יונדאי טוסון הוא רכב הפנאי השני הנמכר ביותר בישראל, אחרי קיה ספורטאז'. אולם בשונה מאחיו לבית קיה, במקרה של טוסון דווקא גרסאות ה-2.0 ליטר המאובזרות הן אלה שזוכות לפופולאריות גבוהה, ולא גרסת הכניסה עם מנוע 1.6 ליטר. אז לקחנו את יונדאי טוסון 2017 ברמת גימור 'סופרים' המאובזרת לסיבוב ארוך.

עיצוב ונראות
הטוסון הוא מכלי הפנאי היותר נאים על כבישי ארצנו, ולמרות שכיחותו הוא עדיין מושך תשומת לב, במיוחד עם חישוקי ה-"19 הנאים של רמת האבזור הזו. השבכה הגדולה והפנסים הצרים שנמשכים לקו כתף בולט מתחברים למראה שרירי במידה.  גג השמש מרשים בגודלו ותורם גם הוא למראה.

פנים הרכב
סביבת הנהג בטוסון נאה – אך סובלת מאיכות חומרים נמוכה. זה הפריע לנו ברמת האבזור הבסיסית, וזה מפריע שבעתיים ברמת האבזור הזו. אמנם הדיפון כאן מהודר מאשר זה של רמות הגימור הבסיסיות, אך זו עדיין לא רמת הביצוע לה אנו מצפים בסביבת הנהג של רכב שעולה כמעט 180,000 שקלים. אל ההגשה הלקויה מתווספת תלונה על רשימת האבזור – אמנם יש את גג השמש הגדול, אבל חסרים פריטי אבזור רבים שאנו מצפים לפגוש ברכב במחיר כזה – למשל מושב נהג חשמלי. מערכת המולטימדיה היא בהתקנה מקומית – לא הכי נאה או רגישה למגע, אבל פונקציונאלית בזכות וויז ושירותי חניה.

1589334
צילום: סטילס - אילן קליין | וידאו - גיא שפרנט

אבל מה שבאמת הפריע לנו הוא ההעדר המוחלט של אביזרי בטיחות מתקדמים. לא לעניין.
הטוסון מחזיר חלק מכבודו האבוד במרחב לנהג ולנוסעים – לנהג יש שפע מקום, והמושב האחורי רחב וגבוה במידה, עם שפע מקום לברכיים ולרגליים.

נוחות
לרכב הפנאי הקוריאני נוחות נסיעה טובה במפתיע, בהתחשב בחישוקי ה-"19 והצמיגים נמוכי החתך. אמנם גיהוץ פני הדרך אינו מושלם במעבר על שיבושים קטנים, אך הכל נשאר בדרך כלל מתחת לרמה מפריעה. בידוד הרעשים טוב בכל הנוגע לרוח ומנוע, מעט פחות בבידוד רעשי הכביש.

התנהגות ובטיחות
הטוסון אוחז היטב, מרוסן, ניטראלי תחת עומס ובאופן כללי עושה בדיוק את מה שאומרים לו. אלא שהוא גם משדר תחושה של "בא לעבודה" – בלי שמץ של שובבות או משחק. צפוי ובטוח – אבל לא ממש מלהיב.

טוסון נבחן במבחני הריסוק האירופאיים (EuroNcap) וקיבל דירוג בן חמישה כוכבים – אולם דירוג זה אינו תקף בהינתן מפרט אביזרי הבטיחות הישראלי החסר.

1589333
צילום: סטילס - אילן קליין | וידאו - גיא שפרנט

מנוע וביצועים
בתא המנוע שוכן מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר, אטמוספרי, עם הספק של 154 כ"ס (ב-6200 סל"ד) ומומנט של 19.5 קג"מ (ב-4700 סל"ד). אל המנוע משודכת תיבת שישה הילוכים אוטומטית פלנטרית, המעבירה את הכוח אל צמד הגלגלים הקדמיים. נתוני הביצועים הרשמיים הם 11.1 שניות מעמידה למאה קמ"ש ומהירות מרבית של 181 קמ"ש.

על אף התגובה הזריזה בזינוק הראשוני, התחושה בהמשך אינה נמרצת – והמנוע נדרש לעבוד בסל"ד גבוה בתדירות גבוהה מהרצוי. מזל שהמנוע שקט יחסית, גם תחת עומס. צריכת הדלק עמדה על כ-7.3 ק"מ לליטר – אך יש לציין כי היה זה מבחן מאומץ וביום חם במיוחד.

תמורה
לזכותו של יונדאי טוסון הופעה נאה ותא נוסעים מרווח. מנגד, הביצועים סבירים בלבד, צריכת הדלק נמצאת בצד הגבוה של הסקאלה בקטגוריה, תא הנוסעים מאכזב והמחסור במערכות בטיחות מתקדמות אינו מקובל. המקרה של טוסון ממחיש היטב עד כמה התקדמה הקטגוריה בשנתיים האחרונות, כאשר מול ההופעה המרשימה והמוניטין המבוסס יש לא מעט מתחרים שמציעים חבילה עדיפה.

1589332
צילום: סטילס - אילן קליין | וידאו - גיא שפרנט