הדגם הראשון והחדש של A6, שהוצג אי־אז ב־1994, היה ראשון — אבל לא באמת A6 וגם לא באמת חדש. אודי החדשה יצאה אז לדרכה המשודרגת, כמותג יוקרה המתחרה ישירות בב.מ.וו ובמרצדס, השיקה את A8 הכל־חדשה וחדשנית — מכונית פאר עם מרכב אלומיניום והנעה כפולה — ואת A6, שהייתה אודי 100 (מ־1990) ורק החליפה סימול. דגם חדש לגמרי ראה אור ב־1997, ודור רביעי הוצג ב־2011. במרץ 2018, בתערוכת ז'נבה, ראה אור הדגם העכשווי וזה משווק בישראל מסוף אוגוסט.
 
ההקשר הרחב
הבסיס, כמו בכל שאר הדגמים המגודלים יותר של קבוצת פולקסווגן, הוא הרצפה החדשה MLB. זו משרתת גם את A8 וגם את A7, מהדורת הליפטבק־סדאן של A6, וגם את דגמי הפנאי Q7 הוותיק יחסית (שנתיים) ואת Q8 החדש לחלוטין, וגם את A4 בצד הקטן של הגודל — וגם דגמים אחרים של קבוצת פולקסווגן, אחדים מהם נכבדים מאוד — בנטלי בנטאיגה, למבורגיני אורוס ופורשה קאיין.
 
גם מערכות הנהיגה אינן זרות לדגמים הנ"ל. בנוסף למנועים המוגדשים, ל־A6 החדשה מערך היברידי מתון (Mild Hybrid הנקרא MHEV) מבוסס מערכת חשמל של 48 וולט, וזה מאפשרת דימום/התנעה בגלישה מ־22 קמ"ש לעצירה וגם שיוט מחושמל בין 65 ל־180 קמ"ש. אודי A6 מוצעת עם אותה תיבה דו-מצמדית 7 הילוכים, וההנעה הכפולה בגרסה זו חדשה, מבוססת על מנגנון צימוד חשמלי של הסרן האחורי, כך שלרוב עיקר ההנעה היא קדמית; הנעת קוואטרו קלסית, עם דיפרנציאל מרכזי, מוצעת בגרסת הדיזל החזקה המצוידת בתיבה פלנטרית 8 הילוכים.  הדגם מוצע עם מנועי דיזל, בגרסת סטיישן ובעתיד יוצגו גרסאות S6 ו־RS6. 
 
בפנים הרכב בולטת שלישיית מסכים — שני מסכי מגע במרכז הקונסולה, אחד רב־תצוגות מול הנהג. לא נראות, אך בולטות בנוכחותן, הן מערכות הבטיחות המתקדמות, וכמו התוספת ההיברידית הקלה, מקרבות את הדגם לעולם של העשור הבא, כאן בנהיגה קצת־אוטומטית בואכה אוטונומית. חידושים נוספים כוללים חנייה אוטומטית ללא נהג בתוך הרכב, עם שליטה דרך הסלולרי.
 
אודי A6 - מבחן דרכים (3.0 ל', T55)
 

עניינים של הופעה
כדרכה של קבוצת פולקסווגן, גם באודי אין מחדשים עיצוב באופן מהפכני אלא משנים אותו באופן מתון. המשמעות: הדגם החדש נראה כמו התפתחות של זה הקודם, ועם מידות כמעט זהות, לא מדובר במהפכה.
 
כן מדובר בהופעה אלגנטית, עדכנית, שיש בה קצת נופך של אגרסיביות. מלפנים בולטת השבכה המגודלת שהתרחבה, בצדדים הקווים מחודדים יותר ומאחור מובילים את השינוי בהופעה הפנסים הגדולים בהרבה.
 
אבל אם השינויים בעיצוב החיצוני של הדגם החדש נראים יותר כמו מתיחת פנים משמעותית, הרי בפנים — ובדיוק כמו ב־A8 — השינויים בולטים בהרבה ובעיקר משמעותיים מאוד.

אודי A6 - מבחן דרכים (3.0 ל', T55)

 
נושאים של תפעול
במקום סביבת נהג רגילה, מהסוג שהסתובב בברנז'ה שנים רבות, עם תוספת של מסך שנראה כאילו, ובכן, הוסיפו אותו — הרי בדגם החדש כל המופע מכריז חדשנות. שני מסכי ענק עם תפעול מגע במרכז הקונסולה מתארחים בין קווים היוצרים מעין מעוין בולט. העליון אחראי על כל מערכות הרכב, התחתון על מערכת המיזוג. במקום לוח מחוונים רגיל, ב־A6 תצוגה רבת־אפשרויות, המאפשרת צפייה גם במפה (בשני גדלים) ועוד כיו"ב. המידע הרב מוצג בפני הנהג באופן נהיר וברור, גם תודות לכיוון מעולה של ההגה. ובעניין זה: קל לקבוע תנוחת נהיגה מצוינת, ניתן להוסיף (דרך המסך) שליטה באורך בסיס המושב וברמת התמיכה הצידית, וכוונון ההקשחה לגב משובח אף הוא. 
 
מספר הערות: קל מדי "לפגוע" בכיוונים נתונים (בייחוד כאלה הנשלטים מההגה), ואז צריך לפעול, בזמן נהיגה, כדי להחזירם; תפעול המגע במסכים אחראי לכך שהם מתלכלכים בקלות. וחוצמזה, אין טענות, אולי קצת, ביחס לחלקו האחורי של בסיס המושב. אבל זהו.
 
כי החומרים מעולים, ההרכבה גם, האבזור עשיר כדבעי, המרחב מלפנים מצוין ובכלל התחושה הכוללת היא של ישיבה במכונית מאוד מפוארת, מתקדמת ועשויה היטב.

אודי A6 - מבחן דרכים (3.0 ל', T55)

 
המרחב מאחור נרחב כנדרש, ומרווחי הברכיים והראש משובחים. המושב עצמו גדול ונוח לאורך זמן, וההצללות באמצעות וילונות (האחורי מופעל חשמל) טובות מאוד. עם זאת, גם בגלל מבנה המושב ובעיקר בגלל גובהה של מנהרת גל ההינע, מקום באמצע לנוסע מבוגר, אין, ויש מקום למושב תינוק, לכל היותר בוסטר לילד קטן.
 
תא המטען גדול מאוד (וגדול מזה של A8), ורצפה שטוחה ונרחבת תארח מזוודות לשבוע שלם של אירוע אופנה. הנעילה חשמלית, הגימור מצוין והווים החינניים והבוהקים שימושיים וגם מכריזים על כך.
 
נוסעים במכונית
העניין עם המנוע של האודי הזאת שנתוניו — 340 כ"ס ב־5000-6400 סל"ד, 51 קג"מ ב־1370-4500 סל"ד — המרשימים ללא ספק, אינם מספרים את כל הסיפור, גם לא הזינוק מהמקום (5.1 שניות ל־100 קמ"ש), שהוא מעולה לפי כל קנה מידה.

אודי A6 - מבחן דרכים (3.0 ל', T55)

 
מה שיכול ללמד, מראש, שמדובר כאן במשהו שונה הוא העניין שב־100 קמ"ש הסל"ד הוא 1200, ושהמהירות ב־2000 סל"ד היא 150 קמ"ש — ומעליהם יש עוד המון, אבל המון רזרבה. המשמעות בפועל של כל אלה היא שהרכב הזה מאיץ בכל תוואי (גם תלול), וממהירויות אוטובאן לא־נמוכות למהירויות גבוהות אף יותר — ועושה זאת בקלות ובמיידיות היוצרות השתאות ממש.
 
יש לכך יתרונות, כמו נינוחות יוצאת מהכלל בשיוט בכביש 6, כמו יכולת לעקוף באופן מיידי בכביש חד־נתיבי כאשר מגיע סוף סוף חלון העקיפה, או שמירה על קצב גבוה הנעשית בקלילות יוצאת מהכלל בכל מתאר נהיגה שהוא. ויש חסרונות: צריכת הדלק המרשימה בשיוט (13 ק"מ/ל') קורסת ל־8.5 ק"מ/ל' במהלך המבחן; הקלות הבלתי נסבלת שבה מהירות מאוד בלתי חוקית, הופכת להיות כזו המצדיקה כותרת בעיתון.
 
המערך ההיברידי הקל מתגלה כגימיק חינני בכביש המהיר, ובפקקים הוא מוצלח עקרונית, אבל תרומתו הכוללת אינה מרשימה, מכיוון שבפועל המנוע החשמלי אינו מניע את הרכב במצב זה. התיבה פועלת להפליא, היא חלקה, מהירה, ושומרת על תכונות אלה גם בנסיעה ממש איטית, בפקק או בחנייה. צליל המנוע, אגב, חינני מאוד.

אודי A6 - מבחן דרכים (3.0 ל', T55)

 
שינויי גובה וכיוון
הכיול הבסיסי של מערך המתלים ב־A6 הזאת נמצא בצד הרך של הסקלה; קיימת אופציה (לא מקומית) למערך ספורטיבי יותר. בנסיעה בעיר, המתלים מטפלים היטב בשקעים בכביש גם במהירות ממש נמוכה (פחות מ־20 קמ"ש), ומסתדרים היטב עם שיבושים "תקניים". עם זאת, במצבים מאתגרים, מורגשת חבטה ונשמע קול פעולת המתלים. בעיר מומלץ מצב 'קומפורט', אך על כביש מחוטט במהירויות הגבוהות המותרות בה, כדאי לעבור למצב 'דינמי'.
 
ובעניין זה: הכניסה לתפריט הזה מיידית (יש לחצן נפרד), וכל אחד מהמצבים היה עדיף במקומות הרלוונטיים מאשר זה האוטומטי.
 
מחוץ לעיר התמונה השתנתה; ה־A6 טיפל להפליא בשיבושים מכל סוג ומין, אבל גלי כביש גרמו לעיתים לחוסר נוחות. מצב 'דינמי' עדיף כמעט תמיד, אך לפעמים (גלים במהירות נמוכה יחסית), כדאי לעבור ל'קומפורט'.

אודי A6 - מבחן דרכים (3.0 ל', T55)

 
בידוד רעשי הסביבה טוב מאוד, והמנוע אינו נשמע כלל אלא בסל"ד גבוה; העוצמה אינה גבוהה, וכאמור הצליל נחמד מאוד. לעומת אלה, רחש הרוח ושאון הכביש נשמעים באופן מוחשי למדי כבר ב־100 קמ"ש ומעלה, מתעצמים בואכה 120־130 קמ"ש, אך לא מתחזקים מעבר לכך. ובקיצור: איכות הנסיעה ב־A6 טובה, לא מתעלה. 
 
לא שמכונית סלון, גם אודי (בוודאי לא כזו שהיא לא S או RS), אמורה להתעלות בנהיגה דינמית, אבל היכולת של ה־A6 הזו גבוהה מאוד. המכונית המגודלת הזו יכולה להיכנס גם לפניות חדות במהירות גבוהה מאוד ולצאת מהן בקלות רבה, לעשות זאת באופן קיצוני בהרבה ממה שרלוונטי לאחת כמוה, גם בכבישים צרים ומפותלים. אבל התנהלות המתלים, היוצרת זוויות גלגול (המורגשות במיוחד בשילוב של פניות חדות/מרחקים קצרים ביניהם), תגרום גם לנהג המעוניין בכך להפסיק. בפניות ארוכות (לאחר "העמסת" המתלים), היכולת מרשימה ביותר.
 
ההגה קל במצב הרגיל אבל אינו מפריע, וטוב מאוד במצב 'דינמי' ובמהירות גבוהה. עם זאת, היותו פרוגרסיבי לפי המהירות, לא תמיד חביבה בנהיגה דינמית בכביש ממש מפותל. הבלמים ברמה גבוהה: עוצמה רבה ודוושה המאפשרת מינון טוב.
 
אודי A6 - מבחן דרכים (3.0 ל', T55)


מערכות הבטיחות המתקדמות פעלו היטב. למי שנוהג הרבה במהלך היום ובכבישים במתאר פשוט, מערכות אלה יכולות לעזור לא מעט בהתנהלות בכביש ולהעניק רמת בטיחות משופרת, ולא במעט. הבלימה האוטומטית בנסיעה לאחור מעט היסטרית, אבל היא יעילה מאוד.
 
המכונה והתמורה
אודי A6 החדשה היא מכונית סלון מרשימה מאוד. פאר, הידור, אבזור, מערכות מתקדמות ומרחב פנים מכובדים מאוד עושים את השהייה בה לנעימה ומזמינה מאוד. המנוע שלה הוא פנינה של ממש, והכישורים שלו הם בצד המרשים ביותר של הסקלה. נוחות הנסיעה ואיכותה טובות מאוד, אך אינן מושלמות, וחסרות את העידון והשקט שמציע, למשל, הדגם שמעל, A8. הזדמנות מצוינת להמליץ על תוספת של קפיצי האוויר.
 
מי שמחפש מכונית סלון ברמת המחיר הזו, חייב לעצמו נהיגת התרשמות ב־A6. ללא ספק, יהיה לו הרבה ממה להתרשם.    

אודי A6 - מבחן דרכים (3.0 ל', T55)

_________________________________


ההתייחסות הצרה
למבחן קיבלנו את גרסת 55 המצוידת במנוע V6 בנפח 3.0 ליטר (340 כ"ס) ברמת הגימור 'דיזיין', ומחירה 564,000 שקלים; גרסת 45, עם מנוע 2.0 ליטר 245 כ"ס ובאותה רמת גימור, תוצע בקרוב. בדגם המוצע בישראל אין תצוגה עילית ולא מוצעת, כמובן האופציה לחנייה ללא נהג. ניתן להוסיף קפיצי אוויר ב־21,500 שקלים והיגוי לכל ארבעת הגלגלים ב־20,000 שקלים.   
 
ובכלל, יש לו לא מעט. תאורת לד מאחור (עם אנימציה), גג שמש פנורמי, מפתח חכם, סגירה רכה לדלתות, בקרת אקלים דו־אזורית ופתחי מיזוג מאחור, תפעול חשמלי עם זיכרונות למראות המתכהות־אוטומטית ומחוממות וגם למושבים הקדמיים, כולל תמיכה צידית, אורך בסיס המושב וחימום, כיוון חשמלי להגה, מערכת שמע של B&O, פתיחה ונעילה חשמלית לדלת תא המטען, הפעלה חשמלית לווילון האחורי, וילונות צד מאחור ועוד. במערכת הבידור/מידע: מסך עליון "10.1, מסך תחתון "8.1, לוח מחוונים "12.3 רב־תצוגות, תאימות למכשירי אפל ואנדרואיד, הטענה אלחוטית ועוד.
 
אבזור הבטיחות כולל פנסי לד מטריקס, עמעום אוטומטי, שטיפת פנסים, מצלמת נסיעה לאחור ומניעת פתיחת דלתות בסכנה. מערכות הבטיחות כוללות בקרת שיוט אדפטיבית עם בלימה אוטונומית לפנים ובלימה בנסיעה לאחור, תיקון סטייה מנתיב ומרכוז, התרעת שטח מת, מערכת עזר ובלימה בכניסה לצומת. 

*פורסם במקור ב-13.11.18 (נוסף וידאו)