קיה סורנטו הוא רכב פנאי בגודל בינוני (D-SUV) המציע שבעה מקומות. הדגם הוצג ב-2002, דור שלישי הושק ב-2014 ומתיחת פנים הוכרזה בסוף 2017.
 
עם השקת המהדורה המחודשת, הוסיף היבואן למבחר גרסת V6 בנפח 3.5 ליטר אותה כבר בחנו; הפעם יצאנו לבדוק את גרסת ה-2.2 ליטר דיזל, שצוידה בתיבה אוטומטית חדשה עם 8 הילוכים. לגרסה זו הנעה כפולה והיא מוצעת רק ברמת הגימור המהודרת 'פרמיום', הכוללת כעת אבזור רב ועשיר יותר מאשר לפני חידוש הדגם. מחירו של קיה סורנטו דיזל 'פרמיום' הוא 276,000 שקלים.
 
עיצוב ונראות
כבר במבט ראשון הסורנטו נראה גדול ובעל נוכחות בולטת. הוא מרשים גם בזכות מרכיבי עיצוב נכונים בחזית – שבכה עדכנית, תאורת ערפל במבנה "קוביות קרח", קווים נאים לפנסי הלד – וגם חישוקי "19 נאים תורמים לכך שהופעתו אינה מגושמת.
 
פנים הרכב
סביבת הנהג נראית חסונה, אך עיצובה שמרני בהשוואה לדגמים חדשים יותר של קיה; חלק מהלחצנים, הצגים והמחוונים נראים מעט מיושנים וכך גם דיפון הדלתות, אבל איכשהו זה לא ממש מפריע. הסורנטו שופע תאי אחסון שימושיים וחיבורי USB, ומערך המולטימדיה החדש – התקנה ייחודית לשוק הישראלי כבר בפס הייצור – דובר עברית וכולל מצלמה והטמעת וויז. למרות השפה, תפעולו אינו נוח. תנוחת הנהיגה גבוהה, שדה הראייה טוב והתחושה הנוצרת היא של ישיבה ברכב שטח חסון.
 
רשימת האבזור ארוכה וכוללת לד אדפטיבי, גג זכוכית נאה שתפעולו מסורבל, מפתח חכם, תאורה במפתנים, בלם חנייה חשמלי, ריפוד עור במושבים, תפעול חשמלי למושב הנהג וזיכרונות גם למראות ועוד.
 
קיה סורנטו - מבחן דרכים (דיזל, מתיחת פנים)


שורת המושבים המרכזית מעט נמוכה, מרווח הרגליים גדול, מרווח הראש טוב, נוסע שלישי במרכז ימצא כי המקום אינו נוח לו – וכל הנוסעים שם ייהנו משלוחת מיזוג. ההבדל הבולט בין סורנטו לרכבי פנאי קומפקטיים עם שבעה מקומות בולט בשורה השלישית. הכניסה מימין נוחה יחסית (אבל לא משמאל), ויצוינו לחיוב שליטה נפרדת במיזוג עם מפוח נפרד, וגם דיפון נעים לעין. עדיין, המושבים קרובים מדי לרצפה, מרווח הראש אינו אדיר – אבל אפילו מבוגר במידות צנועות ימצא מקום סביר לשבת בו.
 
נפח תא המטען, כאשר כל המושבים בשירות אינו גדול (320 ליטר), אך גדול מאוד כאשר זו מקופלת (1077), וניתן לקפל בקלות רבה מושב אחד מהשניים בשורה השלישית. קיפול שתי השורות ייצור נפח הטענה ענק (2066 ליטר).
 
נוחות נסיעה
נוחות הנסיעה בעיר רק סבירה, והסורנטו נוקשה גם עם מלוא הנוסעים על הסיפון; הוא אינו "מתרסק" על שיבושים, אך הפגמים הקטנים באספלט מורגשים מדי בתוך הרכב. מחוץ לעיר המצב משתפר, אך כאן, לעיתים, דווקא השיבושים הגדולים הם שמורגשים. רעשי הכביש והרוח אינם חזקים אך מפגינים נוכחות.

קיה סורנטו - מבחן דרכים (דיזל, מתיחת פנים)

 
בשבילים נוצרת קופצנות, בייחוד בנסיעה איטית, וגם כאן, כאשר הקצב עולה, נוחות הנסיעה משתפרת. הסורנטו יוצר תחושה של רכב חסון, והדבר משפר את התחושה בנסיעת שבילים.
 
התנהגות ובטיחות
לסורנטו ניהוג נאות, ויחסית לגודלו הוא יציב ומרוסן. הוא מגיב נכון להפניית ההגה, ובמהירות גבוהה היציבות הכיוונית טובה. התחושה דומה לרכב עם הנעה קדמית, אך בזכות ההנעה הכפולה, לרוב אין בעיה להעביר את מלוא המומנט לכביש ללא דרמות.  
 
במסגרת מקצה השיפורים צויד הסורנטו במערכות בטיחות מתקדמות עם התרעת סטייה מנתיב ותיקון, בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, וברמת הגימור 'פרמיום' גם עמעום תאורה אוטומטי וניטור שטחים מתים מהצד ומאחור. במבחן הריסוק של יורו NCAP שנערך לדור החדש עם הצגתו (2014), קיבל הסורנטו 5 כוכבי בטיחות ו-90% למבוגרים, 83% לילדים, 67% להולכי רגל, 71% למערכות בטיחות. כאן יצוין כי במבחן שנערך בארה"ב לשמונה דגמי פנאי על-ידי IIHS, גוף המחקר של איגוד חברות הביטוח האמריקאיות, היה סורנטו ראשון – והיחיד שזכה לציון הגבוה ביותר "בחירת בטיחות מרבית פלוס".
 
קיה סורנטו - מבחן דרכים (דיזל, מתיחת פנים)


מנוע ביצועים
מנוע ה-2.2 ל' דיזל (200 כ"ס) אותו פגשנו כבר בדגם זה, משודך כאמור לתיבה אוטומטית חדשה עם 8 הילוכים – והתוצאה טובה. זוהי חטיבת כוח יעילה ונעימה שמתגלה בפועל כחזקה ממה שעולה מנתוני ההאצה, 10.2 שניות ל-100 קמ"ש. המנוע מתעורר בטרטור דיזלי שנשמע בייחוד כאשר עומדים, אך נעלם בנסיעה.
 
בהאצות ביניים מסל"ד נמוך נוצרת לעיתים השהייה מסוימת, אבל רוב הזמן הרכב מייצר קצב נאה והתיבה פועלת באופן נעים. אין כאן תחושה תזזיתית, אבל הסורנטו מגיע למהירויות גבוהות באופן מעודן ונטול מאמץ – ולדעתי זו חטיבת הכוח העדיפה במבחר של הסורנטו. צריכת הדלק נעה בין 11.3 ק"מ/ל' ביום מבחן שכלל קטעים מאומצים לבין 12.9 ק"מ/ל' בקצב רגוע.

קיה סורנטו - מבחן דרכים (דיזל, מתיחת פנים)

 
תמורה
ב-276,000 שקלים, קיה סורנטו שנבחן – דיזל, 8 הילוכים, 4x4, 'פרמיום' – אינו זול, בייחוד ביחס לגרסה הבסיסית (בנזין, 6 הילוכים, 4x2, 'אורבן') שמחירה 200,000 שקלים, וגם היא מציעה אותם שבעה מקומות. לכן, סביר כי רבים ימצאו שפער המחיר (38%) גדול מדי ביחס לתמורה שנותנת גרסת הדיזל.  
 
מאידך, גרסה זו מעניקה חבילה כוללת שהיא שלמה ומגובשת מזו שמציעות גרסאות הבנזין, וזו תפנה למי שמעריך את איכות חטיבת הכוח ויעריך את התוספות ברשימת האבזור. אבל הדבר הטוב בגרסה זו הוא שהיא יוצרת תחושה של רכב איכותי שמצדיק את מחירו, וזו מחמאה גם למותג.