טויוטה יאריס היברידית: מבחן דרכים - אוטו

את הנתון שהציגו אנשי היבואנית עבור צריכת הדלק העירונית של טויוטה יאריס 2017 ההיברידית, 29.4 ק"מ לליטר בנזין, תוכלו כנראה לדמיין רק בחלומותיכם הפרועים ביותר. רק אם תסעו בעיר דמיונית, חסרת תנועה, בה ניתן להאיץ כמה לאט שתרצו, תזכו לראות נתון שאפילו יתקרב ל-25 ק"מ לליטר. אני יודע זאת כי בשם המדע ביליתי כמה עשרות ק"מ של נסיעה עדינה להחריד בעיר רפאים (רעננה ב-3 בבוקר, אם אתם באמת רוצים לדעת), בשביל לקבל לבסוף 24 ק"מ לליטר, בלי מזגן.

אז מצד אחד, זה לא קרוב לנתוני היצרנית (כמה מפתיע). מצד שני, אלו נתונים מצוינים. אבל אלו אינם נתוני העולם האמיתי. כי אני יכול רק לדמיין את מבול הקללות, הצפירות וההבהובים שאחטוף אם אעז לנסוע כך בשעות העומס. כשיצאתי אל מחוץ לעיר וטיפסתי ל-90 קמ"ש, המחשב התייצב על 22 ק"מ לליטר בלבד ונשאר מעל 20 גם בהמשך הנסיעה הפרברית בקצב התנועה – נתון מעודד בהחלט. לפני כן, 300 ק"מ קשים למדי הכוללים קטעים הרריים דינאמיים (אבל גם שיוט רגוע ב-120), הובילו ל-17 ק"מ לליטר בממוצע. לא רע בכלל.

מעבר לצריכה
בזה בעצם סיימנו עם מה שחשוב באמת בגרסה ההיברידית של טויוטה יאריס הקטנה. זה מספיק כדי להבין האם המכונית הזו מבצעת היטב את מה שהקונספט שמאחוריה מכתיב. אבל לפני שנגזור את דינה סופית, ננסה להבין את ההבדלים בינה לבין היאריס הרגילה, והמשמעותי שבהם נוגע למערכת ההנעה.

מדובר במערכת שנלקחה מהדור השני (הקודם) של טויוטה פריוס ועברה התאמות לגודלה של היאריס – מנוע ה-1.5 ליטר עודכן ונצילותו שופרה ב-6%. המצברים הוקטנו והמערכת ההיברידית כולה שוקלת כ-200 ק"ג, 20% פחות מאשר אצל טויוטה אוריס ההיברידית (החזקה משמעותית). למנוע החשמלי 60 כ"ס ו-17 קג"מ והוא מצטרף ל-74 הסוסים ו-11.3 הקג"מים של מנוע הבנזין. ביחד, כרגיל עקב השילוב בין שני סוגי המנועים השונים, המכונית מספקת 100 כ"ס, בדומה לגרסת ה-1.3 ליטר, אבל עם הרבה יותר מומנט משולב לאורך ההאצה, מה שאחראי לנתון ההאצה ל-100 קמ"ש טוב במעט משל גרסת הבנזין (11.8 שניות מול 12.3).

בכל הנוגע לשילוב בין זוג המנועים, היאריס מעט פחות טובה מאחיותיה הגדולות – האוריס והפריוס. התנעת מנוע הבנזין מורגשת למדי וצלילו נוכח. גם פעולתו פחות מעודנת ונראה כאילו התיבה ה"רציפה" ומנוע הבנזין לא ממהרים להתעורר. התוצאה היא השהייה מורגשת ביציאה זריזה מהמקום או בקיק-דאון. ואם חשבתם שבתוך העיר ניתן לנסוע גם ללא בנזין, תגלו מהר מאוד שיותר מליטוף קליל של הדוושה ומנוע הבעירה הפנימית מותנע. מחוץ לעיר ובתנאי עבודה קשים, הסוללה הקטנה נגמרת מהר למדי, אבל ניהול החשמל החכם של הרכב משאיר אותה כמעט תמיד עם מיץ מספק בשביל לעזור למנוע הבנזין, ולא מורגשת דעיכה משמעותית בביצועים. אלו, אגב, מספקים בהחלט, גם אם מלווים ביותר מדי רעש בשעת עקיפה. גם רעשי כביש, ובעיקר רעשי רוח מוגזמים, מצטרפים החל מ-90 קמ"ש, ויוצרים תחושה עסוקה בשיוט בינעירוני רגוע. אין ספק שהמכונית הזו מעדיפה את העיר.
 
באשר לשאר מאפייני הנהיגה – מרביתם דומים למדי לשל היאריס הרגילה: ההגה מהיר ומשקלו קל והוא עצבני מעט בנסיעה מחוץ לעיר. הרכב, בהתאם, פונה היטב אבל חסר את תחושת הבטחון הרצויה תחת עומס. נוחות הנסיעה סבירה בלבד בעיר, והמצב משתפר מעט עם העלייה במהירות, אך לא מדובר במכונית נוחה במיוחד בכביש משובש. הבלמים הרגנרטיביים הם כפי שהתרגלנו מטויוטה – מתוגברים מאוד ובעלי תחושה לא אחידה בעת הבלימה, כשמערכות החשמל מנתבות את האנרגיה המתקבלת בעת הבלימה אל הסוללה. זה לא מפריע כשמתרגלים, ואף תורם לעלויות האחזקה הנמוכות שטויוטה טוענת להן – רפידות הבלם צפויות, לפי טויוטה, להחזיק עד 100,000 ק"מ.

בענייני איכות ואבזור הושקעה מחשבה ביחס לאחות הבנזינית, אך גם ברור שמגבלות הפלטפורמה הקשו על שיפור משמעותי. בחוץ היא מעט יותר נאה וייחודית בזכות פנסי LED וטיפול לפגושים. בפנים היא פחות קודרת מהיאריס 1.3 ליטר – מובדלת מאחותה על-ידי טאץ' בהיר בקונסולה וכמה תוספות עיצוב כחלחלות. בנוסף למחשב הדרך (הלא נוח לתפעול), מסך המגע, 7 כריות האוויר, מצלמת הרוורס ודיבורית הבלוטות' שמגיעים גם בגרסתה המאובזרת של היאריס הרגילה, תמצאו כאן כפתור התנעה, בקרת אקלים מפוצלת וח"ח גם מאחור.

הנדסת האנוש טובה מאוד וכוללת מגוון תאי אחסון שימושיים, אך המיקום של כפתורי EV (מצב חשמלי בלבד) ו-ECO (מצב "אפילו יותר חסכוני" שאיננו מורגש מספיק) בין המושבים איננו מוצלח. הפלסטיקה נותרה קשיחה ולא מזמינה והמושבים הקדמיים חסרי תמיכה. מאחור המרווח מצוין, אך הסוללות הממוקמות תחת המושבים (ללא פגיעה בנפח תא המטען המרשים) בולטות מדי ומפריעה לרגלי הנוסעים.
 
צרכנות מתקדמת
את התשובה לשאלה הראשונה כבר קיבלתם – בתנאי נהיגה רגועים היאריס ההיברידית מקיימת את ההבטחה לחסכון בדלק, ומסוגלת לספק מעל 20 ק"מ לליטר במרבית המצבים. אבל חורים בחבילה מתגלים מהר מאוד כשמצרפים למשוואה את מחירה לצרכן: 117,000 שקלים זה קרוב מדי למשפחתיות מן השורה, ורחוק למדי מסופרמיני. אז למי היא מתאימה? החסכון בדלק יקרוץ בעיקר למי שנוהג הרבה, אך לקוחות אלו נוהגים פחות בתוך העיר (שם חסכוניותה של היאריס היא ללא תחרות) והם בוודאי לא יעריכו את החוסרים הבינעירוניים של המכונית. מעבר לכך, מי שבאמת רוצה לחסוך יתכבד וירכוש סופרמיני ידנית בעשרות אלפי שקלים פחות. זו אמנם פחות מאובזרת ופחות חסכונית, אך בנסועה ממוצעת ההפרש בדלק יעמוד על אלפים בודדים בשנה, כך שכלכלית היא פתרון עדיף.

אז למי הכי תתאים היאריס ההיברידית? מלבד בעלי מודעות סביבתית שרוצים קטנה אוטומטית ומאובזרת, נותרנו עם לקוחות ציי הרכב, שיזכו איתה להנחה של יותר מ-500 שקלים בשווי השימוש, בזכות המערכת ההיברידית. עכשיו תגידו לי – איך התחלנו מכמעט 30 ק"מ לליטר, רק בשביל להגיע לנהגי הליסינג?

שווה לשקול גם:

}
מחיר מחירון
-
לקבלת הצעה
שנת דגם
2014
שווי שימוש רציף
אחריות
שבע שנים
שנת השקת הדגם
2001

תיאור

}
מקומות ישיבה
11
מספר דלתות
5
מרכב
האצ'בק
קבוצת רישוי
קבוצה 1

מידות

}
אורך
395
רוחב
169.5
גובה
152
משקל
1015
בסיס גלגלים
251
נפח תא מטען (ליטר)
286-710
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
9.4
נפח מיכל דלק
42

צמיגים

}
קוטר/חתך/רוחב

מנוע וביצועים

}
נפח מנוע (סמ"ק)
סוג מנוע
בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
סל"ד להספק מירבי
מומנט מירבי (קג"מ)
סל"ד למומנט מירבי
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
12.3
מהירות מרבית (קמ"ש)
175
תיבת הילוכים
אוטומטית פלנטרית (רגילה)
מספר הילוכים
10

צריכת דלק

}
צריכת דלק - בינעירונית
21.8
צריכת דלק - עירונית
15.9
צריכת דלק - ממוצעת
18.9
דרגת זיהום אוויר
2
צריכת דלק - אמיתית
14.3
צריכת דלק - מבחן אוטו

בטיחות

}
מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
7
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - כולל במהירות בינעירונית
מערכת לניטור רכב בשטח מת
יש
מערכת להתרעת עייפות נהג
יש
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש + שמירת נתיב אקטיבית (היגוי)
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
יש
פנסים עוקבי פנייה
יש
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
יש
אבזור בטיחותי נוסף

מולטימדיה

}
מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות' + אנדרואיד אוטו או אפל קארפליי
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
יש כוללת WAZE
חיבור לאינטרנט
יש
חיבורי אודיו
AUX + USB + SD
נגן DVD
יש + מסכים בגב המושבים

אבזור

}
חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים + פתחי אוורור מאחור (כולל שורה שלישית)
גג שמש
גג שמש פנוראמי נפתח
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש כולל שמירת מרחק
ריפוד
עור
חימום במושבים
מושבים קדמיים + אוורור
כוונון מושבים
חשמלי + זכרון
פנסי חזית
LED
פנסי ערפל קדמיים
יש
עזרי חנייה
חיישני חניה אחוריים וקדמיים + מצלמת רוורס + מעוף ציפור
חיישני גשם
יש
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
יש
קיפול מראות חשמלי
יש
מערכת עצור סע
יש
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
יש
כניסה ללא מפתח
יש + הנעה
מערכת חנייה אוטומטית
יש
אבזור נוסף כלול במחיר
אבזור נוסף בתשלום

  • צילום: שחר אלגזי
  • צילום: שחר אלגזי
  • צילום: שחר אלגזי
  • צילום: שחר אלגזי

4 1

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות