הדור השני של ניסאן קשקאי שהושק בסוף 2013 היה סיפור הצלחה גדול בכל העולם. עם זאת, כאשר הגיע לארץ בסוף 2014, עלה כי לדגם החדש יש נקודת תורפה, לפחות עבור השוק המקומי: יחידת ההנעה. מנוע 1.2 ליטר המייצר 115 כ"ס ותיבה רציפה לא התעלו תחת עומס, כולל עקיפות רגילות, והשאון שיצרו כאשר נדרשו לכך הודיע כי המערכת מתאמצת. קשקאי עבר מתיחת פנים בתחילת 2017, אבל בעיית ההספק לא טופלה.
 
כעת, יותר מחמש שנים לאחר הצגתו מגיע הפתרון. הקשקאי צויד במנוע 1.3 ליטר טורבו חדש, שפותח בשיתוף מרצדס ומשרת אותה ב-A קלאס, יגיע לשפע דגמים של קבוצת רנו-ניסן ובו כבר פגשנו במגאן גרנד קופה. קשקאי מוצע עם מנוע זה בגרסת 140 כ"ס עם תיבה ידנית בעלת 6 הילוכים, ובגרסת 160 כ"ס עם תיבה דו-מצמדית ו-7 הילוכים – שינוי עצום ביחס ל-115 כ"ס ותיבה רציפה.
 
עם זאת, למרות שדרוג הדגם במתיחת הפנים ובעיקר השיפור המשמעותי ביחידת הכוח – קשקאי מוצע כיום במחירים נמוכים משמעותית מאלה שהוצע איתם ב-2014. מחיר קשקאי בגרסת 160 כ"ס עם תיבה דו-מצמדית הוא 147,000 שקלים ברמת הגימור 'אסנטה' ו-160,000 שקלים ברמת הגימור 'טקנה' שהייתה בדגם שנבחן. המשמעות: מחירים אלה ממקמים את הדגם המחוזק במרכז ההיצע של דגמי פנאי קומפקטיים, היישר מול המתחרים מקוריאה.

ניסאן קשקאי - מבחן דרכים (1.3 ל', מתיחת פנים)

 
עיצוב ונראות  
למרות גילו, הקשקאי עדיין נראה עדכני, ומתיחת הפנים של 2017 הוסיפה לעיצוב המקורי חזית כוחנית ופגוש מודגש מאחור. קווי העיצוב ספורטיביים בהשוואה לדגמי פנאי אחרים, והקשקאי נראה קליל ומודרני – גם בגלל מידות קטנות יחסית – אך לא מצועצע. השילוב בין קווי הכרום בחרטום, מכסה המנוע המפוסל, וקוו השמשה האחורית, שמאפיין את דגמי הפנאי בניסאן, בהחלט עובד, וחישוקי "19 ברמת גימור זו מוסיפים למופע הספורטיבי.
 
פנים הרכב
עיצוב סביבת הנהג נעים לעין והתחושה הנוצרת בפנים נעימה, גם תודות למושבים נאים בריפוד עור שחור שנראה מצוין. עם זאת, ולמרות החלקים הכסופים, הצבע השחור דומיננטי מדי.
 
מרכיבים מסוימים נראים פחות מודרניים, בייחוד מערך המולטימדיה, גם לאחר שעודכן. הצג אינו גדול והמתגים החיצוניים לקיצורי דרך עוזרים, אך לא תמיד ברור מה מפעיל מה. יחסית למערכות אחרות הנראות מתקדמות יותר, כאן התפעול יותר נוח. פריטים רבים, כמו מערכות סיוע לנהג, מופעלים מההגה ודרך צג במחוונים, ונדרש זמן לגלות את שפע האפשרויות שחבויות באזור זה. ל'טקנה' גם מצלמות היקפיות, אך התמונה אינה ברורה מספיק וחיישני חנייה עצבניים מעירים לא פעם את המצלמה בפקקים בגלל תנועה קרובה.

ניסאן קשקאי - מבחן דרכים (1.3 ל', מתיחת פנים)

 
ה'טקנה' שופעת אבזור, החל מתאורת לד וגג זכוכית גדול, דרך מפתח חכם ועד תפעול חשמלי למושבים הקדמיים המרופדים, כמו אלה האחוריים, בעור נאה. המושב נוח ותנוחת הנהיגה גבוהה מספיק כדי ליצור אותה תחושה של ישיבה ברכב פנאי, אך כזה שאינו גדול או מסורבל מדי.
 
מאחור, בולטים בחסרונם פתחי מיזוג. המרחב נאה, אך מעט קטן מאשר בדגמים המובילים בתחום זה בין רכבי הפנאי הקומפקטיים, והישיבה הנמוכה וקו השמשות הגבוה יוצרים תחושה אינטימית. תא המטען גדול, יש לו רצפה כפולה ומחיצות שימושיות.
 
הקשקאי היה מדגי הפנאי הראשונים שצוידו במערכות בטיחות מתקדמות, והחבילה שהוא מציע עדיין טובה (גם אם לא המובילה). ב'טקנה' בלימה אוטונומית, ניטור שטחים מתים, ניטור סטייה מנתיב (ללא תיקון) ועמעום אוטומטי. במבחן הריסוק ב-2014 (דרישות מחמירות פחות מאשר כיום), קיבל קשקאי 5 כוכבים ו-88% בהגנה על מבוגרים, 83% בהגנה על ילדים ו-69% בהגנה על הולכי רגל.

ניסאן קשקאי - מבחן דרכים (1.3 ל', מתיחת פנים)

 
נוחות, התנהגות
נוחות הנסיעה, יחסית לרכב המצויד בחישוקי "19, נאותה, אבל נראה שחישוקים קטנים יותר, כמו ברמות הגימור היקרות פחות, ישפרו משמעותית את נוחות הנסיעה. לרוב, פעולת הבולמים טובה ומרוסנת, אך בעיר מתקשה הקשקאי לפעמים על שיבושים, ומחוצה לה בחיבורי כביש. גם בשביל יש מחיר לחישוקי "19, וכפלי קרקע ובורות אינם נספגים היטב ויוצרים תחושה לא רגועה.
 
בכבישים מפותלים התחושה שיוצר הקשקאי כי הוא קליל יותר מאשר דגמי פנאי דומים לו בגודלו, וההתנהגות צפויה, ברורה ולרוב ניטראלית. תוספת ההספק והמומנט יגרמו לכך שתחת לחץ ניתן להכניע את אחיזת הצמיגים הקדמיים ואף לחוש בלחימת הגה, אבל שני אלה מתרחשים במסגרת מגבלות הרכב.
 
מנוע, ביצועים  
עם 160 כ"ס ו-27.5 קג"מ, השיפור בנתוני המנוע החדש ביחס ל-1.2 ליטר לא פחות מדרמטי: 45 כ"ס ו-8.1 קג"מ יותר (כ-40% יותר בכל תחום). אין פלא לכן שגם השיפור בביצועים משמעותי; משך האצה ל-100 קמ"ש הוא 9.9 שניות, לעומת 12.9 שניות ב-1.2 ליטר. ועם כל אלה, השינוי הגדול הוא בדרך בה המנוע החדש מבצע.
 
ניסאן קשקאי - מבחן דרכים (1.3 ל', מתיחת פנים)


עיקר כוחו של מנוע ה-1.3 טורבו הוא בזמינות הכוח ובהעברתו הליניארית, ולאלה הוא מוסיף פעולה נטולת מאמץ. קשקאי עם מנוע זה צובר מהירות ללא מאמץ ובעקביות רגועה ושקטה. בזינוק עצבני מעמידה הוא יכול לאתגר לא רק את אחיזת הצמיגים הקדמיים, אלא גם את התנהלות תיבת ההילוכים. במהירויות גבוהות ההתנהלות שלו אינה תזזיתית; התגובה ללחיצת מצערת אינה חדה ופעולת התיבה אינה חדה. במהירויות נסיעה התיבה אינה פעלתנית מדי ופעולתה נעימה, אך במהירות זחילה או בתמרוני חנייה היא אינה תמיד רהוטה בפעולתה.
 
צריכת הדלק ביום המבחן עמדה על 11.8 ק"מ/ליטר, ובנהיגה בקצב מנהלתי הייתה 13.5-14 ק"מ/ליטר.
 
תמורה
למרות גילו, עיצובו החיצוני של הקשקאי עכשווי, סביבת הנהג מוצלחת לרוב, מעט מיושנת במרכיבים אחדים. נוחות הנסיעה טובה ברוב תוואי הכבישים, אך אינה מתעלה על שיבושים בולטים (גם בגלל חישוקי "19). איכות הנסיעה נשכרת גם בגלל שהמנוע פועל באופן נעים ושקט יותר.

ניסאן קשקאי - מבחן דרכים (1.3 ל', מתיחת פנים)

 
השינוי החשוב, ציודו של הקשקאי במנוע חזק בהרבה ובתיבה יעילה משמעותית, לא רק שסייע לו להתגבר על הבעיה העיקרית שלו, אלא גם מאפשר לו להציע יחידת כוח חזקה ואפקטיבית ממה שיש למתחרים רבים. מחיריו של הקשקאי ירדו עם השנים, והמשמעות שהוא התחיל כיקר וחלש, וכעת הוא מוזל וחזק בהרבה, והתוצאה היא תמורה טובה בהרבה וראויה לכשעצמה.
 
ניסאן קשקאי – ברמות הגימור 'אסנטה SV' שעולה 154,000 ו'טקנה' שמחירה 160,000 שקלים – מציע בנוסף לשיפור המשמעותי בביצועים גם חבילות אבזור עשירות ומעניינות. בקיצור: הקשקאי חוזר לתחרות.

*פורסם ב-17.02.19 (נוסף וידאו)