אני מתקשה לזכור מתי העברתי את הדיבורית הקטנה שלי מסוכך השמש במכוניתי הישנה לרכב הדגמה, אבל זה בדיוק מה שעשיתי במקרה של קיה קארנס דיזל, שמגיע בגרסה אחת, נטולת בלוטות'.

הקארנס עבר מתיחת פנים שעדכנה קלות (מאוד) את העיצוב מלפנים. אבל מה שמעניין יותר שעכשיו הוא מוצע בגרסת דיזל־אוטומטית במחיר קוסם, 139,000 שקלים, מה שהופך אותו למיניוואן האוטומטי הזול בארץ.

ענייני פנים
מבחוץ הקארנס נראה רגיל־שכזה, ובעיקר מזוהה מיד כקיה. תא הנוסעים שחור־משהו, רמת האבזור נמוכה מהמקובל היום, גם בהשוואה לקטגוריות נמוכות יותר. אין בקרת אקלים, אין בלוטות', אין פתיחה אוטומטית לארבעת החלונות ואין מערכות בטיחות למעט מובילאי בהתקנה מקומית.

קיה קארנס - מבחן דרכים (1.7 ל' דיזל)


איכות החומרים טובה בחלקים הקרובים לנהג ופחות באלו הרחוקים ממנו. המרחב מלפנים טוב בכל הממדים, והרכב לא יוצר תחושה שהוא ענק ביום יום, שזה נחמד.

השורה השנייה מציעה שלושה מושבים נפרדים, עם תנוחת ישיבה מעט נמוכה אבל המרחב הכולל טוב ויצוינו לחיוב פתחי מיזוג. ניתן להזיז כל מושב בנפרד לפנים־אחור ולשנות את זווית מסעד הגב. המושבים הצידיים בעלי איזופיקס, האמצעי מעט קטן יותר, אבל לא הייתה בעיה למקם שלושה מושבי ילדים בנוחות, הכניסה לשורה השלישית לא נוחה, ומרווח הברכיים חסר וזה לראש אף יותר. שורה זאת תתאים יותר לנסיעות קצרות, להקפיץ חבר של הילדים — ולא למשפחה מעל חמש נפשות. תא המטען נאה מאוד כאשר השורה השלישית מקופלת, קטן כאשר היא לא, וניתן לקפל גם רק מושב אחד לפי הצורך.

קיה קארנס - מבחן דרכים (1.7 ל' דיזל)


תנועה בחוץ
מנוע הדיזל בנפח 1.7 ליטר מספק 141 כ"ס ו־ 34.7 קג"מ הזמינים מ־ 1750 ועד 2500 סל"ד ומשודך לתיבה דו־מצמדית עם 7 הילוכים. מנוע הדיזל לא שקט מרגע ההתנעה, ומשם הוא משמיע את קולו יותר מדי, למעט בשיוט נינוח. בסל"ד גבוה הוא כבר מנסר ברמה מעיקה, אבל באמת שאין סיבה להגיע לשם.

כמו הרבה מנועי דיזל, הכוח נמצא כאן בסל"ד נמוך, ואפשר לסיים כל נסיעה, כולל עליות עם רכב עמוס, בלי לעבור 3000 סל"ד. הכוח זמין מסל"ד נמוך וההאצה קלה וזריזה בנהיגה רגילה, אם כי במהירות גבוהה מורגש מחסור בכוח, למשל בעקיפות שדורשות מעט תכנון. תיבת ההילוכים עובדת טוב תוך כדי נסיעה, אבל מעבירה מהר להילוך שני בפקקים, מה שגורם לרעידות קלות, ואלה מורגשות מדי פעם גם בתחילת הנסיעה.

קיה קארנס - מבחן דרכים (1.7 ל' דיזל)


את היתרון של מנוע הדיזל תרגישו בכיס; בשיוט קיבלנו 18.2 ק"מ/ל', ובימי המבחן, שהיו לא קלים בחלקם, נרשם ממוצע מרשים של 14.8 ק"מ/ל'. נוחות הנסיעה של הקארנס בינונית. שיכוך ההחזרה של המתלים מעט עצבני וזה מורגש. מחוץ לעיר מרגישים גם שיבושים קטנים, אבל לא ברמה מעיקה. גם בעיר נוחות הנסיעה בינונית, וגם שם במרבית המקרים לא ברמה מציקה.

בפיתולים הקארנס בטוח וצפוי, אבל המנוע לא אוהב להתאמץ, וכל השאר בסדר בהתחשב בעובדה שמדובר במיניוואן, אבל אין כאן זיק דינמי לנהג חובב ההגה. לאחרון אגב יש שלושה מצבים; עדיף להשאיר במצב הרגיל, ה'ספורט' מוזר וכבד וה'קומפורט' קל מדי.

קיה קארנס - מבחן דרכים (1.7 ל' דיזל)


רווח, הפסד ושורה תחתונה
קיה קארנס דיזל זול ממתחריו באופן משמעותי, עם מחיר שקרוב למשפחתית ממוצעת. הוא מציע מרחב מצוין ושני מושבים נוספים שיתאימו לנסיעות קצרות יותר ובשאר הזמן תיהנו מתא מטען סופר־שימושי. צריכת הדלק מצוינת ללא ספק, וזה יתרון מוחשי לכיס. הבעיה היא שהחיסכון מוצא ביטוי גם בתחומים נוספים, כמו רמת אבזור הנוחות ומערכות הבטיחות.

מנוע הדיזל של קיה מציע כוח זמין אבל הוא נע ממצב לא שקט לרועש, וגם נוחות הנסיעה אינה מרשימה. כך שבסוף היום מדובר בחבילה עם יתרונות ברורים, אבל גם עם חסרונות שהופכים את הגרסה הזו לפחות קוסמת ממה שנראה בהתחלה.