וולוו הייתה מהראשונות בין מותגי היוקרה שירדה לשביל, כאשר הציגה עוד ב-1997 את V70XC – סטיישן כפול-הנעה ומוגבה-גחון. ולמרות שכבר ב-2002 השיקה דגם פנאי גדול (XC90) וב-2008 הציגה דגם פנאי בינוני (XC60), התעכבה בכניסה לתחום רכבי הפנאי הקומפקטיים, פלח שוק שמכירותיו מטפסות במהירות בעשור הנוכחי. יש לשער שהיותה מוגבלת במשאבים והתהפוכות שעברה היו הגורמים העיקריים לכך. אבל אחרי שבעל הבית החדש, חברת ג'ילי הסינית, הזרים מזומנים, השלימה וולוו מהפך אדיר בהיצע הדגמים שלה, והציגה בסוף 2017 גם את וולוו XC40, רכב פנאי קומפקטי שכבר הספיק לזכות בתואר "מכונית השנה באירופה". 

הדגם החדש מבוסס על פלטפורמה חדשה שמכונה "CMA" ופותחה יחד עם ג'ילי, וזו תשמש דגמים רבים של שתי הקבוצות (וולוו, פולסטאר, ג'ילי, לינק&קו). אבל לא רק הבסיס שונה מזה המשרת את הדגמים הגדולים יותר של וולוו, אלא גם הגישה. וולוו לא רצתה ליצור דגם שהוא רק העתק מוקטן של XC60/90, אלא ליצור כלי מובחן בפני עצמו, ולפנות איתו לקהל צעיר יותר.  

וולוו XC40 שהתייצב למבחן היה בגרסת T5 החזקה וברמת הגימור 'R דיזיין' המאופיינת לא רק במראה ספורטיבי אלא גם במתלים המכוילים בהתאם, ומחירו 300,000 שקלים. 

עיצוב ונראות 
כמובטח, ה-XC40 אינו העתק מוקטן של אחיו הגדולים. העיצוב הקובייתי שונה, מסתיר את הממדים ובתמונות הוא נראה קטן מאשר במציאות. ייתכן שההופעה-הקטנה-מזו-שבפועל נובעת גם מהקורה האחורית הרחבה והאנכית וקו שמשת הצד המטפס מעלה. הקווים בוטים ומאתגרים את העין, ושילוב אלמנטים מוכרים של וולוו בחזית וביחידות התאורה שומר על הקשר למותג. לוקח קצת זמן לעכל את העיצוב, אבל הוא בבירור בולט מזה של המתחרים, בהחלט נאה ושילוב גוון שחור לגג רק מוסיף להופעה.

וולוו XC40 - מבחן דרכים (T5)


פנים הרכב
בסביבת הנהג מאפיינים מוכרים של וולוו, כמו פתחי האוורור וצג המולטימדיה האנכיים, אבל יש בה משהו פחות מעודן במראה ובתחושה. העיצוב נראה "צעיר" יותר מזה שבדגמים הגדולים יותר, אך איכות החומרים טובה פחות. ה-XC40 שופע פתרונות שימושיים כמו העברת הרמקולים מהדלתות כדי לקבל תאי אחסון גדולים, יש כלי אחסון לאשפה ומתלה נשלפים ועוד. 

צג המולטימדיה הגדול שבמרכז והמחוונים המוקרנים יוצרים אווירה מודרנית, ובמובן מסוים מוסיפים לכך גם דיפוני הדלתות והרצפה האדומים. הדיפון, שאינו נעים למגע, עשוי בין השאר מפלסטיק ממוחזר ונראה מעט פשוט. 

צג המולטימדיה המוכר, ששולט בשפע תפקודים, מבקרת האקלים ועד תפעול מערכות הבטיחות, דורש הסתגלות. המערכת מאוד מתקדמת, אבל סבוכה לתפעול תוך כדי נהיגה. צג נוסף מציג מידע ושליטה במחוונים, ותפעולו מההגה קצת מבלבל. בורר ההילוכים הקטנטן נראה טוב, אך תפעולו היומיומי מסורבל. גם התפעול הידני, ימינה-שמאלה, מוזר אבל פקדי הילוכים נוחים מאחורי ההגה מפצים על כך. האבזור ב-R עשיר, וכולל תאורת לד אדפטיבית, גג זכוכית, פתיחה חשמלית לדלת האחורית, מפתח חכם, בקרת אקלים מפוצלת, מושבי ספורט עם תפעול חשמלי ועוד. 

וולוו XC40 - מבחן דרכים (T5)


תנוחת הנהיגה נוחה אך משענות הראש מוצלחות פחות. בנוסף, קו שמשת הדלת האחורית שמתרומם לכיוון הקורה מפריע לראות ואיכשהו "מעצבן" את העין. המרחב מאחור מצוין לרגליים וטוב לראש, אך הישיבה מעט נמוכה ביחס לרצפה ודלת הכניסה מעט קצרה בבסיס. תא המטען גדול ושימושי. 

נוחות נסיעה
הכיול הנוקשה של 'R דיזיין' מוצא ביטוי בעיר בייחוד על בורות, ומאפשר להעביר פנימה את חספוס הכביש. עם זאת, מחוץ לעיר נוחות הנסיעה עדיפה משמעותית, והיכולת הממוצעת נאותה. רעשי הכביש מוחשיים, וגם רעשי רוח נשמעים אך אלה באופן פחות מורגש.

למרות שבוולוו מתהדרים במרווח גחון מהטובים בקטגוריה, 21.1 ס"מ, היבואן אסר עלינו לרדת לשבילים. ודרישה כזו, במבחן לרכב פנאי, משמעותה שחלק ניכר מייעודו לא נבחן – למרות היצרן, בגלל היבואן.  

וולוו XC40 - מבחן דרכים (T5)


התנהגות ובטיחות 
היכולת הדינמית של ה-XC40 טובה ביחס לדגמים מקבילים, וההנעה הכפולה עוזרת לו לנתב היטב את ההספק; האחיזה גבוהה, התגובות להיגוי ברורות, משקל ההגה נכון והאחיזה גבוהה. התלונה העיקרית היא על נדנוד יתר בכביש גלי בנהיגה מעט תובענית.   

האבזור הבטיחותי שופע עם התרעה ותיקון סטייה מנתיב, בלימה אוטומטית, בקרת שיוט חכמה הממקמת את הרכב במרכז הנתיב (פעלתנית מדי, לא ממקמת את הרכב היכן שרצית) עמעום אורות אוטומטי והקרנת תמרורים. במפתיע אין ניטור שטחים מתים. דגם זה עדיין לא נבחן במסגרת יורו NCAP.

וולוו XC40 - מבחן דרכים (T5)


מנוע וביצועים
כמו כל דגמי וולוו העכשוויים, המוצעים עם מנוע 2.0 ליטר אחד וברמות הספק שונות, כך גם XC40. מנוע זה מוצע בארץ בשתי רמות גדישה להספק של 190 כ"ס ב-T4 ו-247 כ"ס ב-T5 כפול ההנעה שנבחן. עם שפע הכוח ניתן ליצור קצב מהיר ביותר וללא מאמץ, ולמרות שהתחושה הנוצרת אינה כוחנית, כמו שמבטיחים נתוני האצה של 6.5 שניות ל-100 קמ"ש, הרי מדובר בחטיבת כוח יעילה ומאוד אפקטיבית. 

פעולת תיבת שמונה ההילוכים נעימה אך מעט איטית בתגובותיה לפקודות מצערת, ובזינוק במצערת מלאה לוקח זמן למנוע להיכנס לתחום האפקטיבי. הפעולה הכללית נעימה אך בידוד רעשי המנוע אינו מושלם והצליל אינו מפתה. 

ה-XC40 אינו חסכוני במיוחד וביום המבחן החם גמע 7.5 ק"מ/ל'. בנסיעה מתונה מחוץ לעיר נרשמו 10.5 ק"מ/ל'.  

וולוו XC40 - מבחן דרכים (T5)


תמורה 
וולוו נכנסה לתחום הפנאי הקומפקטי באיחור, אבל יצרה רכב שאינו הולך בתבנית שהכתיבו המתחרים הגרמנים. וכיאה לוולוו של השנים האחרונות, גם הדגם החדש הזה מתהדר ביותר כוח וביותר אבזור ממה שמציעים המתחרים ברמת המחיר הזו. יחד עם עיצוב מיוחד מצליחה וולוו להביא דגם ראוי ומאוד תחרותי בתת הקטגוריה היוקרתית של רכבי פנאי קומפקטיים.

ואם כי וולוו מציעה עם וולוו XC40 תמורה מרשימה ביחס לדגמים המתחרים, נשאלת השאלה האם גרסת T4 שלה, שמחירה מתחיל ב-240,000 שקלים, אינה מציעה מצידה תמורה עדיפה ביחס ל-T5R שעולה 300,000 שקלים. נבדוק זאת בקרוב.