לקסוס הציגה את הדור החמישי-עכשווי של לקסוס LS, מכונית הפאר שלה, ב-2017 – 28 שנים לאחר שהוקמה כמותג יוקרה יש מאין וקראה תיגר על מרצדס S עם הדגם הזה. בין השאר, הייתה LS מאז למופת בתחום האיכות והאמינות.

באמצע העשור הראשון של המאה הוצגה LS עם מפרט מתקדם, כולל יחידת הנעה היברידית, גם בגרסה מוארכת. באמצע העשור הקודם אימצה את העיצוב הבוטה של דגמי המותג, והדגם החדש המשיך במגמה זאת. העניין הרב יותר בדגמי פנאי, אפשר ללקסוס ללכת עם ה-LS בדרך מקורית משלה. 

מתיחת הפנים ל-LS הוכרזה ב-2020, והשנה החל שיווקה של הגרסה המחודשת בישראל.

לקסוס LS - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 500h היברידית)
צילום: מערכת אוטו

ההקשר, פרטים
במתיחת הפנים נעשו שינויים חיצוניים צנועים, ועיקרה במפרט הטכני: מערכת מתלים אדפטיבית חדשה, תושבות מנוע משודרגות, צמיגי אל-תקר עם דופן רכה יותר, חומרים ותפירה משופרים במושבים. מערכות ההנעה בהיברידית ובבנזין שופרו, לשיפור ההתנהלות והעידון. במפרט הבטיחות יכולת לשינויי נתיב ועקיפות אוטונומיות, והמסך המרכזי כעת "12.3.

הדגם המחודש, כפי שהוא משווק כעת בארץ, שונה מקודמו בשני מרכיבים משמעותיים ביותר: הוא מוצע רק בגרסה ההיברידית, המבוססת על מנוע בנזין 3.5 ליטר V6 להספק משולב של 355 כ"ס; לגרסה המקומית הנעה אחורית בלבד. 

לקסוס LS - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 500h היברידית)
צילום: מערכת אוטו

שינויים אלה סייעו ליצירת מחיר תחרותי מאשר עד כה. מחירה של לקסוס LS מתחיל ב-800,000 עם רמת הגימור 'טאקומי', שבמפרט האבזור שלה, בין השאר (הרשימה ארוכה), סגירה רכה לדלתות, תפעול חשמלי לגלגל ההגה, לווילונות, למושבים הקדמיים והאחוריים שיש להם גם חימום, אוורור, עיסוי ושפע של תמיכות, מצלמות היקפיות, מערכת שמע של מרק לווינסון הכוללת 23 רמקולים. 

אנחנו בחנו את הרכב ברמת הגימור 'טאקומי היי ווד', שמחירה 820,000 שקלים, הכוללת גימור ודיפון ייחודי יותר.

מערך הבטיחות המתקדמת עודכן, ולרכב בלימה אוטונומית גם לאחור, תיקון סטייה ושמירה על מרכז הנתיב, ניטור היקפי של שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית ועוד.

לקסוס LS - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 500h היברידית)
צילום: מערכת אוטו

עיצוב, נראות 
השינוי החיצוני בספינת הדגל של לקסוס אינו גדול, ומתמקד בשבכה, בפגושים וביחידות תאורה. אבל המבטים הרבים הפגינו כי המכונית מרשימה, ומהשאלות עלה כי השינויים מורגשים. במבט ראשון קשה לאמוד את גודלה: המבנה המוארך והנמוך, שמשלב בין סדאן לקופה, מסתיר היטב את הממדים, ורק כאשר היא חונה ליד מכוניות אחרות ממדיה הגדולים, כמו אורך של 523.5 ס"מ, מקבלים ביטוי. חישוקי "20 בוהקים מחזקים אף הם את המופע המרשים.  

סביבת נהג, תא נוסעים
פתיחת הדלת מגלה תא נוסעים מועשר בעור ובעור הפוך בגווני חום בהיר וזה יוצר אווירה מאוד מזמינה, דיפון העץ מעשיר לא מעט, וגם הפרטים הקטנים, כמו הידיות הצפות, מוסיפים. האבזור כאמור עשיר מאוד, כנדרש ממכונית פאר, והשילוב של כל אלה יוצר רכב שנעים מאוד לשהות בו וליהנות ממה שיש לו להציע לנהג ולנוסעים.

העדכון הבולט בסביבת הנהג הוא במערך המולטימדיה המחודש, כאמור כעת עם צג "12.3. אבל במהירות בה מתקדם עולם הרכב, פריטים מסוימים בו נראים מיושנים כמו למשל התצוגה עצמה והתמונה שמייצרות המצלמות. בנוסף, המתגים שעל גלגל ההגה ותפעול מערך הבטיחות והמידע מזכירים מדי את אלה שבטויוטה. הסגירה הידנית של כיסוי גג הזכוכית וגם המחוונים הקטנים נראו מיוחדים קודם, כעת פחות.

לקסוס LS - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 500h היברידית)
צילום: לקסוס

השפע הרב של אופציות התפעול מחייב הסתגלות, והעובדה שכמעט כולן מתופעלות דרך הצג לא מסייעת. דברים רבים מדי קשים לתפעול בזמן נהיגה, כמו למשל הבחירה בין שפע סוגי העיסוי או התמיכות במושב; לפחות את הכיוונים השגרתיים ניתן לבצע מבסיסו. מושב הנהג נוח ותנוחת הנהיגה טובה. 

המרחב מאחור נרחב, מרווחי הברכיים מעולים, אך מרווחי הראש פחות, מחיר העיצוב החיצוני. האווירה כנדרש מלימוזינה מכובדת, ובנוסף לריפוד העור ולגימור העץ, בולטים אותם מושבים רבי תכונות, ובמסעד שביניהם טאבלט השולט בהם, וגם בווילונות, במערכת השמע ובעוד פריטים. 

תא המטען, שנפחו 430 ליטר, קטן ביחס לגודל המכונית. 

לקסוס LS - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 500h היברידית)
צילום: מערכת אוטו

מנוע, ביצועים 
LS משווקת כאמור בגרסת 500h ההיברידית; מנוע בנזין 3.5 ליטר V6 מייצר 300 כ"ס ו-35.7 קג"מ; מנוע חשמלי 177 כ"ס ו-30.6 קג"מ, וההספק המשולב הוא 359 כ"ס. לתיבת ההילוכים מבנה כפול, וזה משלב אוטומטית-פלנטרית עם 4 הילוכים, רציפה עם יחסי העברה קבועים, לסך כולל של 10 הילוכים, וההנעה אחורית. משך ההאצה הוא 5.4 שניות והמהירות המרבית 250 קמ"ש.

במסגרת חידוש הדגם, המערך ההיברידי שודרג לפעולה חלקה יותר – מנוע הבנזין פועל בסל"ד נמוך יותר, המעורבות של המנוע החשמלי גדלה - והטווח החשמלי שופר.  

לקסוס LS - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 500h היברידית)
צילום: מערכת אוטו

ואכן, אופי הפעולה של יחידת הכוח נעים יותר, מאומץ פחות. זו פועלת חלק, שקט וזורם יותר מאשר קודם, בייחוד בנהיגה רגועה. גם כניסת מנוע הבנזין לפעולה חלקה מאשר לפני חידוש הדגם. תחת עומס, בעליות או עקיפות, רעש המנוע נשמע יותר, הצליל גברי יותר מאשר קודם, והביצועים לכשעצמם טובים בהחלט. הסיוע של מערכת השמע לקונצרט המוטורי עוזר לרוב, אך במצבי 'ספורט' הקיצוניים יותר הוא עלול להישמע מעט מוגזם. בזחילה חשמלית הרכב מייצר רעש מלאכותי להתרעה וזה אינו נעים.

צריכת הדלק סבירה למכונית בגודל כזה, ונעה בין 9 ק"מ/ל' בתוואי המבחן, ל-12 ק"מ/ל' בשיוט בכביש בין-עירוני. 

לקסוס LS - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 500h היברידית)
צילום: מערכת אוטו

נוחות, התנהגות 
לפי לקסוס, במסגרת חידוש הדגם טופל מערך המתלים כך שתתקבל נוחות עדיפה ואיכות נסיעה משופרת. ואכן, הדגם המחודש נעים מקודמו ונוחות הנסיעה טובה מאוד ואחידה. אמנם, שברי כביש מורגשים לפעמים, אבל הסך הכל נעים ומלטף. רחשי הכביש והרוח מבודדים היטב, לנסיעה שקטה; רק כאשר עוברים לרכב אחר מעריכים את רמת העידון ב-LS.

בכבישים מפותלים מורגש כי LS היא מכונית כבדה וגדולה, אבל היכולת הדינמית שלה גבוהה ומאפשרת לצלוח פניות בקצב מהיר מהצפוי. המעבר מהנעה כפולה להנעה אחורית, כמאמר הקלישאה, שיפר את ההנאה. סוג הנעה זה מורגש מעט יותר בפניות איטיות ובעיר, אבל גם בפניות מהירות יותר – ושם הוא מהנה לנהיגה יותר מאשר לפני הוויתור על ההנעה הכפולה. בנהיגה רגילה, להגה משקל קל מדי, תחת עומס במצבי 'ספורט' המשקל טוב והוא מוצלח יותר לתחושה. פעולת הבלימה חסרה בהדרגתיות, אך הבלמים עדיין אפקטיביים וטובים מהמקובל בכלים היברידיים. 

לקסוס LS - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 500h היברידית)
צילום: מערכת אוטו

מחיר, תמורה 
LS, מכונית הפאר של לקסוס, שונה באופייה ובהתנהלותה מדגמי הפאר של המותגים הגרמניים. הניהוג אינו מלוטש כמו בהם, וכיום היא נראית פחות עדכנית מאשר נראתה עם השקתה לפני ארבע שנים. 

לקסוס LS מעוצבת באופן ייחודי לה, היא נעימה לנסיעה ומעניקה נהיגה חווייתית, ובכל מקרה היא מכונית פאר המעניקה את מה שנדרש מרכב כזה. מחירה, כמקובל בסוג המכוניות הזה, גבוה, ועומד כאן על 800,000 שקלים, ועוד 20,000 שקלים לרמת הגימור הייחודית שהייתה ברכב שנבחן. עם זאת ובהשוואה לאחרות, גם בהינתן האבזור, גם התמורה שהיא מציעה ראויה לעיון.

*פורסם במקור ב-27.04.21 (נוסף וידאו)

לקסוס LS - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 500h היברידית)
צילום: מערכת אוטו