זה לא הפתיח המובן מאליו למבחן של מרצדס S קלאס, מהדגמים היותר חשובים בעולם הרכב ביובל השנים האחרון, מופת למכונית נוסעים, שיש הטוענים כי היא הטובה בעולם. הפתיח הזה נמצא בהמשך. 

תיאור מצב
בצומת הזה שני נתיבים ישר והרמזור היה ירוק; שניים שמאלה והרמזור אדום. עמדתי בשמאלי ביותר בפנייה, מכוניות בימני יותר התחילו לנוע ישר, החלטתי לקצר תור ולעבור אליו. אותתי, הסתכלתי, הפניתי את חרטום המכונית ימינה, הרכב התגלגל ב־5-10 קמ"ש. 

בום!!!!! 
עשירית השנייה לפני הפניית ההגה שמאלה כדי ליישר את הרכב בנתיב החדש — מרצדס S קלאס נשתלה. ואני מתכוון נשתלה, כאילו הרכב נכנס בקיר; חגורת הבטיחות התהדקה באלימות; לוח המחוונים היה לאדום, מקפיץ סימן קריאה בשחור. ובחוץ? כלום ושום דבר. המכוניות בשני הנתיבים שמאלה עמדו, המכוניות בשניים ישר נעו. המכונית "החליטה" כי אני עתיד להיכנס לנתיב בו נעות מכוניות, ואז שתלה עצמה לדעת. התחושה המאוד־לא־נעימה התחלפה בהערכה ליכולת הגבוהה שהפכה מיד לבעתה; רוכב קטנוע מאחור היה רואה שאין כל מכשול לפני הרכב, ואז פוגש — וביותר ממובן אחד — במכונית הנשתלת לפניו.

מרצדס S החדשה מביאה הרבה מהדברים שיבואו. צריך להכיר אותם. בעצם, לאור ההיסטוריה שלה, זה מתבקש וצפוי — וראו בסוף אותו עמוד המוקדש לדברי ימי הפאר במרצדס.

הדור השביעי
מרצדס הציגה קדימון לדגם החדש ב־2017, בשנחאי. ההשקה המלאה נערכה בספטמבר 2020, אבל ההקשר כבר אחר. במרץ 2019 הציגה מרצדס את EQS — אז קונספט למכונית פאר כל־חשמלית; דגם זה הושק לייצור כעת, יימכר כבר בסוף השנה. זה עולם משתנה, גם עבור S קלאס. ועדיין.

מרצדס S קלאס - מבחן דרכים (S500)
צילום: יואל פלרמן

הרכב מוצע כרגיל עם שני בסיסי גלגלים ואורכי מרכב, וממדיו גדלו. ל־S החדשה היגוי אחורי אקטיבי לשיפור היכולת הדינמית ולרדיוס סיבוב קטן. בסביבת הנהג מסך מחוונים חדש עם תצוגה תלת־ממדית, מציאות רבודה, ובמרכז מסך שונה לגמרי: "צף", נמוך ורבוע (שניהם, "12.3). פקודות קוליות (27 שפות) אפשריות לכל אחד מנוסעי הרכב. בנוסף, חימום משטחים ברכב, מושבים עם 18 מנועים, 10 סוגי עיסוי, והוא שקט מקודמו. לראשונה, כרית אוויר לנוסעים במושבים האחוריים, ולזו מבנה ייחודי. ל־S החדשה, כאופציה, שליטה אקטיבית במרכב, גם להגבהתו לקראת תאונה ב־8 ס"מ ודחיפת הנוסעים למרכז. לפי מרצדס, לרכב יכולת אוטונומית מלאה במתאר נהיגה פשוט (שלב 3), וזו תהיה זמינה במחצית השנייה של השנה הזאת.  

S קלאס מוצעת בשלב ראשון עם שני מנועי טורבו 3.0 ליטר 6 צילינדרים, בנזין ודיזל, כל אחד בשתי רמות הספק. התיבה היא אוטומטית 9 הילוכים, וההנעה בשלוש מארבע הגרסאות כפולה בלבד. לבנזין S450 367 כ“ס ול־S500 435 כ“ס. ל־S350d (גם אחורית) 286 כ“ס, ול־S400d 330 כ“ס. בקרוב יחשפו גרסת V8 בנזין וגרסה היברידית־נטענת עם טווח נסיעה חשמלי של כ־100 ק“מ. 

מכונית פאר. ממש כך
ההופעה החיצונית של הדור החדש זהה כמעט לזו של הדגם הפורש, ובהינתן הממדים שגדלו, S נראית, ובכן, מעט צנועה יחסית. גם קווי העיצוב מרככים את הממדים. וככל שאלה פני הדברים ביחס למופע החיצוני, הרי סביבת הנהג עברה מהפך גדול ומשמעותי והוא מאוד מאוד בולט.

מרצדס S קלאס - מבחן דרכים (S500)
צילום: יואל פלרמן

האיכות נוטפת כבר עם פתיחת הדלת והמפגש עם הידיות הנשלפות ובהמשך טריקתה. מפתח הדלת ענק; נוח מאוד לכניסה וליציאה, מרחיק את הדלת מהנהג כאשר הוא רוצה לסגור אותה.  

שני צגי הענק — המרכזי הרבוע, זה של המחוונים המלבני — מפגינים נוכחות רבה מאוד, ולא רק בגלל ממדיהם. הם צבעוניים מאוד, נוכחים מאוד, ועם אופציות התצוגה שלהם, כולל בתלת־ממד, גם עם מציאות רבודה, הם מביאים את S קלאס לקצה העכשווי של מערכות שליטה ברכב.

כי כן, הרבה מאוד דברים נעשים דרך המסך המרכזי, שאיכותו מרשימה ביותר. יחד עם שפע מסחרר של אופציות במרכיבים כה רבים, לפחות בהתחלה, בחלק מהמקרים המערכות אינן אינטואיטיביות כנדרש, ולפעמים נדרש טיול תפריטים. באופן מפתיע, פקדי השליטה במושבים — במבנה ובמיקום כמו אלה המשרתים את דגמי מרצדס עשרות בשנים — היו לא נוחים ולא ברורים לשימוש, והכיוון לא היה קל כנדרש. גם תפעול הפקדים בהגה לא התעלה, התצוגה העילית הגדולה והמרשימה ביום אינה מוצלחת בלילה, והתצוגה התלת־ממדית של הנוף בלוח המחוונים לא לעניין ובוהקת מדי.

מרצדס S קלאס - מבחן דרכים (S500)
צילום: יואל פלרמן

האיכות הכוללת של סביבת הנהג פשוט מעולה. איכות החומרים, ההרכבה, הגימור — כל אלה ברמה המהווה אמת מידה לאחרים, יוצרת תקן. בניגוד לדור הפורש, לא מצאתי כאן קיצורי דרך באיכות. יחד עם העיצוב החדש, סביבת הנהג ב־S החדשה יוצרת מרחב שמאוד, אבל מאוד, נעים להימצא בו. ומכובד.  

החלל מאחור מרשים אף הוא, והוא המקום היאה לאורחים נכבדים או לבעל הרכב עצמו בהעסיקו נהג. המרחב מצוין, גם בגלל בסיס הגלגלים המוארך, גם בגלל הרוחב הנכבד והגובה הנאה. המושבים מצוינים ובעיקר עתירי תכונות לרמת חיים נכבדה: כיוון מלא כדי השטחה לנמנום, גם באדיבות מסעדי רגליים, חימום, אוורור, עיסוי, ואותם חומרים משובחים מכהנים גם באזור זה.

תא המטען נרחב (550 ליטרים), יאה לסופ"ש ארוך המחייב החלפת בגדים תכופה. כי בכל זאת.

הכבישים שלפנינו 
המספרים הצמודים למערך ההנעה של S קלאס החדשה בגרסת S500 שנבחנה מכובדים לפי כל קנה מידה. טורבו־בנזין 3.0 ליטר, 6 צילינדרים בטור, 435 כ"ס (6100 סל"ד), 53 קג"מ (1800-5800 סל"ד), 0 ל־100 ב־4.9 שניות, 250 קמ"ש. לתיבה האוטומטית 9 הילוכים, ההנעה כפולה, גם ההיגוי כזה. 

מרצדס S קלאס - מבחן דרכים (S500)
צילום: יואל פלרמן

גם בפועל — ובהינתן הממדים, המשקל (כ־2 טון), בסיוע הבידוד המעולה — הביצועים מרשימים. מאוד. הרכב מתנהל בנינוחות יוצאת דופן, ובכל מצב צבירה יכול, ברצות הנהג, להאיץ בקלות מרשימה כאילו אין מחר ואין משטרה. קל מאוד, ומדי, להגיע איתה למחוזות השערורייה התורנית. בקיצור: גם כאשר העומס כבד מאוד — עלייה ממש תלולה וארוכה, צורך בעקיפה מהירה כבזק — ככל שמדובר ב־S הוא אינו קיים. עוד תצוין לחיוב התיבה, שהיא גם יעילה, גם חלקה בפעולתה. 

המהדרין, מנגד, יציינו כי פעולת המנוע הזה חסרה אותה הדרת־מלכות היאה לרכב שכזה, משהו ש־V8 גדול־נפח — בוודאי V12 ראוי לשמו — מעניק באופן כה טבעי. הצליל, בכל אופן, מעט מסונתז, מנסה להישמע ספורטיבי, ולטעמנו זה לא לעניין ברכב כזה. לפעמים הורגשה גם ויברציה של פעולת המנוע. 

צריכת הדלק עמדה על 8.3 ק"מ/ל', נתון נאה לרכב שכזה, עם מרכיבי נהיגה שכאלה. 

הרחובות והדרכים 
הרכב בו נהגנו מצויד במתלי אוויר תקניים, ונוחות הנסיעה שמציע מרצדס S קלאס טובה מאוד. לא מושלמת. במצב 'רגיל', הוא לעיתים רך מדי ולא מרוסן מספיק; כאשר עוברים ל'ספורט', הוא מרוסן כנדרש אך לעיתים מעט נוקשה מדי על שברי כביש. עם זאת, גם כאשר אינו מתעלה לגמרי, הרכב מציע לנוסעים הספונים בו נוחות נסיעה מהטובות ביותר.

מרצדס S קלאס - מבחן דרכים (S500)
צילום: יואל פלרמן

רמת השקט טובה מאוד אף היא, וזה עניין חשוב מאוד ברכב כזה. הבידוד משובח, מצמצם את השאון החודר פנימה, ויחד עם נוחות הנסיעה הנ"ל, מעניק איכות נסיעה כוללת ונינוחה מאוד גם בנהיגה ארוכה מאוד. 

ההיגוי הכפול מעניק ל־S קלאס יכולת תמרון מעולה לרכב בממדים כאלה: 10.5 מטרים. בזכות אותו היגוי, גם בסיוע קפיצי האוויר וכיול המתלים, היכולת הדינמית ברמה גבוהה ביותר. לא פחות. לאחר שמתרגלים למה שאותו היגוי כפול יכול להעניק, וזה קורה די מהר, ניתן לנהוג בכלי המגודל הזה במהירויות מאוד מאוד גבוהות גם בכבישים מתפתלים. מצב 'ספורט' משפר את היכולת, מחזק את הקשר עם הנהג. ולאחר כל הדברים האלה, והיכולת, S קלאס מפגינה שהיא נכונה יותר לתנועה מאוד מהירה, ונהיגה אגרסיבית אינה יאה לה. 

הבלמים טובים מאוד, אך יש להתרגל אליהם, בעיקר לצורך ללחוץ על הדוושה מעט יותר כדי לקבל בלימה חזקה מאוד. 

מרצדס S קלאס - מבחן דרכים (S500)
צילום: יואל פלרמן

בקצה העליון
מרצדס S קלאס היא מכונית פאר מעולה ביותר. הביצוע, האבזור, המערכות, המרחב מאחור, אפשרויות השימוש ברכב כזה הם ברמה הגבוהה ביותר. אלה חוברים לקדמה, ליכולת, לאיכות הנסיעה לביצועים, אפילו יכולת דינמית ברמה גבוהה מאוד, ליצירת מכונית שהיא הביטוי העדכני ביותר למצוינות במכוניות נוסעים.

בהשוואה למתחרות המיידיות שלה, S קלאס החדשה יקרה יותר; מחירה בגרסת S500 (435 כ"ס) שנבחנה 1,250,000 שקלים; אודי A8 בגרסת 55 (340 כ"ס) עולה 835,000 שקלים; ב.מ.וו סדרה 7 בגרסת 750 (535 כ"ס) מוצעת ב־1,100,000 שקלים.

אבל S קלאס היא הדגם החדש ביותר, המעודכן יותר, והיא מבצעת את מטלות הנהיגה והנסיעה ברמה הגבוהה ביותר, ובשלב זה לפחות היא בקלאס משלה עצמה.     

מרצדס S קלאס - מבחן דרכים (S500)
צילום: יואל פלרמן