בסוף 2019 חשפה מרצדס דגם חמישי המבוסס על פלטפורמת ההנעה הקדמית החדשה שלה. דגם זה הוא הדור השני של מרצדס GLA, רכב הפנאי הקומפקטי (C-SUV) שלה. במהלך שש השנים של הדור הראשון, שהוצג ב-2013, נמכרו יותר ממיליון יחידות של דגם זה.  

הרכב נסמך על בסיס גלגלים של 273 ס"מ (כמו A קלאס), ארוך ב-3 ס"מ יותר מקודמו, קצר ממש במעט, 441 ס"מ לעומת 442 ס"מ, ואילו הרוחב גדול ב-3 ס"מ, ל-183 ס"מ. השינוי המשמעותי הוא בגובה, שגדל ב-10 ס"מ ל-161 ס"מ. 

הדגם מוצע בגרסת 200 – עם מנוע 1.3 ליטר, 163 כ"ס – ובגרסת 250: 2.0 ליטר, 224 כ"ס. המחירים נעים בין 289,000 שקלים ל-200 ב-'אקסקלוסיב' ועד ל-390,000 שקלים ל-250 ב-'AMG ליין'.

למבחן קיבלנו את מרצדס GLA200 ברמת הגימור 'פרמיום', ומחירה 315,000 שקלים.  

מרצדס GLA - מבחן דרכים (GLA 200)
צילום: מערכת אוטו

עיצוב ונראות 
הדור היוצא נראה כמו גרסה מוגבהת של A קלאס. אנשי מרצדס הפנימו את הבעייתיות בעיצוב רכב פנאי נמוך, והגביהו את הדגם החדש באופן ניכר כדי לקבל ממדים ופרופורציות כנדרש ברכב פנאי. הם לא שכחו, כמובן, להוסיף איפור הולם עם חצאית היקפית בשחור, חיפויי כנפיים מסיביים ומפלטים בולטים.

מלפנים, העיצוב מזכיר במעט את זה של GLC, ובסיוע השבכה המוכרת משאר דגמי הפנאי של מרצדס, נוצר מופע רב נוכחות. עם זאת, מהצד ומאחור הרכב נראה פחות אגרסיבי, יותר מרוכך מהרצוי בסוג רכב כזה, אולי בגלל שאנשי מרצדס ניסו לבדלו מ-GLB ושאפו לשמר, בכל זאת, הופעה יותר קומפקטית. התוצאה היא רכב נעים לעין, אך כזה שאינו בולט במיוחד.     

תא הנוסעים 
בסביבת הנהג השינוי ביחס לדגם הקודם גדול ביותר, בעיקר הודות להטמעת מערך MBUX של מרצדס, המתאפיין בצמד צבעוני ומרשים של צגים מחוברים. מערך זה שופע דרכי תפעול, דורש הסתגלות ומחייב זהירות עם מעברים אגביים של היד. לצד הצגים פתחי אוורור יפים עם תאורת אוירה נאה שמשתנה, גם בשינוי טמפרטורה.

מרצדס GLA - מבחן דרכים (GLA 200)
צילום: יואל פלרמן

הדיפון בסביבת הנהג ובדלתות הקדמיות ברכב ההדגמה נאה, בזכות שילוב של גווני שחור ובז'. באזורים שמאופיינים לרוב בפלסטיק פשוט נוספו פסים כסופים המוסיפים לאווירה הנעימה בפנים. לא כל חלקי הפלסטיק איכותיים, כמו תא הכפפות הקטן וידית הפתיחה שלו, כיסוי גג הזכוכית אינו אטום ומערך האוורור רועש. וסליחה על הקטנוניות; ידיות בורר המצבים, בורר המגבים וצליל האיתות יכולים להיות מודרניים יותר.  

בין המושבים קונסולה רחבה ותא אחסון גדול יחסית, ואלה יוצרים תחושה כי מדובר ברכב הגדול ממה שהוא ומדגישים שזה דגם פנאי. מושב הנהג נוח, אך חסר מעט תמיכה צידית, מערך הכיוון החשמלי מאפשר לקבוע תנוחת נהיגה גבוהה, לשדה ראייה משופר, גם זה כמתבקש ברכב פנאי.  

ברמת הגימור 'פרמיום' האבזור נאה, וזה כולל בין השאר תאורת לד, חישוקי "19, גג זכוכית, תפעול חשמלי לדלת תא מטען, מפתח חכם, תפעול חשמלי למושב הנהג, מחוונים מוקרנים גדולים ("10.25), ממשק אפל קארפליי. ועדיין, במחיר כזה אנו מצפים לפתחי אוורור מאחור, בקרת אקלים מפוצלת וגם לתפעול חשמלי של מושב הנוסע.

מרצדס GLA - מבחן דרכים (GLA 200)
צילום: יואל פלרמן

במפרט הבטיחות, בכל הגרסאות, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה – וכרגיל במרצדס הוא אגרסיבי – בקרת שיוט אדפטיבית וניטור שטח מת.

תכנון משופר, ממדים גדולים יותר בכלל ובגובה בפרט, יצרו שינוי דרמטי במרחב מאחור, והמרחב שם מצוין. 

תא המטען אינו ענק (436 ליטר), אך נעזר ברצפה כפולה. משטח הטעינה דו-צדדי לשימוש, כולל בצדו האחד גומי במרקם מחוספס לאחיזה יעילה, והוא קל לניקוי. יפה. 

מרצדס GLA - מבחן דרכים (GLA 200)
צילום: יואל פלרמן

מנוע, ביצועים 
ל-GLA מנוע טורבו-בנזין 1.3 ליטר 4 צילינדרים, שפותח בשת"פ עם רנו, וזה מייצר 163 כ"ס (5500 סל"ד), ו-25.5 קג"מ (1620-4000 סל"ד). המנוע משודך כרגיל לתיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים, ההנעה קדמית ומשך התאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש 8.7 שניות.

על הכביש מתגלה המנוע כיעיל, פעולתו זורמת והוא בהחלט מפתיע. במהירויות נמוכות ובסל"ד בינוני הכושר טוב, והמנוע מטפס יפה לסל"ד גבוה, שם הרעש לא תמיד ערב לאוזן. מאידך, לא ברור אם כדאי לטפס לשם; במהירויות גבוהות הרכב מאבד משהו מקצב צבירת המהירות, ובנמוכות נשמעת לעיתים פעולת מערך הגדישה.

בתנועה רגילה התנהלות המנוע טובה וממש לא מאומצת. זינוקים נחושים בעיר ייתקלו לעיתים בתגובה מושהית, וכך גם בזחילה בחניות. 

מרצדס GLA - מבחן דרכים (GLA 200)
צילום: מערכת אוטו

צריכת הדלק טובה: ביום מבחן מאומץ גמע הרכב 9.6 ק"מ/ל', וביום טיול רגוע עומדת הצריכה על 14 ק"מ/ל'. 

נוחות, התנהגות 
ההתנהלות בכללותה נעימה, והרכב מסתדר היטב עם חספוסים בכביש ומתמודד לא רע עם שיבושים גדולים. דווקא שיבושים בינוניים, בייחוד בעיר, מורגשים יותר, וכך גם חיבורי כביש במהירות גבוהה בכבישים הבין-עירוניים. בכבישים אלה רעשי הכביש נוכחים מדי.  

על שבילים מפולסים משדר ה-GLA כי הוא רכב חסון ומאפשר לנוע בקלות במהירות גבוהה יחסית. עם זאת, בורות גדולים יותר נספגים טוב פחות.

בנהיגה דינמית, ובגלל שה-GLA יוצר רושם שהוא רכב גדול, תידרש אולי הסתגלות קלה. רכינת המרכב הראשונית מורגש, ובשעה שלהגה פעולה ברורה, התגובות להפנייתו אינן חדות. עם זאת, אט אט לומדים שהכל מבוקר והיכולת גבוהה. 

מרצדס GLA - מבחן דרכים (GLA 200)
צילום: מערכת אוטו

האחיזה טובה בכבישים מפותלים, והנטייה להרחיב את קו הפנייה אינה מופרזת. הוא גם מגיב נכון להרפיות מהמצערת בפנייה, ויכולתו הדינמית של הרכב גדולה על מכוח המנוע. חבל רק שבקרת היציבות אגרסיבית, ולפעמים פועלת כאשר כבר ברור שאין בה צורך. הבלמים אינם חדים בפעולתם, אבל מבצעים את מלאכתם. 

סיכום, תמורה 
ה-GLA משופר באופן משמעותי מקודמו כמעט בכל תחום: הוא נראה יותר כמו רכב פנאי, והוא יותר מצויד, מודרני ועשיר בתא הנוסעים, ובאופן שצריך להדאיג את המתחרים הישירים.

דגמי הפנאי הקומפקטיים של מותגי היוקרה יקרים, וה-GLA אף עולה יותר ממתחריו  הישירים, כך שלדגם הזה יש בעיה. אבל בזכות התוצאה הכוללת הטובה, ושיפור התמורה ביחס לדגם הקודם, הדור החדש שלGLA  בנוי להצליח אף יותר מקודמו.

מרצדס GLA - מבחן דרכים (GLA 200)
צילום: מערכת אוטו