מכונית הסלון של ג'נסיס היא החוט המקשר בין הדגם הראשון שהוצג בשם ב-2008, ובין המותג שהוכרז ב-2015. עם חנוכת מותג ג'נסיס, הושק הדור השני של דגם זה, וזה זכה לסימול חדש, ג'נסיס G80.

הקשר, היצע
במרץ 2020 הוכרז הדור השלישי של מכונית הסלון (קטגוריה E) הזו, השני בסימול G80, ומעט אחרי רכב הפנאי הגדול GV80. בבסיס הדגם החדש אותה רצפת הנעה אחורית, כאן לאר שעברה שדרוג משמעותי. בסיס הגלגלים, 301 ס"מ, נמצא בצד הארוך של הקטגוריה, וגם האורך, 500 ס"מ, לא חסר.

ג'נסיס G80 - מבחן דרכים (2.5 ל' טורבו)
צילום: מערכת אוטו

G80 מוצעת בישראל עם מנוע טורבו-בנזין 2.5 ליטרים 4 צילינדרים המייצר 304 כ"ס, לתיבה האוטומטית 8 הילוכים וההנעה כאמור אחורית. דגם זה מוצע בשתי רמות גימור: 'אלגנט', 'לקשרי'. מחיר הרכב ב'אלגנט' הוא 385,000 שקלים, ובמפרט האבזור בין השאר תאורת לד, חישוקי "18, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים.

המחיר ב'לקשרי' הוא 439,000 שקלים, ובמפרט בולמים נשלטים-אלקטרונית בסיוע מצלמה, חישוקי "19, תאורת לד אדפטיבית, סגירה רכה לדלתות, גג זכוכית, דיפון עץ, ריפוד עור מהודר, אוורור במושבים, תצוגה עילית, מערכת שמע של לקסיקון.

במפרט הבטיחות, מעבר לבלימה אוטונומית, תיקון סטייה, ניטור אקטיבי והיקפי של שטחים מתים, גם הצגת תמונת שטחים מתים במחוונים, מערכת למניעת שכחת ילד.

ג'נסיס G80 - מבחן דרכים (2.5 ל' טורבו)
צילום: מערכת אוטו

עיצוב, נראות
G80 דומה פחות מ-GV80 לדגם מסוים של בנטלי – ועדיין, הלוגו והשבכה, המשלבים הופעה קלסית וקווים כוחניים, מזכירים מותגים בריטיים רבי-תהילה. ב-G80 עיצוב נאה לתאורת האיתות בדופן, קווים ספורטיביים מהמקובל מאחור, גם הודות לקורה אחורית משתפלת בחדות. צללית הרכב נעה בין סלון לקופה-סדאן, ואורך החרטום והגובה הנמוך (146.5 ס"מ) יוצרים רכב עם פרופורציות אלגנטיות ומראה מושך. 

סביבת נהג, תא נוסעים
כניסה פנימה מפגישה אותנו עם חומרים מאוד איכותיים. הריפוד והדיפון מרשימים פחות מאשר אלה ב-GV80, הכוללים עור הפוך ונאפה (ניתן לקבל  בהזמנה מיוחדת), ובהשוואה, אותו עושר מופגן ב-GV באותה רמת גימור, מעט חסר כאן.

ג'נסיס G80 - מבחן דרכים (2.5 ל' טורבו)
צילום: מערכת אוטו

מבנה סביבת הנהג דומה לזה שפגשנו ב-GV80; גם כאן צג מדיה גדול ("14.5) המקרין שומר מסך מרגיע כאשר אינו בשימוש. תפעול בקרת האקלים נעשה דרך צג נפרד; נוח, אך הצג עצמו עלול לסבול מהשתקפויות, והמתגים לקיצורי דרך נראים מעט פשוטים. השליטה במערכות באמצעות חוגה נאה, שופעת אפשרויות תפעול ותכנות. ברוב המקרים, התפעול ברור, אבל יש גם כאלה שלא; נסו למצוא בנהיגה איך מבטלים את התפעול האוטומטי לאוורור מושב הנהג.

עוד יצוינו כיסוי איכותי לחלון הגג, מצלמות היקפיות עם הדמיה למחוונים המוקרנים, אפשרות לתצוגה תלת-ממדית (פחות אהבתי), תצוגה עילית גדולה. תנוחת הנהיגה הספורטיבית מעט נמוכה עבורי, כי מרווח הראש המצומצם מגביל את האפשרות להגבהת המושב. אפשרויות הכיוון החשמלי במושב, 18 סך הכל, הן לכל כיוון, זווית ותמיכה, הוא מקשיח את תמיכות הצד בפנייה, ובנוסף לחימום ולאוורור הוא מספק שירותי עיסוי.

המרחב מאחור מצוין, והאווירה שם כמו בלימוזינה – לא רק בגלל הממדים, גם הודות למבנה המושבים המכוון בפועל לשניים מלאים, גם בזכות משענת מרכזית עם משטח עץ ועליו פקדי שליטה נאים למערכת השמע ולווילון האחורי החשמלי. כמובן, לא נפקד מקומה של בקרת אקלים. מנהרת ההינע גבוהה ורחבה, ויחד עם אותו מבנה המושבים, מגבילה את המקום במרכז. נפח תא המטען, 424 ליטרים, קטן לרכב בגודל זה, אך נוח לשימוש.

ג'נסיס G80 - מבחן דרכים (2.5 ל' טורבו)
צילום: מערכת אוטו

מנוע, ביצועים
מנוע הטורבו-בנזין משלב נפח של 2.5 ליטרים במבנה 4 צילינדרים, וזה שילוב לא-מאוד נפוץ. הנתונים, בכל אופן מכובדים: 304 כ"ס (5800 סל"ד), 43 קג"מ (1650-4000 סל"ד), 6.0 שניות ל-100 קמ"ש, 240 קמ"ש מרביים.

התגובה הראשונה של המכונית ללחיצה מלאה על המצערת אינה כמו אחת שמגיעה ל-100 קמ"ש ב-6 שניות, אבל הרבה מכך הוא בגלל התחושה, גם בגלל שהתיבה האוטומטית אינה זריזה מאוד וההילוכים ארוכים. אבל בפועל, G80 מאיצה באופן מרשים מאוד, האצות הביניים טובות מאוד, גם תחת עומס. אותם יחסי העברה ארוכים מאפשרים לרכב לנוע במהירויות כביש 6 בסל"ד נמוך, לשיוט נינוח ושקט. הצליל אינו ערב כמו במנוע שישה בטור אבל נעים למדי, וניתן להגביר אותו דרך מערכת השמע באופן מוצלח ולא מוגזם.

צריכת הדלק בנסיעה עירונית ובתוואי המבחן, 8.2 ק"מ/ל' אינה מרשימה, אבל בקצב נינוח הצריכה נעה בין 11 ל-13 ק"מ/ל'.

ג'נסיס G80 - מבחן דרכים (2.5 ל' טורבו)
צילום: מערכת אוטו

נוחות, התנהגות
הרכב שנבחן מצויד בבולמים נשלטים-אלקטרונית. אלה, בסיוע מצלמה מנטרת, משנים את התנהלותם לפי מצב הכביש. הבולמים, בכל אופן, מכוילים לפי טעמו של השוק האמריקאי, והמשמעות היא כי הם נמצאים בצד הרך של הסקלה.

כתוצאה מכך, G80 מטפל היטב בכביש מחוספס, סופג פסי האטה אך אינו מרוסן לאחר שעבר אותם, ומתמודד טוב פחות עם רצף שיבושים. מחוץ לעיר, נוחות הנסיעה טובה ברוב סוגי הכבישים, אך חיבורי אספלט מורגשים והרכב אינו מרוסן במעבר על כביש גלי.

ג'נסיס הקפידה על בידוד הרעשים ברכב, והדבר מוצא ביטוי בנסיעה שקטה.

ג'נסיס G80 - מבחן דרכים (2.5 ל' טורבו)
צילום: מערכת אוטו

רכב הפנאי GV80 הפגין יכולת דינמית ברמתם של הדגמים הגרמניים המקבילים; מכונית הסלון G80 אינה כזאת, והציפיות שיוצר השימוש בצמיגים אחוריים רחבים מהקדמיים(245/40-19 מלפנים; 275/35-19 מאחור), אינן נענות בכבישים. אותו כיול רך וריסון חסר, גורם לכך שבמהירויות גבוהות בכבישים מאתגרים הרכב אינו מרוסן מספיק, והדבר פוגע בתחושת הביטחון.

ההנעה האחורית מאפשרת מעט היגוי-יתר, ובקרת היציבות הליברלית מאפשרת זאת. הבעיה היא שהדבר נעשה באופן לא רהוט ולא מדויק. הצמיגים מעניקים רמת אחיזה טובה, אבל תחת עומס הגלגל הפנימי מחליק מדי; דיפרנציאל מוגבל החלקה היה מסייע כאן.

ההיגוי מהיר, אך תגובת המכונית להפניה אינה נחושה והוא עצמו אינו מדויק כנדרש בנהיגה כזו. בסופו של יום עלה כי הניהוג ב-G80 פחות מגובש ורהוט מהצפוי, גם בגלל שראינו שג'נסיס מסוגלת ליותר. עם זאת, כנראה שהיכולת בתחום זה תשופר בגרסאות עתידיות.

ג'נסיס G80 - מבחן דרכים (2.5 ל' טורבו)
צילום: מערכת אוטו

מחיר, תמורה
מכונית הסלון G80 משלבת עיצוב מרשים ומושך, ממדים גדולים מהמקובל בקטגוריה הזו, איכות גבוהה, אבזור עשיר באופן לא מקובל, ביצועים טובים. היא אינה מצטיינת בהקשר הדינמי, גם בהשוואה למתחרות הגרמניות, גם על רקע יכולתו של רכב הפנאי GV80.

במחיר של 439,000 שקלים ברמת הגימור 'לקשרי שנבחנה, התמורה – על רקע התכונות שלה, מול המתחרות – טובה מאוד. מי שיסתפק ב-G80 ברמת הגימור 'אלגנט', שמחירה 385,000 שקלים, יקבל מכונית מרשימה מאוד הזולה משמעותית מדגמים מקבילים, ולכן מעניקה תמורה מצוינת בתחומה.

ג'נסיס G80 - מבחן דרכים (2.5 ל' טורבו)
צילום: מערכת אוטו