איווקו – כל הירוק תוצרת בית

יצרנית הרכב המסחרי והמשאיות איווקו הכריזה כי מארזי הסוללות ותאי הדלק המשמשים מקור אנרגיה לדגמים החשמליים שלה ייוצרו על־ידה. בנוסף, הודיעה איווקו כי גם תשווק מוצרים אלה, וזאת לאחר שהייתה לבעלים היחיד של המפעל הגרמני שייצר אותם בשותפות עם ניקולה, שהייתה שותפה שלה במיזמים לרכב כבד בהנעה חשמלית עם שני מקורות אנרגיה אלה. המכלולים המניעים דגמים אלה הם פרי שת"פ בינה לבין החברה־אחות FPT. הסוללות עצמן הן משל פרוטרה ומכלולים עיקריים של תאי הדלק הם מתוצרת בוש. כל המערך הזה, כך איווקו, יוטמע בפלטפורמה המשרתת את הדגם הכבד S-Way, שתוכנן מחדש למבנה מודולרי, כך שישרת הן מארזי סוללות גדולים, הן מכלי מימן ותאי דלק מימניים.

לגרסה מבוססת הסוללות (BEV) עד 9 יחידות ל־738 קוט"ש (82 קוט"ש האחת) ולטווח של 500 ק"מ, והספק הטעינה המהירה עד 350 קילוואט. לפי איווקו, משאיות כאלה יוכלו לפעול הן בעבודות מנקודה לנקודה בקנה מידה אזורי, והן לטווחים גדולים בהרבה כאשר הטעינה משולבת בהפסקות הנהיגה הנדרשות בהן. דגם ראשון של S-Way חשמלי במבנה ראש־גורר 2x4 יוצע בשוק האירופאי ברבעון האחרון של שנה זו. אותו דגם עם תאי דלק (FCEV) יאפשר טווח נסיעה של 800 ק"מ. משך המילוי הוא 20 דקות, ולפי איווקו הוא פתרון מושלם לקווים ארוכים במיוחד, כולל חוצי ארצות. ברכב זה מכלי מימן במשקל 70 ק"ג ובלחץ 700 באר. גם דגם זה יוצע בסוף שנה זו, וישווק ראשית בצרפת, שוויצריה וגרמניה, כאשר מערך המילוי בשת"פ עם חברה המתמחה בכך. הייצור בעיר אולם, גרמניה.

IVECO
צילום: IVECO
 

דאף – כל הירקות תוצרת השדה

יצרנית המשאיות דאף הכריזה על התאמת כל המנועים בדגמי NG (ר"ת New Generation) החדשים שלה לדלק ביולוגי (ביופיול); בפועל מדובר בכל טווח הדגמים הנוכחי שלה. מקורו של דלק זה בשמן המופק מתוצרת חקלאית, וכאן מדובר בתהליך המתקדם ביותר. דלק זה, הנקרא HVO (ר"ת Hydrotreated Vegetable Oil; שמן ירקות שעבר הידרוגנציה – תגובה כימית המשנה את דרגת החמצון), הוא הדור האחרון מסוגו וזה מאפשר הפחתה של עד 90% בפליטת CO2. דאף מציינת כי אותה הפחתה אינה רק של הרכב עצמו אלא בכל שרשרת הייצור, מה שנקרא "מהמקור ועד למפלט", והוא הדלק בר הקיימא הנקי ביותר עבור משאיות עם מנועי דיזל. הדלק מיוצר משמן של ירקות פגומים או משיירי תעשיית המזון, ובניגוד לדורות קודמים של סוג דלק זה, ל־HVO אין השפעה על ייצור המזון. לפי דאף, אין צורך בשינוי כלשהו במנועים על־מנת שאלה יפעלו עם דלק זה, ואין השפעה על מרווח הטיפולים העומד על 200,000 ק"מ לרכב העובד בקווים ארוכים.

DAF
צילום: DAF
 

מרצדס – כל הירוק ב־500 קילומטרים

דיימלר הכריזה על סיום הניסויים ברכב הכבד שלה, eActros, בגרסת 600. דגם זה מיועד לטווח ריאלי של 500 קילומטרים, והניסויים בו נערכו בהרי היורה השוואבית, הנמצאים דרומית־מזרחית לעיר שטוטגרט. המבחנים נערכו הן לראש־גורר והן למשאית, והם המשכם של כאלה שנעשו ברחבי העולם. ההכרזה על eActros 600 תהיה ב־10.10 והרכב ישווק עם תחילת 2024.

דיימלר
צילום: דיימלר