סקודה קודיאק - מבחן דרכים (השקה) - אוטו

סקודה קודיאק - מבחן דרכים (השקה)

סקודה מגדילה את ההיצע שלה, וביותר ממובן אחד: דגם חדש שהוא רכב פנאי בינוני ויש בו מקום גם לשבעה

שמונה שנים חלפו מאז הציג היצרן הצ'כי את הייטי, רכב פנאי בעיצוב מקורי ותכנון ייחודי. למרות שסקודה אינה השם הראשון שעולה לראש בהקשר של פנאי, הייטי הצליח; סקודה הציעה תמורה טובה ביחס לשימושיות רבה, ולדגם הזה היה גם טוויסט בהופעה.
 
היצרן הצ'כי, שחרג מגבולות הגזרה שהוקצו לו על-ידי פולקסווגן (רכב זול ופשוט לשווקים מתפתחים) כבר מזמן (ע"ע סופרב), פנה לשדרוג נוסף של מעמדו, והפעם עם הלהיט בה"א הידיעה של עולם המכוניות: רכב פנאי.
 
ורכב הפנאי החדש של סקודה הוא בגודל בינוני, ונקרא על שם "קודיאק" – האי, העיירה ובעיקר הדוב הענק שחי לו אי שם, ממערב לאלסקה. האות האחרונה שונתה; סקודה החליפה את ה-K בסוף הקודיאק ל-Q – מחווה ל-Alutiiq, ילידי המקום.

1583995


עיצוב ונראות
אורכו של הקודיאק הוא 470 ס"מ, רק 4 יותר מהאוקטביה המשפחתית, אך הוא בהחלט מצליח לתעתע בנו ולהיראות גדול יותר. בהחלט ייתכן שבסיס הגלגלים המרשים (279 ס"מ), הרוחב הנדיב (188 ס"מ), ממד הגובה הנכבד (167 ס"מ) יחד עם הגלגלים הגדולים (235/55-18) תורמים לכך. הקודיאק נאה, הפרופורציות טובות, אך הוא אינו מצליח להתבלט בין שאר המכוניות בכביש. העיצוב הבוגר אך מאופק, אגב, ממשיך גם פנימה – לסביבת הנהג.

פנים הרכב
תנוחת נהיגה טובה מצאתי בקלות. שותפי לנסיעה, שהיה גבוה ממני (אני 1.70 מ' של יופי), טען שחסר לו מקום לרגל ימין. בכל מקרה, מלפנים, לא חסר מקום גם לכתפיים וגם לראש. בשורה השנייה, כל מושב נמצא על מסילה משלו וניתן להזחה קדימה-אחורה; צמד המושבים בשורה השלישית מתאים לילדים בלבד.

פתח הכניסה לאותה שורה השלישית לא ממש מרשים, אבל בסקודה חשבו על ילדים. צידי משענות הראש בשורה השנייה יורדים מטה, תוחמים ומעגנים את ראשי הילדים; יעיל מאוד כשאלו נרדמים וצווארם מתקשה להחזיק את הראש המנקר. ואפרופו פטנטים, אחד נוסף נמצא מחוץ לתא הנוסעים, בדלתות. כאשר פותחים אותן, "קופץ" החוצה פס גומי המונע נזק במפגש עם רכב חונה אחר. הקודיאק הוא רכב שימושי; יש לו פסי העמסה על הגג, וכישורי אחסון טובים: מספר תאים מלפנים, 270 ליטר בתא המטען עם השורה השלישית ו-630 ליטר כשהיא מקופלת.

1583990


נוחות
בכל הנוגע לשיוט, הקודיאק מתגאה באיכות נסיעה נעימה בהחלט. המרכב מרוסן, אם כי מעט נוקשה; בידוד רעשי המנוע טוב, וב-100 קמ"ש המנוע נח על פחות מ-2000 סל"ד; בידוד רעשי הכביש הרשים פחות (צמיגים רחבים, בכל זאת) ורעשי רוח הגיעו רק מהמראות, ורק אציין שרוח חזקה נשבה בחוץ. לצערנו לא נתקלנו ביריעת אספלט גרועה של ממש, ולמידע על האופן בו הקודיאק מתמודד על כבישי ישראל, תאלצו לחכות למבחן ישראלי כדת וכדין. הראות לפנים טובה וסבירה לצדדים ולאחור, בכביש עירוני יש לשים לב שמראות הצד גוזלות שטח ניכר ויש לראות שלא מפספסים בטעות הולך רגל.


מנוע וביצועים
לקודיאק היצע מנועים רחב, כולו על טהרת הטורבו. באגף הבנזין תמצאו מנוע בנזין בנפח 1.4 ליטר שמוצע עם שני הספקים: 125 ו-150 כ"ס, ומנוע 2.0 ליטר עם 180 כ"ס. באגף הדיזל תמצאו מנוע בנפח 1.4 ליטר וגם הוא מוצע עם שני הספקים, 115 ו-140 כ"ס, גם פה  מנוע 2.0 ליטר וההספק כאן הוא 190 כ"ס. לקודיאק שתי תיבות אוטומטיות-רובוטיות דו-מצמדיות (שישה ושבעה הילוכים) ותיבה ידנית (שישה הילוכים), ואלה יעבירו את הכוח אל צמד הגלגלים הקדמיים או לכל הארבעה.
 
אני לקחתי את הגרסה שככל הנראה תהיה זו שתימכר יותר מכולן בביצתנו המקומית – מנוע 1.4 ליטר עם 150 כ"ס, תיבה דו-מצמדית עם 6 הילוכים, הנעה קדמית ו-7 מושבים.

1583996


הביצועים סבירים בהחלט, אם כי ניכר שמשקל הרכב (כ-1600 ק"ג) גורם למנוע הקטן לעבוד קשה, בייחוד בעליות. בנוסף, נראה כי תיבת ההילוכים כוילה מעט אחרת בגלל אותו משקל עודף, מכיוון שההחלפות היו אטיות יחסית. יש לציין כי לעיתים גם זה לא עזר, והורגשה, לא פעם, העלאת הילוך לא ממש עדינה (מראשון לשני בלבד).

ניהוג ובטיחות
מיורקה הוא האי הגדול ביותר בקבוצת האיים הבלאריים והוא שופע נופים נאים ומגוונים, החל מקו חוף יפהפה ועד לרכסים עם מפרצים סלעיים יפים ולא מעט עיירות נופש. תוואי הנסיעה אפשר לנו להכיר את הקודיאק גם במתארים שלא לשמם נולד. אחד מהם הוא אוסף של פיתולים הדוקים בכבישים הרריים צרים. האחיזה הרשימה לטובה, גם כאשר האספלט היה רטוב. ההתנהגות בוגרת וצפויה ועוצמת הבלימה טובה (ובדומה לאחיזה, גם על כביש רטוב). אם תכריחו אותי להיות קטנוני, אומר שהייתי מעדיף נשיכת בלמים חזקה יותר ואולי מרכוז הגה פחות חזק. יש לציין כי גם בעיקולים ארוכים ומהירים יותר, הסקודה העניקה הרגשת ביטחון עם יציבות מרשימה וריסון מרכב טוב.

1583991


מערכות בטיחות רבות מוצעות עם הקודיאק, ביניהן ניתן למצוא בקרת שיוט אדפטיבית, סטייה מנתיב, חניה אוטומטית, בלימה אוטונומית (עד 60 קמ"ש), התרעה על שטחים מתים, סיוע בחניה עם נגרר, תאורה אוטומטית ועוד. כמובן שמוקדם לדעת איזה מהן תגיע ארצה.
 
נכון לזמן כתיבת שורות אלו, סקודה קודיאק טרם נבחן במבחני הריסוק של איגוד יורו NCAP.  


סיכום
סקודה קודיאק - או סקודיאק, כפי שאני קורא לו - יגיע ארצה במהלך שנת 2017. הוא ישווק כאן בשתי תצורות מרכב (חמישה ושבעה מושבים) ובשתי תצורות הנעה (קדמית וכפולה). מכיוון שלא ניתנה לנו האפשרות להתרשם מנסיעת שטח לא נוכל לספר על כושר ה"פנאי" שלו, אבל בכל הנוגע לשימושיות וליכולת הוא בהחלט עושה את העבודה.


סקודה היא המותג הרביעי הנמכר בארץ הקודש לשנת 2016, והראשון מבין האירופאים; האם גם הקודיאק יצליח בישראל? עם המחיר והאבזור הנכונים הסבירות מאוד גבוהה. 

1583992

שווה לשקול גם:

מחיר
235700
החל מ- 2,338 ₪
שנת דגם
2019
שווי שימוש רציף
5846
אחריות
שלוש שנים
שנת השקת הדגם
2015

תיאור

מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
4
מרכב
סדאן
קבוצת רישוי
קבוצה 6

מידות

אורך
472.6
רוחב
184.2
גובה
142.9
משקל
1450
בסיס גלגלים
282.8
נפח תא מטען (ליטר)
480
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
965
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
54

צמיגים

קוטר/חתך/רוחב
225/50/17

מנוע וביצועים

נפח מנוע (סמ"ק)
1395
סוג מנוע
טורבו בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
4
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
150
סל"ד להספק מירבי
5000
מומנט מירבי (קג"מ)
25.5
סל"ד למומנט מירבי
1500
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
8.5
מהירות מרבית (קמ"ש)
210
תיבת הילוכים
אוטומטית רובוטית כפולת מצמד
מספר הילוכים
7

צריכת דלק

צריכת דלק - בינעירונית
22.7
צריכת דלק - עירונית
14.7
צריכת דלק - ממוצעת
18.9
דרגת זיהום אוויר
10
צריכת דלק - אמיתית
15.3
צריכת דלק - מבחן אוטו
11.0

בטיחות

מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
6
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
אין
מערכת לניטור רכב בשטח מת
אין
מערכת להתרעת עייפות נהג
אין
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
אין
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
אין
פנסים עוקבי פנייה
יש
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
אין
אבזור בטיחותי נוסף
בלם יד חשמלי עם פונקציית “Auto Hold”

אבזור

חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים + פתחי אוורור מאחור
גג שמש
גג שמש רגיל
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש
ריפוד
בד בשילוב עור
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
ידני
פנסי חזית
קסנון
פנסי ערפל קדמיים
אין
עזרי חנייה
חיישני חניה אחוריים וקדמיים
חיישני גשם
יש
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
אין
קיפול מראות חשמלי
אין
מערכת עצור סע
יש
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
יש
כניסה ללא מפתח
אין
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
תא מטען עם פתיחה חשמלית, מערכת שטיפת פנסים
אבזור נוסף בתשלום

מולטימדיה

מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות'
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
אין
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
AUX + USB
נגן DVD
אין

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות