גבירותי ורבותי; נתבקשתי להכין עבור כבודכם דו”ח בחינה המתייחס לדאצ'יה דוקר, המסחרית הקטנה של מותג דאצ'יה.
 
א. הקדמה
1. על פניה, מדובר בעסקה טובה ביותר: רכב דו-שימושי עם כושר הובלה של 3,000 ליטר או 5 נוסעים ו-800 ליטרים, במחיר של 95,000 שקלים - כ-23% פחות ממחירו של הדגם הדומה הקרוב ביותר במחירו; כלומר, במחיר כארבע מסחריות יקרות יותר, ניתן לרכוש חמש יחידות של דוקר. בנוסף, מצויד דגם זה במנוע דיזל הידוע בצריכת דלק נמוכה ביותר, עניין שנבדק אף הוא.
 
2. מנגד, מפרט האבזור בכלל ואבזור הבטיחות בפרט נמוך ביותר. בנוסף, דגם זה לא נבחן במבחנים של Euro NCAP.
 
ב. מבוא
1. מותג דאצ'יה (נוסד ברומניה, 1966) נמצא מאז 1999 בבעלות רנו, היצרן הצרפתי המהווה חלק מתאגיד רנו-ניסאן-מיצובישי (ראשון בהיקף הייצור בעולם, מאז רכישת מיצובישי על-ידי ניסאן). דאצ'יה מהווה את הזרוע למחיר חֶסֶךְ (לואו קוסט) של התאגיד, ודגמיה פונים למדינות מתפתחות, אך היא מצליחה למדי בארצות מערב-אירופה בזכות תמחור אטרקטיבי ונתונים טובים בהקשר השימושי.
 
2. כמו שאר דגמי דאצ'יה, גם דוקר מבוסס על פלטפורמה B0 של התאגיד, גרסה מוארכת של רצפה B שנועדה במקורה לסופרמיני. במקרה של דוקר, מדובר ברצפה בשם M0, עם בסיס גלגלים ארוך במיוחד, 281 ס"מ - וכמו בלודג'י, המיניוואן הקטן של דאצ'יה.

דאצ'יה דוקר במבחן דרכים – הצעה עסקית

 
3. הגרסה שנבחנה מצוידת במנוע דיזל 1.5 ליטר, כאן בהספק של 90 כ"ס, והתיבה היא ידנית, עם 5 הילוכים. יצוין כי: א. לדגם זה גרסת 1.2 ליטר טורבו בנזין שאינה מיובאת יותר; ב. מנוע הדיזל מוצע בדגמים אחרים (לודג'י, למשל) בהספק גבוה יותר (110 כ"ס) ולתיבה הידנית שם 6 הילוכים. עוד יצוין כי דגם זה מוצע בחו"ל גם במבנה של ואן סגור או טנדר.
 
ג. התרשמות סטטית
1. יחסית לבסיס הגלגלים ולאורכו (436 ס"מ), זהו רכב צר (175 ס"מ) וגבוה ביותר (181 ס"מ; 185 ס"מ עם מסילות גג, המוצעות בתוספת תשלום (ולא כחלק מרמת גימור, ככתוב במפרט). העיצוב תכליתי, פשוט, נאה לעין, ומשטחי הצד גדולים דיים כדי לאפשר הדבקת שלטים של העסק. יצוין כי מרווח הגחון גדול יחסית (19 ס"מ ללא עומס), יתרון בתנועה בדרכים משובשות.
 
2. כאמור, לדוקר נפח הטענה של 800 ליטר כאשר המושב האחורי בשימוש, עד 3,000 ליטרים כאשר הוא מקופל, והמשקל נטו להובלה הוא 560 ק"ג. פתיחת הדלתות האחוריות וסגירתן קלה ביותר, וניתן לנעול אותן בזווית של 180 מעלות. יצוין כי מדובר בדלתות א-סימטריות (הימנית קטנה יותר) - יתרון בפריקה חלקית ובשימוש במראה לאחור.

דאצ'יה דוקר במבחן דרכים – הצעה עסקית

 
3. רמת הגימור בחלק האחורי של הרכב נמוכה; יריעות פלסטיק שאינן צמודות ונראות מקומטות בולטות ברצפת התא ובייחוד בבסיס המושב המקופל. איכותו של מדף הכיסוי של תא המטען בינונית - הוא מאפשר להסתיר סחורה, אך אינו יכול לשאת מטען.
 
4. המושב מאחור מאפשר להסיע עובדים נוספים או בני משפחה בנוחות סבירה גם למרחקים גדולים, הודות למרחב פנים גדול, רצפה שטוחה שתאפשר התמקמות נאותה של נוסע במרכז, מרווחי ראש וברכיים טובים מאוד ותמיכה נאותה לירכיים במושב. עם זאת, שילוב חלל הפנים הגדול עם היעדרה של שלוחת מיזוג לאחור, עלול ליצור בעיה בימים חמים. יצוין כי הכניסה והיציאה נוחות מאוד, הרבה בזכות הגג הגבוה.
 
5. המרחב מלפנים סביר, ומרווח הראש גם שם מעולה. לדוקר, כנדרש מרכב מסחרי, חללי אחסון רבים, כמו בחלקו העליון של סיפון המחוונים וזה הרוחבי בחלק העליון, אבל חסר מערך אחסון בין המושבים. מערכת המולטימדיה בסיסית ביותר, וסוכנים המתבססים בעבודתם על ממשק עדכני, ימצאו כי דוקר אינו עונה על דרישותיהם.
 
6. הטקסטורה של משטחי הדיפון נאה לעין, אך איכות הפלסטיק בסיסית, והוא נוקשה ומגומר בגסות מה. עם זאת, איכות ההרכבה טובה, ובמהלך הנסיעה, גם במעבר על קטעי כביש שבורים, לא נשמעו קרקושים מיותרים. איכות הבד בסיסית, וכך גם שאר החומרים בתא הנוסעים ובסביבת הנהג. משטחי הרצפה, העשויים לבד, אינם מקובעים ונעים עם השימוש, לעיתים באופן המציק לנהג באזור הדוושה, דבר שיש לדאוג שלא יקרה. 
 
7. תנוחת הנהיגה סבירה, אבל ההגה ניתן לכיוון רק מעלה/מטה, מסעד המושב מעט קעור - ובעיקר: שינוי גובה המושב אינו מוצלח כלל, בגלל שהוא מחייב הרמת הגוף כדי לכוונו כיאות.

דאצ'יה דוקר במבחן דרכים – הצעה עסקית

 
ד. התרשמות נהיגה
1. המנוע המשרת את דוקר יעיל מאוד, ולמרות ההספק הלא-גבוה ובזכות המומנט הרב (20.4 קג"מ כבר ב-1,750 סל"ד), מציע ביצועים סבירים ביותר במתארי נהיגה אופייניים, כולל כישורי שיוט סבירים גם במהירויות מעט גבוהות מאלה המותרות בכביש 6. למעשה, הביצועים מספקים ויותר, פרט למצב של עומס קיצוני (עקיפה בחלון כביש מוגבל).
 
2. התיבה הידנית, עם חמישה הילוכים בלבד, עוזרת לא מעט במיצוי יכולת המנוע. למרות ששני ההילוכים האחרונים הם הילוכי-יתר (אוברדרייב), ובזכות יחס ההעברה הסופי הקצר יחסית, הרכב מאפשר כאמור קצב נהיגה יעיל ביותר; ב-100 קמ"ש המנוע נמצא ב-2,000 סל"ד. יצוין כי פעולת הבורר חלקה יחסית, נקודת הצימוד ברורה וקל לנהל את הרכב ב"חצי מצמד" באזורים עמוסים/מחייבי תנועה איטית ותמרון.
 
3. צריכת הדלק טובה מאוד, ובמהלך נהיגה לאורך מאות קילומטרים, כולל הפעלת עומס על המנוע (קצב גבוה, תוואי הררי, תנועה עירונית כבדה), היא הגיעה ל-16 ק"מ לליטר.
 
4. המתלים של דוקר מכוילים על הצד הנוקשה יחסית של הסקלה, אך אלה, יחד עם צמיגים גבוהי-דופן (185-65/15), מעניקים נוחות סבירה בעיר - גם ללא מטען - ונוחות נסיעה מעולה מחוצה לה. כאשר הרכב עמוס, נוחות הנסיעה בעיר משתפרת, ומגיעה לרמה גבוהה.
 
5. איכות הנסיעה של דוקר, פרט למרכיב הנוחות הנ"ל, אינה גבוהה; המנוע נשמע גם בסרק ועד למהירות 80-70 קמ"ש. מעבר לכך מכוסה שאון המנוע על-ידי רעשי כביש ורוח המפגינים נוכחות כבר במהירויות אלה ועד למהירות המרבית איתה הגענו עם הרכב. כלומר: בכל מהירות ומתאר הרכב אינו שקט ומפגין נוכחות ווקלית בולטת.

דאצ'יה דוקר במבחן דרכים – הצעה עסקית

 
6. היכולת הדינמית של דוקר, היא ברמה גבוהה מספיק כדי לשמור על בטיחות הנהג בכביש מתפתל, גם אם נכנס משום-מה לקצב נהיגה שאינו ראוי בחברה מהוגנת. למעשה, נוסעים ברכב ירגישו מאוד שלא בנוח בפניות שייעשו במהירות אווילית, הרבה לפני שהרכב ייכנע לחוקי פיזיקה למיניהם; כאן יצוין כי הרכב שמר על קצב סביר במעלה הררי תלול שקושט בפניות מסולסלות. ההגה מעניק לנהג תחושה סבירה, גם בגלל שהוא מפגר טכנולוגית (תגבור הידראולי). בנוסף, ויחד עם 3.25 סיבובים מנעילה לנעילה, מעניקה מערכת ההגה לדוקר כושר תמרון משובח, יתרון באזורי העמסה/פריקה אופייניים.

ה. סיכום והמלצות
1. המפרט הטכני של דאצ'יה דוקר מכריז כי כושר ההובלה וההסעה שלו טובים, וכך נמצא גם במבחן. המנוע הוכיח עצמו כיעיל ביותר וחסכני במיוחד, ונוחות הנסיעה, עניין חשוב ברמת החיים של הנהג העמל, התגלתה כטובה מאוד, בייחוד מחוץ לעיר.
 
2. מנגד, עלה כי איכות הביצוע ואיכות הנסיעה אינם טובים; הראשונה בעיקר בגלל משטחים נחותים, השנייה בגלל רעש נוכח בכל מתארי הנסיעה.

3. למרות זאת, עומד לזכות דוקר כושר הובלה מרשים, ויחד עם יתרונותיו כרכב, הוא מתעלה במחיר נמוך במיוחד; כאמור, 80% ממחיר המתחרה הקרוב, שווה לחמישה כלים כאלה, מול ארבעה אחרים.
 
4. עם זאת, חשוב לזכור כי מפרט הבטיחות של הרכב הזה נמוך במיוחד. בנוסף, דוקר לא נבחן במבחני הריסוק של Euro NCAP, אך דגמים קרובים אליו (לודג'י, למשל) קיבלו ציונים נמוכים ביותר במבחנים שרמת הדרישות שלהם נמוכה משמעותית מהנדרש כיום.
 
5. דאצ'יה דוקר הוא רכב מסחרי יעיל מאוד במחיר אטרקטיבי, והוא מומלץ לעיון כל עוד מערך הבטיחות שלו נלקח בחשבון.

דאצ'יה דוקר במבחן דרכים – הצעה עסקית