במונחי תעשיית הרכב, מאזדה 2, שהוצגה ב-2014, היא מכונית מאוד ותיקה. כאשר הסופרמיני הזאת הגיעה לארץ ב-2015, צג מולטימדיה ניצב ומערך בטיחות היקפי היו נדירים בקטגוריה. 

מאז עברה הקטגוריה כברת דרך גדולה, ודגמים חדשים עם מרכיבים אלה ראו אור. ה-2 מצידה עברה כבר מספר מקצי שיפורים, והמטרה בחידוש הנוכחי הייתה להקנות לסופרמיני של מאזדה הופעה מעודכנת יותר, המיישרת קו עם דגמי מאזדה חדשים אחרים, וגם לשפר את האיכות. 

אנשי מאזדה הבטיחו עם הצגת הגרסה המחודשת של 2 כי נעשו שיפורים באיכות החומרים, בידוד הרעשים וכיול המתלים. במסגרת החידוש הושקה באירופה גם גרסה היברידית מתונה, אבל עם 90 כ"ס זו עלולה להיתפס בארץ כחלשה מדי, ולכן אינה מיובאת. 

מאזדה 2 - מבחן דרכים (מתיחת פנים II)
צילום: מערכת אוטו

מאזדה 2 מוצעת בישראל בגרסה אחת – מנוע בנזין אטמוספרי 1.5 ליטר המייצר כעת 116 כ"ס – ובשלוש רמות גימור: 'דינמיק', הכוללת בקרת אקלים ותאורת לד ומחירה 107,000 שקלים; 'אלגנס' שהחליפה את 'ספורט', זולה ממנה ועולה 110,500 שקלים; 'פיור וויט' המהודרת והעשירה באבזור, שמחירה 115,500 שקלים, והיא זו שנבחנה.   

עיצוב, נראות 
השינויים החיצוניים אינם גדולים, ועיקרם עדכון פריטים שעיקרו בחזית ליצירת עיצוב הדומה לזה שב-3 החדשה. אלה מוצאים ביטוי בשבכה שמוקפת במסגרת כרום, גם בפסי הקישוט המתכתיים בחלק התחתון של הפגושים החדשים. שינויים אלה גורמים לכך שה-2 נראית גדולה מעט יותר, ותאורת הלד החדשה מוסיפה אף היא למופע המעודכן. מזוויות מסוימות החידושים פוגעים במעט ברושם השובבי של פעם. ובכלל, העיצוב מתחיל להראות את גילו, ביחוד מאחור, אך במפתיע זה לא מאוד מפריע. חישוקי "16 חדשים בשתי רמות הגימור היקרות משפרים את ההופעה.    

מאזדה 2 - מבחן דרכים (מתיחת פנים II)
צילום: מערכת אוטו

בכל אופן, ה-2, שכבר בלידתה לא נראתה גדולה, מתחילה להיראות קטנה ובייחוד צרה; רוחבה עומד על 169.5 ס"מ. על רקע זה מעניין לציין שהיא ארוכה מ-208 החדשה הן בבסיס הגלגלים (257 ס"מ; 3 ס"מ) והן באורך (407 ס"מ, 1 ס"מ יותר).   

תא הנוסעים 
מאזדה ממשיכה לשפר באופן עקבי את תאי הנוסעים בדגמיה, וב'פיור וויט' שנבחנה בולט בעיקר שימוש בחומרי ריפוד ודיפון לא שגרתיים בדגמי סופרמיני. מדובר בשילוב בין עור לבן לעור הפוך (זמש) בגוון אפור, שמגיע גם לדיפון הדלתות ולחלקים בסביבת הנהג. ריפוד זה יוצר אווירה עשירה ומחפה על כך שהמשטחים העליונים בסביבת הנהג עשויים חומר קשיח, גם אם נאה. 

מאזדה 2 - מבחן דרכים (מתיחת פנים II)
צילום: מערכת אוטו

המחוונים המוכרים, עם מד המהירות הגדול במרכז ומד הסל"ד הקטנטן משמאל, דומים לאלה שב-3 היוצאת, ומאזדה נטשה גם כאן את התצוגה העילית. מראה המחוונים ופתחי האוורור העגלגלים במבנה לא-סימטרי יוצרים תצוגת רטרו נעימה. סביבת הנהג אינה החדשנית בתחום, אבל היא עדיין מיוחדת, קלה לתפעול, והאבזור, הכולל מפתח חכם, נאה. 

המולטימדיה עם צג "7 המוכר, עשויה להיראות פחות מודרנית עם תצוגה מעט קטנה ביחס למה שיש לחלק מהמתחרות החדשות, אבל היא יעילה ונוחה לתפעול וכוללת כעת ממשקי אפל קארפליי. 

מושב הנהג החדש נוח וכך גם תנוחת הנהיגה. מלפנים המרחב אינו גדול, ומאחור המרחב מעט קטן יותר. מרווחי הראש והרגליים סבירים, והמקום לנוסע שלישי קטן. 

מאזדה 2 - מבחן דרכים (מתיחת פנים II)
צילום: מערכת אוטו

לתא המטען נפח של 280 ליטר אך הוא נראה צנום בגלל שטח קטן וסף גבוה.

כאמור, כאשר הגיעה לכאן ה-2, היה אחד מיתרונותיה הייחודיים מערך בטיחות עשיר, אבל כעת היא בולטת פחות בהקשר זה. אמנם, הבלימה האוטונומית משופרת מאשר לפני חידוש הדגם, וברמת הגימור הגבוהה גם ניטור שטחים מתים היקפי ובלימה אוטונומית גם לאחור. עם זאת, ביחס לסטייה מנתיב ב-2 רק התרעה ואין תיקון, ומכיוון שההתרעה על אי-שמירת מרחק אינה פועלת בכל מהירות, נדרשת מערכת בטיחות בהתקנה מקומית.

מאזדה 2 - מבחן דרכים (מתיחת פנים II)
צילום: מערכת אוטו

מנוע, ביצועים 
בחטיבת הכוח אין שינוי. מנוע ה-1.5 ליטר המוכר שודרג לפני יותר משנה, והספקו עלה מ-111 ל-116 כ"ס, וכמקודם הוא משודך לתיבה האוטומטית עם 6 הילוכים. נתון הספק זה אינו גבוה ביחס לגרסאות החזקות יותר של דגמי סופרמיני אחרים, אבל במבחן התוצאה, היכולת ישנה; משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 10.2 שניות, ולמנוע אופי פעולה זריז והוא נמרץ בהתנהלותו. המנוע האטמוספרי אוהב לעלות לסל"ד גבוה ולרוב מייצר צליל נעים; לרוב, כי יש לו קול צרוד בהתנעות קרות ורחשים מסוימים בעומס. עם זאת, תחת עומס – עקיפות, עליות ארוכות – המנוע מפגין שבכל זאת אינו חזק במיוחד.    

פעולת התיבה האוטומטית נעימה, אך זו אוהבת להתעכב בהעלאת הילוך, והדבר עלול ליצור תחושה "עסוקה" בשיוט מהיר. צריכת הדלק טובה; בתוואי המבחן המאומץ צרך הרכב 13.7 ק"מ/ל', ביום טיול 15.2 ק"מ/ל', בשיוט רגוע 17 ק"מ/ל'. 

מאזדה 2 - מבחן דרכים (מתיחת פנים II)
צילום: מערכת אוטו

נוחות, התנהגות 
המתלים כוילו מחדש לטובת עידון הנסיעה ושיפור הנוחות, והדבר מורגש בייחוד בעיר – הן בזכות פעולה שקטה ורהוטה מאשר קודם, הן בגלל התמודדות עדיפה עם שיבושים קטנים וכביש מחוספס. מנגד, נסיעה מהירה בכביש גלי עלולה להיות מעט קופצנית. רעשי הכביש מבודדים טוב יותר בעיר, אך מחוץ לעיר נוכחותם, כמו רעש הרוח, מוחשיים. 

כצפוי ממאזדה, גם מ-2, לא רק שהיכולת הדינמית טובה בכבישים מפותלים, אלא שהיא מפגינה שם אופי מהנה וצעיר. העובדה שהיא קטנה יחסית עושה אותה למכונית זריזה, והתגובות שלה להעברות משקל ולהפניות הגה חדות הן כמו שצריך. 

מאזדה 2 - מבחן דרכים (מתיחת פנים II)
צילום: מערכת אוטו

מחיר, תמורה 
ה-2 נראית קטנה ותוססת, ובמהלך המבחן איתה היא מתגלה ככזו. מול גל מכוניות הסופרמיני החדשות היא כבר פחות בולטת, גילה מורגש, אבל היא עדיין מציעה סוג של ייחוד, אמירה אופנתית, וברמת הגימור הגבוהה אפילו מופע של יוקרה. 

ב-2015 מחיר 'פיור וויט' נתפס כמעט שערורייתי, אבל כאשר כל דגמי הסופרמיני מתייקרים, הוא כבר אינו נראה כה גבוה, לא כל שכן מחיר 'דינמיק', הדומה לה חיצונית. 

*פורסם ב-28.10.20 (נוסף וידאו)
*עודכן ב-04.02.21


מאזדה 2 - מבחן דרכים (מתיחת פנים II)
צילום: מערכת אוטו