אחרי היעדרות ארוכה משוק הרכב המקומי חוזרת אלינו פורד פוקוס, שבעבר הייתה המכונית הנמכרת ביותר בישראל. הגרסה המחודשת נוחתת בישראל באיחור רב, כמעט שנתיים לאחר שנחשפה בתערוכת ז'נבה.
 
 
הבשורה העיקרית שמביאה הפוקוס המחודשת אינה עיצוב החרטום החדש והאגרסיבי, אלא חטיבת כח חדשה ועדכנית  שמסתתרת מאחוריו. זו כוללת מנוע 1.5 ליטר מוגדש המייצר 150 כ"ס ותיבה אוטומטית-פלנטרית המחליפה את הרובוטית הדו-מצמדית, שלא זכתה לאהדת הקהל המקומי. היומרות כנראה נמוכות יותר עם צמצום המבחר, והפוקוס המחודשת מוצעת כעת רק עם מנוע בנזין אחד (שלושה בעבר) ומנוע דיזל אחד (לא הוצע כלל). והשאלה היא האם בגילה המתקדם (הדגם הוצג ב-2011) יכולה הפוקוס לאיים שוב על צמרת הקבוצה. 
 
עיצוב ונראות
כרגיל במתיחות פנים, עיקר השינויים הם בחזית. הדור השלישי לפוקוס עדיין נראה עכשווי בזכות העיצוב המקורי המוצלח. הפנים החדשות של פורד, עם קצת זיקה לאסטון מרטין, משתלבות באופן מוצלח בחזית. הפוקוס נראית ספורטיבית ואגרסיבית יותר מאשר בעבר, והופעה זו משתלבת היטב עם המראה הקליל שלה, שגורם לה להיראות מעט קטנה מהמתחרות.  

1589663
צילום: בני דויטש
 
 
 
פנים הרכב
למרות עדכון פריטים ורשימת אבזור טובה, סביבת הנהג מסגירה את גילה של הפוקוס. התחושה מלפנים מעט צפופה, והמחוונים עם צג המידע שבמרכזם נראים מיושנים ופחות נאים ממה שהציעה רמת הגימור טיטניום בעבר (ודומים למה שהיה בטרנד). את מקום מערך השמע המקורי תופסת מערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית עם מערכת הפעלה אנדרואיד. מערכת זו מרשימה ברגע הראשון בזכות צג גדול אך אינה ידידותית מספיק. מושב הנהג נוח ומאחור, למרות שבסיס הגלגלים כבר כבר מעט קצר ביחס למקובל במשפחתיות היום, המרחב עדיין מספק גם אם מעט פחות נדיב מאשר במתחרות, והתחושה אינטימית בגלל החלונות הקטנים.
 
נוחות נסיעה
על חישוקי "18 הפוקוס המחודשת נוקשה בהשוואה לזו שלפני החידוש, והדבר בולט בייחוד במעבר על שיבושים קטנים וחדים בנסיעה איטית. עדיין, הנוחות בעיר טובה, וכאשר הקצב עולה גם הנוחות משתפרת, עם שילוב מוצלח בין ריסון טוב של תנודות המרכב וסינון מוצלח של מפגעי הכביש. הנסיעה שקטה למדי, ורק רעשי הכביש מעט בולטים. 
 
 
 
התנהגות ובטיחות 
בדרך כלל מעבר להגה חשמלי פוגע באיכות ההיגוי - לא הפעם. המעבר לתגבור חשמלי בדגם החדש העניק להגה משקל נכון בהרבה ופעולה מדויקת יותר ממה שהיה להגה ההידראולי ששירת את הגרסה האוטומטית הקודמת. הפוקוס היא עדיין אחת המכוניות המהנות לנהיגה בין המשפחתיות, עם שלדה מתקשרת וצייתנית, תגובה נחושה להפניית ההגה, שינויי כיוון מהירים ואחיזה טובה.  
 
בצד הבטיחותי מציעה גרסה זו, מעבר לשש כריות אוויר, גם מערכת למניעת תאונה עירונית עם בלימה עצמאית (עד 50 קמ"ש), וניטור לחץ אוויר בצמיגים.

1589661
צילום: בני דויטש
 
מנוע וביצועים
כאמור השינוי הגדול בדגם המחודש הוא המעבר למנוע ה-1.5 ליטר טורבו החדש, שמייצר 150 כ"ס, לעומת 125 בעבר (וגם המומנט עלה עם 24.5 קג"מ לעומת 16.2 קג"מ בעבר). הספק זה עושה את הפוקוס למכונית החזקה בתחום המשפחתי ה"רגיל" (אלו שפוגשים בליסינג, להבדיל מגרסאות בכירות). אבל בשורה חשובה יותר היא החלפת התיבה הדו-מצמדית, שהפגינה אמינות בעייתית, באוטומטית אמיתית עם שישה הילוכים.
 
 
 
איך זה עובד? השיפור לעומת גרסת ה-1.6 ל' ברור. התיבה נעימה יותר בעיר והביצועים ביחס לקבוצה טובים. עם זאת בדקות הראשונות התחושה היא שהפוקוס אינה מהירה כמו שמצהירים הנתונים הטכניים: 0 ל-100 קמ"ש ב-9.2 שניות ו-208 קמ"ש. אותה תחושה נוצרת בגלל שילוב בין בניית כח לינארית של המנוע (בלי ה"בעיטה" המפורסמת של תוצרת פולקסווגן) לתיבה חלקה אך מעט איטית שמעלה הילוכים אך אינה ממהרת להוריד אותם. ייתכן והקילומטראז' הנמוך שצבר המנוע של רכב המבחן השפיע אף הוא. אבל גם כך, ברור שהפוקוס המחודשת היא אחת המהירות בין המשפחתיות, ייתכן והמהירה ביותר (עניין שייבדק במבחן השוואתי). כמו בעבר התפעול הידני של התיבה נותר מעצבן.  
 
צריכת הדלק בשיוט טובה מאוד, והשגנו 14 ק"מ לליטר ויותר בנסיעה רגועה. בתנאים מגוונים שכללו קטעים מאומצים ופקקים, רשמנו כ-9.1  ק"מ/ל'. 

1589664
צילום: בני דויטש
 
 
תמורה
ב-133,000 שקלים עבור רמת הגימור המהודרת, הפוקוס המחודשת מציעה מראה נאה וביצועים טובים בהשוואה למתחרות הישירות והיא מעניקה תמורה טובה למחיר.
 
פורד פוקוס המחודשת טובה משמעותית מהדגם שלפני מתיחת הפנים, בזכות ההגה העדיף, המנוע החזק בהרבה והתיבה שפעולתה נעימה יותר. עם זאת, ולמרות השיפורים הנוספים, הדגם המחודש המתייצב מול צמרת הקבוצה הוא בן חמש – והתחרות קשה מתמיד.