תשע וחצי בבוקר, מזג האוויר נאה, הג'ט לג עדיין אתנו ואנו נאספים מהמלון על ידי IM6 בצבע שחור. אני מתיישב ליד הבחור בשר ודם שמלווה אותנו ומאייש את מושב הנהג מטעמי בטיחות, מחייך ומתחיל עמנו בשיחה בזמן שיצאנו מהחניה.

"שעתיים ייקח לנו להגיע למרכז שנגחאי", הוא אומר ומתנצל, "יש המון פקקים". נו, זה מה יש, אני חושב לעצמי. אבל היי, מישהו צריך לעשות את העבודה הזאת ובכל זאת נהיגה אוטונומית זה לא משהו שכולם חוו, בטח לא כזאת שאינה במסלול מסודר.

לפני מספר שנים הייתי שותף לאחת כזאת בדטרויט, כשישבתי מאחורי הגה של קאדילק אסקלייד שדהר בכביש מהיר, אלא ששם זה נעשה בכביש ממופה לצורך זה, מיועד לנהיגה כזאת. גם כאן מדובר עדיין במערכת בדרגת 2.5, ממש כמו בטסלה 'אוטו פיילוט' או בקאדילק 'סופר קרוז'. 

עם היציאה מהמלון, הרכב כבר בנהיגה אוטונומית. הנהג מדבר אתנו, בין היתר עם תנועות ידיים – והמכונית מאותת ופונה באופן עצמאי, מחליפה נתיבים ונעמדת בפקק, ברמזור שמאלה. איזה קטע. זה אולי פחות מחמיא לחושים שלי על הבוקר, ג'ט לג או לא ג'ט לג, אבל לגמרי מחמיא ליכולת האוטונומית של הרכב.

באחד הצמתים הרכב פנה שמאלה – אינו טעה בנתיב או בדרך למפגש עם רכב אחר, אבל נכנס לצומת לא פנוי. מיד לאחר מכן, עקב עומס תנועה ולא בגלל הכניסה לצומת לא פנוי, סדרנית תנועה קפצה לפנינו. הרכב לא הצליח להבין את הסיטואציה וכיבה את הנהיגה האוטונומית. הנהג בשר ודם לקח פיקוד ונראה שגם לקח את זה אישית, את העובדה שהרכב לא יצליח להגיע למרכז שנגחאי בעצמו. כמאה מטרים לאחר מכן, הוא היה צריך לקחת פיקוד שוב; מחסום של כביש אגרה וצריך לדבר עם האחראית על המחסום, ואת זה רכב הפנאי עדיין לא יכול להבין ולבצע.

זו אולי אחת התהיות שדיברנו עליה בעבר, מה המערכת תעשה כשיהיה מצב מורכב יותר... בנהיגה הקודמת, בדטרויט, היו שני מצבים כאלה בהם בכביש המהיר לקחתי פיקוד כי בכל זאת, לא אגרום להרג משפחה רק כדי להבין שהמערכת, בסופו של דבר, אינה בשלה. האחד מהם היה סגירת נתיב היישר לתוך פקק, השני היה ארגז טנדר שבלט לתוך הנתיב שלנו, כי נהגו נדחף ליציאה מימין.

נחזור ל-IM6, ובכביש המהיר בנתיב עצמו הנהיגה נעשית היטב. לעיתים לאחר שהמכונית מחליפה נתיב, היא בולמת מעט חזק יותר מאשר מה שנדרש. לא באלימות, אבל נהג רגיל היה פשוט מוריד רגל מדוושת התאוצה. פעם אחת גם החלפנו, נתיב ללא סיבה הגיונית. ועדיין, התחושה שלי כנוסע הייתה בטוחה לחלוטין. שום לחץ שיקרה משהו. היה גם מעבר נתיב ואז חזרה כי המכונית הבינה שעשתה טעות, מבוצע בנועם, עם הפנית הגה בדיוק במידה ועם הפעלת איתות. 

לא אבודים בשנגחאי: התרשמות מאוטונומיה – גרסת IM
צילום: יצרן

לעומת זאת, כניסה לפקק עומד ממהירות דו-ספרתית גבוהה, הובילה לבלימה נחושה אך לא מוגזמת. גם רכב שעבר נתיב, אך לא עשה זאת בצורה מלאה, לא גרם לרכב הפנאי שלנו להידחף. בשלב מסוים שידלנו את הנהג להכניס בקבוק מים לאחת הצלעות של ההגה, ליצור משקל שידמה החזקת גלגל ההגה עם הידיים ואז לראות האם ניתן להפוך את הנהיגה הזאת לאוטונומית מלאה, אך לזכות המערכת יאמר שלא הצלחנו לעבוד עליה.

הלוך למרכז שנגחאי, בפקקים ובתנועה הזורמת, החלפות נתיבים, איתותים והשתלבויות, הקשבה לרמזורים ועוד, ו-IM6 ביצע את המטלות האלה בצורה מרשימה למדי, הרבה יותר טוב ממה שחשבתי שיעשה. אמנם זו עדיין אוטונומיה בשלב 2.5 בלבד, אבל היי, גם זה לא מובן מאליו.