מיצובישי אאוטלנדר PHEV - מבחן דרכים (2.0 ל' הייבריד, 4x4) - אוטו


 
המבחן התפרסם בגיליון 375 
 
שוק הרכב ההיברידי נטען הרשת זוכה לאחרונה לעדנה בתחום הפרמיום. הדגמים הנטענים מהרשת מציעים, בזכות הטבת המס לכלי רכב מסוג זה, חיסכון בדלק במקביל לאבזור עדיף על פני אחיהם נטולי הסוללה. אולם בתחום העממי העסק עוד לא "תפס" - בגלל שילוב של היצע דגמים דל יחד עם העובדה שברכב זול הטבת המס פחות משמעותית, בעוד עלות הטכנולוגיה פחות או יותר זהה ולכן המחיר פחות מפתה.
 
את המצב הזה ינסה לשנות מיצובישי אאוטלנדר PHEV - הגרסה ההיברידית–נטענת של אחד מכלי הפנאי הנמכרים ביותר בארץ בשנים האחרונות. זו כמובן לא הופעת הבכורה של הדגם, אלא סיבוב הופעות שני לאחר שעבר מתיחת פנים קלה - ועדכון בירוקרטי מהותי.
למה הכוונה? בניגוד לדור הקודם, ולשאר המכוניות נטענות–רשת בארץ, הוא אינו מחויב בעמדת טעינה מנוהלת, אלא יכול להיטען מהשקע הביתי. לפחות אחרי שתחליפו את השקע הסטנדרטי לשקע בצורה המתאימה - עניין שכל חשמלאי יכול לבצע בעלות נמוכה יחסית, ולא דורש את תיווכה של חברת "ניהול טעינה", שגובה כמובן דמי מנוי חודשיים. לאחר שהותקן השקע האמור, הליך הטעינה פשוט מאוד - מגיעים לחניה, שולפים את הכבל המתאים (יש שניים - אחד לטעינה משקע רגיל, ואחד לטעינה בעמדות ייעודיות) מתא המטען, מחברים לשקע ולרכב, וזהו. חמש שעות אחר כך, פחות או יותר, הסוללה טעונה.

1589384
 
נפלאות החשמל
הסוללה האמורה היא בטכנולוגית ליתיום–יון, בנפח של 12 קילוואט–שעה וממוקמת מתחת לרצפת הרכב. היא מזינה שני מנועים חשמליים, כל אחד בהספק של 82 כ"ס, כאשר האחד משודך לסרן הקדמי והשני לאחורי, מה שיוצר גם הנעה כפולה קבועה. טווח הנסיעה החשמלי המוצהר הוא 54 ק"מ והמהירות החשמלית המרבית היא 120 קמ"ש.
 
והשאלה החשובה ביותר כמובן היא: "עד כמה הטווח החשמלי המוצהר קשור למציאות?". התשובה היא: "בקשר די הדוק". בנסיעה אחת, שטיפסה בצהרי יום חם מת"א למודיעין בכביש עמוס למדי, הסוללה התרוקנה אחרי 32 ק"מ. בנסיעה אחרת, בבוקר קריר ממודיעין לת"א, מנוע הבנזין התעורר רק אחרי 51 קילומטרים, שכללו לא מעט נסיעה עירונית פקוקה. בנסיעה נוספת, רובה בכבישים בין עירוניים משניים ופנויים למדי, הטווח החשמלי עמד על 44 ק"מ. בכל הנסיעות, יש לציין, הרכב ננהג בצורה רגועה אך לא פלגמטית. בלי תאוצות מיותרות אך בקצב התנועה.
 
המסקנה המתבקשת: מי שעובד בטווח של 20–30 ק"מ ממקום מגוריו יצרוך מעט מאוד דלק בהתניידות היומית. מי שיכול לטעון את הרכב גם במקום העבודה, לא יזדקק כמעט לבנזין גם אם הוא גר במרחק של 40–50 ק"מ ממקום העבודה. וכשלוקחים בחשבון שעלות החשמל לק"מ נסיעה היא בערך שליש מעלות הבנזין (במחירים הנוכחיים), מתקבל חיסכון משמעותי בהוצאה השוטפת על נסיעות לעבודה. ומה קורה בנסיעות ארוכות יותר? ככל שהיא ארוכה יותר, כך המצב פחות מבריק. ב–100 ק"מ של התניידות פרברית צריכת הדלק הממוצעת עמדה על 20 ק"מ לליטר. ב–300 ק"מ של כבישים בין עירוניים וקצת שבילים, היא כבר טיפסה ל–10.5 ק"מ לליטר.
 
1589383

וכל השאר
אבל להחלפה של מערכת ההנעה יש גם משמעויות נוספות. ראשון והבולט ביותר - משקל. הסוללה ושני המנועים החשמליים שוקלים לא מעט. אפילו הרבה - הגרסה ההיברידית נטענת שוקלת כ–400 ק"ג יותר מגרסת בנזין מקבילה. זה משפיע על ההתנהגות - ה–PHEV מסורבלת יותר בכביש מפותל, וממש לא מעודדת נהיגה נמרצת - וגם על הביצועים כאשר הסוללה מתרוקנת. 121 כ"ס על 1.8 טון הוא לא יחס מבריק. כאשר יש "מיץ" בסוללה, הביצועים מספקים בהחלט, אך קל לרוקן אותה בעליה ארוכה אם לא הגעתם לתחילתה טעונים היטב. אם יש עלייה באופק, כדאי ללחוץ על כפתור הטעינה, שמאיץ את קצב טעינת הסוללה בעזרת מנוע הבנזין. המשקל משפיע גם על הנוחות, ולא לטובה - חסר ריסון על גלים מצד אחד, ומצד שני המתלים נוקשים מדי בעיר.
 
בידוד הרעשים ב–PHEV לא מצטיין. רעשי הכביש אומנם לא חזקים במיוחד, אך מורגשים - בעיקר בנסיעה חשמלית. רעשי רוח מצטרפים לחגיגה בשיוט בין עירוני, אך גם הם ברמה שאינה מציקה בסך הכל.
 
1589385

נקודה נוספת שיש לקחת בחשבון היא שהגרסה ההיברידית מוצעת עם חמישה מקומות בלבד, ולכן מאבדת את אחד מהאסים של האאוטלנדר - ואין גלגל רזרבי, מה שמאפשר לשמור על תא מטען בנפח הקרוב לזה של הגרסה הרגילה. מצד שני, הגרסה ההיברידית מאובזרת יחסית כבר ברמת הגימור 'סופרים', הבסיסית מבין שתיים, שעולה 195,000 שקלים. יש פנסי לד רבי עוצמה, מראות מחוממות ומתקפלות, מפתח חכם מלא, בקרת אקלים מפוצלת, מערכת מולטימדיה (בהתקנה מקומית, אבל ברמה סבירה - מלבד תגובה איטית של מצלמת הרברס) ועוד.
 
רמת האבזור 'לקשרי' מוסיפה אבזור בטיחות מתקדם מקורי - בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על התנגשות וסטייה מנתיב ועמעום אורות אוטומטי - גג שמש, מושבי עור מחוממים, מושב נהג חשמלי, חיישני חניה מלפנים ומאחור, ודלת תא מטען חשמלית; בהחלט תמורה ראויה לתוספת המחיר הנדרשת עבורה, 15,000 שקלים. אולם יש לציין כי למרות האבזור העשיר (הרכב הנבחן הוא ברמת גימור 'לקשרי'), תא הנוסעים לא מצליח להעביר תחושה יוקרתית, אם בשל העיצוב הפשוט ואם בשל איכות ודיוק ביצוע לא מבריקים.
 
1589381
 
האח המועדף
והמחיר מביא אותנו גם להשוואה המתבקשת מול גרסאות הבנזין נטולות הסיוע החשמלי. הביצועים של הגרסה ההיברידית מעט טובים יותר כשהסוללה טעונה, טובים הרבה פחות כאשר היא מתרוקנת. היכולת הדינמית של גרסת ה–PHEV טובה פחות, אבל גם דגמי הבנזין לא מבריקים בתחום, כך שלא מדובר בהפסד גדול.
 
כאשר משווים את ה–PHEV לגרסת הבנזין הקרובה ביותר - הנעה כפולה ברמת אבזור הגבוהה ביותר או אחת מתחת, בהתאמה - מתגלה פער של 5000 שקלים, אותו קל יהיה לכסות בעזרת החיסכון בהוצאות השוטפות. אולם בניגוד לגרסה ההיברידית, את דגמי הבנזין של מיצובישי אאוטלנדר ניתן לקבל גם ברמות אבזור נמוכות יותר (ועם שבעה מושבים) שזולות ב–30,000 שקלים, ויותר. ועדיין, בזכות האבזור העדיף והחיסכון בדלק, נראה שגרסת ה–PHEV מציעה תמורה עדיפה לכסף לעומת אחיותיה נטולות החשמל.
 
 

שווה לשקול גם:

מחיר
160000
החל מ- 1,587 ₪
שנת דגם
2018
שווי שימוש רציף
3968
אחריות
שלוש שנים
שנת השקת הדגם
2012

תיאור

מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
5
מרכב
SUV
קבוצת רישוי
קבוצה 5

מידות

אורך
469.5
רוחב
181
גובה
168
משקל
1430
בסיס גלגלים
267
נפח תא מטען (ליטר)
781
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
1754
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
63

צמיגים

קוטר/חתך/רוחב
215/70/16

מנוע וביצועים

נפח מנוע (סמ"ק)
1998
סוג מנוע
בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
4
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
150
סל"ד להספק מירבי
6000
מומנט מירבי (קג"מ)
19.9
סל"ד למומנט מירבי
4300
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
11.5
מהירות מרבית (קמ"ש)
192
תיבת הילוכים
אוטומטית רציפה
מספר הילוכים
הילוך יחיד

צריכת דלק

צריכת דלק - בינעירונית
17.8
צריכת דלק - עירונית
13.1
צריכת דלק - ממוצעת
16.1
דרגת זיהום אוויר
11
צריכת דלק - אמיתית
12.2
צריכת דלק - מבחן אוטו
10.0

בטיחות

מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
7
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
יש - כולל במהירות בינעירונית
מערכת לניטור רכב בשטח מת
אין
מערכת להתרעת עייפות נהג
אין
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
יש
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
יש
אבזור בטיחותי נוסף
מובילאיי, התרעה על תנועה חוצה בנסיעה לאחור, בלם יד חשמלי עם פונקציית "Auto Hold"

אבזור

חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים + פתחי אוורור מאחור
גג שמש
אין
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש כולל שמירת מרחק
ריפוד
בד
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
ידני
פנסי חזית
רגילים
פנסי ערפל קדמיים
יש
עזרי חנייה
מצלמת רוורס בלבד
חיישני גשם
יש
חיישני תאורה
יש
תאורת אווירה
אין
קיפול מראות חשמלי
יש
מערכת עצור סע
יש
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
יש
כניסה ללא מפתח
אין
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
אבזור נוסף בתשלום

מולטימדיה

מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות'
מסך מולטימדיה
יש
מערכת ניווט מובנית
יש
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
USB
נגן DVD
אין

דגם מיצובישי אאוטלנדר
גרסה אאוטלנדר 2.0 ל', 5 מק', Intense
מחיר 160000
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 11.5
מהירות מרבית (קמ"ש) 192
תיבת הילוכים אוטומטית רציפה
צריכת דלק - ממוצעת 16.1
נפח תא מטען (ליטר) 781
דרגת זיהום אוויר 11

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות