תקופת המלחמה בעזה אילצה עשרות אלפי חיילים להשאיר את רכביהם בחנייה למשך תקופה ממושכת, העולה לא פעם על שבועיים. מכונית אינה בנויה למצב כזה - והנוזלים שבה (שמנים, נוזל קירור, אלקטרוליט במצבר - מתבלים ונגרמים נזקים המתגלים לעתים בטווח הקצר ולעתים בטווח הארוך.

המרכיב העיקרי שנפגע משהייה ממושכת הוא המצבר. רבים בוודאי יודעים כי במקרה של מצבר פרוק אפשר להשתמש באספקת זרם מרכב אחר באמצעות כבלים או באמצעות ספק זרם נייד (בוסטר).

בעיות נוצרות
אולם לא פעם עלולות לצוץ בעיות שימנעו קבלת מענה באמצעות העזרים האלו ויתעורר צורך בהזזה ידנית של הרכב לטובת מענה תחזוקתי. ההזזה הידנית של הרכב מחייבת העברה ממצב 'חנייה' (P, 'פרקינג') למצב של ניתוק המנוע מתיבת ההילוכים (N, 'ניוטרל') וזאת באמצעות הפעלת מנגנון שאינו ידוע לכל.

הצורך בהזזת רכב נובע מכך שבמקרים רבים הרכב חונה כך שיש גישה מוגבלת לתא המנוע – בגלל חנייה צמודה למכוניות אחרות ו/או בכלל שחלקו הקדמי אינו מופנה החוצה. אפשרות אחרת נוגעת ליכולת הטעינה בדגמים מודרניים (בעיקר מתוצרת גרמניה) המצוידים במערכת 'עצור וסע' בהם מותקן במצבר מסוג AGM. במצבר זה החומר המוליך (אלקטרוליט) אינו נוזלי אלא מוצק (ג'ל), שיש לו עמידות גבוהה בהתנעות רבות, אך סובל מרמת פריקה (DoD) נמוכה (כ-80%) ביחס למצברי עופרת רגילים (50%). ברכב שלא הונע שבוע-שבועיים, יש סיכוי לא קטן לפריקה מעבר לגבול הזה - ואז גם בוסטר יתקשה לסייע.



הדרך לפתרון
העברת תיבת ההילוכים האוטומטית באופן ידני ל'ניוטרל' אפשרית רק בחלק מהדגמים. בנוסף, יש דגמים שבהם מדובר בתהליך קל, פשוט וברור, יש דגמים עם מנגנונים יותר מתחכמים (לרוב כאלו המחייבים פירוק חלקים מסוימים) וישנם דגמים שאין להם הוראה כזאת, או שהפירוק אינו אפשרי לאדם שאינו בעל מקצוע המצויד בידע ובאמצעים.

היעדר היכולת אופייני, בדרך כלל, לכלי רכב חשמליים - בהם אין תיבת הילוכים, אלא תמסורת הפחתה בעל יחס העברה קבוע - כך שהמנוע ממשיך לסובב את הגלגלים גם ב'ניוטרל' (גם אם לאט). בנוסף, היעדר היכולת אופייני גם לדגמים בעלי ידית הילוכים אלקטרונית.

חשוב לשים לב לדגמים המצוידים בבלמי חנייה חשמליים (EPB) - לרוב, מדובר במנגנונים בעיתיים לתפעול בחירום (מחייבים חשמל לצורך פעולה). במקרים מסוימים ניתן לשחרר את בלם החנייה באופן ידני באמצעות משיכה ארוכה כלפי מעלה או כלפי מטה (תלוי בדגם), כאשר לעתים מדובר בלוגיקה מורכבת יותר שהיצרנים מעבירים אותה למכונאים מורשים בלבד.

הסקירה מסודרת לפי מותגים – בדרך כלל יצרני הרכב משתמשים בפלטפורמה אחת או שתיים, כך שמנגנון הניתוק יהיה לרוב זהה במספר דגמים של אותה יצרן/קבוצה/קונצרן.
 

יש לכם מפתח חכם? כך תפתחו את הרכב כשנגמר המצבר


יונדאי, קיה
ברוב דגמי יונדאי וקיה ישנו - בסמוך לבורר ההילוכים - כיסוי פלסטיק קטן עם הכיתוב "Shift Lock". את הכיסוי יש להסיר בעזרת החלק המתכתי של המפתח או באמצעות מברג - ואז ללחוץ על המתג הלבן שמתחת וכך לשחרר את ידית ההילוכים. מנגנון קל ופשוט לתפעול.

נגמר המצבר והרכב תקוע? כך תשחררו את תיבת ההילוכים
צילום: יצרן | יונדאי, בורר אלקטרוני

נגמר המצבר והרכב תקוע? כך תשחררו את תיבת ההילוכים
צילום: יצרן | יונדאי טוסון ישן

נגמר המצבר והרכב תקוע? כך תשחררו את תיבת ההילוכים
צילום: יצרן | יונדאי, רובוטי 

לצד זאת, בדגמים היותר חדשים (שנתיים-שלוש) כמו יונדאי טוסון מהדור החדש (2021) או קיה ספורטאז' (2022) בגרסאות/רמות גימור בסיסיות המצוידות בידית הילוכים 'קלאסית', יש צורך להסיר, באמצעות מברג שטוח, את כיסוי הדמוי-עור של סביבת ידית ההילוכים; לחצן השחרור (בצבע לבן) מותקן בחלקו הדרומי של אזור הידית (קרוב יותר למשענת היד המרכזית של הנהג). לצד זאת, בגרסאות/רמות גימור המצוידות בבורר-לחצנים - בדרך כלל בדגמים המצוידים בתיבת הילוכים דו-מצמדית - אין מערכת שחרור חירום למצב 'ניוטרל' - כך שההעברה למצב הזה ניתנת לביצוע רק באמצעות חיבור מקור מתח חיצוני.

נגמר המצבר והרכב תקוע? כך תשחררו את תיבת ההילוכים
צילום: יצרן | קיה, בורר מכני

נגמר המצבר והרכב תקוע? כך תשחררו את תיבת ההילוכים
צילום: יצרן | קיה, בורר אלקטרוני

עוד שווה להזכיר כי בגרסאות ההיברידיות של יונדאי-קיה יש, מ-2018-2019, לחצן 'בוסטר' לטעינת סוללת המתח הנמוך (12 וולט), הנמצא משמאל להגה.

כמו כן, יונדאי i10 (דור חדש, 2020) וקיה פיקנטו (דגם מחודש, 2021) המצוידות בתיבה רובוטית חד-מצמדית, התיבה משולבת ממילא ב'ניוטרל' במצב חנייה.

נגמר המצבר והרכב תקוע? כך תשחררו את תיבת ההילוכים
צילום: יצרן | טויוטה קורולה
 
טויוטה
במרבית דגמי טויוטה - גם בעלי מערכת הנעה 'רגילה' (בנזין, דיזל) וגם היברידית - ישנו מלבן קטן, לרוב ללא כיתוב עליו, בסמוך לידית ההילוכים; לעתים המלבן נמצא בחלק הקדמי של הידית (כמו בראב4 למשל, כמו גם בהיילקס או בלנד קרוזר) ולעתים בצדדיה (כמו בקורולה, למשל). את החלונית הזאת, כאמור, יש להרים - ובאמצעות מברג שטוח יש ללחוץ עליה וכך להעביר ידנית מ'פארקינג' ל'דרייב'.

הדגמים החריגים הם פריוס ואוריס היברידית, המצוידים בבורר הילוכים אלקטרוני.
 
נגמר המצבר והרכב תקוע? כך תשחררו את תיבת ההילוכים
צילום: יצרן | טויוטה, בורר אלקטרוני

BYD אטו 3
במידה והמצבר ב-BYD אטו 3 שלכם נפרק, דעו שאין ביכולת המשתמש להעביר את התמסורת ל'ניוטרל', מהיותו מצויד במערכת הנעה כל-חשמלית. מה שכן, סוללת המתח הנמוך נמצאת בתא המנוע והיא נוחה לגישה.
 
פולקסווגן, סיאט, סקודה, אודי
יש להסיר בזהירות את הכיסוי סביב ידית ההילוכים - יש דגמים בהם זה פשוט, יש דגמים בהם זה קשה יותר, כדאי להיעזר במברג שטוח לא גדול. לאחר ההסרה, ניתן יהיה להבחין, מצד ימין לידית ובחלק היותר קדמי של אזור הידית, בזרוע צהובה (לעתים לבנה) - עליה יש ללחוץ לטובת שחרור ל'ניוטרל'.

נגמר המצבר והרכב תקוע? כך תשחררו את תיבת ההילוכים
צילום: יצרן | פולקסווגן, סיאט, אודי, סקודה

אגב, בדגמים היותר-יקרים של אודי ופורשה (רצפת MLB) שחרור תיבת ההילוכים נעשה באמצעות מנוף אדום, הנמצא בערכת כלי הנהג בתא המטען. אם הגעתם למילואים עם אודי Q7 או פורשה קאיין, דעו שהשחרור מתבצע באמצעות פתח הנמצא מתחת לשטיח של רגלי הנהג - מכניסים את המנוף ומסובבים עם כיוון השעון בזווית של כ-100 מעלות (כמו מהשעה 03:00 לשעה 07:00). באודי A4, הפתח נמצא מתחת למכסה פלסטיק במחזיקי הכוסות הקדמיים (הסמוכים לכפתור ההתנעה). פטנט דומה נמצא גם בב.מ.וו.

נגמר המצבר והרכב תקוע? כך תשחררו את תיבת ההילוכים
צילום: יצרן | מאזדה
 
מאזדה
במרבית דגמי מאזדה ישנה חלונית קטנה (לעתים עם כיתוב Shift Lock) בסמוך לידית ההילוכים. את החלונית הזאת, כאמור, יש להרים - ובאמצעות מברג שטוח יש ללחוץ עליה וכך להעביר ידנית מ'פארקינג' ל'דרייב'.
 
צ'רי
בדגמי צ'רי מותקן בורר הילוכים אלקטרוני, החסר אפשרות פשוטה להעברה ל'ניוטרל' במידה והרכב דומם עקב מצבר פרוק.

נגמר המצבר והרכב תקוע? כך תשחררו את תיבת ההילוכים
צילום: יצרן | צ'רי
 
מיצובישי
במרבית דגמי מיצובישי ה'רגילים' בעלי הנעה קדמית (שאינם אאוטלנדר/אקליפס קרוס PHEV, טרייטון או פאג'רו) ישנה חלונית קטנה בסמוך לידית ההילוכים, בחלק הקדמי מצד ימין. את החלונית הזאת, כאמור, יש להרים - ובאמצעות מברג שטוח יש ללחוץ עליה וכך להעביר ידנית מ'פארקינג' ל'דרייב'. בגזרת ה'מיוחדים' - אין הרבה מה לעשות.

נגמר המצבר והרכב תקוע? כך תשחררו את תיבת ההילוכים
צילום: יצרן | מיצובישי, בורר רגיל

נגמר המצבר והרכב תקוע? כך תשחררו את תיבת ההילוכים
צילום: יצרן | מיצובישי, בורר אלקטרוני
 
סוזוקי
במרבית דגמי סוזוקי ישנה חלונית קטנה (לעתים עם כיתוב Shift Lock) בסמוך לידית ההילוכים. את החלונית הזאת, כאמור, יש להרים ובאמצעות מברג שטוח יש ללחוץ עליה וכך להעביר ידנית מ'פארקינג' ל'דרייב'.
 
נגמר המצבר והרכב תקוע? כך תשחררו את תיבת ההילוכים
צילום: יצרן | פיג'ו, סיטרואן

דגמי פיג'ו, סיטרואן, DS, אופל
בדגמים היותר-עכשוויים, עם ידית ההילוכים האלקטרונית, אין דרך להעביר ל'ניוטרל' במידה והרכב דומם עקב מצבר פרוק. טוב שלפחות המצבר הוא מסוג 'רגיל' (עופרת).
 
ג'ילי
מהיותו של ג'ילי גיאומטרי C רכב כל-חשמלי, אין ביכולת המשתמש להעביר את התמסורת ל'ניוטרל' ויש להסתמך על טעינה ממקור זרם חיצוני.

נגמר המצבר והרכב תקוע? כך תשחררו את תיבת ההילוכים
צילום: יצרן | טסלה
 
טסלה - מודל 3
במודל 3, כמו בדגמים חשמליים אחרים, אין אפשרות מעשית של 'ניוטרל'; במקרה של גרירה יש צורך להעביר את הרכב ל'מצב שינוע' (Transport Mode) שאפשרי רק אם יש מתח בסוללת המתח הנמוך.

פרט שכן חשוב לדעת - מודל 3 צוידה באחד משני סוגי סוללות מתח נמוך: כלי רכב שיוצרו במפעל בסין לפני אוקטובר 2021 ובמפעל בארה"ב לפני דצמבר 2021, מצוידים בסוללת עופרת-חומצה 'רגילים'; לאחר מכן צוידו הדגמים בסוללת ליתיום-יון. ניתן לבדוק את סוג המצבר המותקן (במקור) דרך ההגדרות ברכב: Controls > Software > Additional Vehicle Information. במידה והרכב מצויד בסוללת ליתיום-יון, מותר לחבר מקור מתח חיצוני למשך 20 שניות בלבד. סוללות המתח הנמוך נמצאות, בכל במקרה, בתא המטען הקדמי, מתחת לדיפון הסמוך לשמשה ('טורפדו').

נגמר המצבר והרכב תקוע? כך תשחררו את תיבת ההילוכים
צילום: יצרן | רנו גרנד קופה
 
רנו, ניסאן
על אף שדגמי רנו וניסאן חולקים מכלולים רבים משותפים - בעיקר בקבוצות במשפחתיות הרגילות והגדולות, דגמי הפנאי הקומפקטיים והגדולים יותר – ההתנהלות בחירום מעט שונה. בניסאן ההתנהלות קלה בדרך כלל - בדגמי קשקאי ו-X-טרייל הפופולריים, למשל, ישנה חלונית Shfit Lock בחלק הקדמי של אזור ידית ההילוכים (לרוב עם פלסטיק שונה, בגוון שונה משל מסגרת ידית ההילוכים); את החלונית שולפים ובאמצעות מברג שטוח ניתן להעביר ממצב חנייה ל'ניוטרל'.

נגמר המצבר והרכב תקוע? כך תשחררו את תיבת ההילוכים
צילום: יצרן | ניסאן קשקאי

ברנו, לעומת זאת, יש מנגנון - המתשנה מדגם לדגם. כך, למשל ,בגרנד קופה, בקליאו ובקפצ'ור, יש להרים את בית ידית ההילוכים (כיסוי העור שסביבה) וללחוץ על כפתור שחרור שנמצא מבפנים (בקליאו בחלק התחתון-ימני של הידית, בגרנד קופה מצד שמאל לידית, בנקודה מקבילה בערך לאמצע הידית). מנגד, בקדג'אר ובקוליאוס ישנן חלוניות כמו בדגמי ניסאן שהוזכרו (בקדג'אר מדובר בפתח עגול, בקוליאוס מדובר במעין חלונית ללא כתוב בחלק הקדמי-משאלי של בורר ידית ההילוכים).

עם זאת, בכל הדגמים החדשים - גם של ניסאן, גם של רנו - המצוידים בבוררי הילוכים אלקטרוניים, אין אפשרות לשחרור ידית ההילוכים בחירום.