נהיגה יכולה להיות משימה מורכבת, במיוחד בשעות הלילה. הראות הלקויה בשעות החשיכה, העייפות והסיכון המוגבר להיתקל בנהגים אחרים שמתמודדים עם אותם אתגרים הופכים את נהיגת הלילה למסוכנת יותר. הנה כמה טיפים מועילים לצליחת נסיעה לילית בבטיחות:
 

שפרו את הראייה שלכם

אנחנו כמובן לא מתכוונים לנהיגה עם משקפת אינפרא-אדום, וגם לא לניתוח לייזר. אבל ניקיון השמשה הקדמית, החלונות והמראות שלכם יכולים לעשות את כל ההבדל. לכלוך, לשלשת ציפורים, וחרקים שמצאו את עצמם על השמשה שלכם עלולים לגרום לסנוור ולהפחית את הראות. דאגו לניקיון באופן קבוע. 

התאימו את הפנסים שלכם לזווית הנכונה, וכן ודאו שגם הם נקיים ומתפקדים כראוי. השתמשו באורות גבוהים רק כאשר הכביש ריק לחלוטין, וזכרו לעבור לאורות נמוכים כאשר מתקרבים כלי רכב כדי להימנע מסנוור נהגים אחרים.

פנסים בלילה
צילום: Brecht Denil
 

אל תסמכו על אף אחד (גם לא על עצמכם)

סעו קצת יותר לאט ושמרו מרחק. עקב הראות המוגבלת בחושך קשה יותר לראות מכשולים או סכנות בלתי צפויות. גזע עץ שמונח על הכביש, למשל, שבשעות היום ניתן היה לראותו מרחוק בקלות ולעקוף אותו – עלול להתגלות לעיניכם מאוחר מכדי שתוכלו להגיב בזמן. לכן כדאי לנסוע קצת יותר לאט ולשמור על מרחק גדול יותר מאשר בשעות האור. אם במקרה הכביש רטוב, מקורצף או חלקלק, האטו והגדילו את המרחק אפילו יותר.

שימו לב להתנהגויות חריגות של נהגים אחרים: סטיות מן הנתיב, נסיעה בזיגזג, מהירות מופרזת או בלימה פתאומית. שמרו על מרחק בטוח, ובמידת הצורך החליפו נתיבים או תנו לממהרים לעקוף אתכם. אם עולה בכם חשד שנהג מסוים עלול להוות סיכון, דווחו על כך למשטרה. בשום אופן אל תתחילו ריב, אתם לא יודעים איך הוא ייגמר. 

נהיגה בלילה
צילום: Jules
 

סרקו את הסביבה ללא הרף

אל תחכו להפתעות, חפשו אותן באופן אקטיבי: התבוננו סביב כל הזמן וסרקו את הכביש, את הרחובות הצדדיים ואת שולי הדרך. שימו לב לבעלי חיים, שלעיתים פעילים יותר בלילות. הקפידו להעיף מבטים תכופים במראות הצד והמראה האחורית כדי להיות מודעים כל הזמן למיקום ולתנועות הרכבים האחרים יחסית אליכם. אם זה עוזר – דמיינו שיושב לידכם מורה נהיגה שבוחן אתכם כל אורך הנסיעה. 

נהיגה בשעות הלילה
צילום: Nik Radzi
 

הילחמו בעייפות

עייפות פוגעת בזמן התגובה וביכולת קבלת ההחלטות שלכם. נהיגה בלילה מאמצת יותר ועלולה לגרום לעייפות, ועל אחת כמה וכמה אם יצאתם עייפים לדרך מלכתחילה. אם אתם יודעים שמצפה לכם נהיגת לילה, נוחו היטב לפני שתעלו על ההגה. מרגישים מנומנמים במהלך הנהיגה? עצרו בהקדם האפשרי באזור מואר ובטוח, צאו לסיבוב קטן ברגל והתמתחו היטב. גם קפה חזק יכול לעזור לכם להתעורר. אם יש איתכם ברכב נהג נוסף, שקלו להחליף ביניכם מקומות ותפסו תנומה קצרה.
היו מוכנים למקרי חירום

גם הנהגים הזהירים ביותר עלולים להיקלע למצבי חירום. היו ערוכים לכך שמקרה חירום כזה עלול לקרות בשעות הלילה: הקפידו להחזיק ברכב חפצים חיוניים כמו פנס, צמיג רזרבי וכלים, הכירו את מספרי החירום ליצירת קשר ושמרו על סוללה מלאה בטלפון הנייד. 

עייפות בנהיגה
צילום: Krists Sidlovskis
 

לסיכום

נהיגה בטוחה בלילה היא עניין מאתגר שדורש תשומת לב מוגברת. ככל שיעלה בידכם להבטיח ראות מיטבית, לנסוע בזהירות אפילו יותר רבה מאשר בשעות היום ולשמור על ערנות, כך תוכלו להפחית באופן משמעותי את הסיכונים ולהגיע אל יעדכם בשלום.

להישאר ער בנהיגה
צילום: Bezevision