את טויוטה לנד קרוזר אין צורך להציג — רכב שטח שהחל את דרכו לפני 68 שנים (BJ) כתואם ג'יפ לשימוש צבאי, הפך ברבות השנים למשפחת דגמים לשימוש אזרחי, וכמסורת יפן מימים ימימה מוצע גם בגרסה קצרה. לנד קרוזר, מאז 2003, הוא רכב השטח הנמכר בישראל, ומתוך כ־1300 יחידות לנד קרוזר שנמכרו בישראל ב־2018, 400 הם בגרסת המרכב הקצר; מבחן התבקש. 

טויוטה לנד קרוזר - מבחן דרכים (קצר, דיזל)


צ'אבי
הקרוזר אינו יכול להיחשב כרכב 'יפה', אבל הפרופורציות המקוצרות עושות לו טוב, והגלגל החלופי התלוי על הדלת מחזק את מופע השטח שלו. עם זאת, ההופעה עגלגלה ושמנמנה, פחות מדי מזוותת לטעמי.

עצמות רחבות
סביבת הנהג יוצרת תחושה נעימה, אבל לא מהודרת ועשירה כמתבקש ברכב שמחירו כ־300,000 שקלים. לקרוזר ריפודי עור, גג שמש גדול, כניסה ללא מפתח, ומסך מגע ענק ("10, ניסיוני; "8, תקני), ואיכות ההרכבה טובה. עם זאת, חומרי הדיפון פשוטים והנדסת האנוש לא מתעלה; כמו השתקפויות במסך, מתגים — מערכת הנעה, קבוצת המתגים שמשמאל להגה — מרוחקים ולא נראים.

הכניסה לרכב נוחה — ומדרגות הצד וידית האחיזה מסייעים לעלייה. הכניסה לאחור נוחה אף היא, אם כי מנגנון הזחה מהיר קיים רק במושב הנוסע, כך שנוח להיכנס לאחור רק מצד ימין. הספסל מאחור נוח ומרווח, ויש פתחי מיזוג.

טויוטה לנד קרוזר - מבחן דרכים (קצר, דיזל)


תא המטען אינו ענק (390 ל'), אבל נוח לשימוש, בעל שפת הטענה נמוכה יחסית ויש מדרך לטיפוס. ישנם גם אביזרים שימושיים, כמו מנגנון קיבוע לדלת במצבה הפתוח ושקע 220 וולט.

ריקוד השורטי ביגי
תנוחת הישיבה טובה, גם תודות לכוונון חשמלי של המושב, ושדה הראייה לפנים טוב. עם זאת, מכסה המנוע המוגבה והרחב עלול להפריע לאחדים. נוחות הנסיעה טובה בדרך כלל, וספיגת השיבושים מוצלחת בזכות מהלך בולמים ארוך וצמיגים בחתך גבוה, אולם מעבר על שיבושים גדולים יחשוף שיכוך־החזרה לא מרוסן דיו, ואלה מועברים פנימה. בנוסף, קיימים פערי שיכוך בין המתלה האחורי לקדמי, והדבר מורגש במיוחד בשל בסיס הגלגלים הקצר (245 ס"מ; פחות משל סופרמיני מודרנית). איכות הנסיעה אינה מתעלה, ובידוד הרעשים (כביש, רוח) סביר, לא יותר. ובכל זאת: הנסיעה בקרוזר הקצר נעימה יחסית בסיכומו של דבר.

טויוטה לנד קרוזר - מבחן דרכים (קצר, דיזל)


התנהגות הכביש, במגבלות הממדים ובזכות בקרת היציבות, בטוחה — פניות ארוכות נעשו במהירות הגבוהה מעל ומעבר למצופה מרכב כזה. בהקשר אחר של בטיחות — מערכות מתקדמות — הקרוזר מאכזב, מכיוון שאין לו כלל מערכות כאלו, אפילו לא בתוספת תשלום.

מערכת ההנעה יעילה ומספקת כל שימוש סביר. המנוע אינו חזק, אולם תיבת ההילוכים עובדת היטב —חלקה ומגיבה היטב. צריכת הדלק הרשימה — 8.1 ק"מ/ל', בתנאים מאומצים, כולל שטח קשה.

שטח אש
מעבר ליתרונות ולחסרונות הידועים של מרכב קצר לעומת ארוך — זוויות בטן ונטישה עדיפות מול תמרון מוגבל בהצלבות, למשל — לקרוזר הקצר יתרון במיקום פחות פגיע של מיכל הדלק (מתחת לתא המטען, ולא במרכז הרכב כמו בגרסה הארוכה).

טויוטה לנד קרוזר - מבחן דרכים (קצר, דיזל)


עזרי השטח כוללים יחס העברה נמוך (כולל ניתוק חלקי של בקרת היציבות) ונעילת דיפרנציאל מרכזי. המערכות עובדות היטב, אולם תפעול בקרת המשיכה מצריך שימוש רב מדי ב'מצערת' כדי להכניס אותה לפעולה — לא רצוי בקטעים טכניים. ובכל זאת, היכולת גבוהה ביותר.

קאצ'ינג
מחירו של טויוטה לנד קרוזר קצר הינו 300,000 שקלים — מחיר שאינו עממי, אך הצעה נדירה למי שרוצה רכב פנאי־שטח אמיתי בעל יכולת וקטן, יחסית. הרכב היחיד כיום שמהווה אלטרנטיבה לקרוזר הקצר הוא ג'יפ רנגלר קצר — מחירו דומה וממדיו גם; עקרונית, הוא אמור להציע יכולת שטח עדיפה וחוויה ייחודית שם בזכות אפשרות למרכב פתוח, ולעשות זאת על חשבון איכות חיים פחות טובה בשימוש יום־יומי. עקרונית; בפועל, נדרש מבחן השוואתי.     

טויוטה לנד קרוזר - מבחן דרכים (קצר, דיזל)