סיטרואן קקטוס אינו כלי קל להגדרה, כי הוא אינו שייך בדיוק לאף קטגוריה. הוא מאלה שיוצרים קטגוריות ואופנות. בסיטרואן ישראל רוצים לשווקו מול כלי הפנאי הקטן, קטגוריה שצומחת במהירות אצלנו, אך גם מול מכוניות סופרמיני ותת-משפחתיות.

עיצוב ונראות
לקקטוס מראה יחודי. הצללית נעה בין קומפקטית לפנאי קטן, ובדופן בולטות מאוד כריות הגומי הגדולות בדלתות, שיכולות להגיע בכמה צבעים. אלה נועדו להגן בפני פגיעות חניה, מתחברות לרצועה היקפית (שחורה במקרה שלנו) ויוצרת תחושה מאסיבית-"ג'יפית" אך צבעונית. יחד עם פסי גגון שחורים, חישוקים כהים, וגווני מרכב עזים, הרכב נראה נהדר ומושך המון תשומת לב.

1589730
צילום: תומר פדר

פנים הרכב
גם בתא הנוסעים אוירה מקורית. המוטו הכללי היה ליצור "הרגשה טובה" דרך פנים שיש בו רק את מה שצריך אבל בעיצוב אופנתי, שלא משאיר תחושה של חסכון. זה גם עוזר למחיר. סביבת הנהג מודרנית ונקייה ומתבססת על שני צגי LCD. מול הנהג צג מהירות בלבד, ושאר התפקודים חבויים במערך המולטימדיה המוכר (והלא תמיד נוח) של פיג'ו-סיטרואן.
 
איכות החומרים טובה וחלקים גדולים חולקים צבע עם ריפוד המושבים המיוחד שמגיע גם לדלתות. המושבים רחבים כמו במכוניות עבר של סיטרואן, לדלתות ידיות כמו של מזוודה, ולתא הכפפות עיצוב של תיק נסיעות ומבנה שימושי.
 
 

אבל המקוריות שמייצרת את תחושת העושר הובילה למספר חוסרים, למשל היעדר פתח אוורור בצד הנוסע שפוגם בפיזור האוויר, בייחוד לאחור (גם כך המיזוג לא מאוד חזק). הנוסעים גם לא אהבו את העובדה שהחלונות האחוריים אינם נפתחים.   

למרות מראה נאה, המושבים מעט רכים מדי ותנוחת הנהיגה אינה מושלמת גם בגלל שההגה אינו מתכוון למרחק. מאחור המרחב טוב, בייחוד לרגליים, והמושב השטוח מקל על הסעת שלושה מאחור. תא המטען בעל נפח מספק אך שפת ההטענה גבוהה.

נוחות נסיעה
לקקטוס מתלים רכים בטעם צרפתי של פעם. ריסון תנודות הגוף אמנם אינו מושלם, אבל למעט שיבושים רוחביים גדולים, המכונית שומרת על שלווה ובולעת היטב את שיבושי הסלילה. רעש הכביש נוכח אך אינו מוגזם וכך גם שאון הרוח.

התנהגות ובטיחות
לקקטוס התנהגות צפויה ובטוחה, ללא הפתעות גדולות או יומרות ספורטיביות. בתחילת הדרך רכינת המרכב בפניה מרתיעה מעט, אבל יחידת הכוח הצנועה ממילא לא מאתגרת את האחיזה, ולהיגוי הקל והלא מתקשר פעולה ליניארית. גם הבלמים עושים את העבודה היטב, למרות תופים מאחור.
 
מבחינת ציוד בטיחותי חמושה המכונית החדשה בניטור לחץ אוויר בצמיגים, שש כריות – ותו לא.  
 
1589729
צילום: תומר פדר
מנוע וביצועים
לקקטוס מנוע שלושה צילינדרים קטן שנפחו 1.2 ליטר. הוא מייצר רק 82 כ"ס, אבל בזכות השימוש בתיבה ידנית, משקל וזמינות כוח טובה, הביצועים מספקים (12.9 ש' למאה קמ"ש). בהילוכים הנמוכים, בייחוד בעיר, הזריזות אף מפתיעה לטובה, אבל במהירויות גבוהות יותר הוא מאבד מחץ, ובעליות עם רכב עמוס יש צורך לאמץ את המנוע ולרדת להילוכים נמוכים.

מד סל"ד אין, אז צריך לעבוד עם האוזן – אבל אין סיכוי לפספס את שאון המנוע בסל"ד גבוה. מה שמפריע מעט הוא המהלך הארוך של ידית ההילוכים והמצמד. זה האחרון יכול להציק בעיר. גם מיקום בורר ההילוכים לא מבריק, ובהילוכים הזוגיים משענת היד מפריעה. המנוע עצמו נשמע מעט ומורגש בעמידה ובסל"ד גבוה מייצר צליל מיוסר. מבחינת צריכת דלק רשם הקקטוס 13.9 ק"מ לליטר בתנאים מגוונים – יפה מאוד.

תמורה
ההפתעה הגדולה של כל מי שפוגש בקקטוס היא המחיר הזול. קשה לחשוב על עוד רכב במידות כאלה שנראה כה אופנתי, מושך כל כך הרבה תשומת לב ועולה רק 90,000 שקלים. זאת כאשר הוא מאובזר בצורה טובה. סיטרואן קקטוס אינו מושלם – יש לו כמה מגרעות ובשוק שלנו הוא יסבול מהיעדר תיבה אוטומטית. אבל הוא שופע אופי וייחוד, שיכולים להחזיר את סיטרואן למודעות.