איתוראן, חברה המציעה פתרונות מיגון, איתור והשבת כלי רכב גנובים, פרסמה את ניתוח הנתונים שערכה על הרבעון הראשון של שנת 2024. הנתונים נאספו מתוך מדגם ארצי אשר כלל כ-800,000 כלי רכב ומהם עולה כי ברבעון הראשון של השנה נרשמה עליה מדאיגה של 35% בניסיונות לגניבות רכב ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

ניר שרצקי, מנכ"ל החברה, מסר: "ברבעון זה הובילה חברת איתוראן למעצרם של 200 חוליות חשודים בגניבות רכב גידול של 33% לעומת התקופה המקבילה אשתקד". שרצקי הוסיף כי לפי הערכות איתוראן מעצר חוליות הגנבים חסך למשק הישראלי כ-1 מיליארד שקלים ברבעון החולף.

איתוראן: עליה של 35% בגניבות רכב
צילום: איתוראן
 

עוד קצת פרטים

לפי איתוראן, העליה החדה בגניבות הרכב נובעת, בין היתר, משינוי נתיבי ההפלגה בים האדום בעקבות המצב הביטחוני. העיכוב באספקת כלי הרכב מביא לעליה בביקוש לכלי רכב ולחלפים, והגנבים ממהרים לתת מענה לשוק. עוד מוסיפים בחברה כי בתקופה זו חלק גדול מכלי הרכב מועברים לשטחי הרשות לשימושים שונים ולאו דווקא עבור פירוק לחלפים. לכך מוסיפים באיתוראן את העובדה כי כ-34% מכלל גניבות הרכב התבצעו באמצעות פריצות בגדר על ציר 443 לכיוון רמאללה.

כ-41% מסך הגניבות היו של כלי רכב "פרטיים", 38% היו של רכבי פנאי ושטח, 9% היו של אופנועים, 7% של רכב מסחרי, 3% היו של משאיות וכלי הצמ"ה היוו כ-2% מסך הגניבות.

איתוראן: עליה של 35% בגניבות רכב
צילום: איתוראן

האזור המועדף על הגנבים הוא עדיין גוש דן בו התרחשו 46% מסך הגניבות ברבעון הראשון של השנה. בהמשך נמצא אזור השרון עם 15% מסך הגניבות, אזור הדרום עם 11% מסך הגניבות, אזורי השפלה וירושלים-מודיעין עם 12% מסך הגניבות, הצפון עם 3% מהגניבות וביהודה ושומרון כ-1% בלבד מסך הגניבות.

לפי איתוראן כ-64% מסך הגניבות בוצעו באמצעות חיבור למחשב הרכב באמצעות שקע ה-OBD וקידוד מחדש. כ-19% מניסיונות הגניבה בוצעו באמצעות שיטת ה"פריצה האלימה" במסגרתה מחליפים הגנבים את מחשב הרכב כולו. 10% מהגניבות בוצעו כאשר לגנב היה את מפתח הרכב המקורי, 6% באמצעות גרירה והעמסה של כלי הרכב על גרר וכ-1% מהמקרים היו של שוד רכב מונע כאשר בעלי הרכב היו במקום או השאירו את הרכב מונע.