים. מנוע הדיזל אמין מאוד, פרט לעניין המגדש בלחץ גבוה שצוין לעיל. 

צריכת הדלק מאוד מושפעת מאופי הנהיגה – וכמובן גם מהמנוע. T6 החזקה צורכת 7-7.5 ק"מ/ל'; הצריכה ב-T5 טובה יותר, 9 ק"מ/ל/. הדיזל החסכוני ביותר, ו-D5 צורך 11 ק"מ/ל'. 

וולוו XC60 (דור ראשון) יד שנייה – מדריך קניית רכב משומש
צילום: וולוו
 

מצב השוק

היצע. בלוחות של רכב מיד 2, ניתן למצוא את XC60 בחלוקה כמעט שווה של T6 ושל T5, כאשר D5 נפוץ הרבה פחות. 

טווח מחירים. לפי מחירון לוי יצחק, להלן טווח המחירים (בעיגול קל) לגרסאות השונות של XC60. יצוין כי דגם זה שווק לפי הגרסאות בארבע רמות אבזור וגימור – 'קינטיק', 'אקטיב', 'אקסטרים', 'R-דיזיין' – כאשר הפערים ביניהן יכולים להיות יחסית גדולים, כדי 5000 עד 10,000 שקלים. 

גרסת T6 החל מ-40,000 שקלים ב-2009 ועד ל-142,000 שקלים ב-2016.

גרסת D5 החל מ-34,000 שקלים ב-2009 ועד ל-110,000 שקלים ב-2015.

גרסת T5 (מנוע ותיבה של פורד) החל מ-34,000 שקלים ב-2011 ועד ל-71,000 שקלים ב-2014.

גרסת T5 (מנוע ותיבה של וולוו) החל מ-69,000 שקלים ב-2014 ועד ל-136,000 שקלים ב-2017.

דבר השוק. רוב המוכרים של גרסאות הבנזין מבקשים כ-20% פחות מהמחיר המופיע במחירון של לוי יצחק. ביחס לדיזל, רבים מבקשים את המחיר המופיע במחירון וגם גבוה מכך. 

וולוו XC60 (דור ראשון) יד שנייה – מדריך קניית רכב משומש
צילום: וולוו
 

סיכום, תמורה

מי שקורא פוסטים ותגובות של בעלי XC60 בקבוצת הפייסבוק של וולוו, יכול להתרשם שאלה מרוצים מהרכב ורבים מהם שמכרו אחד כזה רוכשים אותו דגם משנתון מתקדם יותר. 

הסיבות לכך מגוונות. רמת האמינות טובה ביחס לרכב משומש – כאמור, פרט לגרסת T5 מ-2011-2013 עם המנוע/תיבה של פורד. 

איכות החומרים טובה מאוד וניתן לראות זאת באופן בו תא הנוסעים וסביבת הנהג נשמרים ברכבים הישנים. כאמור, המרחב לנוסעים ולמטענם גדול ורמת האבזור הכללית גבוהה. הדגם עצמו מביא רמת בטיחות גבוהה ביחס לרכב משנתונים אלה. 

וולוו XC60 (דור ראשון) יד שנייה – מדריך קניית רכב משומש
צילום: וולוו

הביצועים נאים ב-T5, טובים מאוד ב-T6, ונוחות הנסיעה מכובדת. הגרסאות כפולות ההנעה מאפשרות להרחיב את מעטפת השימוש מעבר לאספלט. היכולת שלו בתוואי שטח רלוונטי, כך מצאנו במבחנים שערכנו באוטו, טובה מזו של מתחרים ישירים כמו אודי Q5 או ב.מ.וו X3. 

כמובן, רכישת רכב משומש של מותג יוקרה – לרוב לאחר ירידת ערך גדולה משמעותית מאשר כזה של מותג אמצע הדרך – היא עניין מפתה, ובאותה מידה מעורר חשש. בנוסף לצריכת דלק פחות מבינונית (פרט לדיזל המבוקש), הוצאות האחזקה גבוהות בגלל שהחלפים מטבע הדברים באים ממחסן של מותג פרמיום. כולל הפרמיה על כך. 

ואכן, הטיפולים במוסכי וולוו מורשים לרוב יקרים יותר מאשר טיפולים של מותגים עממים יותר, מה שמתבטא גם במחירים המבוקשים על-ידי המוכרים, ואלה כאמור נמוכים ביחס לאלה המופיעים במחירון המוכר. 

וולוו XC60 הוא רכב פנאי בגודל בינוני של מותג יוקרה, מביא עמו את כל הנדרש מרכב כזה, ויכול להיות רכב מוצלח למשפחה ולמי שרוצה איכויות של רכב כזה במחירים סבירים בהרבה מאשר אלה הצמודים לרכב חדש מסוגו. 

וולוו XC60 (דור ראשון) יד שנייה – מדריך קניית רכב משומש
צילום: וולוו