פיג'ו 3008 - מבחן דרכים (1.6 ל' טורבו, אוט') - אוטו

פיג'ו, ובעצם כל קונצרן PSA, נכנס לתחום רכבי הפנאי מאוחר – ובהיסוס. בזמן שהמתחרים הציגו דור אחר דור של רכבי פנאי בגדלים שונים, נראה שהצרפתים גירדו בראש ולא ממש הבינו על מה כל המהומה. "אבל רכב פנאי הרבה פחות שימושי והגיוני ממיניוואן!" הם בטח מלמלו מעל הקרואסון במקום לשבת ליד שולחן השרטוטים. בהמשך ניסו להשלים פערים בעזרת אימוץ דגמים של מיצובישי, אבל זה הרי לא ממש נחשב.

עד לא מזמן "רכב הפנאי" היחיד בהיצע של פיג'ו היה 3008, והשימוש בגרשיים סביב התואר הוא מסיבה פשוטה – הדור הראשון של ה-3008 לא היה ממש רכב פנאי, לפחות לא מבחינת העיצוב, ועיצוב הוא הרי (כמעט) הכל בתחום הזה. אמנם הוא הציע מערכת "גריפקונטרול" שחיקתה את זו שבלנד-רובר, אבל הרכב נראה יותר מדי בולבוסי, יותר מדי מיניוואן. ולפחות בארץ, המכירות לא ממש שגשגו – למרות שלקראת סוף ימיו הציע תמורה טובה לכסף (אתם מוזמנים לקרוא את המבחן ארוך הטווח שערכנו לו).


אבל פיג'ו נמצאת עכשיו במקום אחר. התחושה היא שההנהלה שתתה קפה חזק, התעוררה והתפקסה, והחברה התחילה להנפיק דגמים הרבה יותר נכונים וממוקדים מבעבר. 3008 החדש הוא דוגמא טובה לכך.
 
עיצוב ונראות
אם לפעמים אתם מקבלים את התחושה שהיום כל המכוניות כבר נראות אותו דבר ורכבי הפנאי כמעט זהים, ה-3008 ישכנע אתכם שאתם טועים. הוא נראה שונה מאוד מלפנים ומאחור מהמתחרים הישירים שלו בקטגוריה, ומציע עיצוב מובדל מאוד - מבלי להיות מוזר. לא תהיה לכם בעיה למצוא אותו במגרש החניה - במיוחד אם תבחרו באחד מהצבעים המעניינים במבחר, ולא איזה לבן/כסף/אפור בנאלי. הוא נראה קצת צר מדי - או קצת גבוה מדי, תלוי איך מסתכלים על זה - אבל עדיין נאה מאוד. חישוקי ה-"19 שנעל רכב המבחן תורמים אף הם לתוצאה.

1584005

 
פנים הרכב
אם במבט מבחוץ הערכנו אם העבודה המקורית והטובה שעשו מעצבי פיג'ו, הרי שתא הנוסעים גרם לנו להוריד בפניהם את הכובע שאין לנו. עצרו רגע והביטו בתמונות - לא התבלבלנו בתמונות עם כאלה של קונספט סופר-מתקדם של יצרן עילית. העיצוב שונה מכל מכונית אחרת שיצא לנו לראות, ומצליח להיראות פשוט טוב. שיק צרפתי במיטבו, שכולל שילוב בד בדשבורד כפול המפלסים, סביבת נהג מיוחדת מאוד עם שורת "מתגי מטוס", ידית הילוכים בעיצוב יוצא דופן, לוח מחוונים מוקרן וכמובן - ההגה הקטן והנמוך. גם החומרים טובים, עם שפע משטחים רכים ועבים, כאשר גם המשטחים הקשיחים הם בעלי מרקם גומי, ולא פלסטיק פשוט. אבל חיבורים לא מפולסים פה ושם מזכירים, למי ששם לב לפרטים הקטנים, שעדיין יש מה לשפר.

התפעול של המערכות השונות דורש מעט תרגול. המיזוג, למשל, מופעל רק דרך מסך המגע, ומסך זה הוא חלק ממערכת מולטימדיה מקורית, שקוראת עברית ויודעת לשקף טלפון חכם (כרגע רק אייפון); תפעול מחשב הדרך נעשה דרך גלגלת על ההגה וכפתור על מנוף המגבים. אבל אחרי פרק הסתגלות קצר התפעול כבר זורם. האבזור בגרסה זו שופע, וכולל מצלמות מעוף-ציפור (לא הכי מוצלחות), גג שמש פנורמי, בקרת אקלים מפוצלת עם יציאה לאחור, מפתח חכם, חיישני חניה קדימה ואחורה, דלת תא מטען חשמלית ועוד ועוד.

1584004

 
תנוחת הנהיגה, כמו בכל דגמי פיג'ו החדשים, דורשת גם היא הסתגלות בגלל ההגה הקטן והנמוך. אך מעבר לכך ניתן למצוא בקלות תנוחת נהיגה טובה. בסביבת הנהג יש שפע תאים נוחים, כולל תא ענק ומקורר מתחת למשענת היד, שיכול להכיל מספר בקבוקי 1.5 ליטר.
 
מושב הנהג, בניגוד למנהג הצרפתים, קשיח מאוד, ולא הכי נוח. הוא מתכוונן חשמלית, כולל זיכרונות, ויש גם תמיכה מתכווננת לגב התחתון ואפשרות להאריך את הבסיס (הקצר מדי). אלא שאותה הארכה יוצרת שקע באמצע הבסיס ובמיקום לא טוב. בקיצור - לא נורא, אבל נתקלנו בטובים יותר, בטח אצל הצרפתים.

המושב האחורי לעומת זאת מעולה: עמוק, עם משענת בזווית הנכונה ושפע מקום לראש ולברכיים. תא המטען גדול, רחב ונוח להעמסה, ומסתיר תחת רצפתו הגבוהה למדי צמיג בגודל מלא - על חישוק קל!
 
נוחות נסיעה
ה-3008 החדש, כמו קודמו, לא מצטיין על שיבושים חדים מהסוג שנפוץ בעיר, ויכול גם לחבוט במעבר על שיבושים גדולים. הצד השני של המטבע הוא ריסון טוב מאוד של המאסה בנסיעה בכבישים מהירים, יחד עם ספיגה יעילה של גלים ושקעים בכביש. סיכום פרק הנוחות מעלה שהנוחות בעיר בינונית, אך בכבישים הבין עירוניים היא טובה למדי.
 
בידוד רעשי הכביש טוב, המנוע לא ממש מורגש אלא תחת עומס - אז הוא מייצר צליל מאומץ אבל לא מאוד חזק - ורק רעשי הרוח מפרים את השלווה. ב-100-110 קמ"ש הם כבר מתחילים להפריע.

1584001

 
התנהגות ובטיחות
במפתיע, חישוקי ה-"19 של רכב המבחן נעלו צמיגים ברוחב וחתך שמרניים - 205/55 - האם הם יספיקו לרכב גבוה ויחסית כבד? והתשובה היא כן, בהחלט. מלבד בזינוק מהיר מהמקום, עניין שגורם לצמיגים להגיע לקצה יכולת האחיזה שלהם ומעיר את בקרת המשיכה, לא חשנו במחסור באחיזה בשום שלב. כולל בשלבים הדינמיים. ה-3008 מפתיע עם תגובה חדה מאוד להפניית ההגה הקצר, והקוטר הקטן של ההגה רק מחזק את תחושת הזריזות. הוא מגבה את התגובה הזריזה הזו עם אחיזה גבוהה ומתלים ששומרים את הרכב מאוזן מאוד, והתוצאה היא רכב פנאי שמשנה כיוון כאילו היה איזו סופרמיני קטנה וקלילה. השלדה לא אוהבת "לשחק", מה שאולי יאכזב חובבי פיג'ו קלאסיות, אבל הנכונות של ה-3008 לשנות כיוון מהנה בכביש המפותל.


ביחס למרכיב הפנאי, ה-3008 פחות נוטה לשטח מחלק ממתחריו - המתלים הנוקשים לא מגהצים טוב את השבילים ובקרת המשיכה מעט אגרסיבית מדי.
 
אל היכולת הדינמית הטובה (שמאפשרת להתחמק מתאונה) מצטרף ציון טוב במבחן הריסוק של יורו-NCAP (למקרה שלא הצלחתם להתחמק) וגם אבזור בטיחות מתקדם (למקרה שלא הייתם מרוכזים), וזה כולל: תיקון סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים, עמעום אורות אוטומטי, קריאת שלטי מהירות (כולל אופציה להתאמה אוטומטית של מהירות מערכת השיוט). רק בלימה אוטונומית אין - אולי בגלל שזה אביזר פחות מורגש ביום יום?
 
אבל, וזה אבל גדול, כל אותו אבזור בטיחות עדכני, צמוד לרמת הגימור הזו – ואינו מוצע כלל ברמת האבזור הנמוכה יותר ('אקטיב'). ובכלל, הקטע הזה, המצמיד אבזור בטיחות מתקדם לרמת גימור ואבזור נוחות, דורש שינוי התייחסות.

1584002


מנוע וביצועים
יחידת ההנעה היא אותה אחת שהניעה את הדור הקודם בסוף ימיו. זו גרסה משופרת של מנוע ה-1.6 ל' טורבו, שמפיקה 165 כ"ס, והיא משודכת לתיבה אוטומטית פלנטרית עם שישה הילוכים. העסק עובד בצורה נעימה מאוד בנסיעה רגועה, אך לפעמים צריך ללחוץ את דוושת התאוצה עד הסוף כדי לשכנע את התיבה להוריד הילוך. מצב 'ספורט' מחדד את תגובות המנוע, שומר את המנוע בסל"ד שרירי יותר, ובאופן כללי עונה היטב על הצרכים. ואם לא - יש מצב ידני נוח לתפעול בזכות פקדים להעברת הילוכים מאחורי ההגה.
 
צריכת הדלק נעה בין 18 ק"מ לליטר בשיוט בין עירוני רגוע ל-10.5 בקטע עירוני ארוך ותלול למדי. בקטעים משולבים הצריכה נעה בין שני הנתונים הללו, כשבסוף המבחן, כולל הקטע הדינמי אבל גם לא מעט נהיגה רגועה, קיבלנו 11.6 ק"מ לליטר.
 
סיכום
אומר זאת כך, יונית - הצליח לפיג'ו עם ה-3008 החדש. הם מצליחים להציע רכב אופנתי, מיוחד ומאובזר היטב (בגרסה זו – שמחירה מקביל לאלה של טוסון/ספורטאז' מאובזרים) בקטגוריה שבה העיצוב והייחוד חשובים במיוחד. והם הצליחו ליצור רכב שלא גובה מס על העיצוב המיוחד. הוא מרווח, פרקטי ונוסע היטב. נכון, לא היינו מתנגדים לנוחות נסיעה קצת יותר "צרפתית" - אבל זו בעיה שמשותפת כמעט לכל רכבי הפנאי – והתפעול יכול להיות קצת יותר אינטואיטיבי, אבל לזה מתרגלים.
 
בשורה התחתונה מקבלים רכב שפשוט כיף לגשת אליו בחניה וכיף לשבת בתא הנוסעים שלו, וזה הישג לא מבוטל בכלל ברכב של מותג עממי.  

1584000

שווה לשקול גם:

מחיר
153000
החל מ- 1,518 ₪
שנת דגם
2019
שווי שימוש רציף
3794
אחריות
שלוש שנים
שנת השקת הדגם
2016

תיאור

מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
5
מרכב
SUV
קבוצת רישוי
קבוצה 4

מידות

אורך
445
רוחב
184
גובה
162
משקל
1395
בסיס גלגלים
267
נפח תא מטען (ליטר)
520
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
1482
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
53

צמיגים

קוטר/חתך/רוחב
225/55/18

מנוע וביצועים

נפח מנוע (סמ"ק)
1199
סוג מנוע
טורבו בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
4
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
130
סל"ד להספק מירבי
5500
מומנט מירבי (קג"מ)
23.5
סל"ד למומנט מירבי
1750
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
9.7
מהירות מרבית (קמ"ש)
188
תיבת הילוכים
אוטומטית פלנטרית (רגילה)
מספר הילוכים
8

צריכת דלק

צריכת דלק - בינעירונית
20.8
צריכת דלק - עירונית
16.4
צריכת דלק - ממוצעת
19.2
דרגת זיהום אוויר
5
צריכת דלק - אמיתית
15.5
צריכת דלק - מבחן אוטו

בטיחות

מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
6
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - כולל במהירות בינעירונית
מערכת לניטור רכב בשטח מת
אין
מערכת להתרעת עייפות נהג
יש
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
יש
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
אין
אבזור בטיחותי נוסף
בלם יד חשמלי, התרעה לניטור מרחק מלפנים

אבזור

חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים + פתחי אוורור מאחור
גג שמש
אין
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש
ריפוד
בד
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
חשמלי - מלפנים
פנסי חזית
LED
פנסי ערפל קדמיים
יש
עזרי חנייה
חיישני חניה אחוריים וקדמיים + מצלמת רוורס + מעוף ציפור
חיישני גשם
יש
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
אין
קיפול מראות חשמלי
יש
מערכת עצור סע
יש
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
הגה בלבד
כניסה ללא מפתח
יש + הנעה
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
לוח מחוונים דיגיטלי עם מסך 12.3 אינץ', שליטה מההגה על תיבת ההילוכים
אבזור נוסף בתשלום
מערכת "GRIP Control" לבקרת אחיזה בשטחים שונים, צמיגי "18, מסילות גג

מולטימדיה

מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות'
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
אין
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
USB
נגן DVD
אין

דגם פיג'ו 3008
גרסה 3008 אוט', 1.2 ל' טורבו, Active
מחיר 153000
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 9.7
מהירות מרבית (קמ"ש) 188
תיבת הילוכים אוטומטית
צריכת דלק - ממוצעת 19.2
נפח תא מטען (ליטר) 520
דרגת זיהום אוויר 5

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות