אופל הציגה רכב פנאי קטן (B-SUV)  בשם מוקה בשנת 2012, מבוסס על רצפה ששירתה דגמים של ג'נרל מוטורס, אז בעלת הבית של המותג הגרמני (ומ-1929). באותה שנה החל להתהדק הקשר בין אופל לקונצרן PSA (אז פיג'ו וסיטרואן בלבד), אז כדי ליצור מיניוואנים. 

השינויים בטעם הקהל הביאו לשינויים בתכניות, ואופל הציגה שני דגמי פנאי – גרנדלנד הקומפקטי (C-SUV), אופל קרוסלנד הקטן – במהלך המחצית הראשונה של 2017; בהמשכה הייתה אופל לחלק מהקונצרן הצרפתי. 

הקשר, פרטים
אותו קרוסלנד התבסס על אותה רצפה המשרתת גם את סיטרואן C3 ופיג'ו 2008, וחלק אותם מכלולים כמו מנוע והילוכים, מערכות בטיחות ועוד. לשם שלו, כמו לקרוסלנד, וכמו למוקה שעבר מתיחת פנים, הוצמדה האות X. דגם זה הגיע לישראל במהלך 2018.

אופל קרוסלנד – מבחן דרכים (1.2 ל' טורבו בנזין, אוט')
צילום: יובל לוי

בסוף 2020 הכריזה אופל על מתיחת פנים לקרוסלנד, כעת ללא אותו X (כך גם במוקה החדש, גרנדלנד המחודש), ובמסגרתה נעשו שינויים בעיצוב החזית וגם מאחור – ליצירת אחידות עיצובית עם דגמי אופל החדשים, שהחלוץ שלהם הוא הדור השני של מוקה – ונוספו פריטי אבזור. אופל ציינה כי המתלים וההגה כוילו מחדש, על-מנת להעניק לקרוסלנד יכולת דינמית וניהוג משופרים מאשר בדגם המקורי. שיווק קרוסלנד המחודש בישראל החל בשליש השני של השנה. 

קרוסלנד מוצע בישראל עם מנוע טורבו-בנזין 1.2 ליטר 3 צילינדרים המייצר 130 כ"ס ותיבה אוטומטית עם 6 הילוכים. הדגם משווק בשתי רמות גימור: 'ביזנס אדישן', שמחירה 124,000 שקלים וזו כוללת תאורת לד, חישוקי "16 עם חיפוי, שמשות כהות, מולטימדיה עם צג "7, ובמפרט הבטיחות בלימה אוטונומית ותיקון סטייה מנתיב; 'ביזנס אלגנס', שמחירה 127,000 שקלים – ואותה קיבלנו למבחן – שיש לה חישוקים קלים "17, גג זכוכית, אפשרות ל-2 צבעי מרכב, מפתח חכם, בקרת אקלים, צג "8, חניה אוטומטית, מצלמת חניה שכוללת מבט-על, ריפוד מהודר יותר ובמפרט הבטיחות גם ניטור שטחים מתים.

האחריות, כרגיל באופל, ל-48 חודשים או עד 120,000 ק"מ.

אופל קרוסלנד – מבחן דרכים (1.2 ל' טורבו בנזין, אוט')
צילום: יובל לוי

עיצוב, נראות
השינוי המשמעותי בחזית של הקרוסלנד, יוצר הופעה עדכנית ומושכת יותר. השבכה הקדמית, זו שבין הפנסים הוחלפה בפלסטיק שחור ומבריק; המופע העדכני ואופיו גרמו למספר אנשים לתהות אם מדובר בדגם חשמלי. הדגם החדש מפגין נוכחות מאחור גם בזכות הכיתוב CROSSLAND לרוחב דלת תא המטען. בין פריטי העיצוב שנשארו, בולטות כמובן הקשתות השחורות של בתי הגלגלים המתחברות עם הפגושים וספי הדלתות, להדגשת ההכרזה כי מדובר ברכב פנאי. בקיצור: הדגם המחודש נאה מקודמו, בעל הופעה ראויה לכשעצמו.

אופל קרוסלנד – מבחן דרכים (1.2 ל' טורבו בנזין, אוט')
צילום: יובל לוי

סביבת נהג, תא נוסעים
סביבת הנהג דומה לזו שלפני מתיחת הפנים, ומעוצבת באופן נעים לעין. במרכז לוח המחוונים המכני, צג מידע עם תצוגה משתנה, ואלה ברורים ונהירים. למולטימדיה צג "8 עם קישוריות לאנדרואיד וקארפליי, תצוגת מצלמה הנסיעה לאחור בינונית, אך זו כוללת גם תצוגה עילית וקווי הנחיה דינמיים. לבקרת האקלים תצוגה ותפעול נפרדים, והשימוש בה יעיל. עיצוב בלם היד ייחודי, ויש שמצאו אותו לא נוח לתפעול. קורה A מרוחקת יחסית לפנים, היא עבה ועבור אחדים עלולה ליצור בעיה בשדה הראייה. גג השמש הפנורמי הוא יתרון, אך הסוכך שלו אינו אוטם לחלוטין את אור השמש. חומרי הפלסטיק נוקשים ברובם, אך אלה בדלתות הרכב משופרים ביחס לקודמיהם. מושב הנהג כולל תמיכה לגב התחתון ולירכיים ונמצא נוח גם בנסיעות ארוכות. 

אופל קרוסלנד – מבחן דרכים (1.2 ל' טורבו בנזין, אוט')
צילום: יובל לוי

המרחב מאחור סביר, וכך גם מרווחי הראש והברכיים, אם כי אלה אינם מתעלים לנוסעים גבוהים. בסיס המושב האחורי קצר והתמיכה לירכיים אינה מספקת. 

נפח תא המטען, 410 ליטרים, מספק כל צורך משפחתי רגיל, ומפתח הטעינה שלו טוב.


אופל קרוסלנד – מבחן דרכים (1.2 ל' טורבו בנזין, אוט')
צילום: יובל לוי

מנוע, ביצועים
כאמור, המנוע הוא טורבו-בנזין 1.2 ליטר 3 צילינדרים המייצר 130 כ"ס (5500 סל"ד) ו-23.4 קג"מ ב-1750 סל"ד, לתיבה האוטומטית 6 הילוכים. משך התאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש 10.2 שניות והמהירות המרבית 198 קמ"ש.

שילוב המנוע/הילוכים נינוח בשיוט רגיל (2000 סל"ד ב-100 קמ"ש), וכאשר צריך ניתן לקבל ביצועים מספקים בהחלט. שילוב ההילוכים טוב וחלק, ותגובת התיבה לקיק דאון יעילה. כאן יצוין כי תחת עומס כבד התוצאה מעט פחות טובה – גם בביצועים, גם בפעולת התיבה, ופקדי הילוכים מאחורי ההגה ו/או מצב 'ספורט' היו מוסיפים. צריכת הדלק במבחן עמדה על 13.5 ק"מ/ל', וזהו נתון נאה בהחלט.   

אופל קרוסלנד – מבחן דרכים (1.2 ל' טורבו בנזין, אוט')
צילום: יובל לוי

נוחות, התנהגות 
נוחות הנסיעה בעיר טובה יחסית, ומשתפרת ככל שהמהירות עולה, והיא בהחלט מספקת בכבישים הבין-עירוניים. ב-110 קמ"ש חדרו לתא הנוסעים רעשי רוח וכביש באופן מוחשי למדי, ותחת האצה בסל"ד גבוה, גם המנוע הצטרף לשאון. 

היכולת הדינמית של רכב הפנאי הזה טובה, מאפשרת לו לנוע במהירות גבוהה יחסית וברמת בטיחות טובה גם בכבישים מפותלים. 

אופל קרוסלנד – מבחן דרכים (1.2 ל' טורבו בנזין, אוט')
צילום: יובל לוי

מחיר, תמורה
קרוסלנד המחודש טוב מקודמו בזכות שיפורים שעבר, ועיצובו החדש נאה, משפר את מקדם המשיכה שלו. לזכותו: אבזור נאה, ביצועים ונוחות נסיעה סבירים, צריכת דלק טובה; לחובתו: חומרים נוקשים יחסית, מרווחי ראש וברכיים בינוניים מאחור לגבוהים. 

הדגם מוצע כאמור בשתי רמות גימור, וזו המאובזרת יותר, שמחירה 127,000 שקלים, עדיפה לרכישה, והאחריות המוארכת אמורה להוסיף לכוח המשיכה של הרכב.

המחיר לכשעצמו סביר ביחס לדגמי פנאי קטנים אחרים, אבל ממקם את קרוסלנד מול תחרות לא קלה, בבית ומחוצה לו.

אופל קרוסלנד – מבחן דרכים (1.2 ל' טורבו בנזין, אוט')
צילום: יובל לוי