סוזוקי ויטארה - מבחן דרכים (1.0 ל', הנעה כפולה) - אוטו

סוזוקי ויטארה - מבחן דרכים (1.0 ל', הנעה כפולה)

ויטארה עבר מתיחת פנים, ובמסגרתה נפרד ממנוע אטמוספרי והצטייד בשני מנועי טורבו. לקחנו את החלש יותר, שיש לו הנעה כפולה, והעמקנו בטבע

לפני זמן לא רב כתבנו על סוזוקי ויטארה המחודש; ציינו כי פעם, בשנות התשעים, היה רכב שטח אמיתי (כזה עם שלדת סולם וסרן) וזכה לאהדה רבתי — כולל מעמד תרבותי, והיה אף לגיבור של ספר (נזר הבריאה, אפי ווגדן, סטימצקי) — כי ב־2007 היה לרכב פנאי, כי ב־2014 הוצג הדור הרביעי הקטן מקודמו, שזכה מצידו למתיחת פנים (2018).
 
השווה והשונה
אותה מתיחת פנים, ציינו, כללה את המקובל בעדכון שכזה, אך מעבר לה ובעיקר, הודגשה פרישתו של מנוע אטמוספרי אחד (1.6 ליטר 120 כ"ס) והחלפתו בשניים מוגדשים: 1.0 ליטר 112 כ"ס ו־1.4 ליטר 140 כ"ס. אותה גרסה שנבחנה, עם המנוע החזק, מוצעת עם הנעה קדמית במחיר של 133,000 שקלים. הפעם התייצבה הגרסה החלשה יותר, אבל עם הנעה כפולה, ומחירה של זו הוא 130,000 שקלים. אגב, כל גרסאות ויטארה (כולל 1.0 ליטר הנעה קדמית ב־125,000 שקלים), מוצעות ברמת גימור אחת, 'GLX'. 
 
אחוזים ושלוש קושיות
ובכן, לגרסה הנבחנת מנוע חלש יותר (ב־20%), הנעה רבה יותר (ב־100%), ומחיר עדיף (ב־3%). האם הפער בהספק משמעותי? האם להנעה המכוונת לשטח יש יתרון בשבילים? האם פער המחיר גורם לכך שגרסה זו מציעה תמורה טובה יותר?

1629093
צילום: יואל פלרמן
 
חזרה בתמצית
על־מנת להתפנות לדיון בעניינים אלה, הבה נסכם את הממצאים עד כה. לויטארה המחודש עיצוב נאה היוצר רושם שהוא גדול ממה שהוא באמת; הכניסה נוחה, עיצוב סביבת הנהג שבלוני, האבזור נאה — כולל תאורת לד, מפתח חכם, בקרת אקלים ומולטימדיה מקורית, עם מסך מגע ענק ("10.2) ומשובח, והיענות יעילה לפקודות קוליות בעברית — איכות החומרים טובה יותר בחלק העליון (ביחס לדגם לפני השדרוג, וגם ביחס לחלקים התחתונים, שהם נוקשים וחלולים לתחושה); תנוחת הנהיגה והראות טובות, אך המושב לא נוח; המרחב מאחור טוב לשניים; תא המטען יעיל.
 
התרשמנו לטובה מהביצועים ומנוחות הנסיעה — בכל סוגי הכבישים, גם בשבילים — הרבה פחות מאיכותה, בגלל מסכת רעשים מורגשת של המנוע (תחת עומס) ובולטת של שאון רוח וכביש, כבר מ־80 קמ"ש (וקצת תוספת הדהוד). התרשמנו ולא לטובה מהמחסור המוחלט במערכות בטיחות עדכניות.
 
מנוע, נתונים
למנוע הליטר 3 צילינדרים (4 ציל' ב־1.4 ל'), ואת שיא הספקו, 112 כ"ס, הוא מייצר ב־5500 סל"ד (מול 140 כ"ס באותו סל"ד), ואילו שיא המומנט, 16.3 קג"מ, מושג ב־1800 סל"ד (22.4 קג"מ ב־1500 סל"ד) וזה 27% פחות מאשר במנוע הגדול יותר. אלה מסדרים לרכב בגרסת ההנעה הכפולה האצה של 13 שניות ל־100 קמ"ש ומהירות מרבית של 180 קמ"ש, מול 9.5 שניות ל־100 קמ"ש ו־200 קמ"ש בגרסת ההנעה הקדמית החזקה יותר.
 
התנהלות, עומס
כפי שעולה מהנתונים, הפערים אינם קטנים. בפועל, הגרסה המוחלשת יכולה לספק כל צורך בנהיגה עירונית, לשמר קצב נסיעה גבוה מאוד (ממש מאוד) בכביש בין־עירוני דוגמת חוצה ישראל, ולספק יכולת נאה במתווה הררי.

1629095
צילום: יואל פלרמן
 
פערי הנתונים מוצאים ביטוי תחת עומס; כך למשל, בכביש עם נתיב אחד לכל כיוון, עקיפה צריכה תכנון ושדה ראייה גדול יותר, גם בגלל שבמצבים מסוימים — בעיקר כאשר המנוע בין 3500 ל־4000 סל"ד — אין מחץ והפרוצדורה הזו עלולה לגזול עוד מספר שניות חשובות מאוד.
 
במתווה הררי ארוך, האצה מיידית אינה עניין מובן מאליו. המנוע, בסל"ד הגבוה ביותר שלו, מעט קצר נשימה. שיפור מה בהתנהלות יהיה במעבר למצב 'ספורט' ותפעול ידני של התיבה לקראת עקיפה, ושימור התיבה בהילוך רביעי. המנוע, אגב, אינו שקט כבר בסל"ד בינוני ורועש למדי בסל"ד גבוה. ההילוכים מעט ארוכים ביחס להספק ולתגובה הלא־מיידית של התיבה במצב אוטומטי. צריכת הדלק בשיוט טובה, 14 ק"מ/ליטר, אך בנהיגה מהירה יחסית, יתרון המנוע הקטן הופך לחסרונו, והצריכה הממוצעת עמדה על 11.5 ק"מ/ליטר.
 
הנעה כפולה, שבילים
עם הנעה כפולה, ויטארה יכול להתמודד מעט טוב יותר עם קרקע פחות ידידותית לאחיזה. בנוסף, ניתן לנעול אותה (דרך מצב 'שלג'; תקפה עד 60 קמ"ש), לשיפור היכולת במעלה קצת פחות חביב, עם דרדרת מיותרת בהיקפה. אך זאת יש לזכור: עם מרווח גחון של 18.5 ס"מ (בכל גרסאות הדגם), ולמרות אותם כישורי תנועה משופרים בשטח, לא זה הרכב שיהיה נבון לטייל איתו במקומות המקושטים באבנים שוחרות רע. בכל אופן, יש מקומות שההנעה הכפולה תעזור, אך מכוון חיצוני ו/או נהיגה זהירה במיוחד הכרחיים במיוחד.

1629094
צילום: יואל פלרמן
 
יצוין כי נעילת ההנעה הכפולה מובילה לנוחות נסיעה טובה מעט פחות בגלל נוקשות יתר של פעולת המתלים.
 
עניינים של תמורה
במחיר מופחת, מציע סוזוקי ויטארה כפול ההנעה יכולת רבה יותר בניצול מהותו כרכב פנאי. התשלום הוא בביצועים מרהיבים פחות, והביטוי המעשי שלהם הוא בנהיגה תחת עומס.
 
עדיין, מדובר ברכב פנאי המציע נוחות נסיעה משובחת, ואותה מולטימדיה מעניקה ערך מוסף של ממש — כאשר מנגד, בולט המחסור של מערכות בטיחות ויצרני הרעש מפגינים נוכחות יתירה.
 
ולמרות הנחיתות בביצועים, יש משהו נכון יותר ברכב פנאי כפול־הנעה ברמת המחיר הזו. ויטארה בגרסה זו מציע יכולת רבה יותר בניצול הפוטנציאל של מה שלפחות עקרונית הוא עיקר מהותו: הרחבת זירת הפעילות מעבר לכביש, למסע מעט עמוק יותר בשטח. 

שווה לשקול גם:

}
מחיר
132990
החל מ- 1,404 ₪
שנת דגם
2019
שווי שימוש רציף
3298
אחריות
שלוש שנים
שנת השקת הדגם
2014

תיאור

}
מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
5
מרכב
SUV
קבוצת רישוי
קבוצה 3

מידות

}
אורך
417
רוחב
177
גובה
161
משקל
1280
בסיס גלגלים
250
נפח תא מטען (ליטר)
375
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
710
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
47

צמיגים

}
קוטר/חתך/רוחב
215/55/17

מנוע וביצועים

}
נפח מנוע (סמ"ק)
998
סוג מנוע
טורבו בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
3
הנעה
כפולה (4X4)
הספק מירבי (כ"ס)
112
סל"ד להספק מירבי
5500
מומנט מירבי (קג"מ)
16.3
סל"ד למומנט מירבי
1800
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
12.5
מהירות מרבית (קמ"ש)
180
תיבת הילוכים
אוטומטית פלנטרית (רגילה)
מספר הילוכים
6

צריכת דלק

}
צריכת דלק - בינעירונית
19.6
צריכת דלק - עירונית
15.1
צריכת דלק - ממוצעת
17.5
דרגת זיהום אוויר
3
צריכת דלק - אמיתית
14.2
צריכת דלק - מבחן אוטו
11.5

בטיחות

}
מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
7
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
יש
מערכת לבלימת חרום עצמאית
אין
מערכת לניטור רכב בשטח מת
אין
מערכת להתרעת עייפות נהג
אין
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
יש
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
יש
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
אין
אבזור בטיחותי נוסף
מערכת עזר לזינוק בעליה, מערכת מובילאיי להתרעה לפני תאונה, חיישני חגורות בטיחות וזיהוי הולכי רגל

מולטימדיה

}
מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות'
מסך מולטימדיה
אין
מערכת ניווט מובנית
אין
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
USB
נגן DVD
אין

אבזור

}
חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים
גג שמש
אין
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש
ריפוד
בד
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
ידני
פנסי חזית
LED
פנסי ערפל קדמיים
יש
עזרי חנייה
חיישני חניה אחוריים וקדמיים
חיישני גשם
יש
חיישני תאורה
אין
תאורת אווירה
אין
קיפול מראות חשמלי
יש
מערכת עצור סע
יש
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
הגה בלבד
כניסה ללא מפתח
אין
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
צביעה דו-גוונית, מסילות גג, כפתור שליטה למערכת ALL GRIP ומחוון מצב נהיגה
אבזור נוסף בתשלום

דגם סוזוקי ויטארה
גרסה ויטארה 1.0 ל' טורבו, אוט', GLX
מחיר 124990
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 12.5
מהירות מרבית (קמ"ש) 180
תיבת הילוכים אוטומטית
צריכת דלק - ממוצעת 17.5
נפח תא מטען (ליטר) 375
דרגת זיהום אוויר 3

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות

  1. 19. כרגיל סוזוקי מוכרים זבל סוסים במחיר מופקע. אין להם שוק יותר

    סוברו עקפו אותם מזמן 22 פברואר 2020, 17:21