ב.מ.וו ישראל ממשיכה בהעשרת ההיצע המחושמל שלה, והוסיפה לא מכבר את 320e. זוהי גרסה היברידית-נטענת נוספת של ב.מ.וו סדרה 3, והיא מצטרפת ל-330e החזקה והיקרה יותר. זו האחרונה הוצגה ב-2019, שנה לאחר השקת הדור השביעי של סדרה 3. 

הקשר, פרטים
בתחילת 2021 הכריזה ב.מ.וו על גרסה היברידית-נטענת נוספת במסגרת סדרה, 320e. לזו אותה יחידת כוח כמו ב-330e; מנוע הטורבו-בנזין 2.0 זהה, אלא שכאן הוא מייצר 163 כ"ס, לעומת 184 כ"ס, ואילו המומנט בשניהם זהה: 30.6 קג"מ. המנוע החשמלי מייצר אותו הספק, 113 כ"ס, אלא שפערי התפוקה הכוללת גדולים יותר: 204 כ"ס ו-35.7 קג"מ ב-320e מול 252 כ"ס ו-42.8 קג"מ, 292 כ"ס במצב 'בוסט' ב-330e.

הרכב מוצע ברמת הגימור 'M דיזיין' הכוללת תאורת לד, גג זכוכית, תפעול חשמלי למושבים. המחיר, 290,000 שקלים, מחזיר את סדרה 3 ההיברידית-נטענת אל מתחת לרף ה-300,000 שקלים בו הייתה בעבר. כעת, מחירה של 330e הבסיסית הוא 309,000 שקלים. 

ב.מ.וו סדרה 3 - מבחן דרכים (320e)
צילום: מערכת אוטו

מפרט הבטיחות פחות מתקדם מזה שבגרסה החזקה, וכולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה,  ניטור שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית.

עיצוב, נראות 
שלוש שנים לאחר הצגתה, סדרה 3 עדיין נראית עדכנית, משלבת אסתטיקה קלאסית ועיצוב עכשווי היוצרים רושם מכובד, מושך ואף ייצוגי בזכות המופע המאופק הזה. חבילה 'M דיזיין', מעניקה תיבול ספורטיבי ובמידה הנכונה, עם חישוקי "18 נאים, מפלטים בולטים. אם יש לנו ביקורת, הרי זו מתייחסת לכך שהמכונית גדלה כל כך, עד שלפרקים נראה כי מדובר בסדרה 5, לא בסדרה 3. 

ב.מ.וו סדרה 3 - מבחן דרכים (320e)
צילום: מערכת אוטו

פנים הרכב 
תא הנוסעים וסביבת הנהג יוצרים אווירה עשירה בזכות שילוב של מרכיבים מודרניים וקלאסיים, חומרים איכותיים, שילובם בצבעים שונים כמו ריפוד דמוי-עור בהיר עם חלקי הפלסטיק השחורים. תאורת האווירה הצבעונית שעשויה היטב מעשירה אף היא השהות ברכב.  

מרכיבי סביבת הנהג מוכרים, ומבטיחים שמי שמכיר את דגמי ב.מ.וו ירגיש כאן כמו בבית, כנראה גם כאלה שלא מכירים. צג מולטימדיה גדול יחסית "10.25 נוח לתפעול וממוקם היטב, בייחוד כאשר בקרת האקלים הפשוטה מאשר זו בגרסה החזקה יותר – רק אזור אחד – נוחה מאוד לתפעול. המחוונים המוקרנים נאים, גם אם אינם קריאים במיוחד, וכמו בגרסה ההיא, הייתי מעדיף גם כאן מד סל"ד לא רק במצב 'ספורט'. 

ב.מ.וו סדרה 3 - מבחן דרכים (320e)
צילום: מערכת אוטו

ויש חוסרים באבזור. בקרת האקלים כאמור חד-אזורית, ולנוסעים מאחור אין פתחי אוורור, עניין חשוב בקיץ הלוהט; לנהג אין מפתח חכם וחסרים לו פקדי הילוכים מאחורי ההגה. בנוסף, חבל  שהרכב מדומם עצמו מיד עם היציאה מהרכב, גם אם רצונכם שיישאר מונע; מיזוג בקיץ דבר חשוב הוא. 

תנוחת הנהיגה נמוכה, אך לא מדי, וכאמור למושבים הקדמיים תפעול חשמלי. עם זאת, וכרגיל בדגמי ב.מ.וו של התקופה האחרונה, במסעד חסרה תמיכה לגב התחתון ואין אפשרויות כוונון להקשחה ולשינוי המבנה שם. כתוצאה מכך, המושב אינו נוח לנסיעה ארוכה.

ב.מ.וו סדרה 3 - מבחן דרכים (320e)
צילום: מערכת אוטו

המרחב מאחור טוב; מרווחי הרגליים טובים מאוד, אלה של הראש טובים, למרות הגג נפתחת. במרכז המושב הישיבה אינה נוחה. 

תא המטען קטן מזה שבגרסת הבנזין בגלל הסוללות, ובאופן ניכר – 375 ליטר מול 480 ליטר. 

ב.מ.וו סדרה 3 - מבחן דרכים (320e)
צילום: מערכת אוטו

מנוע, ביצועים 
כאמור, חטיבת הכוח מורכבת ממנוע טורבו-בנזין 2.0 ליטר, מנוע חשמלי לתפוקה של 204 כ"ס, ונוספים לה תיבה אוטומטית עם 8 הילוכים, הנעה אחורית. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 7.6 שניות והמהירות המרבית היא 225 קמ"ש; ב-330e: 5.9 שניות, 230 קמ"ש. 

כמו בסדרה 5 ההיברידית, גם כאן פישטה ב.מ.וו את תפעול מצבי הניהוג – חשמליים ורגילים – וריכזה אותם בשלוש אפשרויות: 'חשמלי', 'היברידי', 'ספורט'.  

עם היציאה לדרך, הרכב נע באמצעות המנוע החשמלי בלבד, ואז הביצועים אינם יותר מאשר סבירים, להוציא כמו הזינוק לדרך על חשמל ואז התחושה אינה חזקה במיוחד, למעט בזינוק הראשוני (בכל זאת: 27 קג"מ ב-0 סל"ד). כאשר לוחצים על המצערת או במצב 'ספורט' מתעורר מנוע ה-2.0 ליטר, וכיאה למנוע של ב.מ.וו פעולתו חלקה, והרעש מבודד היטב, למעט צליל מרוחק וערב לאוזן. הביצועים טובים בהחלט כאשר המערכת ההיברידית פועלת במלוא הספקה, אך הביצוע טוב גם לאחר שהחשמל אזל, ובכל מקרה לא נוצרת תחושה שזו גרסה חלשה. לכן קצת חבל שאין תפעול הילוכים מההגה. 

ב.מ.וו סדרה 3 - מבחן דרכים (320e)
צילום: מערכת אוטו

ל-320e סוללת 12 קוט"ש, והטווח המוצהר הוא 60 ק"מ. בחנית היבואן הציג מד הטווח 38 ק"מ, אך עם הנהיגה זה השתפר, בייחוד בשיוט בין-עירוני. הטווח החשמלי בפועל הגיע ל-49 ק"מ, שזה נתון נאה בהחלט. 

צריכת הדלק לאורך המבחן שנעשה בתוואי מגוון עמדה על 13.5 ק"מ/ל' כולל סוללה מלאה, 11.5 ק"מ/ל' ללא סיוע חשמלי. בשיוט לילי רגוע, וללא שיתוף המערכת החשמלית, הצריכה היא 17.2 ק"מ/ל'.

נוחות, התנהגות 
המשקל הנוסף הצריך שינוי בכיול מתלים, והתוצאה, בין השאר, היא פעולה "עסוקה" שלהם על שיבושים – בין אם זה בעיר, שם הדבר בולט יותר, בין אם מחוצה לה; הרכב מעט קופצני מדי. רעשי הכביש מפגינים נוכחות, רעשי הרוח כמעט ולא.

ב.מ.וו סדרה 3 - מבחן דרכים (320e)
צילום: מערכת אוטו

אמנם, סדרה 3 גדלה משמעותית, אבל בכביש המפותל ברור שלא שכחה את מקורותיה; אפילו הצמיגים שמידתם שונה מלפנים ומאחור (225/45-18 ו-255/40-18), מפגינים זאת. 

המכונית נכנסת באופן נכון לפנייה – עם תת-היגוי קל לסימון גבולות גזרה, ואותה זמינות כוח יכולה לגרום להיגוי-יתר, אבל מעודן, עם אחוריים הפוסעים קלות, לסיוע בהידוק קו ואף יותר. וזה נעשה באופן מהנה, ברור, נוסך ביטחון ובהחלט, גם, מחמיא לנהג. תוספת המשקל מאחור יכולה לגרום לכך שהתגובות להרפיית מצערת ביציאה מפנייה יכולות להיות דרמטיות יותר. 

ההגה קל מדי, אבל מדויק, והגלגלים מגיבים היטב לפקודות הפניה שלו. הבלמים פחות מרשימים בעצמה ובדיוק, גם בגלל המערך ההיברידי, גם בגלל שהמשקל רב (1886 ק"ג; כ-300 ק"ג יותר מאשר בגרסת הבנזין 2.0 ליטר). 

ב.מ.וו סדרה 3 - מבחן דרכים (320e)
צילום: מערכת אוטו

מחיר, תמורה 
סדרה 3 הזכירה את הקסם שיש בנהיגה בסדאן ספורטיבית, כזה שאין בדגמי הפנאי שכבשו את השוק. גרסה זו חלשה מאשר 330e, נוחות הנסיעה אינה מתעלה, אבל היכולת הכוללת טובה, אפילו מפתיעה. 

פער המחיר בין 320e ל-330e בשלב זה אינו גדול בשלב זה, אבל הוא ממקם את הגרסה הנבחנת מתחת לרף ה-300,000 שקלים, שיש לו משמעות אצל חלק מהלקוחות הפוטנציאליים. 

בהשוואה לדגמים קרובים במחירים דומים של מותגי יוקרה אחרים המבוססים על הנעה קדמית/כפולה, המתגמלת פחות מאשר זו האחורית כאן, עולה כי ככל שמדובר בחוויית הנהיגה, זו ב-3 עדיפה.

ב.מ.וו סדרה 3 - מבחן דרכים (320e)
צילום: מערכת אוטו